Sju sätt att personalisera upplevelsen

  LÄSTID: 3 MINUTER

Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.

Det pratas mycket om personalisering. Men är det bara ett buzzword eller finns det något att ta till sig? I Retail Customer Experience dyker man ner djupare i ämnet – och kommer fram till sju genomförbara strategier.


Läs även: Detaljhandeln går mot extrem personalisering


Man konstaterar dock att den som vill bygga varumärkeslojalitet via personalisering måste ha en djup förståelse för enskilda kunders beteenden och önskemål. Det kräver i sin tur en en stark datastrategi.

Här är sju konkreta strategier för en mer personaliserad digital upplevelse.

1. Favoriter och önskelista

Detta är lösningar som medför en digital bekvämlighet för kunden och låter dem göra sina inköp när de är redo för det. Det gör det också lättare att köpa produkterna igen. Det möjliggör riktad kommunikation via e-post eller direkt på sidan. Exempelvis via påminnelser eller erbjudanden.

2. Anpassade landningssidor

Kunder dras till de mest populära produkterna. Landningssidor, eller mikrosidor, underlättar för handlaren att skapa personaliserade sidor baserade på kundens preferenser och köphistorik. Anpassade mikrosidor har ofta en avsevärt högra konverteringsgrad än alternativet att bara leda folk till huvudsidan.

3. Dynamiska, anpassade budskap

Använd CRM-systemet och plattformen för marknadsföring för att skapa relevanta, personaliserade budskap och erbjudanden. Det kan vara i form av pop ups när kunden placerat en vara i kundkorgen eller via riktade e-postutskick. Personalisera erbjudandet med hjälp av kunddata.

4. Anpassa leveransen för bästa alternativ

När kunderna erbjuds flera alternativ för leverans väljer de alternativen som passar just deras behov och omständigheter bäst. Förutsätt inte att det bara handlar om snabbhet. För många är långsammare leverans till lägre kostnad det man vill ha. Eller en noga definierad tid. Erbjud alternativ!

5. Tillåt multipla ordrar i samma transaktion

En produkt ska levereras hem, en annan som en gåva till en annan adress. Men jag vill ha ett samlat kvitto. Kunderan är flexibla gällande kanaler – det borde handlaren också vara. Att i en och samma order göra det möjligt att hämta vissa varor i butik och få andra levererade är exempel på sann sömlöshet.

6. Investera i ett omfattande lojalitetsprogram

Det lönar sig oftast – det är dyrare att skaffa nya kunder än vårda de befintliga. Via kunddatan kan programmet förse kunderna med information om kampanjer på produkter de gillar, adderat till varukorgen eller på en typ av produkt de brukar köpa. Det öppnar också möjligheter att skicka personaliserade push-budskap när kunden är i närheten av butiken. Bland annat. På sikt kommer digital identifiering av kunden i fysisk butik vara en viktig framgångsfaktor.

7. Använd produktrekommendationer

Visa kunderna liknande eller kompletterande produkter som de är intresserad av, har lagt i korgen eller till och med köpt. Enligt Retail Customer Experience är 92 procent intresserade av nya produkter. Missa inte den chansen till upp- och merförsäljning.

Källa: Retail Customer Experience


Läs även: Personalisering via facial recognition






E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Undersökningar 394 Ny teknik 465 E-handel 878 Pro 4344
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedja lanserar hemleverans

  Logistik 113 E-handel 878 Kundupplevelser 280 Pro 4344
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  Nya butiker 1132 E-handel 878 Pro 4344 Nyheter 3577
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  E-handel 878 Internationellt 1267 Pro 4344 Nyheter 3577
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  Omnichannel 311 Pro 4344 E-handel 878 Måsteläsning 266
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Matvärldar i pånyttfödd food hall

