Pop up med 3-D-selfies i choklad

Visst längtar men efter en 3-D-selfie i extra lyxig belgisk choklad. Det är precis vad denna food tech-startup erbjöd sina kunder i en tillfällig pop up-butik.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Butiksdöden förklarad i två diagram

  Pro 3736 Måsteläsning 159 Internationellt 1020 Konsumentbeteende 234
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.

Köpcentrumet erbjuder egen sandstrand

  Destinationer 131 Pro 3736 Kundupplevelser 136 Köpcentrum 455
Köpcentrumet ligger i en ständigt myllrande världsstad. Inte em miljö man normalt sett associerar med sol, stränder och bad. Men det är precis vad man möts av just nu.

MoMA Design Store i Kyoto

  Butikskoncept 565 Design 238 Nya butiker 898 Internationellt 1020
MoMA Design Store har öppnat sin andra butik i Japan. Den första öppnade i Tokyo 2006, och denna gång slår man upp dörrarna i Kyoto. Grundkonceptet är hämtat från New York.

En epok är över – Colette stänger

  Internationellt 1020 Pro 3736 Mode 217 Nyheter 2941
Efter 20 år står det nu klart att livsstilsbutiken Colette stänger sin butik i Paris. Den har med åren blivit något av en trendsättande institution för nutida design och mode. Men nu är epoken slut.

Hämta köpkraft i en Nap Bar

  Nyheter 2941 Internationellt 1020 Butikskoncept 565 Pro 3736
Nyttan av en kort stunds vila har varit känd länge. Nu kan den som vill hämta ny kraft inför mötet eller shoppingrundan i en nyöppnad Nap Bar.

Svenskt bolag bakom ny navigering i Dubai Mall

  Pro 3736 Kundupplevelser 136 Internationellt 1020 Nyheter 2941
Det svenska teknikbolaget ska hjälpa besökarna att hitta bättre i Dubai Mall. Upplevelsen på de totalt 1,2 miljoner kvadratmetrarna ska nu personaliseras – för 80 miljoner årliga besökare – via tekniken. 

Amazon höjer ribban med årets Prime Day

  Pro 3736 E-handel 713 Nyheter 2941 Internationellt 1020
Amazon satsar nu hårade än någonsin på sin Prime Day. Årets evenemang innehåller en rad nyheter och är dessutom förlängt till 30 timmar. I dag startar det.

Food halls är det nya ankaret

  Butikskoncept 565 Internationellt 1020 Måsteläsning 159 Trender 368
Äkthet, upplevelser och mångfald gör food halls till en av detaljhandelns hetaste trender just nu. Vi tar en närmare titt på två nyöppnade hallar. Båda besitter tre viktiga grundförutsättningar.

Nytt koncept för fitness på flygplatsen

  Internationellt 1020 Pro 3736 Butikskoncept 565
Utbudet av butiker och restauranger på flygplatsen har fått sällskap av en nykomling. Här är det fritt fram för den som vill passa på att träna mellan flighterna, och illadoftande träningskläder är inget problem. En ny typ av aktör har dykt upp innanför säkerhetskontrollerna. Det är Roam Fitness som öppnat ett gym på BWI (Baltimore–Washington International Airport). Två … (läs mer)

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

  E-handel 713 Måsteläsning 159 Kundupplevelser 136 Pro 3736
Prestandan bland de största e-butikerna motsvarar inte kundernas förväntningar. Detta trots att det har en direkt påverkan på konverteringen. Det visar en stor studie av 80 sajter.  

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

  Pro 3736 Nyheter 2941 Konsumentbeteende 234 Hållbarhet 124
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.

Muji öppnar rekordstort flaggskepp med hotell

  Internationellt 1020 Nya butiker 898 Nyheter 2941 Pro 3736
Muji har tagit de första spadtagen för vad som kommer bli kedjans största flaggskeppsbutik hittills. I samma byggnad öppnar kedjan också ett hotell, vilket blir det andra i ordningen. 

Påträngande personalisering skrämmer

  Pro 3736 Konsumentbeteende 234 Undersökningar 299 E-handel 713
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.

Komplett har lanserat sin marknadsplats

  Internationellt 1020 Butikskoncept 565 E-handel 713 Pro 3736
Koncentrering (bland annat i form av marknadsplatser) är en av de trender vi beskriver i Detaljhandelns tyngsta trender. Nu har Komplett lanserat sin nya marknadsplats.

OK Västerbotten satsar på solceller

  Nyheter 2941 Hållbarhet 124 Pro 3736
Tidigare har OK Västerbotten och Umeå Energi samarbetat kring laddstolpar för elbilar. Nu utökas samarbetet till att också innefatta solceller.

Ikeas city-pop up öppnar 1 september

  Nyheter 2941 Pop up 109 Cityhandel 151 Nya butiker 898
Nu är det klart att Ikeas mest citynära köksavdelning öppnar den första fredagen i september. Pop up-butikens roll är att knyta ihop e-handeln med det personliga mötet.

Ett drömkoncept fyllt av marshmallows

  Pro 3736 Nya butiker 898 Cityhandel 151 Internationellt 1020
En färgsprakande dröm om ett koncept fyllt av marshmallows och glädje ska precis bli verklighet. Verksamheten startade online och en lyckad Kickstarterfinansiering har gjort att den första fysiska butiken nu har öppnat under helgen.

Utlandet står för 20 procent av e-handeln

  Undersökningar 299 Pro 3736 E-handel 713 Nyheter 2941
E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Andelen som handlar från andra länder ligger på 20 procent.

Sex måsteskills i framtidens retail

  Karriär 103 Pro 3736 Nyheter 2941 Måsteläsning 159
Konsumenten har tagit makten i den nya digitala detaljhandeln. Och med sociala medier, big data och kundfokusering kommer nya kompetenskrav. Här är sex måsteskills i framtidens retail.