Sju sätt att personalisera upplevelsen

  LÄSTID: 2 MINUTER

Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.

Det pratas mycket om personalisering. Men är det bara ett buzzword eller finns det något att ta till sig? I Retail Customer Experience dyker man ner djupare i ämnet – och kommer fram till sju genomförbara strategier.


Läs även: Detaljhandeln går mot extrem personalisering


Man konstaterar dock att den som vill bygga varumärkeslojalitet via personalisering måste ha en djup förståelse för enskilda kunders beteenden och önskemål. Det kräver i sin tur en en stark datastrategi.

Här är sju konkreta strategier för en mer personaliserad digital upplevelse.

1. Favoriter och önskelista

Detta är lösningar som medför en digital bekvämlighet för kunden och låter dem göra sina inköp när de är redo för det. Det gör det också lättare att köpa produkterna igen. Det möjliggör riktad kommunikation via e-post eller direkt på sidan. Exempelvis via påminnelser eller erbjudanden.

2. Anpassade landningssidor

Kunder dras till de mest populära produkterna. Landningssidor, eller mikrosidor, underlättar för handlaren att skapa personaliserade sidor baserade på kundens preferenser och köphistorik. Anpassade mikrosidor har ofta en avsevärt högra konverteringsgrad än alternativet att bara leda folk till huvudsidan.

3. Dynamiska, anpassade budskap

Använd CRM-systemet och plattformen för marknadsföring för att skapa relevanta, personaliserade budskap och erbjudanden. Det kan vara i form av pop ups när kunden placerat en vara i kundkorgen eller via riktade e-postutskick. Personalisera erbjudandet med hjälp av kunddata.

4. Anpassa leveransen för bästa alternativ

När kunderna erbjuds flera alternativ för leverans väljer de alternativen som passar just deras behov och omständigheter bäst. Förutsätt inte att det bara handlar om snabbhet. För många är långsammare leverans till lägre kostnad det man vill ha. Eller en noga definierad tid. Erbjud alternativ!

5. Tillåt multipla ordrar i samma transaktion

En produkt ska levereras hem, en annan som en gåva till en annan adress. Men jag vill ha ett samlat kvitto. Kunderan är flexibla gällande kanaler – det borde handlaren också vara. Att i en och samma order göra det möjligt att hämta vissa varor i butik och få andra levererade är exempel på sann sömlöshet.

6. Investera i ett omfattande lojalitetsprogram

Det lönar sig oftast – det är dyrare att skaffa nya kunder än vårda de befintliga. Via kunddatan kan programmet förse kunderna med information om kampanjer på produkter de gillar, adderat till varukorgen eller på en typ av produkt de brukar köpa. Det öppnar också möjligheter att skicka personaliserade push-budskap när kunden är i närheten av butiken. Bland annat. På sikt kommer digital identifiering av kunden i fysisk butik vara en viktig framgångsfaktor.

7. Använd produktrekommendationer

Visa kunderna liknande eller kompletterande produkter som de är intresserad av, har lagt i korgen eller till och med köpt. Enligt Retail Customer Experience är 92 procent intresserade av nya produkter. Missa inte den chansen till upp- och merförsäljning.

Källa: Retail Customer Experience


Läs även: Personalisering via facial recognition






Så utvecklar H&M kundupplevelsen

Så utvecklar H&M kundupplevelsen

  Butikskoncept 803 Internationellt 1316 Nya butiker 1175 Kundupplevelser 315
Under de senaste åren har det hänt mycket hos H&M. Nya koncept har lanserats och tester pågår för fullt. Ambitionen: Att utveckla kundupplevelsen.   
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

City Gross personaliserar lojalitetsprogram

City Gross personaliserar lojalitetsprogram

  Pro 4506 Nyheter 3698 Kundvård 68
City Gross har lanserat ett nytt lojalitetsprogram för sina kunder, Prio. Via analys av data personaliseras erbjudanden och kommunikation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Walmart boostar e-handeln med fulfillment

Walmart boostar e-handeln med fulfillment

  E-handel 934 Logistik 131 Pro 4506 Internationellt 1316
Det anses vara leveransalternativen som fått riktig fart på Walmarts e-handel. Nu utökar man sin satsning på leverans direkt från butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”En direkt till konsument-revolution pågår”

”En direkt till konsument-revolution pågår”

  Varumärken 268 Pro 4506 E-handel 934 Kundupplevelser 315
Retailstartups hittar just nu nya vägar för att skapa en djupare och mer personlig relation till kunderna. I den DTC-revolution som pågår gäller andra spelregler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

