Därför köper Amazon Whole Foods

Lästid: 3 minuter

KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Som barn hörde jag historier om ormar som kunde stirra på sitt offer och på så sätt paralysera dem. Man kunde inte slita blicken från ormen, allt annat försvann. Det verkar som Amazons Jeff Bezos har motsvarande förmåga.

Just nu stirrar trendspanare och analytiker blint på Amazons köp av Whole Foods Market. Även här hemma i Sverige. Och blicken verkar ha fastnat.

 

Det råder inget tvivel om att det är en intressant händelse som kommer påverka hur Amazon tar sig an den fysiska handeln. Men det är inte det enda som sker just nu i detaljhandelsvärlden.

För att få hela bilden klar för sig gör man klokt i att höja blicken mot Bentonville i Arkansas. Och mot Hangzhou i Kina.

Jack Mas Alibaba är mitt uppe i en resa mot vad man kallar New retail. Man anser att eran med renodlade handlare, pure players, snart kommer vara över. I stället är det integrerade New retail som kommer dominera de kommande 10–20 åren.

Alibaba har inlett samarbeten med bland annat med Bailian Group, en av landets största detaljhandelsföretag med verksamhet främst i fysiska butiker. Nyligen köpte man öven en tredjedel av dagligvarukedjan Sanjiang.

I sitt månadsbrev till aktieägarna konstaterade Alibabas VD Daniel Zhang nyligen att fysiska butiker har en nyckelroll i företagets framtida tillväxt.

 

I Bentonville finns Walmarts huvudkontor och där pågår en febril verksamhet sedan en tid. Man är i full färd med att bygga en synnerligen innovativ e-handelsorganisation. Eller snarare: ett mycket handlingskraftigt team för digital utveckling.

Grunden lades när Walmart köpte Jet.com. Det innebar framförallt tre fördelar:

1. Man fick tillgång till Jet.coms avancerade teknik för styrning av priser via algoritmer. Tekniken har använts i Walmarts nyligen lanserade ”Pickup Discount”.
2. Walmart utökade sitt sortiment markant online när de båda sortimenten integrerades.
3. Ny kompetens. Medgrundaren och VD:n Marc Lore leder nu Walmarts digitala team. Han ansvarar också för @WalmartLabs i Silicon Valley, Walmarts teknikverkstad inom e-handel.

Den digitala strategin har vässats, försäljningen har skjutit i höjden online och Walmart har fortsatt sin offensiva taktik. I dagarna blev det klart att man köpte Bonobos, en onlineaktör vi skrivit om bland annat här.

Marc Lore betonar vikten av att få in grundaren och innovatören Andy Dunn i Walmarts team.

 

Amazons köp av Whole Foods är på sätt och vis en inverterad variant av detta. Walmart köper in sig i den digitala världen. Amazon i den fysiska.

Kampen mellan de två amerikanska företagen hårdnar, och den finns där som en bakomliggande anledning till Amazons offensiva strategi.

Sarah Perez på TechCrunch uttryckte det så här: Amazon wants to become Walmart before Walmart can become Amazon.”

För Amazon är köpet av Whole Foods en genväg till logistik och distribution. Det vill säga grunden för att kunna skala upp sin satsning på dagligvaror, bland annat via AmazonFresh.

Självklart finns en möjlighet att man via Whole Foods vill skapa en väg in på marknaden för sitt koncept Amazon go (läs mer om det här). Ett befintligt butiksnät kan teoretiskt konverteras till ett nytt koncept.

Men varför skulle man vilja det? En av de största styrkorna med Amazon Go är att man har kunnat rita på ett helt vitt papper. Här finns inga ryggsäckar att ta hänsyn till. Här finns inga ”så har vi alltid gjort”. Här är allt möjligt.

Mer troligt: Att man tar med sig delar av de tekniska lösningarna från Amazon Go in till Whole Foods. Just det, inte helt olikt det Walmart gjorde med Jet.com.

