Caroline och Emma ska skapa en ny plattform för innovationsdrivna varumärken. I fokus finns virtual- och augmented reality.
Coop lanserar nu en matkasse där inköpslistan är intelligent och bidrar till att minska matsvinnet. Tjänsten har tagits fram i samarbete med ett ungt teknikbolag.
Ikea satsar på en rejäl anläggning för solenergi i anslutning till sin nya butik, den består av drygt 3 000 solpaneler. Det globala målet för Ikea är att vara självförsörjande med förnybar enenergi år 2020.
Genom samarbetet mellan Hogia och Klarna ges kunden möjlighet att betala via Klarna Checkout i butikskassan. Först ut att använda lösningen blir klädkedjan 58 Grader Nord.
En algoritm guidar e-butikernas kunder till exakt rätt storlek. För det här modevarumärket har det lett till såväl ökad försäljning som minskade returer.
Köpcentrumkedjan vill föra in ny digital teknik i den fysiska handeln. Nu tar man hjälp av tio startups för att utveckla bland annat automatiserade chatfunktioner, lokala logistikhubbar och personaliserad kommunikation.
Snart kan Disney komma att kartlägga sina gästers rörelsemönster. Man vill göra det genom att hålla koll på deras skor. En patentansökan har lämnats in som nu också har beviljats.
Tallink lanserar nu självbetjäning i snabbköpsbutiken ombord på en av sina båtar i ett pilotprojekt. Ambitionen är att skapa en bättre shoppingupplevelse.