Sju sätt att personalisera upplevelsen

 

Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.

Det pratas mycket om personalisering. Men är det bara ett buzzword eller finns det något att ta till sig? I Retail Customer Experience dyker man ner djupare i ämnet – och kommer fram till sju genomförbara strategier.


Läs även: Detaljhandeln går mot extrem personalisering


Man konstaterar dock att den som vill bygga varumärkeslojalitet via personalisering måste ha en djup förståelse för enskilda kunders beteenden och önskemål. Det kräver i sin tur en en stark datastrategi.

Här är sju konkreta strategier för en mer personaliserad digital upplevelse.

1. Favoriter och önskelista

Detta är lösningar som medför en digital bekvämlighet för kunden och låter dem göra sina inköp när de är redo för det. Det gör det också lättare att köpa produkterna igen. Det möjliggör riktad kommunikation via e-post eller direkt på sidan. Exempelvis via påminnelser eller erbjudanden.

2. Anpassade landningssidor

Kunder dras till de mest populära produkterna. Landningssidor, eller mikrosidor, underlättar för handlaren att skapa personaliserade sidor baserade på kundens preferenser och köphistorik. Anpassade mikrosidor har ofta en avsevärt högra konverteringsgrad än alternativet att bara leda folk till huvudsidan.

3. Dynamiska, anpassade budskap

Använd CRM-systemet och plattformen för marknadsföring för att skapa relevanta, personaliserade budskap och erbjudanden. Det kan vara i form av pop ups när kunden placerat en vara i kundkorgen eller via riktade e-postutskick. Personalisera erbjudandet med hjälp av kunddata.

4. Anpassa leveransen för bästa alternativ

När kunderna erbjuds flera alternativ för leverans väljer de alternativen som passar just deras behov och omständigheter bäst. Förutsätt inte att det bara handlar om snabbhet. För många är långsammare leverans till lägre kostnad det man vill ha. Eller en noga definierad tid. Erbjud alternativ!

5. Tillåt multipla ordrar i samma transaktion

En produkt ska levereras hem, en annan som en gåva till en annan adress. Men jag vill ha ett samlat kvitto. Kunderan är flexibla gällande kanaler – det borde handlaren också vara. Att i en och samma order göra det möjligt att hämta vissa varor i butik och få andra levererade är exempel på sann sömlöshet.

6. Investera i ett omfattande lojalitetsprogram

Det lönar sig oftast – det är dyrare att skaffa nya kunder än vårda de befintliga. Via kunddatan kan programmet förse kunderna med information om kampanjer på produkter de gillar, adderat till varukorgen eller på en typ av produkt de brukar köpa. Det öppnar också möjligheter att skicka personaliserade push-budskap när kunden är i närheten av butiken. Bland annat. På sikt kommer digital identifiering av kunden i fysisk butik vara en viktig framgångsfaktor.

7. Använd produktrekommendationer

Visa kunderna liknande eller kompletterande produkter som de är intresserad av, har lagt i korgen eller till och med köpt. Enligt Retail Customer Experience är 92 procent intresserade av nya produkter. Missa inte den chansen till upp- och merförsäljning.

Källa: Retail Customer Experience


Läs även: Personalisering via facial recognition


Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  Pro 4637 Undersökningar 439 Detaljhandel 189 Nyheter 3838
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Karriär 344 Nyheter 3838 Personer 361 E-handel 973
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Konsumentbeteende 327 Detaljhandel 189 Måsteläsning 308 E-handel 973
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

  Pro 4637 Visual Merchandising 178 E-handel 973 Trender 460
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Dra nytta av butikens unika styrkor

Dra nytta av butikens unika styrkor

  Pro 4637 Måsteläsning 308 Omnichannel 339 Konsumentbeteende 327
Instant gratification och oslagbar bekvämlighet. Den fysiska butiken har egenskaper som stärker dess ställning hos konsumenten. Här är tre sätt att använda dem.
Grandpa öppnar butik i hotellets lobby

Grandpa öppnar butik i hotellets lobby

  Pro 4637 Butikskoncept 852 Nyheter 3838 Visual Merchandising 178
Grandpa inleder ett samarbete med ett hotell. En yta i lobbyn förvandlas till en butik som erbjuder livsstilsprodukter, kläder och accessoarer.
Nytt koncept för fygital handel

