Därför köper Amazon Whole Foods

KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Som barn hörde jag historier om ormar som kunde stirra på sitt offer och på så sätt paralysera dem. Man kunde inte slita blicken från ormen, allt annat försvann. Det verkar som Amazons Jeff Bezos har motsvarande förmåga.

Just nu stirrar trendspanare och analytiker blint på Amazons köp av Whole Foods Market. Även här hemma i Sverige. Och blicken verkar ha fastnat.

 

Det råder inget tvivel om att det är en intressant händelse som kommer påverka hur Amazon tar sig an den fysiska handeln. Men det är inte det enda som sker just nu i detaljhandelsvärlden.

För att få hela bilden klar för sig gör man klokt i att höja blicken mot Bentonville i Arkansas. Och mot Hangzhou i Kina.

Jack Mas Alibaba är mitt uppe i en resa mot vad man kallar New retail. Man anser att eran med renodlade handlare, pure players, snart kommer vara över. I stället är det integrerade New retail som kommer dominera de kommande 10–20 åren.

Alibaba har inlett samarbeten med bland annat med Bailian Group, en av landets största detaljhandelsföretag med verksamhet främst i fysiska butiker. Nyligen köpte man öven en tredjedel av dagligvarukedjan Sanjiang.

I sitt månadsbrev till aktieägarna konstaterade Alibabas VD Daniel Zhang nyligen att fysiska butiker har en nyckelroll i företagets framtida tillväxt.

 

I Bentonville finns Walmarts huvudkontor och där pågår en febril verksamhet sedan en tid. Man är i full färd med att bygga en synnerligen innovativ e-handelsorganisation. Eller snarare: ett mycket handlingskraftigt team för digital utveckling.

Grunden lades när Walmart köpte Jet.com. Det innebar framförallt tre fördelar:

1. Man fick tillgång till Jet.coms avancerade teknik för styrning av priser via algoritmer. Tekniken har använts i Walmarts nyligen lanserade ”Pickup Discount”.
2. Walmart utökade sitt sortiment markant online när de båda sortimenten integrerades.
3. Ny kompetens. Medgrundaren och VD:n Marc Lore leder nu Walmarts digitala team. Han ansvarar också för @WalmartLabs i Silicon Valley, Walmarts teknikverkstad inom e-handel.

Den digitala strategin har vässats, försäljningen har skjutit i höjden online och Walmart har fortsatt sin offensiva taktik. I dagarna blev det klart att man köpte Bonobos, en onlineaktör vi skrivit om bland annat här.

Marc Lore betonar vikten av att få in grundaren och innovatören Andy Dunn i Walmarts team.

 

Amazons köp av Whole Foods är på sätt och vis en inverterad variant av detta. Walmart köper in sig i den digitala världen. Amazon i den fysiska.

Kampen mellan de två amerikanska företagen hårdnar, och den finns där som en bakomliggande anledning till Amazons offensiva strategi.

Sarah Perez på TechCrunch uttryckte det så här: Amazon wants to become Walmart before Walmart can become Amazon.”

För Amazon är köpet av Whole Foods en genväg till logistik och distribution. Det vill säga grunden för att kunna skala upp sin satsning på dagligvaror, bland annat via AmazonFresh.

Självklart finns en möjlighet att man via Whole Foods vill skapa en väg in på marknaden för sitt koncept Amazon go (läs mer om det här). Ett befintligt butiksnät kan teoretiskt konverteras till ett nytt koncept.

Men varför skulle man vilja det? En av de största styrkorna med Amazon Go är att man har kunnat rita på ett helt vitt papper. Här finns inga ryggsäckar att ta hänsyn till. Här finns inga ”så har vi alltid gjort”. Här är allt möjligt.

Mer troligt: Att man tar med sig delar av de tekniska lösningarna från Amazon Go in till Whole Foods. Just det, inte helt olikt det Walmart gjorde med Jet.com.

Och det finns ett släktskap mellan Go och Whole Foods.

Amazon Go innehåller en ingrediens som också är central hos Whole Foods. Men den har hamnat i skymundan för de tekniska lösningarna; Amazon Go arbetar med ett sortiment som är fokuserat på lokalproducerade och miljövänliga produkter. Och man använder lokala leverantörer av exempelvis färdigmat.

Precis som Whole Foods.

Dagligvarukedjan för också med sig en spjutspetskompetens inom dagligvaror in till Amazon. Ingen annan kedja har under de senaste åren haft en lika tydlig innovationsvilja som Whole Foods.

I USA bör man lägga till.

Trots allt är det ju inte där de största stegen mot den nya handeln tas.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se


Jet.com 2 Walmart 44 Whole Foods Market 10 Amazon 43


Fem tunga analystrender inom retail

  Ny teknik 339 Trender 366 Pro 3712 Analys 26
Insikter via Internet of things, mikrosegmentering och dynamisk prissättning. Digitaliseringen för med sig nya möjligheter att analysera verksamheten i realtid. Här är fem tunga trender inom retailanalys just nu.  