Och det finns ett släktskap mellan Go och Whole Foods.

Amazon Go innehåller en ingrediens som också är central hos Whole Foods. Men den har hamnat i skymundan för de tekniska lösningarna; Amazon Go arbetar med ett sortiment som är fokuserat på lokalproducerade och miljövänliga produkter. Och man använder lokala leverantörer av exempelvis färdigmat.

Precis som Whole Foods.

Dagligvarukedjan för också med sig en spjutspetskompetens inom dagligvaror in till Amazon. Ingen annan kedja har under de senaste åren haft en lika tydlig innovationsvilja som Whole Foods.

I USA bör man lägga till.

Trots allt är det ju inte där de största stegen mot den nya handeln tas.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se


Alibaba 21 Amazon 45 Jet.com 2 Walmart 44


Nyskapande butikskoncept ökar takten

Nyskapande butikskoncept ökar takten

  Butikskoncept 609 Nya butiker 962 Internationellt 1077 Design 254
Inriktningen är produkter med hög innovationsnivå. Konceptet fungerar som en brygga mellan startups med teknikinriktning och detaljhandeln. Nu ökar man etableringstakten för sina fysiska butiker. Varumärket B8ta har inledd en satsning på nya butiker och den första av dessa har nu öppnat i San Francisco. Hjälper tillverkare ut på marknaden Kunderna hittar de allra senaste … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Först och främst bygger vi en community”

”Först och främst bygger vi en community”

  Omnichannel 263 Pro 3867 Kundupplevelser 174 E-handel 755
Kärleken till cykelsporten är grunden för verksamheten. Varumärket säljer sina produkter online, men man lägger mycket kraft på att bygga fysiska butiker och en stark community.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Välmående styr konsumentens val

Välmående styr konsumentens val

  Konsumentbeteende 253 Pro 3867 Trender 376 Undersökningar 323
En allt större del av europeiska konsumenter väljer hälsosamma, ekologiska och vegetariska alternativ. Drivkraften är en större medvetenhet om matens betydelse för välmåendet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

  Måsteläsning 187 Kundvård 64 E-handel 755 Omnichannel 263
Allt fler e-handelsföretag öppnar fysiska butiker. Men varför? Och vad ska man tänka på? Under Shoptalk Europe samlades tre onlineaktörer som numera även har fysiska butiker. Här är deras erfarenheter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Försörjningskedjan måste digitaliseras”

”Försörjningskedjan måste digitaliseras”

  Logistik 84 Internationellt 1077 Nyheter 3118 Pro 3867
SHOPTALK EUROPE. Spencer Fung, VD på Li & Fung, satte fokus på framtidens försörjningskedja. Han menar att det finns en stor utmaning i att digitalisera hela kedjan.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Vi öppnar nätverket för andra kategorier”

”Vi öppnar nätverket för andra kategorier”

  Internationellt 1077 Pro 3867 E-handel 755 Logistik 84
SHOPTALK EUROPE. Tesco täcker 99 procent av Storbritannien med sitt butiksnät. Via detta levererar man varor samma dag, och i London samma timme. Nu öppnar man nätet för fler varukategorier.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya digitala upplevelser hos Media Markt

Nya digitala upplevelser hos Media Markt

  Kundupplevelser 174 Internationellt 1077 Produktutveckling 266 Ny teknik 366
Media Markt har gått från uträknad dinosaurie till en innovativ kraft på bara några år. Under Shoptalk Europe i Köpenhamn berättade kedjan om sina nya satsningar på digitala upplevelser i butik.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidsbutiken blir mänsklig med teknik

Framtidsbutiken blir mänsklig med teknik

  Internationellt 1077 Pro 3867 Nya butiker 962 Butikskoncept 609
Sortimentet är utökat, samtidigt som ytan har minskats. Teknikföretaget Verizon har ett tydligt mål med sin framtidsbutik – att göra den mänsklig.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabbt mode och matkedja i nytt samarbete

