Marks & Spencer öppnar i Skandinavien

 
Den brittiska varuhuskedjan planerar att öppna 15 butiker i Skandinavien. Först ut blir Finland redan i oktober. Totalt är det 15 butiker som ska öppnas i Finland och Norge. Under 2016 planerar kedjan dessutom att öppna e-handel i Finland. Först ut blir Helsingfors där M&S öppnar en 3 200 kvadratmeter stor butik i början på … (läs mer)

De vill bli shoppingens Facebook

 
E-handel har ett inbyggt dilemma när det gäller mode – det finns inga möjligheter att prova. Ett faktum som leder till frustration hos kunderna, och låga marginaler för handlarna. Det vill Fitbay ändra på. Fitbay grundades i Köpenhamn men har nu sin bas i New York. Själva kallar man sig för en ”individanpassad tjänst att upptäcka … (läs mer)

Livsmedelsbutik drivs helt av energi från det egna avfallet

 
En brittisk livsmedelsbutik i Cannock drivs nu helt och hållet med energi skapad från butikskedjans avfall. Sainsbury’s har tillsammans med samarbetspartnern Biffa lyckats skapa en butik som drivs med energi hämtad från det egna avfallet. Butiken ligger i Cannock och energin kommer från kedjans eget avfall. Så här fungerar återvinningen. • Sainsbury’s skickar avfall (som … (läs mer)

Camper öppnar butik i Stockholm

 
I slutet av oktober öppnar det spanska skokonceptet Camper sin första butik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Biblioteksgatan 12. Läs mer på Fastighetssverige.se Spara artikel

Ica öppnar Starbucks-kaféer

 
Ica Sverige har tecknat ett licensavtal med Starbucks Coffee Company om att etablera Starbucks-kaféer i anslutning till matbutiker i Sverige. Kaféerna kommer att drivas av Ica enligt Starbucks koncept och med Starbucks som varumärke.

Sex av tio konsumenter ägnar sig åt webrooming innan köp

 
Webrooming, det vill säga när kunden kollar en vara online och sedan köper den i en fysisk butik, har blivit vanligare än vice versa. I en undersökning från Nielsen visar det sig att 60  procent av kunderna agerar så. Showrooming, det vill säga att man kollar en vara i butik och sedan köper den online, … (läs mer)

Var femte svensk shoppar med smartphone i handen

 
En undersökning som gjorts av fastighetsbolaget Citycon visar att var femte svensk utnyttjar sin smartphone när de är ute och handlar.  När det gäller produkter som går att köpa utan hjälp av en expedit uppger 35 procent att de hellre handlar på internet. Dessutom använder man nätet till att i förväg planera sin shoppingrunda. Enligt … (läs mer)

Meatpacking District vill locka svenska shoppingturister

 
Turistorganisationer i New York lyfter just nu fram Meatpacking District på Manhattan som en intressant shoppingdestination.  Det är organisationen NYC & Co som nu vill locka bland annat svenska turister till området. Så här skriver man:  ”Meatpacking District, i New York City, erbjuder shopping i exklusiva butiker, luncher och middagar på spännande restauranger och ett … (läs mer)

Topplista – detta triggar oss att söka efter en produkt

 
Den nya digitala tiden är här. Men det är fortfarande människor som är den största triggern för sökningar inom e-handeln. Det visar en ny undersökning. Amerikanska National Retail Federation (NRF) har listat kundernas största favoriter gällande e-butiker. Föga överraskande ligger företag som Amazon, Walmart och Ebay i topp. Den som är intresserad av listningen hittar … (läs mer)

Nyöppnat: Så ser Tescos nya servicekoncept ut

 
Tesco har öppnat ett nytt koncept för närbutiker mitt i City of London. Butiken är mindre än en traditionell Expressbutik och kommer att erbjuda ett brett utbud av mat och take away. Den 1 000 kvadratmeter stora butiken har utformats för att i första hand locka folk som arbetar i området, däribland de 8 000 personerna som snart … (läs mer)