Därför köper Amazon Whole Foods

  LÄSTID: 3 MINUTER

KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Som barn hörde jag historier om ormar som kunde stirra på sitt offer och på så sätt paralysera dem. Man kunde inte slita blicken från ormen, allt annat försvann. Det verkar som Amazons Jeff Bezos har motsvarande förmåga.

Just nu stirrar trendspanare och analytiker blint på Amazons köp av Whole Foods Market. Även här hemma i Sverige. Och blicken verkar ha fastnat.

 

Det råder inget tvivel om att det är en intressant händelse som kommer påverka hur Amazon tar sig an den fysiska handeln. Men det är inte det enda som sker just nu i detaljhandelsvärlden.

För att få hela bilden klar för sig gör man klokt i att höja blicken mot Bentonville i Arkansas. Och mot Hangzhou i Kina.

Jack Mas Alibaba är mitt uppe i en resa mot vad man kallar New retail. Man anser att eran med renodlade handlare, pure players, snart kommer vara över. I stället är det integrerade New retail som kommer dominera de kommande 10–20 åren.

Alibaba har inlett samarbeten med bland annat med Bailian Group, en av landets största detaljhandelsföretag med verksamhet främst i fysiska butiker. Nyligen köpte man öven en tredjedel av dagligvarukedjan Sanjiang.

I sitt månadsbrev till aktieägarna konstaterade Alibabas VD Daniel Zhang nyligen att fysiska butiker har en nyckelroll i företagets framtida tillväxt.

 

I Bentonville finns Walmarts huvudkontor och där pågår en febril verksamhet sedan en tid. Man är i full färd med att bygga en synnerligen innovativ e-handelsorganisation. Eller snarare: ett mycket handlingskraftigt team för digital utveckling.

Grunden lades när Walmart köpte Jet.com. Det innebar framförallt tre fördelar:

1. Man fick tillgång till Jet.coms avancerade teknik för styrning av priser via algoritmer. Tekniken har använts i Walmarts nyligen lanserade ”Pickup Discount”.
2. Walmart utökade sitt sortiment markant online när de båda sortimenten integrerades.
3. Ny kompetens. Medgrundaren och VD:n Marc Lore leder nu Walmarts digitala team. Han ansvarar också för @WalmartLabs i Silicon Valley, Walmarts teknikverkstad inom e-handel.

Den digitala strategin har vässats, försäljningen har skjutit i höjden online och Walmart har fortsatt sin offensiva taktik. I dagarna blev det klart att man köpte Bonobos, en onlineaktör vi skrivit om bland annat här.

Marc Lore betonar vikten av att få in grundaren och innovatören Andy Dunn i Walmarts team.

 

Amazons köp av Whole Foods är på sätt och vis en inverterad variant av detta. Walmart köper in sig i den digitala världen. Amazon i den fysiska.

Kampen mellan de två amerikanska företagen hårdnar, och den finns där som en bakomliggande anledning till Amazons offensiva strategi.

Sarah Perez på TechCrunch uttryckte det så här: Amazon wants to become Walmart before Walmart can become Amazon.”

För Amazon är köpet av Whole Foods en genväg till logistik och distribution. Det vill säga grunden för att kunna skala upp sin satsning på dagligvaror, bland annat via AmazonFresh.

Självklart finns en möjlighet att man via Whole Foods vill skapa en väg in på marknaden för sitt koncept Amazon go (läs mer om det här). Ett befintligt butiksnät kan teoretiskt konverteras till ett nytt koncept.

Men varför skulle man vilja det? En av de största styrkorna med Amazon Go är att man har kunnat rita på ett helt vitt papper. Här finns inga ryggsäckar att ta hänsyn till. Här finns inga ”så har vi alltid gjort”. Här är allt möjligt.

Mer troligt: Att man tar med sig delar av de tekniska lösningarna från Amazon Go in till Whole Foods. Just det, inte helt olikt det Walmart gjorde med Jet.com.

