Därför köper Amazon Whole Foods

  LÄSTID: 3 MINUTER

KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Som barn hörde jag historier om ormar som kunde stirra på sitt offer och på så sätt paralysera dem. Man kunde inte slita blicken från ormen, allt annat försvann. Det verkar som Amazons Jeff Bezos har motsvarande förmåga.

Just nu stirrar trendspanare och analytiker blint på Amazons köp av Whole Foods Market. Även här hemma i Sverige. Och blicken verkar ha fastnat.

 

Det råder inget tvivel om att det är en intressant händelse som kommer påverka hur Amazon tar sig an den fysiska handeln. Men det är inte det enda som sker just nu i detaljhandelsvärlden.

För att få hela bilden klar för sig gör man klokt i att höja blicken mot Bentonville i Arkansas. Och mot Hangzhou i Kina.

Jack Mas Alibaba är mitt uppe i en resa mot vad man kallar New retail. Man anser att eran med renodlade handlare, pure players, snart kommer vara över. I stället är det integrerade New retail som kommer dominera de kommande 10–20 åren.

Alibaba har inlett samarbeten med bland annat med Bailian Group, en av landets största detaljhandelsföretag med verksamhet främst i fysiska butiker. Nyligen köpte man öven en tredjedel av dagligvarukedjan Sanjiang.

I sitt månadsbrev till aktieägarna konstaterade Alibabas VD Daniel Zhang nyligen att fysiska butiker har en nyckelroll i företagets framtida tillväxt.

 

I Bentonville finns Walmarts huvudkontor och där pågår en febril verksamhet sedan en tid. Man är i full färd med att bygga en synnerligen innovativ e-handelsorganisation. Eller snarare: ett mycket handlingskraftigt team för digital utveckling.

Grunden lades när Walmart köpte Jet.com. Det innebar framförallt tre fördelar:

1. Man fick tillgång till Jet.coms avancerade teknik för styrning av priser via algoritmer. Tekniken har använts i Walmarts nyligen lanserade ”Pickup Discount”.
2. Walmart utökade sitt sortiment markant online när de båda sortimenten integrerades.
3. Ny kompetens. Medgrundaren och VD:n Marc Lore leder nu Walmarts digitala team. Han ansvarar också för @WalmartLabs i Silicon Valley, Walmarts teknikverkstad inom e-handel.

Den digitala strategin har vässats, försäljningen har skjutit i höjden online och Walmart har fortsatt sin offensiva taktik. I dagarna blev det klart att man köpte Bonobos, en onlineaktör vi skrivit om bland annat här.

Marc Lore betonar vikten av att få in grundaren och innovatören Andy Dunn i Walmarts team.

 

Amazons köp av Whole Foods är på sätt och vis en inverterad variant av detta. Walmart köper in sig i den digitala världen. Amazon i den fysiska.

Kampen mellan de två amerikanska företagen hårdnar, och den finns där som en bakomliggande anledning till Amazons offensiva strategi.

Sarah Perez på TechCrunch uttryckte det så här: Amazon wants to become Walmart before Walmart can become Amazon.”

För Amazon är köpet av Whole Foods en genväg till logistik och distribution. Det vill säga grunden för att kunna skala upp sin satsning på dagligvaror, bland annat via AmazonFresh.

Självklart finns en möjlighet att man via Whole Foods vill skapa en väg in på marknaden för sitt koncept Amazon go (läs mer om det här). Ett befintligt butiksnät kan teoretiskt konverteras till ett nytt koncept.

Men varför skulle man vilja det? En av de största styrkorna med Amazon Go är att man har kunnat rita på ett helt vitt papper. Här finns inga ryggsäckar att ta hänsyn till. Här finns inga ”så har vi alltid gjort”. Här är allt möjligt.

Mer troligt: Att man tar med sig delar av de tekniska lösningarna från Amazon Go in till Whole Foods. Just det, inte helt olikt det Walmart gjorde med Jet.com.

Och det finns ett släktskap mellan Go och Whole Foods.

Amazon Go innehåller en ingrediens som också är central hos Whole Foods. Men den har hamnat i skymundan för de tekniska lösningarna; Amazon Go arbetar med ett sortiment som är fokuserat på lokalproducerade och miljövänliga produkter. Och man använder lokala leverantörer av exempelvis färdigmat.

Precis som Whole Foods.

Dagligvarukedjan för också med sig en spjutspetskompetens inom dagligvaror in till Amazon. Ingen annan kedja har under de senaste åren haft en lika tydlig innovationsvilja som Whole Foods.

I USA bör man lägga till.

Trots allt är det ju inte där de största stegen mot den nya handeln tas.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se


Amazon 62 Walmart 49 Jet.com 2 Whole Foods Market 11


Nu blir centrumet störst i Europa

Nu blir centrumet störst i Europa

  Handelsplatser 122 Köpcentrum 581 Internationellt 1204 Pro 4182
Det redan gigantiska köpcentrumet växer så det knakar. Ägarna investerar stora summor i den expansion som nu pågår. Centrumet har under sina tio år stått för en rad innovationer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se varumärkets virtuella pop up-butik

Se varumärkets virtuella pop up-butik

  E-handel 838 Omnichannel 298 Pro 4182 Butikskoncept 717
Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens 10 hetaste retailstäder

