
Arla Sverige får ny marknadsdirektör. Den 1 januari 2026 tillträder Kristina Hammerö rollen och tar plats i bolagets ledningsgrupp. Hon efterträder Matthew Walker, som återvänder till Storbritannien för att leda Arlas Foodservice-verksamhet där.
Kristina Hammerö har arbetat inom Arla sedan 2017 i flera ledande positioner, senast som marknads- och hållbarhetsdirektör för Arlas varumärke.
Hon har även varit marknadsdirektör på Nomad Foods (Findus), där hon byggde upp den nordiska organisationen innan hon återvände till Arla.
Fokus på hälsa, hållbarhet och varumärkesstyrka
– Jag ser fram emot att fortsätta bygga Arla som en positiv kraft i samhället, tillsammans med vårt engagerade marknadsteam och våra ägare mjölkbönderna. Med starka varumärken, relevant kommunikation och långsiktiga initiativ vill vi bidra till hälsa, hållbarhet och stolthet över vårt kooperativa arv, säger Kristina Hammerö.
Arla Sveriges VD Cecilia Kocken lyfter hennes kombination av strategiskt tänkande och ledarskap.
– Jag är väldigt glad att Kristina tar sig an den här rollen. Hon kombinerar ett skarpt strategiskt tänk med en genuin förståelse för både konsumenter och varumärken – och leder med värme och inkludering. Jag är övertygad om att hon kommer att fortsätta stärka Arlas varumärke och driva vår marknadsagenda framåt.
Ny roll i ledningsgruppen
Kristina Hammerö blir även en del av den europeiska marknadsledningen inom Arla. Rekryteringen av hennes efterträdare inleds i december.




