Innovation i fokus på WRC

  LÄSTID: 2 MINUTER

World Retail Congress hålls i år i Madrid under temat ”Innovate to Win”. Under evenemanget arrangeras även en retail tour där bland annat Primarks prisade flaggskepp besöks.

Eventet pågår den 17–19 april på Madrid Marriott Auditorium. Ambitionen är att lyfta fram nya idéer, skapa insiktsfulla diskussioner och erbjuda strategier som är praktiskt genomförbara. Man gör det genom att låta människorna bakom de mest innovativa företagen berätta sina historier.

Brandless, som Handelstrender berättat om tidigare, kommer till WRC.

Drygt 170 talare från hela världen bidrar med sina tankar kring hur man ska lyckas i framtidens retail. Bland dessa finns:

Olaf Koch, styrelseordförande och VD, Metro Group
Sébastien Badault, VD, France & Israel and International Director Luxury & Fashion, Alibaba.

Veronique Laury, VD, Kingfisher
Daniel Lopez, Executive Vice President, Mango
Sarah Davis, President, Loblaw Companies
Tina Sharkey, medgrundare och VD, Brandless
Healey Cypher, grundare och VD på Oak Labs
Billie Whitehouse, medgrundare och VD på Wearable X.

Kombineras med guidad tur och gala

Under kongressen kombineras seminarieprogrammet med workshops, en guidad detaljhandelstur och utmärkelsen World Retail Awards. Vinnare av denna utmärkelse presenteras under en gala den 19 april.

Bland de nominerade företagen finns Tommy Hilfiger, Carrefour och Pick N Pay. Kategorierna man tävlar i är följande:
• Retailer of the Year
• 2018’s Outstanding Store Design, mindre än 1 200 kvadratmeter.
• 2018’s Outstanding Store Design, större än 1 200 kvadratmeter.
• Social Media Campaign of the Year,
• The World’s Best Retail Employer
• Retail Start-Up of the Year
• Responsible Retailer Initiative of the Year
• The Retail Technology Gamechanger
• Retail Brand Collaboration of the Year
• Best Customer Experience Initiative – Retailers
• Best Customer Experience Initiative – Mall Owners
• Retail Transformation and Reinvention Award

Här är samtliga finalister listade

Medlemmar får rabatt. Läs mer här!


Alibaba 41 Carrefour 8 Primark 12


Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

  Nya butiker 1135 Pro 4349 Nyheter 3578 Internationellt 1268
Efter 14 månader av testande lanserades den första kassalösa Amazon Go-butiken. Nu siktar man på hisnande 3 000 butiker – så här ser planen ut.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Mode 347 Nyheter 3578 Retailtrender 46 Personer 260
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Nya butiker 1135 Pro 4349 Mode 347 Köpcentrum 611
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

  Karriär 260 Nyheter 3578 Logistik 113
Nu utökar Airmee sitt team genom att Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling. Jesper har en lång bakgrund inom logistikbranschen främst från DHL.
Här mixas kultur och detaljhandel

Här mixas kultur och detaljhandel

  Köpcentrum 611 Destinationer 143 Pro 4349 Cityhandel 255
Det är det mest ambitiösa projektet hittills. Koncernen öppnar ett nytt centrum som mixar detaljhandel med bland annat konst och underhållning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

  Cityhandel 255 Butikskoncept 762 Pro 4349 Nyheter 3578
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Tescos nya lågpriskedja i bilder

Se Tescos nya lågpriskedja i bilder

  Butikskoncept 762 Nya butiker 1135 Pro 4349 Internationellt 1268
Den brittiska dagligvarukedjan Tesco lanserade under onsdagen ett nytt koncept. Med detta lågprisinriktade varumärke har man ambitionen att ta upp kampen med bland annat Aldi och Lidl. Se bilderna från konceptet här.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

  Nya butiker 1135 Nyheter 3578 Butikskoncept 762 Internationellt 1268
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna. 
Noll friktion med kassalös butik

Noll friktion med kassalös butik

  Ny teknik 465 Pro 4349 Nyheter 3578 Butikskoncept 762
Den kassalösa butiken har fått ett ansikte via Amazon Go. Nu lanseras ett liknande system som även andra handlare kan applicera i sina butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon släpper fler Alexa-produkter

Amazon släpper fler Alexa-produkter

  Nyheter 3578 Pro 4349 Ny teknik 465
Amazon ska lansera åtta nya produkter med inbyggd Alexa-funktionalitet. Ambitionen är att ge kunderna tillgång till tjänsten var de än befinner sig. Och det finns en tydlig strategi bakom detta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  E-handel 881 Nya butiker 1135 Nyheter 3578 Pro 4349
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Hållbarhet 201 Personer 260 Retailtrender 46 Design 307
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Internationellt 1268 Nyheter 3578 Pro 4349 Mode 347
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Ny teknik 465 Pro 4349 Undersökningar 396 Trender 426
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Design 307 Nyheter 3578 Retailtrender 46 Hållbarhet 201
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Linda Palmgren till Stadiums styrelse

Linda Palmgren till Stadiums styrelse

  Karriär 260 Personer 260 Nyheter 3578
I oktober tillträder Linda Palmgren som styrelseledamot i Stadium Groups styrelse. Med Lindas kompetens och erfarenhet inom främst det digitala medielandskapet vill företaget fortsätta att utmana sig själva och branschen. 
Kongahälla vässar sitt namn

Kongahälla vässar sitt namn

  Handelsplatser 132 Nyheter 3578 Pro 4349 Köpcentrum 611
Projektnamnet Kongahälla Shopping ersätts nu med Kongahälla Center. Parallellt med framtagandet av namnet har Adapta Fastigheter även tagit fram en visuell identitet med koppling till platsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

  Karriär 260 Nyheter 3578 Personer 260
Anna-Lena Olsson har rekryterats till rollen som CIO för Akademibokhandeln och Bokus. Hon kommer närmast från en roll som grundare och affärsområdesansvarig på innovationsbyrån Ignation.
Nollutsläpp för leveranser från Ikea

Nollutsläpp för leveranser från Ikea

  Hållbarhet 201 Logistik 113 Pro 4349 Nyheter 3578
Ikea-koncernen siktar på 100 procent utsläppsfria hemleveranser till 2025. I fem storstäder ska alla transporter hem till kund vara eldrivna senast år 2020.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Internationellt 1268 Konsumentbeteende 297 Pro 4349 Omnichannel 312
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!