Wayne’s Coffee etableras i Vietnam

  LÄSTID: 2 MINUTER

De senaste åren har den svenska kafékedjan Wayne’s Coffee öppnat kaféer i flera nya länder. Som det första landet i Sydostasien har nu turen kommit till Vietnam.

Mats Hörnell.

– Öppningen i Vietnam representerar en milstolpe i vår historia. Tack vare avtalet som vi har tecknat har vi för första gången en närvaro i regionen. Det känns otroligt spännande, säger Mats Hörnell, vice VD på Wayne’s Coffee.

Expansion i hela landet

Företaget har tecknat ett master franchise-avtal för expansion i hela Vietnam. Avtalet har tecknats mellan Wayne’s Coffee och Vietnam Oman Investment Joint Stock Company. Bakom detta partnerskap står den vietnamesiska staten tillsammans med den omanska staten.

Tillsammans bildar de ett joint venture-bolag, där Arya Consumer kommer att stå för driften.

Lyfter fram hållbarheten

Mr Dung Dính Nguyen är VD för det nybildade företaget Arya Consumer. Han lyfter fram Wayne’s Coffees hållbarhetsarbete som helt avgörande för affären.

– Wayne’s Coffee har en stark och trovärdig hållbarhetsprofil. Det är perfekt för Vietnam, eftersom vi håller på att bli ett stort och moget kaféland. I takt med att ekonomin utvecklas ökar efterfrågan på kvalitet och hållbarhet. Vi räknar med att Wayne’s Coffee inom kort ska bli rikstäckande i Vietnam.

Sträcker sig bortom Vietnam

Mats Hörnell förklarar att lanseringen är en del av en Wayne’s Coffees långsiktiga etableringsstrategi. Den sträcker sig bortom Vietnam.

– Vi ser långsiktigt på vår närvaro i Sydostasien. Det är därför som det här avtalet är extra viktigt. Det blir ett första steg för att visa att vårt koncept står sig i en kultur som hittills är ny för oss. Det ger oss också en plattform för att etablera oss i närliggande länder i regionen.

Det första kaféet i Vietnam beräknas att öppna under våren 2018.





Inspirerande pärlor hos Ted Baker

Inspirerande pärlor hos Ted Baker

  Design 326 Internationellt 1336 Detaljhandel 121 Pro 4554
När Ted Baker öppnar en ny butik präglas inredningen av en lokal tradition. Detta är visual merchandising på högsta nivå, inspirerat av havets djup och pärlfiske. Kliv in och låt dig inspireras av retail med upplevelser!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Storsatsar när ankarbutiker stänger

Storsatsar när ankarbutiker stänger

  Nyheter 3755 Internationellt 1336 Köpcentrum 669 Pro 4554
Företaget berättar nu att man säkrat 1,18 miljarder USD, bland annat till en storsatsning på sina befintliga portfolion. Ambitionen är att renovera de 62 köpcentrum man driver.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En förtrollad trädgård av dofter

En förtrollad trädgård av dofter

  Nya butiker 1201 Internationellt 1336 Pro 4554 Butikskoncept 823
Varumärket har öppnat ett flaggskepp i New York, det är också den första egna butiken. Den ligger i NoLIta på Lower Manhattan och här har man skapat en förtrollad trädgård av dofter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Robyns kollektion speglar favoriter

Robyns kollektion speglar favoriter

  Personer 331 Mode 389 Pro 4554 Nyheter 3755
Varumärket Björn Borg lanserar en kollektionen man tagit fram tillsammans med Robyn. Stadium är en av de utvalda återförsäljare som kommer sälja plaggen. "Kollektionen är inspirerad av mina favoritkläder genom åren".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

  Karriär 320 Personer 331 Nyheter 3755
Styrelsen i Martin & Servera har utsett Liv Forhaug till VD och koncernchef. Hon kommer närmast från rollen som direktör för strategi och affärsutveckling för Ica Gruppen.
​Bättre tillgänglighet för Jysk

​Bättre tillgänglighet för Jysk

  Handelsplatser 145 Nya butiker 1201 Nyheter 3755
Den 21 februari får två Jysk-butiker nya adresser när de öppnar i helt nya lokaler. Det ska ge bättre tillgänglighet, även för de som ska hämta varor man köpt online.
Satsning på leksaker i gränshandeln

Satsning på leksaker i gränshandeln

  Nyheter 3755 Butikskoncept 823 Pro 4554 Nya butiker 1201
Kedjan satsar stort i gränshandeln tillsammans med Olav Thon Gruppen. Töcksfors Shoppingcenter står näst på tur där man etablerar en butik på 1 350 kvadratmeter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

  Nyheter 3755 Internationellt 1336
Öppningen av kaféet på West Nanjing Road i centrala Shanghai är det första steget i kaffekedjan Wayne’s Coffees storsatsning i Kina. "Mottagandet har varit över förväntan".
Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

  Personer 331 Nyheter 3755 Karriär 320
Bo Sandström har rekryterats som ny CFO för ICA-handlarnas Förbund. Han kommer närmast från rollen som CFO för Telia Sverige.
Babor öppnar sitt första flaggskepp

Babor öppnar sitt första flaggskepp

  Butikskoncept 823 Cityhandel 281 Nyheter 3755 Pro 4554
Under våren öppnar Babor sitt första upplevelsebaserade flaggskepp i Sverige. Butiken kommer att ha en yta på 260 kvadratmeter fördelat på två plan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

  Pro 4554 Köpcentrum 669 Nyheter 3755 Butikskoncept 823
Mitsubishi har öppnat en Concept Store i köpcentrumet. "Vår ambition är att skapa ett upplevelsecenter för Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica Maxi odlar egna grönsaker

Ica Maxi odlar egna grönsaker

  Pro 4554 Hållbarhet 229 Ny teknik 503 Nyheter 3755
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Pro 4554 Kundupplevelser 327 Ny teknik 503 Nyheter 3755
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys via VR gav ökad försäljning

Analys via VR gav ökad försäljning

  Ny teknik 503 Detaljhandel 121 Nyheter 3755 Pro 4554
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En butiksupplevelse utöver det vanliga

En butiksupplevelse utöver det vanliga

  Nya butiker 1201 Detaljhandel 121 Design 326 Kundupplevelser 327
I en vacker byggnad från sekelskiftet har varumärket öppnat ett nytt flaggskepp. Här finns bland annat en bar och ett noga kuraterat bibliotek.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startups och innovationer i ny lounge

Startups och innovationer i ny lounge

  Nyheter 3755 Detaljhandel 121 E-handel 944
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln. 
Chanel bygger ut butik i Stockholm

Chanel bygger ut butik i Stockholm

  Cityhandel 281 Nyheter 3755 Mode 389 Detaljhandel 121
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

  Karriär 320 Nyheter 3755
Under Reitans Riksmöte delas ett flertal priser ut. Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson utsågs till Årets köpmän inom 7-Eleven i Sverige.
Ny butik i Empire State Building

Ny butik i Empire State Building

  Nya butiker 1201 Internationellt 1336 Detaljhandel 121 Destinationer 153
Nya upplevelser i New York. Miljontals besökare besöker årligen en av stadens största sevärdheter. Nu möts de av en helt ny butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Hållbarhet 229 Mode 389 Nyheter 3755 Retailtrender 59
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.