Och det finns ett släktskap mellan Go och Whole Foods.

Amazon Go innehåller en ingrediens som också är central hos Whole Foods. Men den har hamnat i skymundan för de tekniska lösningarna; Amazon Go arbetar med ett sortiment som är fokuserat på lokalproducerade och miljövänliga produkter. Och man använder lokala leverantörer av exempelvis färdigmat.

Precis som Whole Foods.

Dagligvarukedjan för också med sig en spjutspetskompetens inom dagligvaror in till Amazon. Ingen annan kedja har under de senaste åren haft en lika tydlig innovationsvilja som Whole Foods.

I USA bör man lägga till.

Trots allt är det ju inte där de största stegen mot den nya handeln tas.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se


Alibaba 26 Jet.com 2 Amazon 51 Whole Foods Market 10


Årets måsteläsning om butikskoncept

Årets måsteläsning om butikskoncept

  Pro 3948 Måsteläsning 202 Butikskoncept 640 Design 257
Vi har skrivit om en rad intressanta butikskoncept under året. Snabba  banker i köpcentrum, butiker utan produkter och nyskapande personalisering. Här är några av våra största favoriter från 2017.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba för in New Retail i bilhandeln

  Nyheter 3200 Kundupplevelser 193 Pro 3948 Internationellt 1115
Alibaba Group och Ford Motor har kommit överens om att inleda ett större samarbete. Ambitionen är att utforska nya sätt att förbättra kundupplevelsen inom bilhandeln. För Ford är detta ett led i en större satsning på den kinesiska marknaden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Alibabas sömlösa dagligvarukoncept

Här är Alibabas sömlösa dagligvarukoncept

  Pro 3948 M-handel 129 Butikskoncept 640 Internationellt 1115
Alibaba har skapat ett helt nytt sömlöst dagligvarukoncept. Den nya modellen erbjuder en mer effektiv och flexibel upplevelse. Och hjärtat finns i mobilen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

WeChat Pay lanseras globalt i butik

WeChat Pay lanseras globalt i butik

  Nyheter 3200 Internationellt 1115 Sociala medier 91
Adyen rullar nu ut stöd för WeChat Pay, en av de mest populära mobila betalmetoderna i Kina. Handlare runt om i världen kommer kunna erbjuda betalsättet.
Detaljhandelns tyngsta trender 2018

Detaljhandelns tyngsta trender 2018

  Trender 383 Pro 3948 Analys 33 Måsteläsning 202
Den fysiska butiken byggs om för att passa de nya affärsmodellerna, samarbeten online-to-offline och helt nya yrkesroller. Här är detaljhandelns tyngsta trender under 2018.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ska Oxford Street bli gågata

Så ska Oxford Street bli gågata

  Nyheter 3200 Cityhandel 195 Destinationer 136 Internationellt 1115
Planerna för att förvandla Oxford Street i London till en gågata börjar nu ta form. "Vi skapar en av de finaste allmänna platserna i världen", säger borgmästaren.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Personalisering i Nikes nya flaggskepp

Personalisering i Nikes nya flaggskepp

  Butikskoncept 640 Internationellt 1115 Nyheter 3200 Nya butiker 991
Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen. 
Augmented reality i Starbucks flaggskepp

Augmented reality i Starbucks flaggskepp

  Pro 3948 Nya butiker 991 Internationellt 1115 Butikskoncept 640
Starbucks expanderar nu sitt koncept Reserve Roastery internationellt. I samband med detta introducerar man också augmented reality som en viktig ingrediens.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Sveriges snabbaste e-butiker

Här är Sveriges snabbaste e-butiker

  Nyheter 3200 Pro 3948 E-handel 782 Undersökningar 341
Det finns fortfarande en hel del övrigt att önska, men prestandan hos svenska e-butiker har förbättrats avsevärt. Det visar Apica Web Performance Index.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Checka in e-ordern själv i matbutiken

