10 trender som formar framtidens retail

”And the first one now, Will later be last, For the times they are a-changin’.” Bob Dylans text från 1964 känns på flera sätt mer aktuell än någonsin. Så också i detaljhandeln. Här är tio pågående trender som formar morgondagens detaljhandel.  I USA har kedjor som Seal, RadioShack, Zulily och C. Wonder antingen gått i konkurs … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Zulily 1


Så tas Lidl emot i USA

  Pro 3706 Internationellt 1005 Nyheter 2904
Den tyska lågpriskedjan Lidl rör om i dagligvarugrytan i USA. Nu kommer de första rapporterna om hur konsumenterna tar emot konceptet.      Lidl har nu gjort entré i USA. Det råder inget tvivel om att man lyckats skapa en hel del uppmärksamhet med sina första butiker. Inte minst i dagligvarubranschen. Kommande trean på marknaden … (läs mer)

Ny resort planeras i Kungens kurva

  Pro 3706 Handelsplatser 78 Nyheter 2904
Köpcentrum och handelsplatser konverteras allt mer till upplevelseinriktade platser. Nu inleds att arbete för att skapa "Sveriges modernaste badanläggning, hotell och konferensanläggning" i Kungens kurva.

Ny trend – prova innan du köper

  Trender 364 E-handel 704 Pro 3706 Kundupplevelser 131
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster. 

Köpcentrum förvandlas till hälsodestination

  Internationellt 1005 Produktutveckling 249 Pro 3706 Köpcentrum 449
Den nya tidens köpcentrum växer nu fram. Ett av de äldsta slutna centrumen förvandlas nu till en destination med shopping, bostäder och restauranger. kronan på verket blir en tre våningar hög resort med hälsoinriktning. 

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

  Konsumentbeteende 229 E-handel 704 Pro 3706 Undersökningar 292
Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.

Italienska designdelikatesser i Poznan

  Design 236 Internationellt 1005 Pro 3706 Visual Merchandising 109
Det är en butik som innehåller två sorters delikatesser. Dels maten från Italien som exponeras i diskarna. Dels en smakfull design som lyfter den lilla butiken till något utöver det vanliga. 

Reload Superfood Bar expanderar

  Nyheter 2904 Pro 3706 Nya butiker 885
Reload Superfood Bar har öppnat en ny restaurang. Inspirationen till konceptet finns i amerikanska hälsobarer som serverar snabb, nyttig och prisvärd mat. 

Jula öppnar pop-up på Power Big Meet

  Pro 3706 Nya butiker 885 Pop up 106 Nyheter 2904
Julas första pop up-butik öppnar på sommarens Power Big Meet i Lidköping. Här ska man förutom shopping erbjuda en miljö att chilla i – och laddning av mobiler. 

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

  Trender 364 Pro 3706 Analys 25 Konsumentbeteende 229
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 

David Beckham till Covent Garden

  Pro 3706 Destinationer 129 Mode 213 Internationellt 1005
Covent Garden blir en allt hetare shoppingdestination i London. Bland de varumärken som öppnar butiker i området finns David Beckhams senaste modesatsning.

Se Lexingtons nya flaggskepp

  Nya butiker 885 Internationellt 1005 Pro 3706
Lexington Company trotsar butiksdöden och öppnar flera nya butiker. Förutom den första butiken i Belgien har man nu öppnat det första flaggskeppet i Helsingfors.

Därför köper Amazon Whole Foods

  Analys 25 Internationellt 1005 E-handel 704 Trender 364
KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Butiken som en avkopplande trädgård

  Butikskoncept 552 Pro 3706 Design 236 Internationellt 1005
Det handlar om naglar och ögonfransar. Men också om konsten att bygga ett flaggskepp som på bara 60 kvadrat bidrar med en upplevelse att befinna sig i en trädgård. 

Smoothiemaskin gör entré i matbutiken

  Internationellt 1005 Pro 3706 Ny teknik 337
Matbutikens kunder kan numera köpa smoothies på egen hand från en maskin. Den görs av 100 procent naturliga ingredienser. En ny startup ligger bakom innovationen. 

Mary’s Summerhouse flyttar in i magasin

  Nyheter 2904 Nya butiker 885 Shoppingturism 42 Pro 3706
Sommartips. I det nyrenoverade Magasinet vid slottet hittar man under sommaren en butiken Mary’s Summerhouse, fylld med både gammalt och nytt. 

Ny sajt samlar rabatterade modeartiklar

  Nya butiker 885 E-handel 704 Nyheter 2904 Pro 3706
En ny tjänst lanseras inom kort på den svenska marknaden. Sajten samlar rabatterade modeartiklar från olika nätbutiker till en och samma plats. Sortimentet består av 300 000 produkter.

Storsatsning på ny designeroutlet

  Köpcentrum 449 Nyheter 2904 Pro 3706
  Tre storstäder inom räckhåll och granne med några av Skandinaviens största turistmagneter. Det är förutsättningarna när en satsning på en ny designeroutlet nu inleds.   Resolution Property satsar i samarbete med Lalandia på en ny designeroutlet.  Man satsar totalt 120 miljoner euro på destinatioen som kommer öppna i danska Billund under 2019. Bygger 20 … (läs mer)

Ökat utbud utvecklar stadskärnan

  Cityhandel 144 Pro 3706 Produktutveckling 249
Ett ökat utbud av caféer och restauranger bidrar till att skapa en attraktiv stadskärna. Segmenten ”casual dining” och ”fast casual” är på stark framväxt.

Köpcentrum konverteras till stadskärnor

  Trender 364 Köpcentrum 449 Pro 3706 Internationellt 1005
Stora kedjor stänger butiker och ytorna gapar tomma i många köpcentrum. Allt fler planerar att bygga om verksamheten till att mer likna en stadskärna.

Träningskoncepten flyttar in i handeln

  Trender 364 Handelsplatser 78 Nya butiker 885 Cityhandel 144
Under det gångna året har vi skrivit om hur träningskoncepten gjort entré i detaljhandeln. Trenden växer sig nu allt starkare även i Sverige. Att konceptet Barry’s Bootcamp flyttar in i handelskvarteret är ett exempel på det.