Därför köper Amazon Whole Foods

KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Som barn hörde jag historier om ormar som kunde stirra på sitt offer och på så sätt paralysera dem. Man kunde inte slita blicken från ormen, allt annat försvann. Det verkar som Amazons Jeff Bezos har motsvarande förmåga.

Just nu stirrar trendspanare och analytiker blint på Amazons köp av Whole Foods Market. Även här hemma i Sverige. Och blicken verkar ha fastnat.

 

Det råder inget tvivel om att det är en intressant händelse som kommer påverka hur Amazon tar sig an den fysiska handeln. Men det är inte det enda som sker just nu i detaljhandelsvärlden.

För att få hela bilden klar för sig gör man klokt i att höja blicken mot Bentonville i Arkansas. Och mot Hangzhou i Kina.

Jack Mas Alibaba är mitt uppe i en resa mot vad man kallar New retail. Man anser att eran med renodlade handlare, pure players, snart kommer vara över. I stället är det integrerade New retail som kommer dominera de kommande 10–20 åren.

Alibaba har inlett samarbeten med bland annat med Bailian Group, en av landets största detaljhandelsföretag med verksamhet främst i fysiska butiker. Nyligen köpte man öven en tredjedel av dagligvarukedjan Sanjiang.

I sitt månadsbrev till aktieägarna konstaterade Alibabas VD Daniel Zhang nyligen att fysiska butiker har en nyckelroll i företagets framtida tillväxt.

 

I Bentonville finns Walmarts huvudkontor och där pågår en febril verksamhet sedan en tid. Man är i full färd med att bygga en synnerligen innovativ e-handelsorganisation. Eller snarare: ett mycket handlingskraftigt team för digital utveckling.

Grunden lades när Walmart köpte Jet.com. Det innebar framförallt tre fördelar:

1. Man fick tillgång till Jet.coms avancerade teknik för styrning av priser via algoritmer. Tekniken har använts i Walmarts nyligen lanserade ”Pickup Discount”.
2. Walmart utökade sitt sortiment markant online när de båda sortimenten integrerades.
3. Ny kompetens. Medgrundaren och VD:n Marc Lore leder nu Walmarts digitala team. Han ansvarar också för @WalmartLabs i Silicon Valley, Walmarts teknikverkstad inom e-handel.

Den digitala strategin har vässats, försäljningen har skjutit i höjden online och Walmart har fortsatt sin offensiva taktik. I dagarna blev det klart att man köpte Bonobos, en onlineaktör vi skrivit om bland annat här.

Marc Lore betonar vikten av att få in grundaren och innovatören Andy Dunn i Walmarts team.

 

Amazons köp av Whole Foods är på sätt och vis en inverterad variant av detta. Walmart köper in sig i den digitala världen. Amazon i den fysiska.

Kampen mellan de två amerikanska företagen hårdnar, och den finns där som en bakomliggande anledning till Amazons offensiva strategi.

Sarah Perez på TechCrunch uttryckte det så här: Amazon wants to become Walmart before Walmart can become Amazon.”

För Amazon är köpet av Whole Foods en genväg till logistik och distribution. Det vill säga grunden för att kunna skala upp sin satsning på dagligvaror, bland annat via AmazonFresh.

Självklart finns en möjlighet att man via Whole Foods vill skapa en väg in på marknaden för sitt koncept Amazon go (läs mer om det här). Ett befintligt butiksnät kan teoretiskt konverteras till ett nytt koncept.

Men varför skulle man vilja det? En av de största styrkorna med Amazon Go är att man har kunnat rita på ett helt vitt papper. Här finns inga ryggsäckar att ta hänsyn till. Här finns inga ”så har vi alltid gjort”. Här är allt möjligt.

Mer troligt: Att man tar med sig delar av de tekniska lösningarna från Amazon Go in till Whole Foods. Just det, inte helt olikt det Walmart gjorde med Jet.com.

Och det finns ett släktskap mellan Go och Whole Foods.

Amazon Go innehåller en ingrediens som också är central hos Whole Foods. Men den har hamnat i skymundan för de tekniska lösningarna; Amazon Go arbetar med ett sortiment som är fokuserat på lokalproducerade och miljövänliga produkter. Och man använder lokala leverantörer av exempelvis färdigmat.

Precis som Whole Foods.

Dagligvarukedjan för också med sig en spjutspetskompetens inom dagligvaror in till Amazon. Ingen annan kedja har under de senaste åren haft en lika tydlig innovationsvilja som Whole Foods.

I USA bör man lägga till.

Trots allt är det ju inte där de största stegen mot den nya handeln tas.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se


Amazon 43 Jet.com 2 Alibaba 20 Walmart 44


Body Shop bjöd Londonbor på ren luft

  Ny teknik 348 Pro 3771 Nyheter 2993 Cityhandel 156
Under sommaren har The Body Shop tillsammans JCDecaux och Airlabs försett London med ren luft mitt i stadskärnan. Vid tre busshållplatser som är mycket utsatta för föroreningar kunde man andas in ren luft.

Här öppnar Vagabond showroom

  Nyheter 2993 Pro 3771 Nya butiker 913 Internationellt 1040
Vagabond har öppnat ett pop up-showroom på Chiltern Street Gallery i Marylebone i London.

