Ny ”Bricks and Clicks Mall” öppnar i SKHLM

  LÄSTID: 2 MINUTER

I höst öppnar en ny plattform för möte mellan den fysiska kunden och den virtuella produkten. Det är omnikonceptet i-ShopMall som tänker slå upp sina portar i Skärholmen Centrum inför julhandeln.

Grosvenor Europe tog 2015 över SKHLM och har påbörjat en treårsplan för att modernisera och förnya köpcentrumet. Här öppnar nu också i-ShopMall.

Handelstrender har tidigare berättat om konceptet som kan beskrivas som ett showroom för e-handlare och enskilda varumärken. Även fysiska aktörer har visat intresse för att medverka med sin onlinenärvaro.

Richard Granberg.

Premiären flyttades

Under våren 2016 presenterades i-ShopMall för första gången, då med tankar om att lansera i Norrköping.

– Vi förstod ganska snart att som helt nytt koncept krävdes en storstad och rätt sammanhang, det har vi nu i SKHLM. Både svenska och utländska e-handlare ville till Stockholm då det i flera fall är deras första fysiska kanal, säger Richard Granberg, affärsansvarig på i-ShopMall.

Nu är tanken att man ska öppna till julhandeln 2017.

Inspiration från Ikea och Alibaba

Till konceptet har man hämtat inspiration från bland annat Ikeas sätt att arbeta med showroom. Initiativ som Mini-Ikea eller senaste Ikea Kök City är två exempel på detta. Även Alibabas obemannade butikskoncept nämns som inspirationskälla.

Den gemensamma nämnaren för dessa är att man vill erbjuder möjlighet att se och ta på produkter, samtidigt som man förstärka varumärket och kundlojaliteten i den fysiska världen.

Konceptet är skapat för att drivas med mycket begränsad bemanning.

Konceptet är utformat för att butiken ska kunna ha personal endast en del av tiden, eller vara helt obemannat. Bakgrunden till detta är att den moderne konsumenten inte efterfrågar så mycket manuell service.

– Genom i-ShopMall skapas en ny mycket kostnadseffektiv och flexibel fysisk kanal. Den är anpassad för den nya kundköp-resan och e-handlarnas affärsmodell, vilket saknas idag, säger Richard Granberg.

Få ber personal om hjälp

Man hänvisar till ”Connected Shoppers Report-2016” där man konstaterar att 48 procent aldrig frågar butikspersonal om hjälp (40 procent ibland, 12 procent ofta/alltid). De flesta hittar sina svar via mobilen.

För att ändå vid behov kunna erbjuda personlig hjälp i en mindre- eller obemannad butik, nyttjas e-handlarens befintliga kundtjänst för frågor och merförsäljning. Dessutom erbjuder i-ShopMall en lösning som möjliggör videosamtal från butiken till e-handlarens kundtjänst.

För annan praktisk hjälp på plats finns personal tillgänglig för att sköta städning, byta ut produkter i butiken, svara på frågor och ge hjälp på plats, varuutlämning med mera.

Utrustade med SMS-lås

De enskilda butikerna är utrustade med SMS-lås som även fungerar som check-in funktion. SMS skapas via NFC-teknik, scanning av QR-kod eller skickas som vanligt. Det är en säkerhetsåtgärd, men det ger enligt i-ShopMall en ny kontaktväg till en annars anonym potentiell kund.

Butikerna är låsta, men öppnas av kunden med hjälp av en SMS-kod.

Vilka logistiklösningar som kommer erbjudas beror på kunderna och e-handlarnas önskemål. Från start kommer det finnas paketautomater på plats genom samarbete med DHL.

Fakta om i-ShopMall

• Lokalen i SKHLM är på ca 2 700 kvadratmeter, fördelat på butik-/försäljning- och lagerytor.
• Fram till slutet på september finns möjlighet att reservera butiker i olika storlekar och prisklasser.
• Initiativtagare till i-ShopMall bland andra Gabrielsson Invest.


