Pop up med 3-D-selfies i choklad

Visst längtar men efter en 3-D-selfie i extra lyxig belgisk choklad. Det är precis vad denna food tech-startup erbjöd sina kunder i en tillfällig pop up-butik.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Upplevelser och events är butikens kärna

  Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Pro 3831 Butikskoncept 597
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  E-handel 748 Omnichannel 260 Nyheter 3081 Kundupplevelser 166
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Designtorget öppnar pop up-café

  Nya butiker 949 Butikskoncept 597 Nyheter 3081
Inför kanelbullens dag inleder Designtorget och hantverksbageriet Bröd & Salt ett samarbete. Lördag 30 september öppnar Bröd & Salt ett café i Designtorgets flaggskeppsbutik i Kulturhuset i Stockholm.

Tio spådomar om framtidens retail

  Konsumentbeteende 251 Trender 373 Pro 3831 Måsteläsning 182
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Här öppnar landets första cykelgarage

  Pro 3831 Handelsplatser 90 Köpcentrum 487 Internationellt 1059
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Vagabond öppnar pop up i Milano

  Nyheter 3081 Pop up 118 Internationellt 1059 Nya butiker 949
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  Butikskoncept 597 Pro 3831 Ny teknik 359 E-handel 748
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  Nyheter 3081 Omnichannel 260 Butikskoncept 597 E-handel 748
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Undersökningar 320 Pro 3831
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Kicks har öppnat sitt första flaggskepp i Norge

  Nya butiker 949 Butikskoncept 597 Nyheter 3081 Internationellt 1059
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Mode 242 Pro 3831 Nya butiker 949 Pop up 118
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251 M-handel 121 Pro 3831
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Dubbel butiksöppning för Chanel

  Nyheter 3081 Butikskoncept 597 Cityhandel 171 Nya butiker 949
Hösten 2017 öppnar Chanel sitt nya koncept Chanel Beauty Store i Hufvudstadens fastigheter i Göteborg och Stockholm. I Göteborg på Fredsgatan 2 i Fredstan och i Stockholm på Mäster Samuelsgatan 3 i Bibliotekstan.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Omnichannel 260 Undersökningar 320 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Nya butiker 949 Hållbarhet 141 Omnichannel 260 Pro 3831
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Nike personaliserar produkten på 90 minuter

  Butikskoncept 597 Produktutveckling 261 Pro 3831 Design 250
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Konsumentbeteende 251 Pro 3831 Undersökningar 320 Måsteläsning 182
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Lokalt och småskaligt berikar Malmö

  Handelsplatser 90 Nyheter 3081 Pro 3831 Cityhandel 171
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Nya butiker 949 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Butikskoncept 597
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.

Gap öppnar hållbar pop up

  Nya butiker 949 Hållbarhet 141 Pro 3831 Pop up 118
Modekedjan Gap har öppnat en ny pop up-butik. Butiken är en del av den hållbara satsningen Gap for Good som inleddes tidigare i år.