Den vandrande handelsplatsen Popuzaren, eller pop up-bazaren, ska nu ta Göteborg ut i världen och världen till Göteborg. Med hög rotation på hyresgäster hoppas man kunna skapa en handelsplats för småskaliga lokala aktörer.
Under året byggs Kicks butik i Femman om och öppnar åter som flaggskeppsbutik. Ytan hamnar på 1 100 kvadratmeter och butiken blir först med Kicks nya koncept.
Peak Performance öppnar butik i gallerian Kärnan i Östersund. Kärnan ägs av Diös Fastigheter. Butiken slår upp portarna i juni 2016.
Mio öppnar i slutet av 2016 en butik i Malmö City, vilket då blir varuhus nummer 70 för varumärket. Innan dess kommer man dessutom öppna i Kungsbacka och Ängelholm.
Nu flyttar äventyret in i stadskärnan. Prison Island öppnar i Västerås city och tillför därmed en ny dimension i mixen av shopping och nöjen.
I sommar öppnar Morakniv och dalahästtillverkarna Nils Olsson Hemslöjd en gemensam Concept store.
Planer finns på en ny knutpunkt på Kungsholmen i Stockholm. Ambitionen är att skapa ett mer tillgängligt kvarter som även ska innehålla handel.
Som en del av sin internationella expansionsstrategi öppnar Tiger of Sweden sin första flaggskeppsbutik dedikerad enbart till herrkläder i Berlin-Mitte.
På ytan är det en liten butik, kunde varit en designbutik i ett shoppingstråk. Men företaget som driver den säljer inte kläder, istället har de mer flygkraft än KLM, pratar fler språk än man gör i FN och finns i fler länder än McDonalds