Män vill ha bekvämlighet, kvinnor personalisering

Så här ligger det till med millennials. Män vill ha bekvämlighet, kvinnor vill ha personalisering. Det visar en färsk undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Upplevelser och events är butikens kärna

  Kundupplevelser 166 Pro 3831 Måsteläsning 182 Internationellt 1059
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  E-handel 748 Kundupplevelser 166 Nyheter 3081 Pro 3831
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Tio spådomar om framtidens retail

  Omnichannel 260 Måsteläsning 182 Pro 3831 Konsumentbeteende 251
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Här öppnar landets första cykelgarage

  Internationellt 1059 Köpcentrum 487 Handelsplatser 90 Pro 3831
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  E-handel 748 Ny teknik 359 Pro 3831 Butikskoncept 597
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  E-handel 748 Nyheter 3081 Butikskoncept 597 Omnichannel 260
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Undersökningar 320 Kundupplevelser 166 Pro 3831 Måsteläsning 182
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Nya butiker 949 Köpcentrum 487 Pop up 118 Mode 242
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Konsumentbeteende 251 M-handel 121 Undersökningar 320 Pro 3831
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Undersökningar 320 Pro 3831 Måsteläsning 182 Kundupplevelser 166
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Pro 3831 Nya butiker 949 Omnichannel 260 Hållbarhet 141
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Nike personaliserar produkten på 90 minuter

  Pro 3831 Produktutveckling 261 Butikskoncept 597 Kundupplevelser 166
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Omnichannel 260 Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Måsteläsning 182
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Lokalt och småskaligt berikar Malmö

  Cityhandel 171 Nyheter 3081 Pro 3831 Handelsplatser 90
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.

Utställning visar modeikoner utskrivna i 3D

  Nyheter 3081 Mode 242 Kundupplevelser 166
Nu kan du se den långbrättade hatten, cocktialkänningen, stilettklackarna och flugan i ny form. I utställningen Artificiella ikoner har NK återskapat några av modehistoriens mest ikoniska plagg med hjälp av 3D-skrivare.

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Butikskoncept 597 Måsteläsning 182 Kundupplevelser 166 Nya butiker 949
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.

Gap öppnar hållbar pop up

  Nya butiker 949 Hållbarhet 141 Pro 3831 Pop up 118
Modekedjan Gap har öppnat en ny pop up-butik. Butiken är en del av den hållbara satsningen Gap for Good som inleddes tidigare i år.

Högteknologisk servicebutik stärker Prime

  Butikskoncept 597 Kundupplevelser 166 Pro 3831 E-handel 748
I praktiken är det en högteknologisk servicebutik med ultrasnabb leverans inom två minuter. Men det är också ett tecken på att Amazons fortsätter sin storsatsning på lojalitetsprogrammet Prime. 

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

  Omnichannel 260 Kundupplevelser 166 Pro 3831 Nyheter 3081
Ikea lanserar inom kort en helt ny Augmented Reality–applikation. AR och VR kommer nu att förändra spelplanen snabbt, menar Michaels Valdsgaard på Ikea Systems.

Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320
Personalen har blivit bättre på att ta kontakt och prata med kunderna om deras behov. Men man har trots detta inte lyckats sälja mer i slutändan. Det visar en ny mystery shopper-undersökning.