
Adlibris stärker sin ledningsgrupp med tre nya roller för att driva tillväxt inom sortiment, logistik och B2B. Det sker i takt med att bokjätten växlar upp sin satsning på e-handel, fysiska butiker och högautomatiserad logistik.
Maria Norinder rekryteras som Chief Product and Offering med ansvar för att utveckla både boksortimentet och andra produktkategorier som leksaker, garn och spel.
Fokus på sortiment och nya kategorier
Hon kommer närmast från Life och har tidigare haft ledande roller på Cervera, Nordic Feel, Åhléns och H&M.
Maria Norinder lyfter särskilt möjligheten att kombinera läsning med ett vässat kunderbjudande.
– Att få möjligheten att jobba med kunderbjudande och sortiment inom böckernas värld känns både meningsfullt och inspirerande, säger hon.
Logistiksatsning med nyckelkompetens
Anton Hellström kliver in som Chief Supply Chain Manager, med ansvar för att utveckla logistikverksamheten i den nya automatiserade anläggningen i Morgongåva.
Han har tidigare haft ledande logistikroller på bland annat Instabox, Life och Bokusgruppen.
– Att få vara med och utveckla en så central funktion i takt med att den nya anläggningen i Morgongåva tas i drift känns extremt inspirerande och betydelsefullt. Det finns en enorm potential, säger Anton Hellström.
Den tredje nyrekryteringen gäller B2G/B2B-verksamheten, där Karin Rådenman tillträder som ny affärsområdeschef. Adlibris har under de senaste åren haft en stark tillväxt inom affärsområdet som erbjuder distribution och kringtjänster till offentlig sektor och företag.
Tillväxt inom offentlig sektor och företag
Karin Rådenman har tidigare arbetat med affären som konsult och efterträder Conny Björkdahl, som går i pension under 2026.
– Min och Adlibris historia går tillbaka till 2016 när jag började jobba med B2G-affären som konsult, och sedan dess har bolaget och verksamheten legat mig varmt om hjärtat, säger Karin Rådenman, tillträdande affärsområdeschef B2G/B2B.
Adlibris ser fortsatt stark efterfrågan från bibliotek, skolor och offentlig sektor, och B2B-erbjudandet beskrivs som unikt inom branschen.