I veckan delades Euroshop Retail Design Awards ut. Tre vitt skilda butiker i tre olika länder belönades, expertpanelen föll bland annat för förmågan att personalisera, integrera och inte minst – skapa en modern säljande miljö.
Detaljhandelsmässan Euroshop är nu i full gång i tyska Düsseldorf. Årets upplaga är organiserad i sju olika upplevelsedimensioner. Dessutom erbjuder man för första gången guidade turer. Här är några av nyheterna som visas.
Ständigt föränderliga Story är en – på senare år – sällan skådad butiksframgång. Nu öppnar grundaren Rachel Shechtman för första gången för möjligheter att skala upp verksamheten.
Den historiska gatan är en av de sista att rustas upp i kvarteren kring Covent Garden. Här öppnar det klassiska skovarumärket en butik som på bara 50 kvadratmeter lyckas hylla hantverket, det egna varumärket och skohandeln i stort.
Tillsammans blir man starkare. Det största e-handelsföretaget har inlett ett samarbete med den största fysiska butikskedjan. Med gemensamma krafter skapar man nu "New retail".
Bilvarumärken blir en allt vanliga syn inom retail. Ford höjer innovationsnivån med en nyöppnad ickebutik i årets mest omtalade köpcentrum.
Marknadsplatsen Etsy är mitt uppe i en utveckling av sin verksamhet. Från att ha varit en relativt nischad sajt med hantverksprodukter breddar man sig nu. "Vi vill tillföra glädje och inspiration", säger VD Chad Dickerson.
Apple Store var när det lanserades en game changer. Men de första skisserna visar något helt annat – ett cybercafé i futuristisk stil. Grundtanken ligger dock nära den riktning varumärket nu går i.
Världens största detaljhandelskedja tar upp onlinejakten på Amazon och vässar sitt erbjudande. Nu står det klart att man köper upp ännu en e-aktör.
Det tar bara 15 minuter att köpa en bil via mobilen eller surfplattan. Leveransen sker via vad som borde vara världens största varuautomat. Allt som behövs är ett jättemynt. Frågor på det?