Åhléns peppar pappa i kampanj

  LÄSTID: 2 MINUTER

Inför årets Fars dag lanserar Åhléns kampanjen ”Peppa pappa” som lyfter fram föräldralediga pappor. ”Vi vill inspirera fler att vara pappalediga”. 

Åhléns har gjort en undersökning med 1 000 personer som är eller har varit föräldralediga. Den visar bland annat att 88 procent av alla pappor som har varit föräldralediga verkligen uppskattade den tiden.

Mammor ansvarar för klädinköp

Men statistik från Försäkringskassan visar att pappor bara tar ut cirka 25 procent av föräldrapenningdagarna. Undersökningen visar också att det i 71 procent av fallen är mamman som ansvarar för inköpet av barnkläder i familjen.

Många stöter på fördomar

Var femte pappa har stött på fördomar kring pappaledighet från arbetsgivare och omgivning.

– Vi ser ofta mammalediga i våra varuhus, men det är sämre med papporna. Under hela veckan inför Fars dag välkomnar vi därför alla pappor och pappalediga lite extra till oss på Åhléns City i Stockholm. Vi vill lyfta fram pappor som i dag är föräldralediga och inspirera fler pappor att göra det valet, säger Lina Söderqvist marknadschef på Åhléns.

Tre pappor berättar i film

Som en del av kampanjen har Åhléns gjort en film där tre pappor berättar om fördelarna med att vara pappalediga samt fördomarna och utmaningarna som möter dem.

– När jag kommer gående med min vagn och mina barn får jag ofta positiva kommentarer och leenden från folk på stan. Den typen av pepp tror jag inte att kvinnor får i samma utsträckning. Men de skulle nog behöva den minst lika mycket, säger Joel, pappa till Colette som medverkar i kampanjfilmen.


Colette 1 Åhléns 50


KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Nya butiker 1215 Pro 4592 Butikskoncept 837 Handelsplatser 150
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Internationellt 1348 Detaljhandel 152 Pro 4592 Varumärken 271
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Detaljhandel 152 Nyheter 3788 Undersökningar 435 E-handel 960
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Internationellt 1348 E-handel 960 Pro 4592 Detaljhandel 152
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Pro 4592 Sociala medier 101 Köpcentrum 680 Handelsplatser 150
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Pro 4592 Handelsplatser 150 Nyheter 3788 Nya butiker 1215
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Köpcentrum 680 Retailtrender 60 Pro 4592 Nyheter 3788
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  Detaljhandel 152 Nyheter 3788 E-handel 960
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Nyheter 3788 Nya butiker 1215 Kundupplevelser 336 Pro 4592
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3788
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
Här blir kontantlösa butiker olagliga

Här blir kontantlösa butiker olagliga

  Nyheter 3788 Pro 4592 Detaljhandel 152
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Logistik 136 Nyheter 3788 Hållbarhet 232 Pro 4592
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Veganskt koncept till Stockholmsverken

Veganskt koncept till Stockholmsverken

  Köpcentrum 680 Nyheter 3788 Cityhandel 282 Pro 4592
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Undersökningar 435 Personer 346 Konsumentbeteende 322 Nyheter 3788
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Varumärken 271 Nyheter 3788 Hållbarhet 232 Personer 346
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Åhléns startar nytt butikskoncept

Åhléns startar nytt butikskoncept

  Detaljhandel 152 Butikskoncept 837 Nya butiker 1215 Nyheter 3788
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny träningsstudio i Mood District

Ny träningsstudio i Mood District

  Nya butiker 1215 Pro 4592 Köpcentrum 680 Nyheter 3788
Företaget driver sedan 2013 träningsstudios i Stockholm där man erbjuder nischad gruppträning i mindre klasser. Nu i mars öppnar man en studio i Mood District  Stockholm.   
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så mycket e-handlas det i Norden

Så mycket e-handlas det i Norden

  Undersökningar 435 E-handel 960 Nyheter 3788
Rapporten E-handeln i Norden kartlägger 2018 års e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, svenskarna stod för nästan 93 miljarder.
Nya etableringar i Vällingby Centrum

Nya etableringar i Vällingby Centrum

  Nyheter 3788 Detaljhandel 152 Köpcentrum 680
Newsec, som förvaltar Vällingby Centrum på uppdrag av fastighetsägaren Svenska Bostäder, har tecknat avtal med tre nya aktörer. Cutters, Sushi Kawa och Skapa öppnar alla under mars i centrumet.
Susanne Holmberg till Eleven och Nordicfeel

Susanne Holmberg till Eleven och Nordicfeel

  Karriär 328 Personer 346 Nyheter 3788
E-handelssajterna Eleven och Nordicfeel rekryterar Susanne Holmberg som Head of Purchasing & Assortment. Susanne har gedigen erfarenhet från detalj- och dagligvaruhandeln.