Nytt koncept för fygital handel

  Nyheter 3838 Butikskoncept 852 Pro 4637 Måsteläsning 308
Med ett flexibelt butikskoncept hjälper köpcentrumet nya digitala varumärken att växa med fysisk handel. Konceptet står nu inför en bred lansering på en rad orter.
Walmart storsatsar på röststyrning

Walmart storsatsar på röststyrning

  Internationellt 1364 Pro 4637 Ny teknik 512 Nyheter 3838
Det är är ett tydligt tecken på ett kommande genomslag. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, storsatsar på röststyrning och adderar en offensiv strategi för fulfilment. Den amerikanska kedjan Walmart har sedan en tid växlat upp satsningen på fullfillment av onlineordrar. En central del av detta har varit att förbereda butiksledet för utlämning av e-beställningar. Detta är … (läs mer)
Öppnar pop up med inriktning på e-handel

Öppnar pop up med inriktning på e-handel

  Nya butiker 1234 Pro 4637 Cityhandel 292 Pop up 158
E-handeln skapar nya möjligheter även för den fysiska handeln. Familjeföretaget hittar nya kunder via etableringar av pop up-butiker.
Så fungerar nya Instagram Checkout

Så fungerar nya Instagram Checkout

  Sociala medier 102 Butikskoncept 852 M-handel 147 E-handel 973
Instagram testar en ny lösning för shopping i appen. Användaren gör hela köpet i appen och får även uppdateringar om leverans. Så här fungerar tjänsten.
Kedja e-samarbetar med Drew Barrymore

Kedja e-samarbetar med Drew Barrymore

  Varumärken 275 E-handel 973 Pro 4637 Personer 361
Kedjan har lanserat ett samarbete med Drew Barrymore som bara finns tillgängligt online.
Ida Lanto lanserar  bröllopskollektion

Ida Lanto lanserar bröllopskollektion

  Detaljhandel 189 Retailtrender 61 Nyheter 3838 E-handel 973
Ida Lanto fortsätter sitt samarbete med modeaktören Nelly.com. I slutet av april släpps bröllopskollektionen The Wedding Collection.
Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

  M-handel 147 Logistik 138 Ny teknik 512 Nyheter 3838
Företagen erbjuder en ny form av handel som är platsoberoende. Premiär i ett parkeringshus i Norrköping.
Detta vill kunden se på produktsidan

Detta vill kunden se på produktsidan

  Kundupplevelser 345 M-handel 147 Detaljhandel 189 E-handel 973
Kundens förväntningar på onlineupplevelsen förändra snabbt. Man vill se fler bilder och filmer och få snabba svar på sina frågor – direkt på produktsidan.
Här får kunden bäst mottagande

Här får kunden bäst mottagande

  Internationellt 1364 Konsumentbeteende 327 Pro 4637 Kundupplevelser 345
Svensk retail har blivit bättre på merförsäljning och att hälsa på sina kunder. Det visar en internationell studie. Men bäst mottagande får man i ett annat land.
Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

  Kundvård 69 Hållbarhet 239 Nyheter 3838 Kundupplevelser 345
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Pro 4637 Detaljhandel 189 Kundupplevelser 345 Nya butiker 1234
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Kika in i världens största Lushbutik

Kika in i världens största Lushbutik

  Destinationer 161 Visual Merchandising 178 Pro 4637 Nya butiker 1234
I en tid då förnyelse behövs mer än någonsin, är tanken att den nya destinationsbutiken ska ge mer innovativa, kreativa och personliga upplevelser. Se bilderna här!
Så får Elgiganten kunden att stanna

Så får Elgiganten kunden att stanna

  Pro 4637 Kundupplevelser 345 Visual Merchandising 178 Detaljhandel 189
Elgigantens uppdaterade butikskoncept har visat sig vara framgångsrikt. Det har lett till att kunderna i genomsnitt uppehåller sig dubbelt så länge i butikerna.
Ny marknadsansvarig på Storesupport

Ny marknadsansvarig på Storesupport

  E-handel 973 Nyheter 3838 Detaljhandel 189 Karriär 344
Storesupport har rekryterat Josefin Holmqvist som marknadsansvarig. Målsättningen att stärka företagets roll som ledande helhetsleverantör till Sveriges detaljhandel