Här bygger Alibaba framtidens köpcentrum

Det är fem våningar högt och det fysiska köpcentrumet är en del av satsningen på New Retail. Via en kombination av ny teknik, big data och fysiska butiker bygger man nu framtidens köpcentrum.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Upplevelser och events är butikens kärna

  Internationellt 1059 Kundupplevelser 166 Butikskoncept 597 Visual Merchandising 115
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Kundupplevelser 166 E-handel 748 Nyheter 3080 Pro 3831
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Tio spådomar om framtidens retail

  Pro 3831 Måsteläsning 181 Analys 30 Omnichannel 260
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Täby C stärker sitt erbjudande

  Köpcentrum 486 Nyheter 3080 Nya butiker 949
Under september stärker Täby Centrum sitt utbud inom mode och nöjessegmentet. Flera nya butiker öppnar och centrumet satsar på modeinstallationer.

Här öppnar landets första cykelgarage

  Köpcentrum 486 Handelsplatser 89 Pro 3831 Internationellt 1059
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Vagabond öppnar pop up i Milano

  Nya butiker 949 Nyheter 3080 Pop up 118 Internationellt 1059
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.

Newbie Store lanseras i två nya länder

  Hållbarhet 141 E-handel 748 Nya butiker 949 Nyheter 3080
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  Butikskoncept 597 Pro 3831 E-handel 748 Ny teknik 359
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  Omnichannel 260 E-handel 748 Nyheter 3080 Butikskoncept 597
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Pro 3831 Måsteläsning 181 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Kicks har öppnat sitt första flaggskepp i Norge

  Butikskoncept 597 Internationellt 1059 Nyheter 3080 Nya butiker 949
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.

Lena ny retailuthyrare på AMF Fastigheter

  Personer 139 Nyheter 3080 Karriär 134 Köpcentrum 486
Lena Rune börjar som retailuthyrare på AMF Fastigheter. Hon har tidigare arbetat som Leasing Manager för Täby centrum och centrumchef för Mall of Scandinavia.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Pro 3831 Pop up 118 Nya butiker 949 Mode 242
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Undersökningar 320 Pro 3831 M-handel 121 E-handel 748
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Lakritsroten öppnar en fjärde butik

  Nyheter 3080 Köpcentrum 486 Nya butiker 949
I september breddas utbudet för alla lakritsälskare i Stockholm. Lakritsroten öppnar i köpcentrumet Fältöversten och kommer där att erbjuda lakrits i alla former.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Omnichannel 260 Måsteläsning 181 Kundupplevelser 166 Pro 3831
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Hållbarhet 141 Omnichannel 260 Butikskoncept 597 Nya butiker 949
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Nike personaliserar produkten på 90 minuter

  Produktutveckling 261 Kundupplevelser 166 Butikskoncept 597 Design 250
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Undersökningar 320 Måsteläsning 181 Pro 3831 Omnichannel 260
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Deichmann lanserar exklusiv e-kollektion

  E-handel 748 Nyheter 3080 Produktutveckling 261
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med "Online Exclusive skor". Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.