Costco ökar satsningen på Europa

  Internationellt 1006 Pro 3712 Nya butiker 888 Butikskoncept 554
Det är långt ifrån den mest digitalt innovativa kedjan inom retail. Trots detta överträffar man förväntningarna både gällande försäljning och lönsamhet. Nu öppnar Costco på ännu en marknad i Europa.

Jula testar ny fulfillment på bilträff

  Pro 3712 E-handel 706 Nyheter 2913 Pop up 107
Jula testar nya alternativ för fulfillment under sommarens Power Big Meet i Lidköping. Testet sker i Julas nya pop up-butik där man bland annat kan handla via click & collect.

Dagligvarubutikens framtid är digital

  E-handel 706 Pro 3712 Konsumentbeteende 230 M-handel 111
Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 

Norges första snusbutik är mobil

  Nyheter 2913 Pop up 107 Nya butiker 888 Internationellt 1006
På promenadstråket på Aker Brygge i centrala Oslo öppnar nu Norges första snusbutik. Butiken är mobil och kommer dyka upp runtom i Sverige och Norge.

Så tas Lidl emot i USA

  Nyheter 2913 Pro 3712 Internationellt 1006
Den tyska lågpriskedjan Lidl rör om i dagligvarugrytan i USA. Nu kommer de första rapporterna om hur konsumenterna tar emot konceptet.     

Ny trend – prova innan du köper

  Trender 366 Kundupplevelser 132 Pro 3712 E-handel 706
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster. 

Köpcentrum förvandlas till hälsodestination

  Pro 3712 Köpcentrum 450 Produktutveckling 250 Internationellt 1006
Den nya tidens köpcentrum växer nu fram. Ett av de äldsta slutna centrumen förvandlas nu till en destination med shopping, bostäder och restauranger. kronan på verket blir en tre våningar hög resort med hälsoinriktning. 

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

  Konsumentbeteende 230 Undersökningar 294 E-handel 706 Pro 3712
Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.

Italienska designdelikatesser i Poznan

  Nya butiker 888 Design 237 Visual Merchandising 109 Pro 3712
Det är en butik som innehåller två sorters delikatesser. Dels maten från Italien som exponeras i diskarna. Dels en smakfull design som lyfter den lilla butiken till något utöver det vanliga. 

Linas Matkasse får ny VD

  Personer 100 Nyheter 2913 E-handel 706 Karriär 94
Nu är det klart att Jonas Karlén tillträder som ny Group CEO för Linas Matkasse. Jonas kommer senast från en VD-roll inom MTG där han sedan 2015 drivit Viaplay. 

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

  Måsteläsning 153 Konsumentbeteende 230 Trender 366 Analys 26
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 

David Beckham till Covent Garden

  Pro 3712 Internationellt 1006 Destinationer 129 Nya butiker 888
Covent Garden blir en allt hetare shoppingdestination i London. Bland de varumärken som öppnar butiker i området finns David Beckhams senaste modesatsning.

Se Lexingtons nya flaggskepp

  Nya butiker 888 Internationellt 1006 Pro 3712
Lexington Company trotsar butiksdöden och öppnar flera nya butiker. Förutom den första butiken i Belgien har man nu öppnat det första flaggskeppet i Helsingfors.

Butiken som en avkopplande trädgård

  Internationellt 1006 Pro 3712 Butikskoncept 554 Design 237
Det handlar om naglar och ögonfransar. Men också om konsten att bygga ett flaggskepp som på bara 60 kvadrat bidrar med en upplevelse att befinna sig i en trädgård. 

Smoothiemaskin gör entré i matbutiken

  Pro 3712 Ny teknik 339 Internationellt 1006
Matbutikens kunder kan numera köpa smoothies på egen hand från en maskin. Den görs av 100 procent naturliga ingredienser. En ny startup ligger bakom innovationen. 

Ny sajt samlar rabatterade modeartiklar

  Nya butiker 888 Pro 3712 Mode 213 Nyheter 2913
En ny tjänst lanseras inom kort på den svenska marknaden. Sajten samlar rabatterade modeartiklar från olika nätbutiker till en och samma plats. Sortimentet består av 300 000 produkter.

Köpcentrum konverteras till stadskärnor

  Pro 3712 Köpcentrum 450 Trender 366 Internationellt 1006
Stora kedjor stänger butiker och ytorna gapar tomma i många köpcentrum. Allt fler planerar att bygga om verksamheten till att mer likna en stadskärna.

Träningskoncepten flyttar in i handeln

  Cityhandel 145 Trender 366 Nya butiker 888 Pro 3712
Under det gångna året har vi skrivit om hur träningskoncepten gjort entré i detaljhandeln. Trenden växer sig nu allt starkare även i Sverige. Att konceptet Barry’s Bootcamp flyttar in i handelskvarteret är ett exempel på det.