Den nya tidens konsument kartlagd

Den nya tidens konsument kartlagd

Millennials och generation Z är den nya tidens tyngsta konsumenter. En ny studie har kartlagt deras beteenden och drivkrafter. Tre avgörande faktorer blir snabbt tydliga – tre utmaningar för handeln.

Butiksdöden förklarad i två diagram

Butiksdöden förklarad i två diagram

I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

Prestandan bland de största e-butikerna motsvarar inte kundernas förväntningar. Detta trots att det har en direkt påverkan på konverteringen. Det visar en stor studie av 80 sajter.  

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.

Påträngande personalisering skrämmer

Påträngande personalisering skrämmer

Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.

Utlandet står för 20 procent av e-handeln

Utlandet står för 20 procent av e-handeln

E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Andelen som handlar från andra länder ligger på 20 procent.

Mindre varumärken bryr sig mer

Mindre varumärken bryr sig mer

Majoriteten av europeiska konsumenter, 53 procent, anser att mindre företag bryr sig mer om sina kunders behov än vad större gör. Hemligheten finns i smart användning av ny teknik.

Dagligvarubutikens framtid är digital

Dagligvarubutikens framtid är digital

Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.

Handeln – en kamp utan tydlig vinnare

Handeln – en kamp utan tydlig vinnare

I dag läggs en ny rapport fram: Handelns betydelse – förr, nu och i framtiden. Rapportförfattarna menar att strukturomvandlingen inom handeln påskyndas av digitaliseringen – och att det inte finns någon tydlig vinnare.