Elgiganten gånger två i Retail Awards

  LÄSTID: 2 MINUTER

När Svensk Handel presenterade finalisterna i Retail Awards 2018 stod det klart att juryn utsett Elgiganten till finalister i två kategorier: ”Årets Butikskedja” samt ”Årets Omniupplevelse”.

Retail Awards arrangeras årligen av Svensk Handel tillsammans med nyhetstidningen Market. Syftet är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

En viktig bekräftelse

– Att våra satsningar uppmärksammas på det här sättet är en otroligt viktig bekräftelse till hela organisationen och ett bevis på att vi är på rätt väg. Det ger en enorm stolthet internt och ytterligare energi och motivation att fortsätta utvecklas med fokus på att skapa en enkel och nära shoppingupplevelse för våra kunder, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Läs även: Detta är Årets bästa butik 2018


ÅRETS BUTIKSKEDJA

Juryns motivering:
”På en marknad som präglats av hård konkurrens och där andra aktörer bromsat eller gett upp har Elgiganten haft modet att fortsätta satsa och fått verksamheten att växa och utvecklas samtidigt som man höjt kundnöjdheten och stärkt varumärket.

Genom att investera i fortsatt utveckling för både de fysiska butikerna och e-handelslösningarna har kedjan utvecklat sitt flerkanalserbjudande med bland annat nätköp som kan hämtas i butik inom en timme.

Dessutom har Elgiganten utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. I den allt mer komplexa och digitala världen ökar kundernas behov av service och support och här har kedjan satsat stora resurser på kompetenshöjande insatser för medarbetarna. En jätte satsar på att bli större.”

Övriga finalister: Polarn o Pyret och Royal Design.

ÅRETS OMNIUPPLEVELSE

Årets Omniupplevelse skapas genom att utnyttja både de elektroniska och fysiska kanalernas fulla potential och erbjuda kunden en total köpupplevelse i toppklass.

Juryns motivering:
”Elgiganten har vässat sitt erbjudande i både fysiska butiker och e-handel under de senaste åren och tydligast syns satsningen i kedjans konceptvaruhus i Täby utanför Stockholm. Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning underlättar för kunden. Här kommer kunden nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.”

Övriga finalister: Mio och Willys.

Retail Awards-galan avgörs den 21 maj på Stockholm Waterfront.


Läs även: Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre



Elgiganten 13 Mio 4 Svensk Handel 16 Willys 10


KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Nya butiker 1215 Nyheter 3788 Pro 4592 Handelsplatser 150
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Varumärken 271 Mode 396 E-handel 960 Nyheter 3788
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Detaljhandel 152 Undersökningar 435 E-handel 960 Nyheter 3788
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Pro 4592 E-handel 960 Internationellt 1348 Nyheter 3788
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Köpcentrum 680 Nyheter 3788 Handelsplatser 150 Sociala medier 101
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Nyheter 3788 Handelsplatser 150 Pro 4592 Nya butiker 1215
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Pro 4592 Köpcentrum 680 Nyheter 3788 Retailtrender 60
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  E-handel 960 Nyheter 3788 Detaljhandel 152
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Nyheter 3788 Pro 4592 Köpcentrum 680 Kundupplevelser 336
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3788
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
Här blir kontantlösa butiker olagliga

Här blir kontantlösa butiker olagliga

  Nyheter 3788 Pro 4592 Detaljhandel 152
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Hållbarhet 232 Logistik 136 Nyheter 3788 Pro 4592
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Veganskt koncept till Stockholmsverken

Veganskt koncept till Stockholmsverken

  Nyheter 3788 Köpcentrum 680 Cityhandel 282 Pro 4592
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Måsteläsning 301 Detaljhandel 152 Omnichannel 333 Undersökningar 435
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Hållbarhet 232 Nyheter 3788 Varumärken 271 Personer 346
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Åhléns startar nytt butikskoncept

Åhléns startar nytt butikskoncept

  Butikskoncept 837 Detaljhandel 152 Nya butiker 1215 Pro 4592
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny träningsstudio i Mood District

Ny träningsstudio i Mood District

  Köpcentrum 680 Nyheter 3788 Pro 4592 Nya butiker 1215
Företaget driver sedan 2013 träningsstudios i Stockholm där man erbjuder nischad gruppträning i mindre klasser. Nu i mars öppnar man en studio i Mood District  Stockholm.   
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  E-handel 960 Måsteläsning 301 Pro 4592 Omnichannel 333
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så mycket e-handlas det i Norden

Så mycket e-handlas det i Norden

  Nyheter 3788 E-handel 960 Undersökningar 435
Rapporten E-handeln i Norden kartlägger 2018 års e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, svenskarna stod för nästan 93 miljarder.
Nya etableringar i Vällingby Centrum

Nya etableringar i Vällingby Centrum

  Nyheter 3788 Köpcentrum 680 Detaljhandel 152
Newsec, som förvaltar Vällingby Centrum på uppdrag av fastighetsägaren Svenska Bostäder, har tecknat avtal med tre nya aktörer. Cutters, Sushi Kawa och Skapa öppnar alla under mars i centrumet.