”Vi har lärt oss otroligt mycket om Sverige”

Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se (foto Amazon).

Amazon firar två år i Sverige och i samband med det berättar företaget hur svenskar har handlat på Amazon.se sedan starten. Vardagsprylar och teknik toppar listan. Man konstaterar också att företaget lärt sig mycket om landet under perioden.

Amazon lanserades i Sverige 28 oktober 2020, två år senare summerar man erfarenheten så här långt.

– De första två åren har varit väldigt spännande för Amazon i Sverige. Vi har som bolag lärt oss otroligt mycket om Sverige som land, dess kultur och vad kunderna vill ha, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.

Antal svenska säljare ökar

I nuläget finns drygt 1 000 svenska säljare, vilket är en ökning med cirka 40 procent jämfört med föregående år.

– Att stötta såväl svenska företag som entreprenörer är en grundläggande del av vårt arbete, särskilt eftersom en investering i att stötta svenska små och medelstora företag också innebär en investering i lokalsamhället, säger Gulfem Toygar.

– För våra kunder är det viktigt att vi ger dem ett urval av de produkter de vill ha. Av erfarenhet vet vi att en bra mix av starka lokala varumärken och internationella bästsäljare är det bästa sättet att uppnå det.

Vardagsartiklar och elektronik storsäljare

Amazon säger sig ha uppmärksammat att svenskar gärna planerar i förväg för att hitta bra erbjudanden och spara pengar på presentköp.

– När vi nu närmar oss jul ser vi att kunder försöker handla smartare i takt med att levnadskostnaderna ökar. Många börjar sin julshopping tidigt, vilket gör att de kan spara pengar genom rea-event, säger Gulfem Toygar.

Några av bästsäljarna sedan starten för två år sedan inkluderar produkter som soppåsar och ersättningsblad för rakapparater samt teknikprylar som Playstation 5 och Apple AirPods.