Matvärldar i pånyttfödd food hall

  Kundupplevelser 280 Design 306 Pro 4344 Internationellt 1267
Kunderna gör entré omgivna av kök och mattillagning. Den här mathallen, som finns i ett varuhus, pånyttföddes och erbjuder nu ett antal världar fyllda med mat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Perfekt passform med kroppsstrumpa

Perfekt passform med kroppsstrumpa

  E-handel 878 Butikskoncept 761 Pro 4344 Mode 347
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Clas Ohlsons första Lab Store

Här är Clas Ohlsons första Lab Store

  Kundupplevelser 280 Butikskoncept 761 Internationellt 1267 Pro 4344
Clas Ohlson har nu invigt sin första Lab Store, ett nytt flexibelt och upplevelsebaserat butikskoncept. Till hösten lanseras det även på den svenska marknaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stadium automatiserar e-handelslager

Stadium automatiserar e-handelslager

  Logistik 113 Pro 4344 E-handel 878 Ny teknik 465
PostNord och Stadium automatiserar e-handelslagret i Norrköping. Den nya automationslösningen ska lyfta e-handelslogistiken till nästa nivå för samtliga bolag som ingår i familjen – Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon nästa för Clas Ohlson

Amazon nästa för Clas Ohlson

  Omnichannel 311 Nyheter 3577 Pro 4344 E-handel 878
Diskussionerna och spekulationerna kring Amazons inträde i Sverige duggar tätt. Clas Ohlson tar saken i egna händer och inleder ett samarbete med e-handelsföretaget.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den nya tidens skobutik är här

Den nya tidens skobutik är här

  Butikskoncept 761 Omnichannel 311 Nya butiker 1132 Design 306
Konceptet mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns förmåga att leverera "instant gratification". Butiken saknar produkter och lagret utgör en teaterliknande scendekor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

  Mode 347 Internationellt 1267 Pro 4344 Kundupplevelser 280
I samband med att varuhuset nyöppnar sin avdelning för dammode lanserar man också kampanjen Holly Nichols. Det är en månad lång hyllning till kvinnors kraft och påverkan på samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Öppna ytor hos Harvey Nichols

Öppna ytor hos Harvey Nichols

  Design 306 Nya butiker 1132 Visual Merchandising 158 Mode 347
Harvey Nichols har byggt om sitt våningsplan för dammode. På öppna ytor och med flödande dagsljus har man skapat en yta där kunderna kan röra sig fritt bland varumärken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fitting Room förändrar upplevelsen

Fitting Room förändrar upplevelsen

  Nyheter 3577 Omnichannel 311 Pro 4344 Nya butiker 1132
Den 11:e oktober öppnas The Fitting Room i Göteborg. Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna hos fysisk och digital handel med "potentialen att förändra retail i grunden".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon handplockar barnböcker

Amazon handplockar barnböcker

  Kundupplevelser 280 Nyheter 3577 E-handel 878 Kundvård 67
Amazon vill göra sagostunden bättre för sina Prime-medlemmar. En prenumeration på barnböcker ska inspirera till läsning – till kraftigt sänkta priser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Postery nominerade till designpris

Postery nominerade till designpris

  Design 306 Pro 4344 E-handel 878 Nyheter 3577
Inte ens ett år efter att företaget grundades är Postery.com nu nominerade till Svenska Designpriset för sin e-handelsdesign. Användarvänlighet med nutida formspråk har varit i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tar ställning mot modevärldens ideal

Tar ställning mot modevärldens ideal

  E-handel 878 Varumärken 256 Retailtrender 45
Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.
Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

  Konsumentbeteende 296 E-handel 878 Undersökningar 394 Pro 4344
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hämta e-dagligvaror efter 30 minuter

Hämta e-dagligvaror efter 30 minuter

  Logistik 113 Kundupplevelser 280 E-handel 878 Pro 4344
Nu lanseras en ny tjänst för upphämtning av varor inköpta i dagligvarubutiken. Kunderna kan hämta sin order bara 30 minuter efter att den lagts. Dessutom utan att ens lämna sin bil.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!