Alibaba 24 Skärholmen Centrum 3 i-ShopMall 2 Ikea 82


Lidl bygger kontor och ny butik i Barkarbystaden

Lidl bygger kontor och ny butik i Barkarbystaden

  Nyheter 3169 Nya butiker 984 Handelsplatser 103
Lidl Sveriges nya huvudkontor ska byggas i Barkarbystaden och stå klart hösten 2019. I anslutning till kontoret bygger kedjan också en helt ny butik. "Barkarbystaden är ett intressant område".
Service 24/7 med 7-Elevens chatbot

Service 24/7 med 7-Elevens chatbot

  Ny teknik 377 E-handel 775 Pro 3922 M-handel 126
Amerikanska 7‑Eleven har lanserat en plattform för automatisk chat. "Dagens teknikvana konsumenter förväntar sig att varumärken är ständigt tillgängliga".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

AMF öppnar nytt experimentellt retailkoncept

AMF öppnar nytt experimentellt retailkoncept

  Nya butiker 984 Handelsplatser 103 Köpcentrum 511 Pro 3922
Under Mapic i Cannes berättade AMF Fastigheter om ett nytt projekt i centrala Stockholm. Ständig förnyelse, hög tekniknivå och korta avtalstider är några ingredienser i vad man kallar ett koncept för framtiden
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Unga lockas mest av Black Friday

Unga lockas mest av Black Friday

  Nyheter 3169 Undersökningar 334 E-handel 775 Pro 3922
Black Friday har slagit igenom på bred front i Sverige. I år planerar nästan varannan svensk att passa på att fynda, de allra flesta på nätet. Allra mest lockas de unga av aktiviteten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

  Pop up 125 Nyheter 3169 E-handel 775 Butikskoncept 632
Den 24:e november lanserar Galleriques.com en digital julmarknad tillsammans med ett 50-tal mindre svenska märken. Sortimentet är tillgängligt under en månad.
Ica-butiker skapar firande med mening

Ica-butiker skapar firande med mening

  Hållbarhet 152 Nyheter 3169 Varumärken 239
Under 2017 har Ica firat sitt 100-årsjubileum under vinjetten ”Ica 100 år och framåt”. En viktig del har varit Ica-butikernas firande med ett lokalt samhällsengagemang i fokus.
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

  Nyheter 3169 Personer 158 Karriär 155
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist som Project Developer/Specialist Manager till affärsområdet Retail Planning & Architecture.
Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

  Kundupplevelser 189 Pro 3922 Nyheter 3169 Köpcentrum 511
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här! 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

  Karriär 155 Personer 158 Nyheter 3169 Mode 257
Fram till dess att nya finansdirektören Peter Andersson tillträder i april kommer Tommy Svensson att leda det finansiella arbetet inom KappAhl-koncernen.
Amzaon Go närmar sig bred lansering

Amzaon Go närmar sig bred lansering

  Pro 3922 Nyheter 3169 Internationellt 1103 Produktutveckling 271
Det var meningen att Amazon Go, konceptet utan traditionella kassor, skulle lanseras i början av 2017. Teknikstrul försenade premiären, men nu verkar den vara inom räckhåll.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sopköket en del av nya Söderhallarna

Sopköket en del av nya Söderhallarna

  Nya butiker 984 Pop up 125 Hållbarhet 152 Köpcentrum 511
Sopköket har som huvudmål att minska matsvinnet. Nu har Atrium Ljungberg gett Sopköket möjligheten att öppna sin allra första restaurang i Söderhallarna.
Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Omnichannel 269 Internationellt 1103 Pro 3922 Nyheter 3169
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala speglar i Twilfits flaggskepp

  Butikskoncept 632 Nyheter 3169 Nya butiker 984
Twilfit har öppnat ett flaggskepp i Gallerian i Stockholm. Butiken är kedjans största och även Nordens största underklädesbutik med sina 600 kvadratmeter. 
Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

  Nyheter 3169
Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern lösning för omnichnnel.
Varumärke betalar hyra med sociala aktiviteter

Varumärke betalar hyra med sociala aktiviteter

  Köpcentrum 511 Pro 3922 Sociala medier 90 Internationellt 1103
Man har drygt sex miljoner följare i sociala medier. Det innebär helt nya förutsättningar när denna pure player nu ger sig in i den fysiska köpcentrumvärlden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

  Butikskoncept 632 Internationellt 1103 Köpcentrum 511 Nyheter 3169
Rapha Racing utsågs till bästa nya retailkoncept och Victoria Gate i Leeds till bästa köpcentrum. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

  Kundupplevelser 189 Pro 3922 Nyheter 3169 Cityhandel 187
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  Pro 3922 Måsteläsning 195 E-handel 775 M-handel 126
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar galge sparar tonvis med plast

Hållbar galge sparar tonvis med plast

  Nyheter 3169 Pro 3922 Mode 257 Hållbarhet 152
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

  Internationellt 1103 Nyheter 3169 Handelsplatser 103
Nu har Mapic 2017 dragit i gång i Cannes på franska rivieran. Under tre dagar samlas tusentals delegater från ett 80-tal länder för att diskutera detaljhandel och köpcentrum.