Sju sätt att personalisera upplevelsen

  LÄSTID: 3 MINUTER

Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.

Det pratas mycket om personalisering. Men är det bara ett buzzword eller finns det något att ta till sig? I Retail Customer Experience dyker man ner djupare i ämnet – och kommer fram till sju genomförbara strategier.


Läs även: Detaljhandeln går mot extrem personalisering


Man konstaterar dock att den som vill bygga varumärkeslojalitet via personalisering måste ha en djup förståelse för enskilda kunders beteenden och önskemål. Det kräver i sin tur en en stark datastrategi.

Här är sju konkreta strategier för en mer personaliserad digital upplevelse.

1. Favoriter och önskelista

Detta är lösningar som medför en digital bekvämlighet för kunden och låter dem göra sina inköp när de är redo för det. Det gör det också lättare att köpa produkterna igen. Det möjliggör riktad kommunikation via e-post eller direkt på sidan. Exempelvis via påminnelser eller erbjudanden.

2. Anpassade landningssidor

Kunder dras till de mest populära produkterna. Landningssidor, eller mikrosidor, underlättar för handlaren att skapa personaliserade sidor baserade på kundens preferenser och köphistorik. Anpassade mikrosidor har ofta en avsevärt högra konverteringsgrad än alternativet att bara leda folk till huvudsidan.

3. Dynamiska, anpassade budskap

Använd CRM-systemet och plattformen för marknadsföring för att skapa relevanta, personaliserade budskap och erbjudanden. Det kan vara i form av pop ups när kunden placerat en vara i kundkorgen eller via riktade e-postutskick. Personalisera erbjudandet med hjälp av kunddata.

4. Anpassa leveransen för bästa alternativ

När kunderna erbjuds flera alternativ för leverans väljer de alternativen som passar just deras behov och omständigheter bäst. Förutsätt inte att det bara handlar om snabbhet. För många är långsammare leverans till lägre kostnad det man vill ha. Eller en noga definierad tid. Erbjud alternativ!

5. Tillåt multipla ordrar i samma transaktion

En produkt ska levereras hem, en annan som en gåva till en annan adress. Men jag vill ha ett samlat kvitto. Kunderan är flexibla gällande kanaler – det borde handlaren också vara. Att i en och samma order göra det möjligt att hämta vissa varor i butik och få andra levererade är exempel på sann sömlöshet.

6. Investera i ett omfattande lojalitetsprogram

Det lönar sig oftast – det är dyrare att skaffa nya kunder än vårda de befintliga. Via kunddatan kan programmet förse kunderna med information om kampanjer på produkter de gillar, adderat till varukorgen eller på en typ av produkt de brukar köpa. Det öppnar också möjligheter att skicka personaliserade push-budskap när kunden är i närheten av butiken. Bland annat. På sikt kommer digital identifiering av kunden i fysisk butik vara en viktig framgångsfaktor.

7. Använd produktrekommendationer

Visa kunderna liknande eller kompletterande produkter som de är intresserad av, har lagt i korgen eller till och med köpt. Enligt Retail Customer Experience är 92 procent intresserade av nya produkter. Missa inte den chansen till upp- och merförsäljning.

Källa: Retail Customer Experience


Läs även: Personalisering via facial recognition






Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  Butikskoncept 784 Pro 4415 Logistik 122 E-handel 911
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Nyheter 3637 Varumärken 264 Design 312 E-handel 911
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Pop up 148 Pro 4415 Butikskoncept 784 Köpcentrum 634
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Undersökningar 406 E-handel 911 Nyheter 3637 Pro 4415
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Kundupplevelser 294 Måsteläsning 279 Konsumentbeteende 308 Analys 41
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Pro 4415 Mode 360 Butikskoncept 784 Pop up 148
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Konsumentbeteende 308 Pro 4415 E-handel 911 Undersökningar 406
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  E-handel 911 Omnichannel 318 Pro 4415 Logistik 122
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Scandinavian Photos nya butik

Se Scandinavian Photos nya butik

  Butikskoncept 784 Nya butiker 1154 Visual Merchandising 160 Pro 4415
"Vår målsättning är att butiken ska vara en naturlig mötesplats för alla som har en passion för foto och film", säger VD Anders Halvarsson.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Handelsplatser 138 Cityhandel 266 Nyheter 3637 Kundupplevelser 294
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  E-handel 911 Nyheter 3637 Logistik 122 Personer 287
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Trender 438 Kundupplevelser 294 Pro 4415 Måsteläsning 279
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Måsteläsning 279 E-handel 911 Pro 4415 Undersökningar 406
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

  Internationellt 1287 Personer 287 Pro 4415 E-handel 911
Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

  Nya butiker 1154 E-handel 911 Pop up 148 Butikskoncept 784
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

  Pro 4415 Nya butiker 1154 Internationellt 1287 Varumärken 264
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stockmann öppnar marknadsplats

Stockmann öppnar marknadsplats

  Nyheter 3637 Internationellt 1287 Pro 4415 E-handel 911
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  Kundupplevelser 294 Butikskoncept 784 E-handel 911 Pro 4415
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

  Köpcentrum 634 Pro 4415 Ny teknik 480 Kundupplevelser 294
I december inviger Nordisk Film Bio sin första svenska biograf – med ny upplevelsebaserad teknik. Etableringen är startskottet för en expansion i Sverige.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Anna utsedd till VD på Nelly

Anna utsedd till VD på Nelly

  E-handel 911 Nyheter 3637 Karriär 282 Mode 360
Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till VD på Nelly. Anna har varit Interim Head of Nelly sedan april 2018.