Personalisering i Nikes nya flaggskepp

 

Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen. 

Varumärket planerar att öppna ett nytt flaggskepp mitt i New York. Butiken blir nästan 7 000 kvadratmeter stor och ska ligga på 650 Fifth Avenue på at West 52nd Street. Planerad öppning tidigt under 2019.

– Vårt nya flaggskepp skapas för att kunna ta hand om alla våra kunder – men speciellt medlemmar i NikePlus. Här kommer vi visa innovativa produkter, en unik design och en miljö för den allra bästa personaliserade servicen, säger Heidi O’Neill, ansvarig för Nike Direct.

Ett nytt retailkoncept

Gatuplan kommer tillägnas Hyperlive. Ett nytt retailkoncept som presenterades under Nikes träff med sina investerare tidigare i höst. I detta finns ett kuraterat – och databaserat – sortiment anpassat för den lokala omgivningen.

Här kommer kunden också mötas av leveransskåp för onlinebeställningar och en sneaker-bar där man kan få tips och råd kring sin stil.

På våningarna ett–fyra kommer att erbjuda en mer traditionell butiksmiljö för en rad olika sporter.

Mötens med Nikes experter

På översta våningen planeras en destination för medlemmar i NikePlus. Här ska man bland annat få exklusiv tillgång till unika produkter och tjänster för personalisering. På våningen ska det också arrangeras ”Nike Expert sessions” – bokningsbara möten med Nikes experter.

Experterna erbjuder personlig shopping, men också tips och råd gällande den sport man är intresserad av.

Utcheckning via mobilen

När en medlem har checkat in i butiken erbjuds push-notiser baserade på de individuella preferenserna. När medlemmen scannar till exempel en sko med sin mobil visas automatiskt vilka varianter som finns i personens storlek.

Medlemmar behöver inte stå i kassakön. I stället kan de betala sina varor via Nikes app.

Läs även: Upplevelser och personalisering i flaggskepp