Personalisering i Nikes nya flaggskepp

  LÄSTID: 2 MINUTER

Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen. 

Varumärket planerar att öppna ett nytt flaggskepp mitt i New York. Butiken blir nästan 7 000 kvadratmeter stor och ska ligga på 650 Fifth Avenue på at West 52nd Street. Planerad öppning tidigt under 2019.

– Vårt nya flaggskepp skapas för att kunna ta hand om alla våra kunder – men speciellt medlemmar i NikePlus. Här kommer vi visa innovativa produkter, en unik design och en miljö för den allra bästa personaliserade servicen, säger Heidi O’Neill, ansvarig för Nike Direct.

Ett nytt retailkoncept

Gatuplan kommer tillägnas Hyperlive. Ett nytt retailkoncept som presenterades under Nikes träff med sina investerare tidigare i höst. I detta finns ett kuraterat – och databaserat – sortiment anpassat för den lokala omgivningen.

Här kommer kunden också mötas av leveransskåp för onlinebeställningar och en sneaker-bar där man kan få tips och råd kring sin stil.

På våningarna ett–fyra kommer att erbjuda en mer traditionell butiksmiljö för en rad olika sporter.

Mötens med Nikes experter

På översta våningen planeras en destination för medlemmar i NikePlus. Här ska man bland annat få exklusiv tillgång till unika produkter och tjänster för personalisering. På våningen ska det också arrangeras ”Nike Expert sessions” – bokningsbara möten med Nikes experter.

Experterna erbjuder personlig shopping, men också tips och råd gällande den sport man är intresserad av.

Utcheckning via mobilen

När en medlem har checkat in i butiken erbjuds push-notiser baserade på de individuella preferenserna. När medlemmen scannar till exempel en sko med sin mobil visas automatiskt vilka varianter som finns i personens storlek.

Medlemmar behöver inte stå i kassakön. I stället kan de betala sina varor via Nikes app.

Läs även: Upplevelser och personalisering i flaggskepp


Nike 13


Årets måsteläsning om butikskoncept

Årets måsteläsning om butikskoncept

  Måsteläsning 202 Internationellt 1115 Butikskoncept 640 Design 257
Vi har skrivit om en rad intressanta butikskoncept under året. Snabba  banker i köpcentrum, butiker utan produkter och nyskapande personalisering. Här är några av våra största favoriter från 2017.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba för in New Retail i bilhandeln

  Pro 3948 Kundupplevelser 193 Nyheter 3197 Internationellt 1115
Alibaba Group och Ford Motor har kommit överens om att inleda ett större samarbete. Ambitionen är att utforska nya sätt att förbättra kundupplevelsen inom bilhandeln. För Ford är detta ett led i en större satsning på den kinesiska marknaden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Alibabas sömlösa dagligvarukoncept

Här är Alibabas sömlösa dagligvarukoncept

  Butikskoncept 640 M-handel 129 Internationellt 1115 Omnichannel 275
Alibaba har skapat ett helt nytt sömlöst dagligvarukoncept. Den nya modellen erbjuder en mer effektiv och flexibel upplevelse. Och hjärtat finns i mobilen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

WeChat Pay lanseras globalt i butik

WeChat Pay lanseras globalt i butik

  Sociala medier 91 Nyheter 3197 Internationellt 1115
Adyen rullar nu ut stöd för WeChat Pay, en av de mest populära mobila betalmetoderna i Kina. Handlare runt om i världen kommer kunna erbjuda betalsättet.
Ikea vill bli självförsörjande med egenodlat

Ikea vill bli självförsörjande med egenodlat

  Hållbarhet 157 Nyheter 3197 Ny teknik 385
I dag lanserar Ikea ett globalt test för urban odling på koncernens globala mötesplats, Hubhult, Malmö. Det är det första steget för att undersöka möjligheten att bli självförsörjande med egenodlade grönsaker. 
Unitis elbilar dyker upp hos Media Markt

Unitis elbilar dyker upp hos Media Markt

  Hållbarhet 157 Nyheter 3197 Pop up 127
Svenska startupen Unitis elbil ska enligt planerna gå i produktion 2019. Nu har man tecknat avtal med Media Markt gällande showroom i två av kedjans varuhus.
Så ska Oxford Street bli gågata

