I april slår Rodebjer upp portarna till sin nya flaggskeppsbutik på Smålandsgatan vid Norrmalmstorg i Stockholm. Samtidigt stänger man butiken på Jakobsbergsgatan 6.
ITAB har genom dotterbolag tecknat avtal med Co-operative Group i Storbritannien med ett beräknat värde om 300 Mkr över en treårsperiod.
Click & collect har slagit igenom på bred front, inte minst i Storbritannien. Men i takt med att antalet ordrar ökar tar hanteringen också mer tid. Här kan RFID-tekniken komma in som en effektiv lösning.
För familjer med handikappade barn kan shoppingrundan vara en stor utmaning. Det har amerikanska kedjan Target tagit fasta på – nu ser man till att samtliga butiker har minst en kundvagn med ett anpassat säte i.
Mobilen allt mer i fokus, e-handeln tar mer lärdom av den fysiska handeln och fortsatt personalisering. Tre av e-handelns branschprofiler delar med sig av vad de tror blir de hetaste e-frågorna under 2016.
Kate Hudsons varumärke Fabletics fortsätter att expandera. Nu öppnar man ytterligare en fysisk butik.
Designsamarbeten är på väg ut menar en del. Eller går företeelsen in i en ny fas där samarbeten är mer branschöverskridande? I Ikeas Katie Eary-kollektion möter mode inredning.
Frukt som skulle bli matsvinn kommer istället att bli dryck och marmelad under Icas eget varumärke.
Byggmax öppnar butik på Trävaruvägen 3 i Trelleborg. Fem personer får anställning och butiken kommer att öppnas under sommaren 2016.