Snabbt mode och matkedja i nytt samarbete

  Produktutveckling 266 Nyheter 3118 Internationellt 1077 Mode 251
"Vi är `the fast fashion of food´". Det oväntade samarbetet mellan snabbmats- och modekedjan står på en grund av framåtrörelse och innovation. Kollektionen ska driva trafik både online och till fysiska butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt containercentrum mixar mat och shopping

Nytt containercentrum mixar mat och shopping

  Pro 3867 Nyheter 3118 Internationellt 1077 Köpcentrum 494
Köpcentrumet är byggt av 200 containrar och är tack vare detta mycket flexibelt. Det helt nya centrumet, som ligger i Seoul, erbjuder en mix av shopping, mat och kultur där varje del är lika viktig.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Uniqlo lanserar renodlat jeanskoncept

Uniqlo lanserar renodlat jeanskoncept

  Internationellt 1077 Produktutveckling 266 Pro 3867 Mode 251
Japanska modekedjan Uniqlo lanserar ett renodlat butikskoncept för enbart jeans. Inspirationen hämtas från det innovationscenter för utveckling av nya hållbara produkter som nyligen öppnades.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Lek med Augmented Reality hos Toys”R”Us

Lek med Augmented Reality hos Toys”R”Us

  Kundupplevelser 174 Pro 3867 Nyheter 3118 Internationellt 1077
Gamification och Augmented Reality – två av de hetaste trenderna inom retail just nu. Leksakskedjan Toys”R”Us kan checka av båda två i och med sin nya satsning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny mobil teknik mäter flöden i tre storstäder

Ny mobil teknik mäter flöden i tre storstäder

  Internationellt 1077 Cityhandel 178 Pro 3867 Nyheter 3118
Konsumenternas flöden ska mätas i London, Amsterdam och Stockholm med hjälp av ny mobil teknik. Informationen och insikterna ska sedan användas för att städerna bättre ska kunna tillgodose invånarnas behov.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Världsomspännande stöd för Alipay i butik

Världsomspännande stöd för Alipay i butik

  Ny teknik 366 Internationellt 1077 Nyheter 3118 Pro 3867
Betalplattformen utvidgar sitt partnerskap med Alipay, världens största plattform för mobila betalningar. Det innebär att handlare runt om i världen kommer kunna erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Smegs nya flaggskepp i London

Här är Smegs nya flaggskepp i London

  Pro 3867 Butikskoncept 609 Cityhandel 178 Nya butiker 962
I ett exklusivt och nyrenoverat område mitt i centrala London har Smeg öppnat en flaggskeppsbutik. Den rymmer bland annat en vertikal trädgård och en teater.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Kundupplevelser 174 Pro 3867 Omnichannel 263 Trender 376
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Calvin Klein nya flaggskepp

Här öppnar Calvin Klein nya flaggskepp

  Pro 3867 Visual Merchandising 116 Butikskoncept 609 Nyheter 3118
Man kallar dem multi-brand lifestyle stores, och Calvin Klein har precis öppnat två stycken. Båda butikerna har flaggskeppsstatus och innehåller varumärkets senaste retailkoncept.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Anthropologie hoppar på AR-tåget

Anthropologie hoppar på AR-tåget

  Internationellt 1077 M-handel 122 Pro 3867 Ny teknik 366
Nu har mode- och inredningsmärket Anthropologie släppt en ny version av sin app där man inkluderar Augmented Reality. Nyligen berättade vi om Ikeas satsning på Ikea Place, även det en AR-baserad tjänst.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu har Reserved flyttat in i finrummet

Nu har Reserved flyttat in i finrummet

  Internationellt 1077 Mode 251 Nyheter 3118 Nya butiker 962
Det polska varumärket Reserved fortsätter sin internationella expansion. Under invigningen av det nya flaggskeppet medverkade Kate Moss, varumärkets nya ansikte utåt.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Trender 376 Pro 3867 Måsteläsning 187 Analys 31
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!