Handelns 10 tyngsta hållbarhetstrender

wuhan_hallbarhet_miljo_trender
Fler och fler köpcentrum har hållbarhet i fokus. I den kinesiska staden Wuhan byggs nu ett köpcentrum som är LEED-certifierat och erbjuder möjlighet att för konsumenterna att delta i odlingsverksamhet i planteringar på taket.

Digital teknik som minskar matsvinnet, varumärken som agerar glokalt, LEED-köpcentrum med odlingar på taket. Här är de tio tyngsta hållbarhetstrenderna som tar utvecklingen framåt i den moderna detaljhandeln.  

Detaljhandeln har agerat långsamt för att anamma ett mer miljövänligt sätt att arbeta. Man har inte omfamnat de miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelar synsättet för med sig. Men ett momentum håller sakta på att byggas upp, både lokalt och globalt.

Från nisch till mainstream

Det menar man i publikationen The Fifth Estate som i ett större grepp belyser de tyngsta trenderna inom hållbar detaljhandel. Man konstaterar att ansvarstagande konsumentvarumärken – ekologiskt såväl som socialt – har förflyttats från att vara en nischföreteelse till att bli mainstream. Speciellt i Europa. Detta finns också belägg för Boston Consulting Groups rapport 2015 Comprehensive study.

Väljer miljö- och samhällsansvar

Konsumenten väljer i allt högre grad att lägga sina pengar hos företag som på ett ärligt sätt arbetar för en bättre miljö och ett bättre samhälle. Andrew Petersen, VD på Sustainable Business Australia, menar att FN:s miljöarbete är ett utmärkt ramverk att håla sig till. Även för detaljhandeln.

– Om man ser till de hållbarhetsmål som satts upp för detaljhandeln finns en rad angelägna frågor, men också möjligheter för att utveckla en en strategi som reflekterar och stöder FN:s arbete, säger han.

Här är de tyngsta hållbarhetstrenderna inom internationell detaljhandel enligt The Fifth Estate – kompletterat med de nya strömningar som vi på Handelstrender snappat upp.

1. Transparenta leverantörsled

everlane_leverantor
Modevarumärket Everlane är noga med val av leverantörer, och talar gärna om vilka man jobbar med. Som The Garment-Dyed Tee Factory i Los Angeles. Foto: Everlane.

En av de största pådrivarna av utvecklingen. Företagen börjar inse att deras egen organisation må vara relativt effektiv, men att leverantörsleden ofta kan klassas som ineffektiva gällande användandet av resurser. The Fitth Estate lyfter fram det arbete som nu görs av ledande företag, som Unilever, Kimberly Clark och Procter & Gamble. När dessa jättar börja agera och rannsaka sina egna leverantörsrutiner ger det också effekt.

Men även mindre aktörer kan göra skillnad. En sådan är Everlane. Varumärket säljer mode med en sällan skådad transparens. Det gäller vilka leverantörer man valt att arbeta med. Men också prissättningen. Everlane talar om exakt vad produkterna kostar att tillverka, och därmed också hur mycket man lägger på i sin tur.

2. Återvinning och återanvändning

Modeindustrin, bland annat H&M, gör nu ansträngningar för att bidra positivt till miljön. The Fifth Estate lyfter fram H&M:s garment collection program som lanserades under 2013. Ett exempel där kläder samlas in, säljs igen, används till annat eller återvinns för att ingå i nya produkter.

 

3. Minskning av matsvinn

Att så mycket mat slängs i onödan är en fråga som fler och fler detaljhandelsaktörer tar tag i. I Storbritannien har bland annat Sainsbury’s initierat kampanjen ”Waste less, Save more”. Där tar man sig an problematiken med att matvaror värda 1,5 miljarder pund slängs varje år – utan att de har använts. Det kan du läsa mer om här.

