Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  LÄSTID: 2 MINUTER

Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.

– Vi vill uppmärksamma det viktiga arbetet som våra svenska certifierade Purple Flag-städer har gjort och gör för att skapa en attraktivare, säkrare och tryggare kvällsupplevelse för stadens invånare och besökare, säger Björn Bergman, VD på Svenska Stadskärnor.

Under prisutdelningen konstaterade Björn att Helsingborg arbetat hårt.

– Alla som är insatta i kriterierna för Purple Flag vet hur hårt Helsingborg har arbetat för detta.

Belönar arbetet som gjorts

Med utmärkelsen belönar man nu det framgångsrika arbetet Helsingborg har gjort med Purple Flag.

Fastighetsägarna har investerat och anpassat sina lokaler för att möta de kommersiella hyresgästernas behov. Kommunen har avsatt medel för att förbättra tillgängligheten i den offentliga miljön.

Kortare beslutsvägar

Förutom de faktiska förbättringarna i stadsmiljön har man skapat ett bättre förändringsklimat med kortare beslutsvägar.

— Purple Flag har hjälpt oss att organisera arbetet och tänka i nya banor. Samarbetet med våra nyckelaktörer har stärkts och det är redan klart att vi kommer att fortsätta vårt Purple Flag-arbete i ännu ett område. Det tredje sedan 2016, säger Hanna Candell, VD för Helsingborg City som är projektansvarig för Purple Flag.

Juryns motivering:

”Utmärkelsen Årets Purple Flag stad 2018 tilldelas Helsingborg för deras framgångsrika och kontinuerliga arbete i samverkan baserad på Purple Flag Swedens fem fokusområden – säkerhet, tillgänglighet, utbud, plats och policy.

Helsingborg har på ett genomgripande sätt tagit med erfarenheterna från Purple Flag i sina politiska och kommersiella beslut.

Staden har genomfört stora fysiska förändringar i stadsbilden och samlat viktiga intressenter bakom insatserna. I sin självanalys har man varit ärlig och transparent med sina styrkor och svagheter, vilket gett kraft och energi till förbättring och utveckling.

Med visionen om att fler människor ska välja stan oftare, stanna längre och uppleva något som är värt att berätta vidare, har Purple Flag blivit ett vedertaget arbetssätt med avsikt att utveckla arbetet vidare i fler områden för att göra staden tryggare och bättre dag som kvälls- och nattetid.

Helsingborg är ett mycket gott exempel på hur Purple Flag förenar och förbättrar möjligheterna att skapa en attraktiv kvällsekonomi och de kan med stolthet hålla den lila fanan högt!”

Juryn består av representanter från Svenska Stadskärnors styrelse Boverket, Fastighetsägarna, Svensk Handel, Sveriges kommuner och landsting, SKL, Visita och fastighetsbolaget Vasakronan.


Svenska Stadskärnor 15 Vasakronan 10


De kan bli årets Centrumutvecklare 2019

De kan bli årets Centrumutvecklare 2019

  Cityhandel 284 Karriär 331 Nyheter 3796
Nu är det klart vilka de tre finalisterna är till utmärkelsen Årets Centrumutvecklare 2019: Hanna Candell från Helsingborg, Jimmy Ekborg från Osby och Sanna Westerberg från Halmstad.
Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

  Kundupplevelser 340 Kundvård 69 Hållbarhet 233 Nyheter 3796
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Nyheter 3796 Destinationer 158 Detaljhandel 161 Nya butiker 1220
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i världens största Lushbutik

Kika in i världens största Lushbutik

  Kundupplevelser 340 Nya butiker 1220 Destinationer 158 Detaljhandel 161
I en tid då förnyelse behövs mer än någonsin, är tanken att den nya destinationsbutiken ska ge mer innovativa, kreativa och personliga upplevelser. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ikeas nya destination på Manhattan

Ikeas nya destination på Manhattan

  Pro 4599 Detaljhandel 161 Butikskoncept 839 Cityhandel 284
Ikea öppnar den 15 april sin första butik med cityläge i USA. Ambitionen är att bli en bekväm destination för heminredning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

  Köpcentrum 683 Nyheter 3796 Pro 4599 Detaljhandel 161
Hösten 2020 öppnar sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson en tränings- och hälsoanläggning i Lidls handelsbyggnad.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

JLL Retail Agency förstärker teamet

JLL Retail Agency förstärker teamet

  Personer 348 Karriär 331 Nyheter 3796
JLL Retail Agency växer och rekryterar två nya medarbetare, Malin Andersson och Jennifer Karlberg. ”Vi är otroligt glada över att ha rekryterat två riktigt vassa kompetenser som kommer tillgodose våra kunders behov”.
Så får Elgiganten kunden att stanna

Så får Elgiganten kunden att stanna

  Butikskoncept 839 Pro 4599 Omnichannel 334 Kundupplevelser 340
Elgigantens uppdaterade butikskoncept har visat sig vara framgångsrikt. Det har lett till att kunderna i genomsnitt uppehåller sig dubbelt så länge i butikerna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Butik skapas av köpcentrumets besökare

Butik skapas av köpcentrumets besökare

  Köpcentrum 683 Nya butiker 1220 Nyheter 3796 Produktutveckling 306
En ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när man som första köpcentrum låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadsansvarig på Storesupport

Ny marknadsansvarig på Storesupport

  Personer 348 Karriär 331 Nyheter 3796 E-handel 961
Storesupport har rekryterat Josefin Holmqvist som marknadsansvarig. Målsättningen att stärka företagets roll som ledande helhetsleverantör till Sveriges detaljhandel
30 000 butiker senare …

30 000 butiker senare …

  Internationellt 1352 Nyheter 3796 Nya butiker 1220 Varumärken 272
Det är 30 000 butiker och 48 år mellan de två bilderna. Under gårdagen öppnade Starbucks sin butik (jo, de kallar det butiker) nummer 30 000 i Shenzhen i Kina. 
KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Nyheter 3796 Handelsplatser 151 Nya butiker 1220 Butikskoncept 839
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  E-handel 961 Pro 4599 Varumärken 272 Internationellt 1352
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Detaljhandel 161 E-handel 961 Undersökningar 435 Nyheter 3796
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  E-handel 961 Pro 4599 Detaljhandel 161 Internationellt 1352
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Handelsplatser 151 Köpcentrum 683 Sociala medier 101 Personer 348
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Nyheter 3796 Pro 4599 Nya butiker 1220 Handelsplatser 151
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Trender 457 Kundupplevelser 340 Detaljhandel 161 Måsteläsning 302
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Retailtrender 60 Nyheter 3796 Pro 4599 Köpcentrum 683
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Möter konsumenten med marknad

Möter konsumenten med marknad

  Visual Merchandising 176 Pro 4599 Nya butiker 1220 Detaljhandel 161
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!