Ny ”Bricks and Clicks Mall” öppnar i SKHLM

  LÄSTID: 3 MINUTER

I höst öppnar en ny plattform för möte mellan den fysiska kunden och den virtuella produkten. Det är omnikonceptet i-ShopMall som tänker slå upp sina portar i Skärholmen Centrum inför julhandeln.

Grosvenor Europe tog 2015 över SKHLM och har påbörjat en treårsplan för att modernisera och förnya köpcentrumet. Här öppnar nu också i-ShopMall.

Handelstrender har tidigare berättat om konceptet som kan beskrivas som ett showroom för e-handlare och enskilda varumärken. Även fysiska aktörer har visat intresse för att medverka med sin onlinenärvaro.

Richard Granberg.

Premiären flyttades

Under våren 2016 presenterades i-ShopMall för första gången, då med tankar om att lansera i Norrköping.

– Vi förstod ganska snart att som helt nytt koncept krävdes en storstad och rätt sammanhang, det har vi nu i SKHLM. Både svenska och utländska e-handlare ville till Stockholm då det i flera fall är deras första fysiska kanal, säger Richard Granberg, affärsansvarig på i-ShopMall.

Nu är tanken att man ska öppna till julhandeln 2017.

Inspiration från Ikea och Alibaba

Till konceptet har man hämtat inspiration från bland annat Ikeas sätt att arbeta med showroom. Initiativ som Mini-Ikea eller senaste Ikea Kök City är två exempel på detta. Även Alibabas obemannade butikskoncept nämns som inspirationskälla.

Den gemensamma nämnaren för dessa är att man vill erbjuder möjlighet att se och ta på produkter, samtidigt som man förstärka varumärket och kundlojaliteten i den fysiska världen.

Konceptet är skapat för att drivas med mycket begränsad bemanning.

Konceptet är utformat för att butiken ska kunna ha personal endast en del av tiden, eller vara helt obemannat. Bakgrunden till detta är att den moderne konsumenten inte efterfrågar så mycket manuell service.

– Genom i-ShopMall skapas en ny mycket kostnadseffektiv och flexibel fysisk kanal. Den är anpassad för den nya kundköp-resan och e-handlarnas affärsmodell, vilket saknas idag, säger Richard Granberg.

Få ber personal om hjälp

Man hänvisar till ”Connected Shoppers Report-2016” där man konstaterar att 48 procent aldrig frågar butikspersonal om hjälp (40 procent ibland, 12 procent ofta/alltid). De flesta hittar sina svar via mobilen.

För att ändå vid behov kunna erbjuda personlig hjälp i en mindre- eller obemannad butik, nyttjas e-handlarens befintliga kundtjänst för frågor och merförsäljning. Dessutom erbjuder i-ShopMall en lösning som möjliggör videosamtal från butiken till e-handlarens kundtjänst.

För annan praktisk hjälp på plats finns personal tillgänglig för att sköta städning, byta ut produkter i butiken, svara på frågor och ge hjälp på plats, varuutlämning med mera.

Utrustade med SMS-lås

De enskilda butikerna är utrustade med SMS-lås som även fungerar som check-in funktion. SMS skapas via NFC-teknik, scanning av QR-kod eller skickas som vanligt. Det är en säkerhetsåtgärd, men det ger enligt i-ShopMall en ny kontaktväg till en annars anonym potentiell kund.

Butikerna är låsta, men öppnas av kunden med hjälp av en SMS-kod.

Vilka logistiklösningar som kommer erbjudas beror på kunderna och e-handlarnas önskemål. Från start kommer det finnas paketautomater på plats genom samarbete med DHL.

Fakta om i-ShopMall

• Lokalen i SKHLM är på ca 2 700 kvadratmeter, fördelat på butik-/försäljning- och lagerytor.
• Fram till slutet på september finns möjlighet att reservera butiker i olika storlekar och prisklasser.
• Initiativtagare till i-ShopMall bland andra Gabrielsson Invest.


Ikea 94 Skärholmen Centrum 3 i-ShopMall 2 DHL 2


Här är alla vinnarna i Mapic Awards 2018

Här är alla vinnarna i Mapic Awards 2018

  Pro 4418 Köpcentrum 635 Nyheter 3639 Internationellt 1289
Priset för årets köpcentrum gick till Kina och bästa framtida projekt finns i USA. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Norden sattes i fokus på Mapic

Norden sattes i fokus på Mapic

  Butikskoncept 786 Pro 4418 Nyheter 3639
Under torsdagen arrangerade Mapic i samarbete med Nordic Council of Shopping Centrers ett seminarium med fokus på nordiska länderna. Dashl fanns bland företagen som berättade om sin verksamhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Vi är en pure player med butiker”

”Vi är en pure player med butiker”

  Butikskoncept 786 Pro 4418 Omnichannel 319 Internationellt 1289
Varumärket siktar på att bli nummer ett online, nu öppnar man fysiska butiker på löpande band. "Men vi är och förblir en pure player".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Konsumentbeteende 308 Pro 4418 Måsteläsning 279 Personer 287
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  E-handel 912 Pro 4418 Logistik 122 Butikskoncept 786
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Design 312 Pro 4418 Varumärken 264 Nyheter 3639
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Köpcentrum 635 Pop up 148 Pro 4418 Nya butiker 1154
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3639
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  E-handel 912 Nyheter 3639 Undersökningar 406 Pro 4418
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3639
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Ett showroom för millennials

Ett showroom för millennials

  Nya butiker 1154 Omnichannel 319 Pro 4418 Butikskoncept 786
Det är kanske inte där man väntar sig att hitta framtidens retail. Men faktum är att däckföretaget lanserat ett showrom för millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Nyheter 3639 Sociala medier 99 Retailtrender 53 Mode 360
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Köpcentrum 635 Handelsplatser 138 Design 312 Pro 4418
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Karriär 282 Personer 287 Nyheter 3639
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

  Internationellt 1289 Köpcentrum 635 Handelsplatser 138 Butikskoncept 786
Listan är en guldgruva med ny retail och spännande köpcentrumprojekt. Vi har sammanställt samtliga finalister i en inspirerande bildbonanza!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Nyheter 3639 Retailtrender 53
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Visual Merchandising 160 Butikskoncept 786 Omnichannel 319 Pop up 148
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Undersökningar 406 E-handel 912 Konsumentbeteende 308 Pro 4418
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Nyheter 3639 Personer 287 Karriär 282
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Shoppingturism 51 Pro 4418 Internationellt 1289 Nyheter 3639
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!