Checka in e-ordern själv i matbutiken

  Pro 3948 Logistik 88 E-handel 782 Kundupplevelser 193
Dagligvarukedjan har lanserat en självbetjäning för incheckning av onlineordrar. Tjänsten är till för kunder som har beställt varor via click and collect.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

25 fakta – så vill kunden ha leveransen

25 fakta – så vill kunden ha leveransen

  Logistik 88 Pro 3948 Konsumentbeteende 262 Måsteläsning 202
Personalisering och möjlighet att välja operatör blir allt viktigare. Efterfrågan på lojalitetsprogram med leveransfördelar ökar. En ny undersökning kartlägger onlinekundens preferenser anno 2017. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Butikspremiär för Tom Ford Beauty

Butikspremiär för Tom Ford Beauty

  Butikskoncept 640 Nya butiker 991 Pro 3948 Visual Merchandising 120
Det är varumärkets första fristående butik för skönhet och kosmetik. Trots den relativt begränsade ytan innehåller Tom ford Beauty både innovativa idéer och ny teknik.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handelskonsumtionen ökade 19 procent

E-handelskonsumtionen ökade 19 procent

  Undersökningar 341 E-handel 782 Nyheter 3200
E-handelskonsumtionen ökade med 19 procent under oktober månad jämfört med samma period i fjol. Det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.
Modeföretag skapar funktionskläder för e-sport

Modeföretag skapar funktionskläder för e-sport

  Pro 3948 Mode 260 Varumärken 240 Internationellt 1115
E-sportarna Astralis har inlett ett samarbete med ett modevarumärke. Företaget har tagit fram en specialdesignad kollektion för laget, anpassad för just e-sport.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Calvin Klein och Amazon i fysiskt samarbete

Calvin Klein och Amazon i fysiskt samarbete

  Omnichannel 275 Pro 3948 Pop up 127 E-handel 782
Online-to-offline, pop up-butiker, personaliesring och röststyrning av upplevelsen. Amazon och Calvin Kleins samarbete med fysiska butiker inför julhelgerna rymmer flera intressanta trender. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos Home öppnar i centrala Göteborg

Ellos Home öppnar i centrala Göteborg

  Nya butiker 991 Nyheter 3200 E-handel 782
Under våren öppnar Ellos Home sin andra konceptbutik i Sverige. Butiken ska vara en mötesplats för inspiration och är ett led i att stärka Ellos e-handel.
Fem mobiltrender som förändrar retail

Fem mobiltrender som förändrar retail

  M-handel 129 Omnichannel 275 Pro 3948 Måsteläsning 202
Mobilen har förändrat detaljhandeln för alltid. Här är fem just nu pågående trender som ger kunden ökad bekvämlighet, mer tillgänglig service och en sömlös butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första insektsbröd för matbutiker

Världens första insektsbröd för matbutiker

  Nyheter 3200 Internationellt 1115 Pro 3948 Produktutveckling 275
Fazer lanserar vad man säger är världens första insektsbröd för matbutiker. "Mänskligheten behöver nya och hållbara näringskällor".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Skandinaviens mest attraktiva område”

”Skandinaviens mest attraktiva område”

  Internationellt 1115 Pro 3948 Cityhandel 195 Handelsplatser 107
Läget är spektakulärt med närhet både till vatten och till stadskärnan. Visionen är att skapa Skandinaviens mest attraktiva område för detaljhandel, bostäder och kontor. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Harrods gör sin största satsning någonsin

Harrods gör sin största satsning någonsin

  Produktutveckling 275 Nyheter 3200 E-handel 782 Pro 3948
Det är ett utvecklingsprojekt som sträcker sig över tre år och har en budget på 200 miljoner pund. Harrods gör nu sin största satsning i sin 180-åriga historia. Och siktet är inställt på e-handel och Asien. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!