Åhléns peppar pappa i kampanj

  LÄSTID: 2 MINUTER

Inför årets Fars dag lanserar Åhléns kampanjen ”Peppa pappa” som lyfter fram föräldralediga pappor. ”Vi vill inspirera fler att vara pappalediga”. 

Åhléns har gjort en undersökning med 1 000 personer som är eller har varit föräldralediga. Den visar bland annat att 88 procent av alla pappor som har varit föräldralediga verkligen uppskattade den tiden.

Mammor ansvarar för klädinköp

Men statistik från Försäkringskassan visar att pappor bara tar ut cirka 25 procent av föräldrapenningdagarna. Undersökningen visar också att det i 71 procent av fallen är mamman som ansvarar för inköpet av barnkläder i familjen.

Många stöter på fördomar

Var femte pappa har stött på fördomar kring pappaledighet från arbetsgivare och omgivning.

– Vi ser ofta mammalediga i våra varuhus, men det är sämre med papporna. Under hela veckan inför Fars dag välkomnar vi därför alla pappor och pappalediga lite extra till oss på Åhléns City i Stockholm. Vi vill lyfta fram pappor som i dag är föräldralediga och inspirera fler pappor att göra det valet, säger Lina Söderqvist marknadschef på Åhléns.

Tre pappor berättar i film

Som en del av kampanjen har Åhléns gjort en film där tre pappor berättar om fördelarna med att vara pappalediga samt fördomarna och utmaningarna som möter dem.

– När jag kommer gående med min vagn och mina barn får jag ofta positiva kommentarer och leenden från folk på stan. Den typen av pepp tror jag inte att kvinnor får i samma utsträckning. Men de skulle nog behöva den minst lika mycket, säger Joel, pappa till Colette som medverkar i kampanjfilmen.


Colette 1 Åhléns 32


Lidl bygger kontor och ny butik i Barkarbystaden

Lidl bygger kontor och ny butik i Barkarbystaden

  Handelsplatser 103 Nya butiker 984 Nyheter 3172
Lidl Sveriges nya huvudkontor ska byggas i Barkarbystaden och stå klart hösten 2019. I anslutning till kontoret bygger kedjan också en helt ny butik. "Barkarbystaden är ett intressant område".
Unga lockas mest av Black Friday

Unga lockas mest av Black Friday

  Pro 3922 E-handel 775 Nyheter 3172 Undersökningar 334
Black Friday har slagit igenom på bred front i Sverige. I år planerar nästan varannan svensk att passa på att fynda, de allra flesta på nätet. Allra mest lockas de unga av aktiviteten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

  Pop up 125 E-handel 775 Butikskoncept 632 Nyheter 3172
Den 24:e november lanserar Galleriques.com en digital julmarknad tillsammans med ett 50-tal mindre svenska märken. Sortimentet är tillgängligt under en månad.
Ica-butiker skapar firande med mening

Ica-butiker skapar firande med mening

  Hållbarhet 152 Varumärken 239 Nyheter 3172
Under 2017 har Ica firat sitt 100-årsjubileum under vinjetten ”Ica 100 år och framåt”. En viktig del har varit Ica-butikernas firande med ett lokalt samhällsengagemang i fokus.
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

  Nyheter 3172 Personer 158 Karriär 155
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist som Project Developer/Specialist Manager till affärsområdet Retail Planning & Architecture.
Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

  Pro 3922 Nyheter 3172 Destinationer 135 Kundupplevelser 189
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här! 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

  Mode 257 Karriär 155 Nyheter 3172 Personer 158
Fram till dess att nya finansdirektören Peter Andersson tillträder i april kommer Tommy Svensson att leda det finansiella arbetet inom KappAhl-koncernen.
Amzaon Go närmar sig bred lansering

Amzaon Go närmar sig bred lansering

  Internationellt 1103 Produktutveckling 271 Pro 3922 Nyheter 3172
Det var meningen att Amazon Go, konceptet utan traditionella kassor, skulle lanseras i början av 2017. Teknikstrul försenade premiären, men nu verkar den vara inom räckhåll.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Omnichannel 269 Produktutveckling 271 Pro 3922 Nyheter 3172
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala speglar i Twilfits flaggskepp

  Butikskoncept 632 Nya butiker 984 Nyheter 3172
Twilfit har öppnat ett flaggskepp i Gallerian i Stockholm. Butiken är kedjans största och även Nordens största underklädesbutik med sina 600 kvadratmeter. 
Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

  Nyheter 3172
Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern lösning för omnichnnel.
Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

  Internationellt 1103 Köpcentrum 511 Butikskoncept 632 Nyheter 3172
Rapha Racing utsågs till bästa nya retailkoncept och Victoria Gate i Leeds till bästa köpcentrum. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

  Pro 3922 Nyheter 3172 Cityhandel 187 Kundupplevelser 189
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar galge sparar tonvis med plast

Hållbar galge sparar tonvis med plast

  Pro 3922 Mode 257 Hållbarhet 152 Nyheter 3172
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

  Internationellt 1103 Nyheter 3172 Handelsplatser 103
Nu har Mapic 2017 dragit i gång i Cannes på franska rivieran. Under tre dagar samlas tusentals delegater från ett 80-tal länder för att diskutera detaljhandel och köpcentrum.
Snapchat öppnar fysisk butik

Snapchat öppnar fysisk butik

  Internationellt 1103 Nyheter 3172 Butikskoncept 632 Pro 3922
Snapchat öppnar en butik för sina Spectacles – ‘sunglasses that Snap’. Varumärkets satsning är den första på fysiska butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

  Köpcentrum 511 Nya butiker 984 Butikskoncept 632 Nyheter 3172
I dag öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik i Mall of Scandinavia. Butiken är skapad för att uppmuntra kunder till att testa och uppleva Dysons teknologi.
Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Internationellt 1103 Omnichannel 269 Nyheter 3172 Kundupplevelser 189
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så planerar handeln inför Black Friday

Så planerar handeln inför Black Friday

  Undersökningar 334 E-handel 775 Nyheter 3172
Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  
Per ny chef för strategi- och affärsutveckling

Per ny chef för strategi- och affärsutveckling

  Nyheter 3172 Karriär 155 Personer 158
Managementkonsulten Per Magnusson har utsetts till ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop. Rollen är ny på Coop och innebär en förstärkning av Coops koncernledning.