Ny ”Bricks and Clicks Mall” öppnar i SKHLM

I höst öppnar en ny plattform för möte mellan den fysiska kunden och den virtuella produkten. Det är omnikonceptet i-ShopMall som tänker slå upp sina portar i Skärholmen Centrum inför julhandeln.

Grosvenor Europe tog 2015 över SKHLM och har påbörjat en treårsplan för att modernisera och förnya köpcentrumet. Här öppnar nu också i-ShopMall.

Handelstrender har tidigare berättat om konceptet som kan beskrivas som ett showroom för e-handlare och enskilda varumärken. Även fysiska aktörer har visat intresse för att medverka med sin onlinenärvaro.

Richard Granberg.

Premiären flyttades

Under våren 2016 presenterades i-ShopMall för första gången, då med tankar om att lansera i Norrköping.

– Vi förstod ganska snart att som helt nytt koncept krävdes en storstad och rätt sammanhang, det har vi nu i SKHLM. Både svenska och utländska e-handlare ville till Stockholm då det i flera fall är deras första fysiska kanal, säger Richard Granberg, affärsansvarig på i-ShopMall.

Nu är tanken att man ska öppna till julhandeln 2017.

Inspiration från Ikea och Alibaba

Till konceptet har man hämtat inspiration från bland annat Ikeas sätt att arbeta med showroom. Initiativ som Mini-Ikea eller senaste Ikea Kök City är två exempel på detta. Även Alibabas obemannade butikskoncept nämns som inspirationskälla.

Den gemensamma nämnaren för dessa är att man vill erbjuder möjlighet att se och ta på produkter, samtidigt som man förstärka varumärket och kundlojaliteten i den fysiska världen.

Konceptet är skapat för att drivas med mycket begränsad bemanning.

Konceptet är utformat för att butiken ska kunna ha personal endast en del av tiden, eller vara helt obemannat. Bakgrunden till detta är att den moderne konsumenten inte efterfrågar så mycket manuell service.

– Genom i-ShopMall skapas en ny mycket kostnadseffektiv och flexibel fysisk kanal. Den är anpassad för den nya kundköp-resan och e-handlarnas affärsmodell, vilket saknas idag, säger Richard Granberg.

Få ber personal om hjälp

Man hänvisar till ”Connected Shoppers Report-2016” där man konstaterar att 48 procent aldrig frågar butikspersonal om hjälp (40 procent ibland, 12 procent ofta/alltid). De flesta hittar sina svar via mobilen.

För att ändå vid behov kunna erbjuda personlig hjälp i en mindre- eller obemannad butik, nyttjas e-handlarens befintliga kundtjänst för frågor och merförsäljning. Dessutom erbjuder i-ShopMall en lösning som möjliggör videosamtal från butiken till e-handlarens kundtjänst.

För annan praktisk hjälp på plats finns personal tillgänglig för att sköta städning, byta ut produkter i butiken, svara på frågor och ge hjälp på plats, varuutlämning med mera.

Utrustade med SMS-lås

De enskilda butikerna är utrustade med SMS-lås som även fungerar som check-in funktion. SMS skapas via NFC-teknik, scanning av QR-kod eller skickas som vanligt. Det är en säkerhetsåtgärd, men det ger enligt i-ShopMall en ny kontaktväg till en annars anonym potentiell kund.

Butikerna är låsta, men öppnas av kunden med hjälp av en SMS-kod.

Vilka logistiklösningar som kommer erbjudas beror på kunderna och e-handlarnas önskemål. Från start kommer det finnas paketautomater på plats genom samarbete med DHL.

Fakta om i-ShopMall

• Lokalen i SKHLM är på ca 2 700 kvadratmeter, fördelat på butik-/försäljning- och lagerytor.
• Fram till slutet på september finns möjlighet att reservera butiker i olika storlekar och prisklasser.
• Initiativtagare till i-ShopMall bland andra Gabrielsson Invest.


