Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  LÄSTID: 2 MINUTER

Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.

– Vi vill uppmärksamma det viktiga arbetet som våra svenska certifierade Purple Flag-städer har gjort och gör för att skapa en attraktivare, säkrare och tryggare kvällsupplevelse för stadens invånare och besökare, säger Björn Bergman, VD på Svenska Stadskärnor.

Under prisutdelningen konstaterade Björn att Helsingborg arbetat hårt.

– Alla som är insatta i kriterierna för Purple Flag vet hur hårt Helsingborg har arbetat för detta.

Belönar arbetet som gjorts

Med utmärkelsen belönar man nu det framgångsrika arbetet Helsingborg har gjort med Purple Flag.

Fastighetsägarna har investerat och anpassat sina lokaler för att möta de kommersiella hyresgästernas behov. Kommunen har avsatt medel för att förbättra tillgängligheten i den offentliga miljön.

Kortare beslutsvägar

Förutom de faktiska förbättringarna i stadsmiljön har man skapat ett bättre förändringsklimat med kortare beslutsvägar.

— Purple Flag har hjälpt oss att organisera arbetet och tänka i nya banor. Samarbetet med våra nyckelaktörer har stärkts och det är redan klart att vi kommer att fortsätta vårt Purple Flag-arbete i ännu ett område. Det tredje sedan 2016, säger Hanna Candell, VD för Helsingborg City som är projektansvarig för Purple Flag.

Juryns motivering:

”Utmärkelsen Årets Purple Flag stad 2018 tilldelas Helsingborg för deras framgångsrika och kontinuerliga arbete i samverkan baserad på Purple Flag Swedens fem fokusområden – säkerhet, tillgänglighet, utbud, plats och policy.

Helsingborg har på ett genomgripande sätt tagit med erfarenheterna från Purple Flag i sina politiska och kommersiella beslut.

Staden har genomfört stora fysiska förändringar i stadsbilden och samlat viktiga intressenter bakom insatserna. I sin självanalys har man varit ärlig och transparent med sina styrkor och svagheter, vilket gett kraft och energi till förbättring och utveckling.

Med visionen om att fler människor ska välja stan oftare, stanna längre och uppleva något som är värt att berätta vidare, har Purple Flag blivit ett vedertaget arbetssätt med avsikt att utveckla arbetet vidare i fler områden för att göra staden tryggare och bättre dag som kvälls- och nattetid.

Helsingborg är ett mycket gott exempel på hur Purple Flag förenar och förbättrar möjligheterna att skapa en attraktiv kvällsekonomi och de kan med stolthet hålla den lila fanan högt!”

Juryn består av representanter från Svenska Stadskärnors styrelse Boverket, Fastighetsägarna, Svensk Handel, Sveriges kommuner och landsting, SKL, Visita och fastighetsbolaget Vasakronan.


Svenska Stadskärnor 15 Vasakronan 10


Norden sattes i fokus på Mapic

Norden sattes i fokus på Mapic

  Pro 4417 Nyheter 3638 Butikskoncept 786
Under torsdagen arrangerade Mapic i samarbete med Nordic Council of Shopping Centrers ett seminarium med fokus på nordiska länderna. Dashl fanns bland företagen som berättade om sin verksamhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Nyheter 3638 E-handel 912 Varumärken 264 Design 312
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Karriär 282 Personer 287 Nyheter 3638
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Pro 4417 E-handel 912 Nyheter 3638 Undersökningar 406
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Nyheter 3638 Karriär 282 Personer 287
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Sociala medier 99 Mode 360 Nyheter 3638 Retailtrender 53
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Cityhandel 266 Design 312 Handelsplatser 138 Destinationer 148
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3638
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

  Pro 4417 Köpcentrum 634 Cityhandel 266 Handelsplatser 138
Listan är en guldgruva med ny retail och spännande köpcentrumprojekt. Vi har sammanställt samtliga finalister i en inspirerande bildbonanza!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Kundupplevelser 294 Analys 41 Konsumentbeteende 308 Måsteläsning 279
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Nyheter 3638 Retailtrender 53
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Karriär 282 Personer 287 Nyheter 3638
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Shoppingturism 51 Pro 4417 Internationellt 1288 Nyheter 3638
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Omnichannel 319 Kundupplevelser 294 Logistik 122 E-handel 912
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Nyheter 3638 Köpcentrum 634 Pro 4417 Butikskoncept 786
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Nyheter 3638 Personer 287 Karriär 282
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Sätter den fygitala handeln i fokus

Sätter den fygitala handeln i fokus

  Cityhandel 266 Internationellt 1288 Personer 287 Trender 438
Årets upplaga av Mapic präglas av en detaljhandel i förändring. Nathalie Depetro, Director Mapic, berättar varför den fygitala handeln har satts i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  Köpcentrum 634 NCSC Awards 5 Nyheter 3638
Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.
Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  Personer 287 Logistik 122 E-handel 912 Nyheter 3638
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.