Jula släpper katalog i en ny app

  LÄSTID: 2 MINUTER

Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Jula 13


Unga lockas mest av Black Friday

Unga lockas mest av Black Friday

  E-handel 774 Undersökningar 334 Nyheter 3171 Pro 3920
Black Friday har slagit igenom på bred front i Sverige. I år planerar nästan varannan svensk att passa på att fynda, de allra flesta på nätet. Allra mest lockas de unga av aktiviteten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

  Köpcentrum 510 Nyheter 3171 Kundupplevelser 188 Destinationer 135
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här! 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Den kritiska prislappen på vattnet

Den kritiska prislappen på vattnet

  Handelsplatser 101 Kundupplevelser 188 Internationellt 1103 Pro 3920
Prislappen på en flaska vatten sätter tonen för hur dyrt det är att handla. Det insåg man på Naples International Airport där man nu genomfört en mindre revolution och skapat ett succéutbud.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Amzaon Go närmar sig bred lansering

Amzaon Go närmar sig bred lansering

  Pro 3920 Produktutveckling 271 Internationellt 1103 Nyheter 3171
Det var meningen att Amazon Go, konceptet utan traditionella kassor, skulle lanseras i början av 2017. Teknikstrul försenade premiären, men nu verkar den vara inom räckhåll.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Nyheter 3171 Produktutveckling 271 Omnichannel 269 Internationellt 1103
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Varumärke betalar hyra med sociala aktiviteter

Varumärke betalar hyra med sociala aktiviteter

  Pro 3920 Sociala medier 90 Köpcentrum 510 Internationellt 1103
Man har drygt sex miljoner följare i sociala medier. Det innebär helt nya förutsättningar när denna pure player nu ger sig in i den fysiska köpcentrumvärlden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Större köpupplevelse med aktiverade sinnen

Större köpupplevelse med aktiverade sinnen

  Kundupplevelser 188 Undersökningar 334 Pro 3920
En kombination och överensstämmelse mellan doft, musik och vackra miljöer leder till att kunderna spenderar mer tid i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

  Nyheter 3171 Pro 3920 Kundupplevelser 188 Cityhandel 187
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  E-handel 774 Måsteläsning 195 Omnichannel 269 M-handel 125
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar galge sparar tonvis med plast

Hållbar galge sparar tonvis med plast

  Mode 257 Hållbarhet 152 Pro 3920 Nyheter 3171
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

  Pro 3920 Ny teknik 376 Konsumentbeteende 260 Trender 380
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Snapchat öppnar fysisk butik

Snapchat öppnar fysisk butik

  Butikskoncept 631 Nyheter 3171 Pro 3920 Nya butiker 982
Snapchat öppnar en butik för sina Spectacles – ‘sunglasses that Snap’. Varumärkets satsning är den första på fysiska butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så köper onlinekunden dagligvaror

Så köper onlinekunden dagligvaror

  E-handel 774 Pro 3920 Undersökningar 334 M-handel 125
En ny eyetrackingstudie kartlägger hur kunden gör sina dagligvaruinköp på nätet. Det finns många likheter med den fysiska butiken, gavelexponeringar och kassan är viktiga exponeringsplatser även online.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europapremiär för Sonos butikskoncept

Europapremiär för Sonos butikskoncept

  Internationellt 1103 Pro 3920 Butikskoncept 631 Nya butiker 982
Sonos tar nu sitt senaste butikskoncept till Europa. I butiken har man satt samman en fotoutställning som hyllar David Bowies London.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Nyheter 3171 Pro 3920 Omnichannel 269 Kundupplevelser 188
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Det smarta hemmet trendar i butik

Det smarta hemmet trendar i butik

  Internationellt 1103 Butikskoncept 631 Nya butiker 982 Trender 380
Amazon öppnade nyligen en lösning för shop-in-shops för det smarta uppkopplade hemmet. Nu tar ännu en kedja steget och inleder ett samarbete med en startup i sina butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny lösning för ”betala senare” i butik

Ny lösning för ”betala senare” i butik

  Nyheter 3171 Ny teknik 376 Kundupplevelser 188
Klarna och Nets har tillsammans tagit fram en ny betallösning för användning i fysiska butiker i Norden. Tjänsten ska nu testas med start i utvalda pilotbutiker i Sverige.
Historiska industrikvarter utvecklas

Historiska industrikvarter utvecklas

  Handelsplatser 101 Pro 3920 Nyheter 3171 Cityhandel 187
Belysning, nya passager och en blandning av platser där människor kan mötas och arbeta ska bidra till mer liv i historiska industrikvarter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

  Trender 380 Nya butiker 982 Måsteläsning 195 E-handel 774
Ny teknik skapar sömlös shopping mellan kanalerna och det är "smart retail" som driver utvecklingen framåt. E-handeln tar andelar, men fysiska butiker är fortsatt avgörande för utvecklingen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hantverksbageriet flyttar in hos Starbucks

Hantverksbageriet flyttar in hos Starbucks

  Butikskoncept 631 Pro 3920 Kundupplevelser 188 Internationellt 1103
Starbucks Reserve är skapat för att erbjuda en ny nivå av kaffeupplevelser. Nu utvecklar kedjan det vidare genom att lyfta in genuin italiensk matlagningskonst. Även fristående butiker planeras.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!