Köpcentrumet är mer än en plats för handel. Därför väljer man nu att installera ett unikt videoverk som ska ge besökaren en känsla av att vara här och nu.
En ny rapport visar att friktion under köpupplevelsen fortsätter att skena. Totalt rör det sig om en möjlighet för detaljhandeln att hämta hem 221,1 miljarder kronor i Norden.
Zalando meddelar att pilottestet med paketutlämning via grannar mottagits positivt. De största drivkrafterna är bekvämlighet och hållbarhetsaspekten.
Den tekniska utvecklingen har ett pris – kunderna är mer och mer beroende av att vara uppkopplade. Ett sätt för retail att agera på detta är ”re-humanisation”.
Kedjan testar en digitaliserad butik helt utan kassor. Tekniken och kundupplevelsen liknar den hos Amazon Go – men här finns en grundläggande skillnad.
McDonald's möter kundernas förväntningar med ny teknik. Kedjan satsar på röststyrning, AI och teknik för beslutslogik för att utveckla kundupplevelsen.
Walmart adderar tjänster som förenklar vardagen. Nu öppnar kedjan ett hälsocenter som ska öka bekvämligheten och sänka tröskeln till bra vård.
Kedjan berättar nu att man ska öppna en egen permanent biograf i anslutning till butiken. ”Det är en naturlig utveckling av vad vi gör”.
En ny form av retail växer fram. Butiken får en ny roll som plats för upplevelser och möten. Det ställer också nya krav på personalen – som ska rädda butiken.
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.