I Danmark samarbetar WeFood med bland annat andra matkedjor, enskilda butiker och fruktimportörer. Produkter som annars skulle slängas på grund av utgångna datum säljs i butiken till kraftigt reducerade priser.

I USA har reFED tagit fram en digitald driven karta som syftar till att minska matsvinnet med 20 procent. I filmen här ovanför förklarar man hur det fungerar.

4. Glokalt agerande

Glokaliseringen bidrar till att förändra detaljhandeln. Detta genom att kombinera styrkan av globala varumärken med de lokala förutsättningarna. Vilket också kan påverka miljön och de lokala marknaderna positivt. I Frankrike har man infört regelverk för att lyfta fram leverantörsled som bygger på lokala producenter. Åtgärder som detta får stora företag att välja lokala och miljömässigt bättre alternativ.

socialt_ansvarstagande_retail
Panera Cares hjälper kunden att hjälpa.

5. Affärsmodeller som gör skillnad

Affärsmodeller kan justeras för att bli mer socialt ansvarstagande. Det inser nu fler och fler detaljhandelsföretag. Ett exempel är den amerikanska bagerikedjan Panera Bread som har lanserat Panera Cares. Ett café vars mission är att öka medvetenheten om att många har svårt att få ihop till mat för dagen. Affärsmodellen bygger på att gästerna betalar så mycket man vill. Det gör det möjligt för gästerna att dela med sig till de som behöver det.

REI_Holiday_Banner_20151027060001930
REI stängde under Black Friday, i stället uppmanade man kunderna att ge sig ut i naturen.

6. Värderingstyrt agerande

Att tydligt agera på ett sätt som går hand i hand med företagets grundvärderingar är en väg till framgång. Det kan stärka varumärket såväl internt som externt. Ett exempel är det amerikanska varumärket Recreational Equipment (REI) som stängde under Black Friday 2015. I stället för att medverka i vad som är det största shoppingeventet under året uppmanade man sina kunder att ge sig ut i naturen. Man gjorde det under hashtaggen #optoutside. Genomslaget och den positiva responsen blev mycket stort.

repair_patagonia

7. Den cirkulära ekonomin

Naturresursernas ändlighet blir allt mer tydlig. Det leder också till en ekonomi som allt mer bygger på återanvändning. Friluftsvarumärket Patagonias satsningar Common Threads Initiative och Worn Wear uppmanar kunderna att förlänga livet på produkterna. Detta genom att vårda och reparera dem, vilket i sin tur minskar behovat av att producera nya plagg och produkter.

Man gör det genom att erbjuda gör det själv-guider, men också genom att man har anställt 45 produktreparatörer på heltid. Detta sägs rädda 40 000 produkter per år.

8. Vattensnål tillverkning

Strauss & Co’s Water<Less har avsevärt minskat mängden vatten som går åt under tillverkningsprocessen av jeans. För vissa modeller upp till 96 procent. Inom fyra år ska åtta av tio Levis-modeller framställas på detta sätt. Även Coca-Cola Company gör liknade ansträngningar. Målet är att vara vattenneutrala år 2010.

The Better Cotton Initiative syftar till att utveckla hållbar bomull. Bland de som jobbar i linje med detta finns Marks & Spencer. Tillsammans med sina leverantörer i Indien jobbar man aktivt för att minska mängden vatten som används vid tillverkningen.

walmart_solar-expansion-in-hawaii_130064699822421239
Walmart satsar på egen solenergi. På bilden syns anläggningen vid en Walmart-butik i Kapolei på Hawaii.

9. Större andel solenergi

I USA toppar Walmart ligan över företag som använder sig av solenergi. Företagen finns kartlagda i Solar Energy Industries Associations 2015 Solar Means Business report. Bland andra stora aktörer som satsar på förnybar energi finns Kohl’s, Apple, Macy’s, Walgreens, Target, Ikea, Bed Bath & Beyond och Safeway. Ett flertal av dessa installerar dessutom egna anläggningar för att kunna producera energi på plats.

