Här är Amazons vinnande strategi

forskning Här är Amazons vinnande strategi

Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.

Sju steg för relevans hos konsumenten

ny retail Sju steg för relevans hos konsumenten

När Amazon ständigt höjer ribban och konsumenterna förväntar sig allt mer är det helt fel tid att vara medioker och tråkig. Här är sju punkter som hjälper dig att vara relevant för konsumenterna.

Zara vässar kundupplevelsen med RFID

ny teknik Zara vässar kundupplevelsen med RFID

Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna. 

spehora "Bästa upplevelsen vinner"

Upplevelsen och innovationsförmågan är helt avgörande. Det menar Sephoras VD Christopher de Lapuente som fortfarande ser stor potential för verksamheten.

Wearable X vill förnya retail

ny teknik Wearable X vill förnya retail

Den invävda tekniken är en revolution i sig för utövare av yoga. Men Wearable X vill även förändra retail till att bli mer intim och upplevelsebaserad. 

Så tar sig Inditex an framtiden

mode Så tar sig Inditex an framtiden

Passionen för mode är avgörande för Inditex framgång de kommande åren. Det menar VD och Styrelseordförande Pablo Isla. Men den viktigaste faktorn handlar om något helt annat.

Premiärministern invigde WRC

event Premiärministern invigde WRC

Under förmiddagen invigdes World Retail Congress. Spaniens kung Felipe VI är hedersordförande för årets upplaga som officiellt invigdes av premiärminister Mariano Rayoy.

Om World Retail Congress 2018

Den 12:e upplagan av World Retail Congress hölls 17–19 April 2018 i Madrid. Årets nyckeltema var “Innovate to Win”. Bland bekräftade talare finns representanter från världens ledande detaljhandelsaktörer.

Några exempel: Amazon, Burberry, Facebook, Alibaba, Tmall, Sephora, eBay, Ikea, Inditex, Tesco, Kingfisher, Chobani, Metro Group, Tommy Hilfiger och Walgreens Boots Alliance. Dessutom medverkade ”disruptors” som Brandless, ECOALF, OAK Labs och Wearable X.

Kongressen samlade cirka 1 400 delegater från 55 länder under tre dagar fyllda av inspiration, genomförbara strategier och nätverkande på en mycket hög nivå.