Skärholmen Centrum 3 Alibaba 21 Ikea 81 DHL 2


Upplevelser och events är butikens kärna

  Internationellt 1059 Kundupplevelser 166 Pro 3831 Butikskoncept 597
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Här är alla vinnare från Dagligvarugalan

  Nyheter 3080
Under Dagligvarugalan 2017 bjöds på en hel del överraskningar. Årets bästa butik blev en oväntad vinnare i form av Matvärlden i Veddesta, Järfälla kommun.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Nyheter 3080 Pro 3831 Omnichannel 260 E-handel 748
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Designtorget öppnar pop up-café

  Nyheter 3080 Nya butiker 949 Butikskoncept 597
Inför kanelbullens dag inleder Designtorget och hantverksbageriet Bröd & Salt ett samarbete. Lördag 30 september öppnar Bröd & Salt ett café i Designtorgets flaggskeppsbutik i Kulturhuset i Stockholm.

Tio spådomar om framtidens retail

  Trender 373 Måsteläsning 181 Omnichannel 260 Analys 30
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Täby C stärker sitt erbjudande

  Köpcentrum 486 Nyheter 3080 Nya butiker 949
Under september stärker Täby Centrum sitt utbud inom mode och nöjessegmentet. Flera nya butiker öppnar och centrumet satsar på modeinstallationer.

Här öppnar landets första cykelgarage

  Pro 3831 Internationellt 1059 Handelsplatser 89 Köpcentrum 486
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Vagabond öppnar pop up i Milano

  Nya butiker 949 Internationellt 1059 Pop up 118 Nyheter 3080
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.

Newbie Store lanseras i två nya länder

  Hållbarhet 141 Nya butiker 949 E-handel 748 Nyheter 3080
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  E-handel 748 Butikskoncept 597 Ny teknik 359 Pro 3831
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  E-handel 748 Nyheter 3080 Butikskoncept 597 Omnichannel 260
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)

Christina Tillman ny VD för Happy Plugs

  Nyheter 3080 Karriär 134 Mode 242 Personer 139
Christina Tillman har utsetts till ny VD för Happy Plugs. Hon ska stödja den snabba internationella expansionen och bidra med sin erfarenhet av att leda globala varumärken. Andreas Vural fortsätter arbeta operativt på Happy Plugs som vice ordförande. Happy Plugs, som introducerat fashion tech inom konsumentelektronikbranschen, meddelar att Christina Tillman har utnämnts till verkställande direktör. En … (läs mer)

Willys öppnar butik nr 200

  Nya butiker 949 Nyheter 3080
Torsdagen den 21 september är det premiär för Willys Hemma Johanneberg. Den nya butiken i Göteborg blir Willys 200:e butik, och det var här allt började redan 1975. 

Här är Lidls nya butik i Halmstad

  Nya butiker 949 Nyheter 3080
Lidl Sverige fortsätter att växa och i Halmstad etableras en tredje butik som planeras öppna under 2018. Butiken etableras i området Kärleken, en del av Tegelbruket i norra Halmstad där en helt ny stadsdel växer fram. Totalt planerar Lidl Sverige att växa med närmare 30 butiker framtill 2020 och den nya butiken är ett steg … (läs mer)

Kicks har öppnat sitt första flaggskepp i Norge

  Nyheter 3080 Butikskoncept 597 Nya butiker 949 Internationellt 1059
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.

Andreas ny VD på Best of Brands

  Nyheter 3080 Karriär 134 Mode 242 Personer 139
Best of Brands har utsett Andreas Giambanco som ny verkställande direktör. Andreas arbetar sedan tidigare i bolaget och kommer närmast från en roll som Retail Manager och innan dess som butikschef för Best of Brands butik i Sickla.

Lena ny retailuthyrare på AMF Fastigheter

  Köpcentrum 486 Personer 139 Karriär 134 Nyheter 3080
Lena Rune börjar som retailuthyrare på AMF Fastigheter. Hon har tidigare arbetat som Leasing Manager för Täby centrum och centrumchef för Mall of Scandinavia.

Medvetna val i fokus i nytt butikskoncept

  Nyheter 3080 Nya butiker 949
Onsdagen den 20 september öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm, närmare bestämt i Åhlens City. Man gör det med ett helt nytt butikskoncept.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Pro 3831 Pop up 118 Mode 242 Köpcentrum 486
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Konsumentbeteende 251 M-handel 121 E-handel 748 Pro 3831
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.