Så ska Oxford Street bli gågata

  Internationellt 1115 Nyheter 3197 Destinationer 136 Pro 3948
Planerna för att förvandla Oxford Street i London till en gågata börjar nu ta form. "Vi skapar en av de finaste allmänna platserna i världen", säger borgmästaren.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Augmented reality i Starbucks flaggskepp

Augmented reality i Starbucks flaggskepp

  Internationellt 1115 Butikskoncept 640 Pro 3948 Nya butiker 991
Starbucks expanderar nu sitt koncept Reserve Roastery internationellt. I samband med detta introducerar man också augmented reality som en viktig ingrediens.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Sveriges snabbaste e-butiker

Här är Sveriges snabbaste e-butiker

  E-handel 782 Undersökningar 341 Pro 3948 Nyheter 3197
Det finns fortfarande en hel del övrigt att önska, men prestandan hos svenska e-butiker har förbättrats avsevärt. Det visar Apica Web Performance Index.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alexandra blir ny VD på Designtorget

Alexandra blir ny VD på Designtorget

  Personer 163 Nyheter 3197 Design 257 Karriär 160
Styrelsen för Designtorget har utsett Alexandra Wahlqvist till ny VD med tillträde i december. Alexandra Wahlqvist tar över efter Therese Lindblad som varit tillförordnad VD sedan den 30 juni.
KappAhl gör betalningar sömlösa

KappAhl gör betalningar sömlösa

  Ny teknik 385 Omnichannel 275 M-handel 129 Nyheter 3197
KappAhl erbjuder nu sina kunder betalningslösningar via mobilen även i butik. Kunden kan välja att avsluta sitt köp genom att betala via Klarna In-Store, direkt vid köptillfället eller via faktura.
Värmestrålning ska göra cityhandeln bättre

Värmestrålning ska göra cityhandeln bättre

  Pro 3948 Ny teknik 385 Nyheter 3197 Cityhandel 195
Ett lyckat test visar att cityhandeln kan utvecklas med hjälp av ny IR-teknik. Efter de första försöken ska nu metoden användas permanent i stadsmiljön. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Butikspremiär för Tom Ford Beauty

Butikspremiär för Tom Ford Beauty

  Pro 3948 Internationellt 1115 Visual Merchandising 120 Nya butiker 991
Det är varumärkets första fristående butik för skönhet och kosmetik. Trots den relativt begränsade ytan innehåller Tom ford Beauty både innovativa idéer och ny teknik.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handelskonsumtionen ökade 19 procent

E-handelskonsumtionen ökade 19 procent

  E-handel 782 Nyheter 3197 Undersökningar 341
E-handelskonsumtionen ökade med 19 procent under oktober månad jämfört med samma period i fjol. Det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.
Ewa är ny CFO på Åhléns

Ewa är ny CFO på Åhléns

  Karriär 160 Nyheter 3197 Personer 163
Ewa Buhre Gidlöf har rekryterats som ny CFO på Åhléns och tillträder sin tjänst i januari 2018. 
Skönt häng på Stockholms högsta julmarknad

Skönt häng på Stockholms högsta julmarknad

  Pro 3948 Kundupplevelser 193 Köpcentrum 515 Nyheter 3197
Söderhallarna i Stockholm bjuder in till en julmarknad på tionde våningen. Förutom julprodukter erbjuds "ett härligt häng med magisk utsikt över Södermalm".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ikea toppar studie om hållbara varumärken

Ikea toppar studie om hållbara varumärken

  Nyheter 3197 Undersökningar 341 Hållbarhet 157
Ikea rankas högst i Svensk Hållbarhetsranking – Sveriges mest omfattande studie om hållbara varumärken. Studien mäter hur den svenska allmänheten ser på 200 företag utifrån hållbarhet, samhällsansvar, öppenhet och långsiktighet.
Modeföretag skapar funktionskläder för e-sport

Modeföretag skapar funktionskläder för e-sport

  Pro 3948 Internationellt 1115 Mode 260 Varumärken 240
E-sportarna Astralis har inlett ett samarbete med ett modevarumärke. Företaget har tagit fram en specialdesignad kollektion för laget, anpassad för just e-sport.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Stärker lokala handelns konkurrenskraft

Stärker lokala handelns konkurrenskraft

  Pro 3948 Cityhandel 195 Nyheter 3197 Produktutveckling 275
Nu ska fastighetsägare, handlare och kommunen satsa på stadskärnan i Filipstad. "Vi vill tillsammans stärka den lokala handelns konkurrenskraft", säger Maria Frisk på Fastighetsägarna
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!