Ny robot håller koll på butikens hyllor

Nu testas roboten Tally som ska hjälpa till att hålla butiken välfylld. Samtidigt analyserar den hyllorna för att kunna optimera försäljningen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Amerikanskt hantverk i genuin skobutik

  Nya butiker 791 Design 215 Pro 3434 Butikskoncept 490
I december öppnade en officiell Red Wing-butik i Stockholm. En av ägarna, Per Nordahl berättar mer om butiken som till vissa delar är byggd av ett hundra år gammalt trägolv.

Linköping vill starta myndighet för digitalisering

  Ny teknik 299 Pro 3434 Nyheter 2610
Linköping menar att man har de rätta förutsättningarna för att etablera en ny nationell myndighet för digitalisering. Därför vänder man sig nu till ansvariga statsråd om att få hjälpa till att bygga upp en ny digitaliseringsmyndighet.

Etsy storsatsar på nytt erbjudande

  Pro 3434 Internationellt 936 Nya butiker 791 E-handel 643
Marknadsplatsen Etsy är mitt uppe i en utveckling av sin verksamhet. Från att ha varit en relativt nischad sajt med hantverksprodukter breddar man sig nu. "Vi vill tillföra glädje och inspiration", säger VD Chad Dickerson.

Varannan tänker på matsvinn redan i butiken

  Undersökningar 249 Nyheter 2610 Hållbarhet 91 Konsumentbeteende 206
Varannan svensk, 47 procent, bestämmer sig redan i butiken för att inte slänga mat och 63 procent av svenskarna vill veta mer om hur de kan minska sitt matsvinn.

10 trender som ritar om retailkartan

  Pro 3434 Analys 20 Trender 341 Måsteläsning 121
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.

Framtidens minibutik öppnade i Boxpark

  Pop up 93 Pro 3434 Butikskoncept 490 Cityhandel 115
I en tid när de allra hetaste adresserna medför skyhöga hyreskostnader blev den lilla digitala pop up-butiken ett alternativ för varumärket Bluebella. Detta är en företeelse vi kommer se mer av, lita på det.

Apple Store skulle bli ett cybercafé

  Design 215 Internationellt 936 Butikskoncept 490 Pro 3434
Apple Store var när det lanserades en game changer. Men de första skisserna visar något helt annat – ett cybercafé i futuristisk stil. Grundtanken ligger dock nära den riktning varumärket nu går i.

”Benchmark för det urbana köpcentrumet”

  Pro 3434 Produktutveckling 227 Köpcentrum 399
Ut med det gamla, in med det nya. Här river fastighetsägaren det gamla köpcentrumet och bygger ett nytt och större. Det ska rustas för framtida behov, bland annat genom mer mat och dagligvaror.

En tredjedel av Europa efter med ny teknik

  Nyheter 2610 Undersökningar 249 Ny teknik 299 Pro 3434
En tredjedel av europeiska företag sackar efter i den tekniska utvecklingen. Det visar en ny kartläggning där man bland annat har studerat IT-implementeringen i detaljhandeln.  Epson genomförde en undersökning hos 3 600 europeiska IT-inköpare inom detaljhandel, utbildning, sjukvård och företagssektorn. Det visade sig att 38 procent medgav att de inte aktivt höll sig uppdaterade när … (läs mer)

Walmart breddar utbudet via e-uppköp

  Internationellt 936 Pro 3434 E-handel 643 Nyheter 2610
Världens största detaljhandelskedja tar upp onlinejakten på Amazon och vässar sitt erbjudande. Nu står det klart att man köper upp ännu en e-aktör.

Här är den nya tidens matmarknad

  Design 215 Måsteläsning 121 Butikskoncept 490 Pro 3434
Det är en gastronomisk temapark, en mänsklig community byggd på passion, kvalitet och historier. Här möts "detaljister som tillverkar" och "tillverkare som säljer". Följ med på en inspirerande bildresa in i den nya tidens matmarknad.

Apoteket klimatkompenserar sina leveranser

  Nyheter 2610 Hållbarhet 91 Pro 3434 Logistik 62
Klimatkompensationen innebär att Apoteket kompenserar utsläpp av växthusgaser i Sverige genom att investera i utsläppsreducerande projekt. Parallellt samarbetar Apoteket med olika partners för att hjälpa till att driva utvecklingen mot förnybara bränslen och nya innovativa transportlösningar. – Vi arbetar aktivt för hållbarhet i alla delar av vår verksamhet – från klimatkompensation för transporter till vår … (läs mer)

BMW tar upplevelsen in i köpcentrumet

  Pop up 93 Nya butiker 791 Pro 3434 Butikskoncept 490
BMW och Mini tar nu via återförsäljaren Bavaria steget in i köpcentrumet. Kundens köpprocess har förändrats radikalt och retailmiljön utgör en möjlighet att erbjuda en inspirerande upplevelse.

25 sätt att stärka upplevelsen i mobilen

  Pro 3434 E-handel 643 M-handel 101 Kundupplevelser 88
Mobilen har gått från uppstickare till ett måste på bara några år. I ett utdrag från vår trendrapport Den mobila konsumenten ger vi dig här 25 konkreta tips för en bättre kundupplevelse i mobilen.

Världens största varuautomat – för bilar

  Butikskoncept 490 Nya butiker 791 Kundupplevelser 88 E-handel 643
Det tar bara 15 minuter att köpa en bil via mobilen eller surfplattan. Leveransen sker via vad som borde vara världens största varuautomat. Allt som behövs är ett jättemynt. Frågor på det?

Ikea lanserar e-tjänst för presentlistor

  E-handel 643 Nyheter 2610 Pro 3434 Kundupplevelser 88
Kunderna har efterfrågat tjänsten i flera års tid. "Vi är glada att vi kan bidra till människors speciella händelser i livet", säger den ansvariga projektledaren.

​Myrorna upcyclar sin främsta butik

  Nya butiker 791 Pro 3434 Nyheter 2610
Myrornas bäst säljande butik, med Ace Wilder och Elsa Billgren bland kunderna, står inför en stor förändring. "Man kan säga att vi upcyclar vår butik det kommande året".

Lågpriskedja förnyar sitt butiksbestånd

  Visual Merchandising 89 Butikskoncept 490 Pro 3434 Design 215
Kedjan satsar nu stort på en helt ny butiksdesign som ska ge kunderna en mer modern och bekväm upplevelse. Bland åtgärderna finns utbyggda färskvaruavdelningar.

Åtta tunga måstefakta om millennials

  Pro 3434 Konsumentbeteende 206 Måsteläsning 121
För millennials är sociala medier ett verktyg, och man gillar inte att vänta på saker och ting. Det här är generation NU. I ett utdrag från vår trendrapport Millennials ger vi här en konkret bild av en viktig målgrupp de kommande åren.

Chobani lämnar Manhattan för nya samarbeten

  Internationellt 936 Nya butiker 791 Pro 3434 Butikskoncept 490
När Chobani öppnade i SoHo i New York blev det en omedelbar succé. Nu lämnar man för första gången Manhattan för nya samarbeten.