Den gamla modellen med passiv lojalitet är på väg ut – in stiger en ny modell för en aktiv och mer krävande kundbas.
Så utvecklades svensk dagligvaruhandel under helåret 2024. Ny statistik visar även andelen e-handel och hur mycket ekologiskt som såldes.
Överraskande enkelt att ta de första stegen mot minskad och medveten konsumtion, enligt ny forskning. ”Kan tyda på en normförändring”.
Ny rapport visar de tyngsta anledningarna till att konsumenterna väljer självutcheckning.
Gen Z klassas som TikTok-generationen – men en annan ålderskategori är mer utpräglade shoppare på sociala medier. Det visar en ny undersökning.
Morgondagens konsument vill handla i fysiska butiker – om upplevelsen innehåller dessa tre ingredienser.
De mest lästa artiklarna 2024 innehåller en inspirerande mix av nya trender, konsumentbeteenden och intressanta koncept.
Andelen svenska konsumenter som föredrar digitala kvitton har fördubblats på bara några år.
En ny undersökning kartlägger hur män och kvinnor planerar och genomför sin julshopping. Strategierna skiljer sig åt.