Påträngande personalisering skrämmer

Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Upplevelser och events är butikens kärna

  Pro 3831 Visual Merchandising 115 Butikskoncept 597 Kundupplevelser 166
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Omnichannel 260 E-handel 748 Internationellt 1059 Kundupplevelser 166
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Tio spådomar om framtidens retail

  Konsumentbeteende 251 Analys 30 Trender 373 Omnichannel 260
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Här öppnar landets första cykelgarage

  Handelsplatser 90 Pro 3831 Internationellt 1059 Köpcentrum 487
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Newbie Store lanseras i två nya länder

  E-handel 748 Hållbarhet 141 Nya butiker 949 Nyheter 3081
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  Ny teknik 359 Butikskoncept 597 Pro 3831 E-handel 748
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  Nyheter 3081 E-handel 748 Butikskoncept 597 Omnichannel 260
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Undersökningar 320 Pro 3831
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Pop up 118 Pro 3831 Nya butiker 949 Köpcentrum 487
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  M-handel 121 Undersökningar 320 E-handel 748 Pro 3831
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Undersökningar 320 Omnichannel 260 Måsteläsning 182 Pro 3831
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Nya butiker 949 Hållbarhet 141 Pro 3831 Butikskoncept 597
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Nike personaliserar produkten på 90 minuter

  Produktutveckling 261 Pro 3831 Design 250 Kundupplevelser 166
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Måsteläsning 182 Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Undersökningar 320
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Deichmann lanserar exklusiv e-kollektion

  Nyheter 3081 Produktutveckling 261 E-handel 748
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med "Online Exclusive skor". Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.

Lokalt och småskaligt berikar Malmö

  Cityhandel 171 Pro 3831 Nyheter 3081 Handelsplatser 90
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Måsteläsning 182 Nya butiker 949 Kundupplevelser 166 Pro 3831
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.

Gap öppnar hållbar pop up

  Nya butiker 949 Pop up 118 Mode 242 Hållbarhet 141
Modekedjan Gap har öppnat en ny pop up-butik. Butiken är en del av den hållbara satsningen Gap for Good som inleddes tidigare i år.

Högteknologisk servicebutik stärker Prime

  Butikskoncept 597 Internationellt 1059 Kundupplevelser 166 E-handel 748
I praktiken är det en högteknologisk servicebutik med ultrasnabb leverans inom två minuter. Men det är också ett tecken på att Amazons fortsätter sin storsatsning på lojalitetsprogrammet Prime. 

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

  Kundupplevelser 166 Ny teknik 359 Nyheter 3081 Pro 3831
Ikea lanserar inom kort en helt ny Augmented Reality–applikation. AR och VR kommer nu att förändra spelplanen snabbt, menar Michaels Valdsgaard på Ikea Systems.