”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

En detaljhandelsexpert spår att detaljisterna inom kort kommer generera 50 procent av sin omsättning online.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.

Svensk delningsekonomi på frammarsch

Svensk delningsekonomi på frammarsch

Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.

Därför säljer vältränad personal bättre

Därför säljer vältränad personal bättre

Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

Högre konvertering och snittköp med smitvägar

Smitvägarnas inverkan på kundbeteendet har kartlagts i en undersökning. Den visar på en positiv inverkan på såväl konvertering som snittköp.

Därför e-handlar konsumenten utomlands

Därför e-handlar konsumenten utomlands

Svenskarna handlar mer och mer online, och en hel del väljer e-butiker i länder. En undersökning kartlägger tre tunga faktorer som driver handeln över gränserna – och en som hindrar den.

”See now, buy now, wear now”

”See now, buy now, wear now”

Snabbhet och agilitet blir allt mer avgörande inom detaljhandeln, både i produktutveckling och leveranser. En ny undersökning bekräftar att see now, buy now-trenden bara växer sig starkare.

Framtidens nordiska handel kartlagd

Framtidens nordiska handel kartlagd

Automatisk leverans inom två timmar, influencers, och blockade företag. Nya tekniska möjligheter och ett förändrat konsumentbeteende omformar nu den nordiska detaljhandeln. Det visar en ny studie.

”Vi vet mer än butikspersonalen”

”Vi vet mer än butikspersonalen”

Hela 83 procent av konsumenterna anser sig veta mer än butikspersonalen. Samtidigt är man mån om att ha tillgång till säljare i butiken. Det visar en ny studie.

5 sätt att bygga den nya lojaliteten

5 sätt att bygga den nya lojaliteten

Lojalitetsprogrammen, som vi känner dem, har mist sin kraft. Miljarder kronor läggs på program som inte längre fungerar. Här är fem sätt att bygga den nya tidens lojalitet, med siktet inställt på millennials.