Världens 10 hetaste retailstäder

  Pro 4182 Nyheter 3428 Undersökningar 373 Måsteläsning 239
Det är nya tider. Toppen är förändrad i listan över de allra hetaste retailstäderna i världen. Och Stockholm är långt ifrån händelsernas centrum visar denna färska kartläggning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En nyttigare och mer hållbar närbutik

En nyttigare och mer hållbar närbutik

  Nya butiker 1087 Pro 4182 Butikskoncept 717 Internationellt 1204
För millennials är hållbarhet och wellness mycket viktigt. Det har en nyöppnad närbutik tagit fasta på. Här finns ett handplockat sortiment, lokala samarbeten och hållbarhet är ständigt närvarande.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så förbereder sig M&S för framtiden

Så förbereder sig M&S för framtiden

  Produktutveckling 287 Internationellt 1204 Pro 4182
Den stora nyheten i dag är att Marks & Spencer planerar att stänga 100 butiker. Bakom beslutet finns en strategi som ska göra varuhuskedjan relevant för den nya tidens konsument. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex trender formar framtidens retail

Sex trender formar framtidens retail

  Kundupplevelser 240 Måsteläsning 239 Pro 4182 Trender 406
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjans e-handel ökade 33 procent

Kedjans e-handel ökade 33 procent

  E-handel 838 Nyheter 3428 Pro 4182
Den digitala försäljningen ökade hos kedjan med 33 procent under det senaste kvartalet. Företaget förändras nu från insidan för att bli ännu snabbare och mer digitalt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Deadpool dyker upp i augmented reality

Deadpool dyker upp i augmented reality

  Ny teknik 434 Kundupplevelser 240 Pro 4182 Internationellt 1204
Inför premiären av uppföljaren till första succéfilmen dyker Deadpool upp i AR-form hos kedjan. Nya upplevelser låses upp varje vecka för att locka fans till butiken ofta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabbast tillväxt för e-dagligvaror

Snabbast tillväxt för e-dagligvaror

  Undersökningar 373 Nyheter 3428 Pro 4182 E-handel 838
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Virgin tar upplevelsen till nya höjder

Virgin tar upplevelsen till nya höjder

  Internationellt 1204 Kundupplevelser 240 Retailtrender 20 Butikskoncept 717
Konkurrensen från nätet är tuff för många branscher, inte minst för resebutiker. Men Virgin Holidays nya flaggskepp är den bäst säljande fysiska butiken någonsin. 
Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

  Pro 4182 Nya butiker 1087 Visual Merchandising 141 Butikskoncept 717
Ska du åka till London? Då är det absolut läge för ett besök i allt hetare Covent Garden. Den här butiken erbjuder en upplevelse utöver det vanliga – i en klassisk byggnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Nordens bästa köpcentrum 2018

Här är Nordens bästa köpcentrum 2018

  Köpcentrum 581 Nyheter 3428 Internationellt 1204
Årets vinnare har ett kvalitetskoncept som är väl avvägt sett till sin marknad. Det är innovativt och centrumets ambition har lett till mycket stora besöksflöden, en hög omsättning, nöjda hyresgäster och glada besökare.
Årets fem tyngsta techtrender

Årets fem tyngsta techtrender

  Pro 4182 Ny teknik 434 Måsteläsning 239 Trender 406
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender som formar morgondagens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser Paradisets e-handel ut

Så ser Paradisets e-handel ut

  Nya butiker 1087 Nyheter 3428 E-handel 838 Design 285
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Personalen checkar ut kunden i butiken

Personalen checkar ut kunden i butiken

  Kundupplevelser 240 Ny teknik 434 Internationellt 1204 Pro 4182
Utrustade med mobila kassaenheter ger sig personalen nu ut i butiken för att hjälpa kunderna med betalningen. Testerna genomförs i ett stort antal butiker. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den permanenta pop up-butiken är född

Den permanenta pop up-butiken är född

  Nya butiker 1087 Köpcentrum 581 Internationellt 1204 Butikskoncept 717
Idén är enkel. Med jämna mellanrum byts butikens innehåll ut och ett nytt varumärke gör entré. Ambitionen är att inspirera kunderna – och få dem att vilja komma tillbaka.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hyperlokal odling på stark tillväxt

Hyperlokal odling på stark tillväxt

  Hållbarhet 179 Internationellt 1204 Ny teknik 434 Pro 4182
Lokalodlat får en ny innebörd när plantorna växer till färdiga produkter på plats inne i butiken. Denna startup har redan avtal med två ledande dagligvarukedjor och verksamheten växer snabbt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Prisat köpcentrum får nya ägare

Prisat köpcentrum får nya ägare

  Nyheter 3428 Pro 4182 Internationellt 1204 Köpcentrum 581
När Docks Bruxsel invigdes för ett par år sedan var det första gången på 30 år som ett köpcentrum öppnades i staden. Sedan dess har man prisats som bästa köpcentrum av ICSC. Nu är det dags för nya ägare att ta över.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Allt större obemannade butiker

Allt större obemannade butiker

  Internationellt 1204 Nya butiker 1087 Butikskoncept 717 Ny teknik 434
KASSALÖST. Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik. 
40 hårda fakta om röststyrning

40 hårda fakta om röststyrning

  Pro 4182 Ny teknik 434 Konsumentbeteende 281 Trender 406
Röststyrningen förändrar retail, var så säker. I USA är genombrottet ett faktum, nu är trenden med digitala röstassistenter på väg även till Sverige. Här är 40 fakta kring användandet som understryker vikten av att ta röststyrning på allvar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!