Grundaren Jan Frick har lämnat över ledarskapet för familjeföretaget Cavaliere till döttrarna och delägarna Sofia, Maria och Susanna Frick. VD-posten överlämnades till Sofia Frick, som kom in i företaget år 2010, efter en längre tid som inköpsstrateg på Ikea.
Harvey Nichols har höjt ribban för hur en modeavdelning kan se ut. Med en helt ny butiksdisponering, stylister, skräddare, barberare och dessutom en barservering signerad Wallpaper tar man shoppingupplevelsen till nästa nivå. Och den som vill kan shoppa virtuellt.
Kompetens är morgondagens hårdvaluta inom detaljhandeln. The Denim Diva är ett talande exempel på hur kompetent personal höjer nivån på butiksupplevelsen – och får kunderna att komma tillbaka. Hur många divor har ni i organisationen?
Det finska varumärket Marimekko presenterar sin vår- och sommar kollektion på Nordiska Designers hos NK i Stockholm. Och man gör det i en tillfällig pop up-butik.
När det svenska modevarumärket nu öppnar sin första butik har Chrysler Building i New York varit en stor inspirationskälla. Art Deco går som en röd tråd genom butiken.
"Vi ska göra vårt yttersta för att bidra till den folkfest som Eurovision är", säger KappAhls marknadsdirektör Joakim Holmstrand.
Jakten på de bästa talangerna är i full gång. Morgondagens vinnare i detaljhandeln är de som lyckas attrahera rätt människor att anställa, det är allt fler överens om. I den bemärkelsen ligger H&M väldigt bra till, det visar en ny undersökning. Företaget är topp tio bland arbetsgivare i modevärlden.
Nu växer företeelsen corporate fashion sig allt starkare. Svenska modeföretaget Aux finns bland dem som nu sätter fokus på företags visuella framtoning i form av personalkläder med modekänsla.
Sportkedjan JD Sports går som tåget just nu. Anledningen sägs vara att man dominerar segmentet sportkläder för kvinnor. Athleisure är hetare än någonsin.