Minskad yta och mer e-handel ska lyfta kedjan

Varuhuskedjan rustar för framtiden. Man gör det genom att minska ytan i nästan hälften av sina fysiska butiker. Själva uttrycker man det som att kedjan "gör dem operativt mindre genom att balansera sortiment och justering av exponeringar".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Upplevelser och events är butikens kärna

  Butikskoncept 597 Internationellt 1059 Visual Merchandising 115 Kundupplevelser 166
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Internationellt 1059 Omnichannel 260 Nyheter 3080 Pro 3831
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Designtorget öppnar pop up-café

  Nyheter 3080 Butikskoncept 597 Nya butiker 949
Inför kanelbullens dag inleder Designtorget och hantverksbageriet Bröd & Salt ett samarbete. Lördag 30 september öppnar Bröd & Salt ett café i Designtorgets flaggskeppsbutik i Kulturhuset i Stockholm.

Tio spådomar om framtidens retail

  Måsteläsning 181 Analys 30 Trender 373 Pro 3831
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Här öppnar landets första cykelgarage

  Köpcentrum 486 Handelsplatser 89 Internationellt 1059 Pro 3831
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Vagabond öppnar pop up i Milano

  Nya butiker 949 Pop up 118 Nyheter 3080 Internationellt 1059
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.

Newbie Store lanseras i två nya länder

  Nyheter 3080 Hållbarhet 141 E-handel 748 Nya butiker 949
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  Butikskoncept 597 Ny teknik 359 E-handel 748 Pro 3831
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  Nyheter 3080 Butikskoncept 597 E-handel 748 Omnichannel 260
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Pro 3831 Måsteläsning 181 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Kicks har öppnat sitt första flaggskepp i Norge

  Nyheter 3080 Butikskoncept 597 Nya butiker 949 Internationellt 1059
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Köpcentrum 486 Nya butiker 949 Pop up 118 Mode 242
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  E-handel 748 Pro 3831 Konsumentbeteende 251 M-handel 121
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Dubbel butiksöppning för Chanel

  Nya butiker 949 Cityhandel 171 Butikskoncept 597 Nyheter 3080
Hösten 2017 öppnar Chanel sitt nya koncept Chanel Beauty Store i Hufvudstadens fastigheter i Göteborg och Stockholm. I Göteborg på Fredsgatan 2 i Fredstan och i Stockholm på Mäster Samuelsgatan 3 i Bibliotekstan.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Pro 3831 Måsteläsning 181 Omnichannel 260 Undersökningar 320
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Butikskoncept 597 Omnichannel 260 Hållbarhet 141 Pro 3831
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Nike personaliserar produkten på 90 minuter

  Kundupplevelser 166 Design 250 Butikskoncept 597 Pro 3831
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Undersökningar 320 Pro 3831 Måsteläsning 181 Konsumentbeteende 251
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Deichmann lanserar exklusiv e-kollektion

  E-handel 748 Produktutveckling 261 Nyheter 3080
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med "Online Exclusive skor". Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.

Lokalt och småskaligt berikar Malmö

  Pro 3831 Nyheter 3080 Cityhandel 171 Handelsplatser 89
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.