Asos lanserar bildsök

  M-handel 114 Pro 3771 Nyheter 2993 Ny teknik 348
Majoriteten av Asos trafik kommer från mobila enheter och det är också där man börjar son utveckling. Nu har man lanserat en visuell sökfunktion. 

Lågpriskedjan levererar dagligvaror till dörren

  Nyheter 2993 Pro 3771 E-handel 721 Internationellt 1040
I en tid när många kämpar för sin existens växer kedjan så det knakar. Trots att man verkar i det extrema hard discount-segmentet satsar man nu på e-handel med hemleverans.

Läkande molekyler i nytt apotek

  Butikskoncept 576 Pro 3771 Internationellt 1040 Visual Merchandising 112
Det är så långt bort man kan komma från det traditionella formspråket för apotek. Här blandas det primitiva med ny teknik, och naturen är ständigt närvarande.

Surfing och strandvolley i nytt centrum

  Pro 3771 Kundupplevelser 142 Köpcentrum 464 Internationellt 1040
Det moderna köpcentrumet måste hitta sin nya roll. Det menar ledningen för detta urbana centrum som kommer erbjuda ett brett kulturutbud, men även en surf- och strandvolleyanläggning – inomhus.

Se nya Westfield London växa fram

  Internationellt 1040 Pro 3771 Nyheter 2993 Köpcentrum 464
Westfield London byggs just nu ut i sin andra etapp. Man beräknar att expansionen ska stå färdig i mars 2018 och då har projektet genererat cirka 75 000 kvadratmeter ny detaljhandelsyta. Se hur det växer fram.

Nytt e-apotek satsar på kringtjänster

  Nyheter 2993 E-handel 721 Nya butiker 913
Axfood startar nätapotek. Erbjudande: brett sortiment, låga priser, snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik.

Världens största garage för cyklar

  Cityhandel 156 Hållbarhet 130 Internationellt 1040 Pro 3771
Vill man skapa en mer miljö- och cykelvänlig innerstad måste infrastrukturen och det praktiska också finnas på plats. Här bygger man ett garage för 12 500 cyklar under ett torg vid stationen.

Ny tjänst samlar e-mode och inspiration

  Mode 223 E-handel 721 M-handel 114 Nyheter 2993
FashionHunt är en ny svensk startup som samlar mode från de främsta nätbutikerna. Man kombinerar detta med inspirerande modereportage.

Joe & The Juice ger sig ut i världen

  Nyheter 2993 Pro 3771 Internationellt 1040 Nya butiker 913
Joe & The Juice fortsätter att etablera sig i nya länder, nyligen öppnade butik nr 200. Även personalen går på export, företaget arbetar aktivt för att få sina anställda ut i världen. 

Tre butiksöppningar att hålla koll på

  Nya butiker 913 Nyheter 2993 Pro 3771 Butikskoncept 576
Området kring Oxford Street och Regent Street i London har en förmåga att locka till sig nya flaggskepp. Under sensommaren öppnar tre nya varumärken butiker här, och två av dem är svenska.

Amazon Prime snart i vartannat hem

  Pro 3771 Nyheter 2993 Kundvård 61 E-handel 721
Lojalitetsprogrammet Amazon Prime kommer att finnas i hälften av alla hushåll i USA innan årets slut. Det finns en tung anledning till framgången.

Mall of America firar 25 år

  Pro 3771 Internationellt 1040 Nyheter 2993 Destinationer 134
Det har redan firats i flera månader, men det är den 11 augusti den stora dagen infaller. Då fyller Mall of America 25 år – så här firar ett av världens mest kända köpcentrum.

Lyxvarumärke lanserar e-handel i Kina

  Nyheter 2993 Internationellt 1040 Pro 3771 E-handel 721
Lyxvarumärket Louis Vuitton har lanserat e-handel i Kina. I första skedet är det en mjuk lansering som också ska fungera som test för projektet.

Mimmie ny e-handelschef på Najell

  Karriär 114 E-handel 721 Personer 119 Nyheter 2993
Mimmie Bergvall axlar rollen som Najells Digital Marketing and E-commerce Manager. Företaget vill nå kunden tidigt i digitala kanaler.

Subway lanserar nytt digitalt butikskoncept

  Butikskoncept 576 Design 243 Pro 3771 Internationellt 1040
Snabbmatskedjan lanserar ett uppdaterat koncept med som anpassats för den digitala konsumentens vanor. Tolv enheter ska nu testas och utvärderas. 

BoConcept öppnar flaggskepp i New York

  Nyheter 2993 Internationellt 1040 Pop up 111 Design 243
Den danska inredningskedjan BoConcept finns på närmare 300 platser i 60 olika länder. Nu satsar man på ett nytt flaggskepp med ett exklusivt läge; Madison Avenue i New York.

16 koncept som vill etablera sig i Sverige

  Pro 3771 Internationellt 1040 Nyheter 2993 Varumärken 235
Jakten på nya publikdragande koncept är intensiv. Och intresset för den svenska marknaden är stort, här är 16 franchisingkoncept som vill etablera sig i Sverige.

Uniqlo säljer mode i varuautomat

  Butikskoncept 576 Nyheter 2993 Pro 3771 Mode 223
Uniqlo planerar att installera varuautomater. Men inte för att sälja halvtorra mackor, godis och dricka, i stället laddas maskinerna med mode för konsumenter på språng.