10. Fler hållbara köpcentrum

kopcentrum_miljo_1
Iso Omena strax utanför Helsingfors är licensierat med LEED Platinum.

Internationellt har miljövänlighet och socialt engagemang varit en viktig faktor för nyskapande köpcentrum under tiotalet år. Nu håller det på att bli en hygienfaktor när nya riktlinjer dras upp för planerade projekt. Ett exempel är det finska köpcentrumet Iso Omena som nu inviger sin utbyggnad. När man slår upp portarna gör man det – som ett av få centrum i Europa – med en LEED Platinum-certifiering i ryggen. Platinum är den högsta nivån inom certifieringssystemet. Miljötänkandet har gått igen i bland annat energiförsörjningen, materialval, användande av vatten och i luftens kvalitet i anläggningen.

wuhan_2
Wuhan Tiandi Park Place byggs just nu i den kinesiska regionen Hubei. I projektet ingår ett köpcentrum med planteringar på taket. Men till skillnad från andra gröna tak har detta ett djupare syfte. Här erbjuds möjligheter att odla på en dedikerad yta, och dessutom ska konsumenterna kunna delta i ett utbildningsprogram. Amerikanska 5+design har ritat köpcentrumet och ett flertal andra byggnader i området. (Illustrationer från 5+design.)


Safeway 1 Walmart 39 Patagonia 1 Procter & Gamble 1


Egenproducerad energi driver Lugnetrondellen

  Pro 3514 Hållbarhet 104 Handelsplatser 67
Lugnetrondellen i Varberg satsar på egenproducerad solenergi. När handelsplatsen öppnar i höst finns en egen solcellsanläggning på taket som producerar 15 procent av den totala energiförbrukningen i Lugnetrondellen. – För oss som fastighetsutvecklare är det självklart att satsa på klimatsmarta energilösningar. Det ligger helt i linje med vår ambition att skapa hållbara och livskraftiga fastigheter … (läs mer)

Nu är vinylskivan tillbaka på allvar

  Trender 344 Nyheter 2704
Vinylskivans återkomst fortsätter. Från denna vecka kan man köpa vinyl i dagligvaruhandeln, bland annat på landets stormarknader. Senast det skedde var för nästan 30 år sedan.

Coop öppnar grön personaliserad butik

  Hållbarhet 104 Pro 3514 Nya butiker 813 Nyheter 2704
I morgon öppnar Coop en ny grön butik med fokus på matglädje och hållbarhet. Boende i området kan själva bestämma över delar av sortimentet.

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

  Nyheter 2704 Konsumentbeteende 212 Måsteläsning 128 Ny teknik 309
Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Butiker uppmuntrar till en god handling

  Nyheter 2704 Hållbarhet 104
I ett nytt samarbete med Röda Korset vill landets 432 Ica Supermarket-butiker underlätta för kunder och medarbetare att göra en god handling. Samarbetet innebär både en insamling av pengar och uppmuntran till engagemang genom att ge av sin tid.  Insamlingsprojektet, som går under namnet En god handling, är ett gemensamt initiativ där alla 432 Ica Supermarket-butiker över … (läs mer)

Haulen är död! Länge leve rehaulen!

  Pro 3514 Hållbarhet 104 Varumärken 225 Nyheter 2704
För att få fler unga att skänka till second hand lyfter Myrorna begreppet rehaul. Det är en motreaktion mot den konsumtionsfokuserade trenden med hauls på nätet. Tillsammans med artisten Joy sätter man i stället givandet i fokus.

Nya samarbeten ska minska Icas matsvinn

  Hållbarhet 104 Ny teknik 309 Nyheter 2704 Pro 3514
Två nya samarbeten ska bidra till att minska svinnet i butikerna. Via en prenumerationsmodell och en app-lösning ska maten gå till bättre behövande – innan det är för sent.

