E-handlarna mest optimistiska

  LÄSTID: 2 MINUTER

Framtidstron bland de fysiska butikerna fortsätter att falla. Framtidsindikatorn landar på 90,2 i mars. Tillväxten inom e-handeln gör att optimismen bland e-handelsföretagen pekar uppåt. Det visar Svensk Handels handelsbarometer för mars månad.

För första gången mäter Handelsbarometern även framtidsförväntningarna bland e-handlarna. Förra året uppvisade e-handeln en tillväxt på 16 procent. Handelsbarometern visar att optimismen bland e-handelsföretagen är fortsatt hög. I mars steg framtidsförväntningarna med 2,5 enheter till 117,6.

Handeln befinner sig i ett skifte

– Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet. Optimismen bland Sveriges e-handlare är het, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.


Läs även: Detaljhandelns 10 tyngsta trender


Framtidsindikatorn för den fysiska butikshandeln minskade med 3,2 enheter och landar på 90,2 i mars. Det är drygt 10 enheter lägre än samma månad förra året. Mest föll förväntningarna på den framtida försäljningen.

Förväntningar på egen butik steg

Trots att handlarnas förväntningar på butikshandeln i stort sviktar går tron på den egna butiken mot strömmen. Förväntningarna på den egna butiken steg i mars och ligger i linje med siffrorna för förra året.

– Fysiska butiker kommer även framöver att ha en central roll i handeln. Däremot har konkurrensen hårdnat och butikerna behöver vässa sina erbjudanden för att lyckas vara attraktiva även i framtiden, säger Karin Johansson.

Här finns Handelsbarometern Mars 2018


Läs även: 10 tunga e-handelstrender 2018



Svensk Handel 14


Bik Bok öppnar flaggskepp

Bik Bok öppnar flaggskepp

  Cityhandel 229 Nyheter 3391 Mode 302
Bik Bok på Kungsgatan i Stockholm nyöppnar den 25:e april – varumärkets första flagship store i Stockholm. Ambitionen är att skapa en mötesplats. 
Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

  Måsteläsning 228 Butikskoncept 699 E-handel 830 Pro 4132
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. "Vi börjar alltid med människorna", säger grundaren Tina Sharkey.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Samsung öppnar upplevelsebutik

Samsung öppnar upplevelsebutik

  Cityhandel 229 Pro 4132 Nyheter 3391 Nya butiker 1068
Samsung öppnar en ny upplevelsebaserad butik i centrala Stockholm den 27 april. "Vi vill komma närmare våra kunder och visa vår bredd".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Birkenstock reser med containerbutik

Birkenstock reser med containerbutik

  Pop up 133 Nyheter 3391 Mode 302 Design 278
Birkenstock har skapt en kuraterad tillfällig butik tillsammans med designern Rck Owens. Continern är ute på en pop up-turné, just nu på mellanlandning i Los Angeles.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

  Pro 4132 Konsumentbeteende 278 Undersökningar 369 Hållbarhet 170
Svenska konsumenter gör allt fler medvetna val enligt en ny studie. Andelen köpbeslut som påverkas av hållbarhet och miljöaspekter fortsätter att öka. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

  Internationellt 1183 E-handel 830 Måsteläsning 228 Pro 4132
Tmall är en central del i Alibabas koncept New Retail. Det är också en inkörsport till Kina. "Det är ett nytt mindset för retail", konstaterar VD Jet Jing.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Pernilla ny VD på Eleven

Pernilla ny VD på Eleven

  Nyheter 3391 Personer 209 Karriär 207
Det nordiska e-handelsföretaget Eleven värvar Pernilla Barkman som ny VD
Nya miljoner till handelsforskning

Nya miljoner till handelsforskning

  Nyheter 3391
Nu ska 14,5 miljoner kronor gå till forskning inom handeln. Sju nya forskningsprojekt har fått anslag. Ett av dem handlar om tillit för datadriven handel.
Fem nya pop up-butiker i Stockholm