  Undersökningar 419 Kundupplevelser 315 Pro 4506
Enligt en ny undersökning efterfrågar konsumenter en mer bekväm köpupplevelse. Den ska innehålla mindre mänsklig kontakt och mer teknik och innovation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Få svenska handlare rädda för Amazon

Få svenska handlare rädda för Amazon

  Pro 4506 Undersökningar 419 E-handel 934
En undersökning visar att 55 procent inte är oroade över ett eventuellt intåg. Knappt fyra procent är mycket oroade och var femte känner en viss oro.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

  E-handel 934 Omnichannel 325 Internationellt 1316 Mode 376
Efter satsningar både i Europa och i USA tittar bolaget nu även österut och planerar för expansion i Asien. Man väljer att ta med sig sina svenska partners.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

  Varumärken 268 Mode 376 Nyheter 3698 Pro 4506
Ellos nya kampanj uppmuntrar till ett aktivt liv. Kampanjen är gjord med hjälp av företagets egna medarbetare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Fast Retailings nya framtidsbutik

Här är Fast Retailings nya framtidsbutik

  Nya butiker 1175 Visual Merchandising 165 Pro 4506 Ny teknik 497
Fast Retailing äger ett flertal modevarumärken, bland annat Uniqlo. Nu lanserar företaget en framtidsbutik utan produkter på hyllorna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar ljusfestival lyser upp London

Hållbar ljusfestival lyser upp London

  Cityhandel 271 Pro 4506 Nyheter 3698 Kundupplevelser 315
Stig ut ur mörkret och in i ett upplyst London i januari! Området arrangerar ljusfestival med fokus på hållbarhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

  E-handel 934 Nyheter 3698 Pro 4506 Ny teknik 497
Alexa må hamna mest i fokus under CES som pågår just nu i Las Vegas. Men i dagarna släpper företaget även flera nyheter om tjänsten Key by Amazon.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

  Kundupplevelser 315 Trender 447 Pro 4506 Måsteläsning 290
Magiska kontaktytor, automatiserad kundresa och den sanna mångfalden. Här är fem trender som växer sig starkare – och förändrar kundupplevelsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon öppnar fler Whole Foods

Amazon öppnar fler Whole Foods

  E-handel 934 Pro 4506 Internationellt 1316 Logistik 131
Amazons köp av Whole Foods Market ökade digitaliseringstakten av dagligvaror. Nu utökar man satsningen med nya butiker med ultrasnabba leveranser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Måsteläsning 290 E-handel 934 Kundupplevelser 315 Konsumentbeteende 313
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Den fysiska kassan på väg ut

Den fysiska kassan på väg ut

  Kundupplevelser 315 Undersökningar 419 Ny teknik 497 Pro 4506
Den traditionella kassan är på väg att fasas ut. I stället tar nya lösningar, baserade på ny teknik, plats på scenen. Detta enligt en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kultur viktig del av framtidens köpcentrum

Kultur viktig del av framtidens köpcentrum

  Köpcentrum 656 Pro 4506 Kundupplevelser 315
Upplevelser anses vara vägen framåt för den fysiska detaljhandeln. Kultur kommer sannolikt vara en viktig del, att det är bra för omsättningen är redan bevisat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Starbucks flaggskepp i meatpacking district

Se Starbucks flaggskepp i meatpacking district

  Internationellt 1316 Kundupplevelser 315 Butikskoncept 803 Nya butiker 1175
I dag, fredagen 14 december, öppnar Starbucks sitt nya upplevelsebaserade flaggskepp i meatpacking district i New York. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens retaildestination växer fram

Framtidens retaildestination växer fram

  Pro 4506 Internationellt 1316 Köpcentrum 656 Kundupplevelser 315
Framtidens destination rymmer en inkubator för startups och är väl integrerat i det lokala samhället. Här arbetar hyresgäster och fastighetsägare tillsammans.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre service med paketskåp i butik

Bättre service med paketskåp i butik

  Pro 4506 Logistik 131 E-handel 934 Omnichannel 325
Med den utökade servicen vill Lyko sudda ut gränsen mellan det digitala köpet och fysisk butik ytterligare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

De vann Young E-business of the Year

De vann Young E-business of the Year

  Nyheter 3698 E-handel 934
Årets vinnare av Young E-business of the Year har enligt juryn gjort ett gediget arbete med att kartlägga ett problem – och därefter utvecklat en produkt som passar i ett e-handelsformat.