Stadskärnorna med bäst framtidsutsikter

Stadskärnorna med bäst framtidsutsikter

Stadskärnan i Jönköping har enligt en ny undersökning de bästa ekonomiska och demografiska förutsättningarna för framtiden. Här är hela listan.

Konsumenten: Svårt handla hållbart online

Konsumenten: Svårt handla hållbart online

Svenska konsumenter tycker det är svårt att handla hållbart online. Bristande information om bland annat tillverkning och ursprungsland är en av orsakerna.

Ansvarstagande avgörande för konsumenten

Ansvarstagande avgörande för konsumenten

Företags engagemang i samhälle och miljöfrågor påverkar produktvalen. Allra viktigast är det för en målgrupp som snart står för en tredjedel av försäljningen.

Retursamarbeten en allt starkare trend

Retursamarbeten en allt starkare trend

Detaljhandeln sätter allt mer fokus på fulfillment. Fri frakt ifrågasätts och miljöaspekterna väger allt tyngre. Men en av de hetaste trenderna just nu handlar om samarbeten mellan företag.

Här är den nya tidens konsument

Här är den nya tidens konsument

En omfattande studie krossar ”sanningar” om en tidspressad konsument, att millennials föredrar upplevelser framför produkter och att butiksbesöken minskar.

Kedja testar automatisk butik utan kassor

Kedja testar automatisk butik utan kassor

Kedjan testar en digitaliserad butik helt utan kassor. Tekniken och kundupplevelsen liknar den hos Amazon Go – men här finns en grundläggande skillnad.

10 egenskaper som gör varumärket coolt

10 egenskaper som gör varumärket coolt

En grupp forskare har tagit fram en modell för varumärkens ”coolness”. Den består av en skala uppbyggd av tio egenskaper. Modellen är central för alla som vill utveckla sina varumärken, menar man.

Personalen ska rädda den fysiska butiken

Personalen ska rädda den fysiska butiken

En ny form av retail växer fram. Butiken får en ny roll som plats för upplevelser och möten. Det ställer också nya krav på personalen – som ska rädda butiken.

Nike vässar med RFID och prediktiv analys

Nike vässar med RFID och prediktiv analys

AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.

Skapa bättre kundservice i fem steg

Skapa bättre kundservice i fem steg

En ny undersökning visar på hur man enklast möter utmaningen att leverera kundservice som motsvarar kundernas behov och efterfrågan.