Fem nya pop up-butiker i Stockholm

  Köpcentrum 568 Handelsplatser 118 Nyheter 3391 Pro 4132
Trenden med pop up-butiker håller i sig. I Stockholmsområdet öppnade en rad nya koncept bland annat i Bromma Blocks och vid Sergels Torg.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Våra butiker handlar om storytelling”

”Våra butiker handlar om storytelling”

  Pro 4132 Varumärken 248 E-handel 830 Internationellt 1183
Hon har listats som en av de 30 vassaste inom marknadsföring av Forbes. Nu gör hon succé som medgrundare av ett digitalt varumärke som snart öppnar butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt flaggskepp till Bibliotekstan

Svenskt flaggskepp till Bibliotekstan

  Cityhandel 229 Pro 4132 Butikskoncept 699 Nyheter 3391
Ett svenskt varumärke öppnar under våren en ny flaggskeppsbutik i Bibliotekstan. Här vill man erbjuda kunden variation anpassat till humör och tillfälle.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiärministern invigde WRC

Premiärministern invigde WRC

  Pro 4132 Internationellt 1183 Nyheter 3391
Under förmiddagen invigdes World Retail Congress. Spaniens kung Felipe VI är hedersordförande för årets upplaga som officiellt invigdes av premiärminister Mariano Rayoy.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny affärsområdesdirektör på Coop

Ny affärsområdesdirektör på Coop

  Karriär 207 Nyheter 3391 Personer 209
Nichlas Olofsson har utsetts till ny affärsområdesdirektör för Inköp & Kategori på Coop. Han har sedan slutet av mars varit tillförordnad i rollen.
Nu kan kunden se sin klimatpåverkan

Nu kan kunden se sin klimatpåverkan

  Hållbarhet 170 Nyheter 3391 Pro 4132
Mitt klimatmål är ett nytt digitalt verktyg som gör det möjligt för kunderna att följa klimatpåverkan från sina matinköp.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

De kan bli Årets centrumutvecklare

De kan bli Årets centrumutvecklare

  Köpcentrum 568 Karriär 207 Nyheter 3391 Cityhandel 229
De tre finalisterna till utmärkelsen Årets Centrumutvecklare 2018 är nu utsedda. Johan Jönsson, Sussi Sakofall och Tomas Johansson tävlar om titeln.
Robot-pop up öppnar i Mood

Robot-pop up öppnar i Mood

  Pop up 133 Köpcentrum 568 Nya butiker 1068 Nyheter 3391
Hemfrid och Electrolux testar ett nytt robotkoncept och öppnar en gemensam pop-up i Mood Stockholm. "Vi vill minska friktionen i vardagen".
Indiska lanserar marknad för fynd

Indiska lanserar marknad för fynd

  Butikskoncept 699 Nyheter 3391 Pro 4132 Nya butiker 1068
Indiska introducerar ett nytt koncept som döpts till Bazar. Det är en shop in shop-lösning som öppnas i utvalda butiker. Dessutom satsar man nu på en outlet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Rickard Edenius ny VD på Agora

Rickard Edenius ny VD på Agora

  Nyheter 3391 Personer 209 Köpcentrum 568 Karriär 207
Rikard Edenius har utsetts till ny VD i Agora. Rikard Edenius kommer närmast från egen rådgivningsverksamhet där han bland annat arbetat med Klövern.
Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

  Måsteläsning 228 Trender 400
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu. Artificiell intelligens Kungen av Buzzwords 2018. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta … (läs mer)
Nya upplevelser hos McDonald’s

Nya upplevelser hos McDonald’s

  Produktutveckling 286 Pro 4132 Kundupplevelser 222 Nyheter 3391
Förutom hundratals nya restauranger inför man nu bordsservering och hemleveranser. "Vi gör betydande investeringar", säger koncernchef Christer Åberg. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!