Elgiganten gånger två i Retail Awards

  LÄSTID: 2 MINUTER

När Svensk Handel presenterade finalisterna i Retail Awards 2018 stod det klart att juryn utsett Elgiganten till finalister i två kategorier: ”Årets Butikskedja” samt ”Årets Omniupplevelse”.

Retail Awards arrangeras årligen av Svensk Handel tillsammans med nyhetstidningen Market. Syftet är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

En viktig bekräftelse

– Att våra satsningar uppmärksammas på det här sättet är en otroligt viktig bekräftelse till hela organisationen och ett bevis på att vi är på rätt väg. Det ger en enorm stolthet internt och ytterligare energi och motivation att fortsätta utvecklas med fokus på att skapa en enkel och nära shoppingupplevelse för våra kunder, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Läs även: Detta är Årets bästa butik 2018


ÅRETS BUTIKSKEDJA

Juryns motivering:
”På en marknad som präglats av hård konkurrens och där andra aktörer bromsat eller gett upp har Elgiganten haft modet att fortsätta satsa och fått verksamheten att växa och utvecklas samtidigt som man höjt kundnöjdheten och stärkt varumärket.

Genom att investera i fortsatt utveckling för både de fysiska butikerna och e-handelslösningarna har kedjan utvecklat sitt flerkanalserbjudande med bland annat nätköp som kan hämtas i butik inom en timme.

Dessutom har Elgiganten utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. I den allt mer komplexa och digitala världen ökar kundernas behov av service och support och här har kedjan satsat stora resurser på kompetenshöjande insatser för medarbetarna. En jätte satsar på att bli större.”

Övriga finalister: Polarn o Pyret och Royal Design.

ÅRETS OMNIUPPLEVELSE

Årets Omniupplevelse skapas genom att utnyttja både de elektroniska och fysiska kanalernas fulla potential och erbjuda kunden en total köpupplevelse i toppklass.

Juryns motivering:
”Elgiganten har vässat sitt erbjudande i både fysiska butiker och e-handel under de senaste åren och tydligast syns satsningen i kedjans konceptvaruhus i Täby utanför Stockholm. Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning underlättar för kunden. Här kommer kunden nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.”

Övriga finalister: Mio och Willys.

Retail Awards-galan avgörs den 21 maj på Stockholm Waterfront.


Läs även: Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre



Mio 3 Elgiganten 13 Svensk Handel 15 Willys 9


Nytt centrum siktar på 20 miljoner

Nytt centrum siktar på 20 miljoner

  Nyheter 3579 Pro 4351 Köpcentrum 612
Det nya köpcentrumet har öppnat i ett område som genomgår stora förändringar. Centrumet siktar på 20 miljoner besökare per år och erbjuder bland annat en vertikal vindtunnel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

  Internationellt 1268 Nya butiker 1135 Nyheter 3579 Pro 4351
Efter 14 månader av testande lanserades den första kassalösa Amazon Go-butiken. Nu siktar man på hisnande 3 000 butiker – så här ser planen ut.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

  E-handel 882 Cityhandel 255 Butikskoncept 762 Omnichannel 312
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Retailtrender 46 Nyheter 3579 Mode 347 Personer 260
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Köpcentrum 612 Nya butiker 1135 Pro 4351 Mode 347
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

  Nyheter 3579 Logistik 114 Karriär 260
Nu utökar Airmee sitt team genom att Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling. Jesper har en lång bakgrund inom logistikbranschen främst från DHL.
Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

  Cityhandel 255 Butikskoncept 762 Nyheter 3579 Pro 4351
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

  Internationellt 1268 Nyheter 3579 Nya butiker 1135 Butikskoncept 762
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna. 
Noll friktion med kassalös butik

Noll friktion med kassalös butik

  Butikskoncept 762 Nyheter 3579 Ny teknik 466 Pro 4351
Den kassalösa butiken har fått ett ansikte via Amazon Go. Nu lanseras ett liknande system som även andra handlare kan applicera i sina butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon släpper fler Alexa-produkter

Amazon släpper fler Alexa-produkter

  Pro 4351 Ny teknik 466 Nyheter 3579
Amazon ska lansera åtta nya produkter med inbyggd Alexa-funktionalitet. Ambitionen är att ge kunderna tillgång till tjänsten var de än befinner sig. Och det finns en tydlig strategi bakom detta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  E-handel 882 Pro 4351 Nya butiker 1135 Nyheter 3579
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Hållbarhet 201 Retailtrender 46 Nyheter 3579 Design 307
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Mode 347 E-handel 882 Pro 4351 Internationellt 1268
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Pro 4351 Nyheter 3579 Ny teknik 466 Undersökningar 396
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Retailtrender 46 Nyheter 3579 Design 307 Hållbarhet 201
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Linda Palmgren till Stadiums styrelse

Linda Palmgren till Stadiums styrelse

  Karriär 260 Nyheter 3579 Personer 260
I oktober tillträder Linda Palmgren som styrelseledamot i Stadium Groups styrelse. Med Lindas kompetens och erfarenhet inom främst det digitala medielandskapet vill företaget fortsätta att utmana sig själva och branschen. 
Kongahälla vässar sitt namn

Kongahälla vässar sitt namn

  Handelsplatser 132 Nyheter 3579 Pro 4351 Köpcentrum 612
Projektnamnet Kongahälla Shopping ersätts nu med Kongahälla Center. Parallellt med framtagandet av namnet har Adapta Fastigheter även tagit fram en visuell identitet med koppling till platsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

  Personer 260 Karriär 260 Nyheter 3579
Anna-Lena Olsson har rekryterats till rollen som CIO för Akademibokhandeln och Bokus. Hon kommer närmast från en roll som grundare och affärsområdesansvarig på innovationsbyrån Ignation.
Nollutsläpp för leveranser från Ikea

Nollutsläpp för leveranser från Ikea

  Hållbarhet 201 Pro 4351 Logistik 114 Nyheter 3579
Ikea-koncernen siktar på 100 procent utsläppsfria hemleveranser till 2025. I fem storstäder ska alla transporter hem till kund vara eldrivna senast år 2020.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Pro 4351 Undersökningar 396 Internationellt 1268 Omnichannel 312
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!