Nu lanseras Retail Breakfast Club

Sitoo lanserar ett nytt återkommande event om det nya sättet att driva butik där vi bjuder in ledande aktörer inom den nya handeln.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sitoo 3


Amerikanskt hantverk i genuin skobutik

  Pro 3434 Nya butiker 791 Design 215 Butikskoncept 490
I december öppnade en officiell Red Wing-butik i Stockholm. En av ägarna, Per Nordahl berättar mer om butiken som till vissa delar är byggd av ett hundra år gammalt trägolv.

Linköping vill starta myndighet för digitalisering

  Nyheter 2610 Ny teknik 299 Pro 3434
Linköping menar att man har de rätta förutsättningarna för att etablera en ny nationell myndighet för digitalisering. Därför vänder man sig nu till ansvariga statsråd om att få hjälpa till att bygga upp en ny digitaliseringsmyndighet.

Etsy storsatsar på nytt erbjudande

  Nyheter 2610 Pro 3434 E-handel 643 Nya butiker 791
Marknadsplatsen Etsy är mitt uppe i en utveckling av sin verksamhet. Från att ha varit en relativt nischad sajt med hantverksprodukter breddar man sig nu. "Vi vill tillföra glädje och inspiration", säger VD Chad Dickerson.

E-handeln ökade kraftigt även under 2016

  Undersökningar 249 Nyheter 2610 E-handel 643
Detaljhandelns digitalisering fortsätter och en allt större del av försäljningen sker via e-handel. Under 2016 växte den totala onlinehandeln med 16 procent, från 50 miljarder till 57,9 miljarder kronor. Det framgår av e-barometern för 2016. Barometern ger Postnord ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Den totala detaljhandeln växte under 2016 med 3,3 … (läs mer)

Varannan tänker på matsvinn redan i butiken

  Konsumentbeteende 206 Hållbarhet 91 Nyheter 2610 Pro 3434
Varannan svensk, 47 procent, bestämmer sig redan i butiken för att inte slänga mat och 63 procent av svenskarna vill veta mer om hur de kan minska sitt matsvinn.

10 trender som ritar om retailkartan

  Pro 3434 Måsteläsning 121 Analys 20 Trender 341
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.

Securitas lanserar mystery shopping

  Kundupplevelser 88 Nyheter 2610
Med det nystartade systerbolaget Notifind tar Securitas ytterligare ett steg in i detaljhandeln, nu lanseras tjänsten mystery shopping.

Framtidens minibutik öppnade i Boxpark

  Cityhandel 115 Pro 3434 Pop up 93 Butikskoncept 490
I en tid när de allra hetaste adresserna medför skyhöga hyreskostnader blev den lilla digitala pop up-butiken ett alternativ för varumärket Bluebella. Detta är en företeelse vi kommer se mer av, lita på det.

Apple Store skulle bli ett cybercafé

  Pro 3434 Butikskoncept 490 Design 215 Internationellt 936
Apple Store var när det lanserades en game changer. Men de första skisserna visar något helt annat – ett cybercafé i futuristisk stil. Grundtanken ligger dock nära den riktning varumärket nu går i.

”Benchmark för det urbana köpcentrumet”

  Produktutveckling 227 Pro 3434 Köpcentrum 399
Ut med det gamla, in med det nya. Här river fastighetsägaren det gamla köpcentrumet och bygger ett nytt och större. Det ska rustas för framtida behov, bland annat genom mer mat och dagligvaror.

Jonas Arnberg blir ny vd för HUI Research

  Nyheter 2610 Personer 23
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, blir ny vd för HUI Research. Han tillträder tjänsten den 1 april.

En tredjedel av Europa efter med ny teknik

  Ny teknik 299 Undersökningar 249 Pro 3434 Nyheter 2610
En tredjedel av europeiska företag sackar efter i den tekniska utvecklingen. Det visar en ny kartläggning där man bland annat har studerat IT-implementeringen i detaljhandeln.  Epson genomförde en undersökning hos 3 600 europeiska IT-inköpare inom detaljhandel, utbildning, sjukvård och företagssektorn. Det visade sig att 38 procent medgav att de inte aktivt höll sig uppdaterade när … (läs mer)

Fredrik ny inköpschef på Fredells Byggvaruhus

  Nyheter 2610 Personer 23
Fredells Byggvaruhus förstärker företagsledningen med Fredrik Dahlin som tillträder som ny Inköps- och sortimentschef.

Rickard ny säljchef på Velour by Nostalgi

  Mode 184 Nyheter 2610 Personer 23
Rikard Lindström (tidigare key account på Lyle & Scott och Tiger Jeans) blir anställd som säljchef på svenska herrmodevarumärket Velour by Nostalgi.

Postnord låter konsumenten bestämma

  Nyheter 2610 E-handel 643 Logistik 62
Postnord vill göra e-handeln enklare, därför lanseras nu en ny lösning med tre val som mottagaren kan göra direkt i sin mobiltelefon.

Walmart breddar utbudet via e-uppköp

  Pro 3434 Internationellt 936 Nyheter 2610 E-handel 643
Världens största detaljhandelskedja tar upp onlinejakten på Amazon och vässar sitt erbjudande. Nu står det klart att man köper upp ännu en e-aktör.

Här är den nya tidens matmarknad

  Nya butiker 791 Butikskoncept 490 Design 215 Pro 3434
Det är en gastronomisk temapark, en mänsklig community byggd på passion, kvalitet och historier. Här möts "detaljister som tillverkar" och "tillverkare som säljer". Följ med på en inspirerande bildresa in i den nya tidens matmarknad.

Apoteket klimatkompenserar sina leveranser

  Logistik 62 Pro 3434 Hållbarhet 91 Nyheter 2610
Klimatkompensationen innebär att Apoteket kompenserar utsläpp av växthusgaser i Sverige genom att investera i utsläppsreducerande projekt. Parallellt samarbetar Apoteket med olika partners för att hjälpa till att driva utvecklingen mot förnybara bränslen och nya innovativa transportlösningar. – Vi arbetar aktivt för hållbarhet i alla delar av vår verksamhet – från klimatkompensation för transporter till vår … (läs mer)

BMW tar upplevelsen in i köpcentrumet

  Pro 3434 Pop up 93 Nya butiker 791 Butikskoncept 490
BMW och Mini tar nu via återförsäljaren Bavaria steget in i köpcentrumet. Kundens köpprocess har förändrats radikalt och retailmiljön utgör en möjlighet att erbjuda en inspirerande upplevelse.

Skånemejerier tar kunden till virtuell mjölkgård

  Varumärken 220 Kundupplevelser 88 Nyheter 2610
Malmöbyrån Talkative har tillsammans med Skånemejerier tagit fram en VR-upplevelse. Tanken är att alla svenskar nu skall kunna besöka en mjölkgård för att se hur arbetet där går till.