Västerhavsvecka i Nordstan

Västerhavsveckan växer. Nu deltar ett 100-tal arrangörer från Koster till Kullaberg med aktiviteter för alla åldrar. Köpcentrumet Nordstan finns bland de medverkande.

Under veckan bjuds det på annorlunda, intressanta och spännande möjligheter att upptäcka livet under, över ytan, och vid kusten.

Föredrag och aktiviteter i centrumet

Under veckan erbjuds experiment, strandskolor, fyrbesök, prova-på-aktiviteter, båtturer, fiske, forskning, föreläsningar och vandringar är bara något av allt som erbjuds.

I Nordstan i Göteborg bjuds på en mängd aktiviteter. Västerhavsveckans havsverkstad med klapptank är på plats, liksom havsbion och skapartorget. I speakers corner blir det intressanta föredrag och streamade aktiviteter.

Tillverka krabbmeten

Vid skapartorget kan man tillverka krabbmeten och experimentera. Flera utställningar finns också på plats. Flera spännande utställningar finns på plats och du kan också möta den berömda blåskrabban, en av de invasiva krabbarter som hittats längs västkusten.

Hela Västerhavsveckans program finns på www.vasterhavsveckan.se

Foto: Vasterhavsveckan.se.


Nordstan 8


Upcyclar till limiterad kollektion

  Nyheter 2993 Hållbarhet 130 Mode 223
Under Fashion Week i Stockholm samlar modekedjan KappAhl in begagnade plagg som ska omvandlas till en ny limiterad kollektion

Studio Heijne öppnar konceptbutik

  Cityhandel 156 Nyheter 2993 Mode 223 Nya butiker 913
Den första kollektionen från Studio Heijne lanserades för ett år sedan på på Stockholms modevecka. Nu öppnar varumärket den första konceptbutiken.

Body Shop bjöd Londonbor på ren luft

  Ny teknik 348 Internationellt 1040 Nyheter 2993 Pro 3771
Under sommaren har The Body Shop tillsammans JCDecaux och Airlabs försett London med ren luft mitt i stadskärnan. Vid tre busshållplatser som är mycket utsatta för föroreningar kunde man andas in ren luft.

Ica Gruppen startar innovationshubb

  Nyheter 2993 Kundupplevelser 142 Pro 3771 Ny teknik 348
"Vi vill kombinera det stora företagets stabilitet, resurser och kundbas med snabbheten från start up-världen", säger VD Per Strömberg. 

Här öppnar Vagabond showroom

  Nyheter 2993 Internationellt 1040 Nya butiker 913 Pro 3771
Vagabond har öppnat ett pop up-showroom på Chiltern Street Gallery i Marylebone i London.

Asos lanserar bildsök

  M-handel 114 Pro 3771 Nyheter 2993 E-handel 721
Majoriteten av Asos trafik kommer från mobila enheter och det är också där man börjar son utveckling. Nu har man lanserat en visuell sökfunktion. 

​Linda Nyberg ny till Apoteket

  Nyheter 2993 Personer 119 Karriär 114
Journalisten och kommunikatören Linda Nyberg förstärker Apotekets marknadsavdelning. Hon tillträder tjänsten som marknads- och kommunikationschef den 1 oktober.

Hela butikskedjan accepterar bitcoin

  Pro 3771 Ny teknik 348 Produktutveckling 257 Nyheter 2993
Från början var det bara meningen att några enskilda butiker skulle acceptera kryptovalutan bitcoin. Nu utökas satsningen till att gälla hela kedjan.

Malin ny marknadschef på Mastercard

  Personer 119 Nyheter 2993 Karriär 114
Malin Berge blir ny marknadschef på Mastercard i Norden och Baltikum. Hon tar samtidigt plats i den lokala ledningsgruppen.

Lågpriskedjan levererar dagligvaror till dörren

  Pro 3771 E-handel 721 Nyheter 2993 Internationellt 1040
I en tid när många kämpar för sin existens växer kedjan så det knakar. Trots att man verkar i det extrema hard discount-segmentet satsar man nu på e-handel med hemleverans.

Ombonad inspiration hos Puustelli

  Butikskoncept 576 Nyheter 2993 Produktutveckling 257
En helt nyinredd butik som ger mer plats för inspiration och med miljövänliga kökskoncept. Det kan Puustelli i Sickla Köpkvarter numera stoltsera med.  Helgen den 19–20 augusti invigs den omgjorda butiken. Inspiration har varit ett ledord i förändringsarbetet. – Det absolut vanligaste önskemålet hos de kunder som kommer in till oss är inspiration – de … (läs mer)

Magnus Johansson ny VD för Coop

  Personer 119 Karriär 114 Nyheter 2993
Styrelsen i Coop Sverige AB har utsett Magnus Johansson till ny VD. Sonat Burman-Olsson lämnar därmed sin post som VD och koncernchef. 

Pino ny marknadsdirektör på Stadium

  Nyheter 2993 Personer 119 Karriär 114
Sportkedjan Stadium stärker upp marknadsavdelningen och rekryterar Pino Roscigno som ny marknadsdirektör. Pino kommer närmast från en tjänst som marknadschef på SPP och börjar på Stadium den första november. 

Surfing och strandvolley i nytt centrum

  Köpcentrum 464 Kundupplevelser 142 Pro 3771 Internationellt 1040
Det moderna köpcentrumet måste hitta sin nya roll. Det menar ledningen för detta urbana centrum som kommer erbjuda ett brett kulturutbud, men även en surf- och strandvolleyanläggning – inomhus.

Kavat investerar i hållbar tillverkning

  Nyheter 2993 Hållbarhet 130
Kavat investerar i en ny fabrik för miljövänlig skotillverkning. Satsningen ökar kapaciteten, men ska också medföra en trevlig och hållbar arbetsmiljö.

Se nya Westfield London växa fram

  Pro 3771 Nyheter 2993 Köpcentrum 464 Internationellt 1040
Westfield London byggs just nu ut i sin andra etapp. Man beräknar att expansionen ska stå färdig i mars 2018 och då har projektet genererat cirka 75 000 kvadratmeter ny detaljhandelsyta. Se hur det växer fram.

Fyra vinnande strategier i den nya handeln

  Pro 3771 Kundupplevelser 142 Måsteläsning 163 Konsumentbeteende 241
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier. 

Utvecklar idéer för en cirkulär textilindustri

  Pro 3771 Hållbarhet 130 Nyheter 2993 Produktutveckling 257
Med projektet ”DigiMode – Passion for Fashion” vill Science Park Borås lyfta fram unga tjejers innovationskraft för att forma och utveckla framtidens textil- och modeindustri.

Nytt e-apotek satsar på kringtjänster

  Nyheter 2993 E-handel 721 Nya butiker 913
Axfood startar nätapotek. Erbjudande: brett sortiment, låga priser, snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik.

Fler handlar begagnat – men männen halkar efter

  Pro 3771 Nyheter 2993 Undersökningar 305 Hållbarhet 130
Konsumenterna, främst kvinnor, är mer benägna att handla begagnat mode i dag jämfört med för tre år sedan. Men fortfarande väljer många att kasta kläder i soporna.