”Kommunikationen viktig i förändringsarbetet”

”Kommunikationen viktig i förändringsarbetet”

Efter snart tre år som kommunikationsdirektör inom Coop Sverige lämnar Olle Axelsson över stafettpinnen till Anna Rasin. "Kommunikationen spelar en viktig roll i förändringsarbetet", säger hon.

Ny bokhandel öppnar i Gamla stan

Ny bokhandel öppnar i Gamla stan

Volante förlag går emot trenden och startar en ny, oberoende bokhandel mitt i centrala Stockholm. Den öppnar 26 november med namnet Gamla stans bokhandel.

Så disponerar svenskarna sin julbudget

Så disponerar svenskarna sin julbudget

Black Friday blir allt viktigare för julhandeln när fler butiker och kunder nu anammar den amerikanska traditionen. Och barnfamiljerna ökar sina julklappsinköp. Det visar en årlig julundersökning.

MQ öppnar fygitalt flaggskepp

MQ öppnar fygitalt flaggskepp

Nu öppnar modekedjan MQ ett fygitalt butikskoncept som bygger på en mix av online och offline. ”Vi vill underlätta för våra kunder”, säger VD Christina Ståhl.

Egen e-handel ökade försäljningen dramatiskt

Egen e-handel ökade försäljningen dramatiskt

Att komplettera försäljning via återförsäljare med egen e-handel har länge betraktats som en potentiell konflikt mellan varumärkesägare och återförsäljare En ny enkät visar nu på motsatsen.

Här är Postnords nya fygitala butik

Här är Postnords nya fygitala butik


Rekordtillväxt för Coops näthandel

Rekordtillväxt för Coops näthandel

Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen som snabbt blivit större än den traditionella matkassen.

Lidl låter kunderna twittra ner priserna

Lidl låter kunderna twittra ner priserna

Lidl lanserar en kampanj där kunderna själva kan påverka priserna på utvalda produkter. Ju mer man twittrar om dem, desto lägre blir priserna.

Ny bok utforskar handelns digitalisering

Ny bok utforskar handelns digitalisering

Digitalisering inom detaljhandeln är så mycket mer än bara e-handel. Nya möjligheter skapas i mötet mellan det digitala och det fysiska. Det är en av slutsatserna i en ny bok i ämnet.

Här är 2017 års säkerhetstrender i detaljhandeln

Här är 2017 års säkerhetstrender i detaljhandeln

Inför det kommande året syns tre tydliga säkerhetstrender inom detaljhandeln. En av dem är DNA-märkning som spås slå igenom på bred front i svenska butiker och köpcentrum.