Kretsloppspark ska bli familjedestination

  Pro 3514 Nyheter 2704 Hållbarhet 104
Den nya kretsloppsparken i Kungsbacka ska bli ett möjligt utflyktsmål för hela familjen, med lekplats, kafé, butiker och promenadslingor.

Digiltalt är det ny normala i handeln

  Undersökningar 260 Måsteläsning 128 Pro 3514
Den digitala handeln är det nya normala enligt en ny rapport. Men de stora kedjorna har inte skapats för den digitala tidsåldern, tre fjärdedelar av handlarna vill nu öka förändringstakten.

Lindex lanserar upcyklad kollektion

  Pro 3514 Nyheter 2704 Mode 190 Hållbarhet 104
I mars lanserar Lindex Re:Design. Det är en upcyklad kollektion av produkter som har designats om och blivit omgjorda i Borås. Lanseringen är ett led Lindex ambition att utforska nya innovativa och mer cirkulära sätt att arbeta.

Så når du generation Z via nya kanaler

  Nyheter 2704 Undersökningar 260 Pro 3514 Konsumentbeteende 212
Generation Z spenderar mycket tid på sociala medier, och det är också där man vill shoppa. En ny undersökning kartlägger en ålderskategori som skiljer sig markant från övriga. Även från millennials.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Konsumentbeteende 212 Måsteläsning 128 Undersökningar 260 Omnichannel 235
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Lidl har världens grönaste handelsbyggnad

  Hållbarhet 104 Butikskoncept 508 Pro 3514 Nyheter 2704
I stor internationell konkurrens vann Lidl Sverige under gårdagskvällen pris för världens grönaste handelsbyggnad vid BREEAM Awards i London. Den prisade Lidl-butiken ligger i Växjö.

Certifierade energikonsulter för matbutiker

  Hållbarhet 104 Pro 3514 Nyheter 2704
Ett branschgemensamt projekt har inletts för att utreda behovet av certifierade energikonsulter för dagligvaruhandeln. En förstudie som nu görs ska resultera i en kravspecifikation. Målet: Att spara energi.

Mindre som drönare, mer som en concierge

  Måsteläsning 128 Undersökningar 260 Kundupplevelser 101 Pro 3514
Den sista milen, det som händer efter köpet, är ämnet för en ny undersökning. Den visar att framtidens leveranser handlar mer om flexibel service och dialog med kunden, och mindre om drönare.

Fritidsbanken erbjuder hälsa på Frölunda Torg

  Pro 3514 Köpcentrum 417 Nyheter 2704 Hållbarhet 104
Ett samarbete är grunden för Fritidsbankens premiär på Frölunda Torg. Det är en verksamhet som likt bibliotek lånar ut idrottsutrustning, med alla göteborgare som målgrupp.

Minskat matsvinn via välgörenhet

  Pro 3514 Hållbarhet 104 Nyheter 2704
För ett år sedan sjösatte matkedjan Willys en satsning på att minska matsvinnet i butikerna. "Resultatet är över förväntan", säger VD Thomas Evertsson

Uppsala fortsätter vara en Fairtrade City

  Pro 3514 Cityhandel 123 Hållbarhet 104
Uppsala kommun har ansökt och blivit antagen att vara en Fairtrade City 2017. Diplomeringen innebär att kommunen lever upp till kriterier och krav på rättvis handel och etisk konsumtion.

Den nya detaljhandeln skapas i Kina

  Internationellt 947 Pro 3514 Måsteläsning 128 E-handel 655
Tillsammans blir man starkare. Det största e-handelsföretaget har inlett ett samarbete med den största fysiska butikskedjan. Med gemensamma krafter skapar man nu "New retail".

Siku Wavivu vill visa vägen för hållbart mode

  Varumärken 225 Pro 3514 Mode 190 Hållbarhet 104
Siku Wavivu är ett nyetablerat modeföretag. Verksamheten grundas på en filosofi om att man inte ska behöva kompromissa mellan att njuta av livet – och att ha en hållbar livsstil.