Måstebutikerna du inte bör missa

 

Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept alla väl värda ett besök nästa gång du är i New York.

Shanghai, Peking, Dubai och Mumbai. Nya centrum för experimentell detaljhandel dyker upp runt om i världen i takt med att nya marknader mognar. Men klassiker som London och New York är fortsatt värda att besöka för den som är ute efter inspiration.


Läs även: Här är världens 33 bästa butiker


Med upplevelser i fokus har Retail Dive satt samman en lista över 22 butiker på Manhattan som du absolut bör besöka nästa gång du är på besök. Som läsare av Handelstrender känner du säkerligen igen många av dem – men här finns en hel del nytt att upptäcka också.

Adidas

565 5th Ave. Personalisering av produkter och många digitala inslag i Adidas flaggskepp på stadens paradgata nummer ett. Läs mer om det här.


Allbirds

68 Prince St. Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Läs mer om deras butik här.


Amazon Books

7 W 34th St. En av varumärkets 15 fysiska butiker som erbjuder böcker, men också fungerar som showroom för Amazons produkter.


American Girl

75 Rockefeller Plaza. Ett 4 000 kvadratmeter stort flaggskepp som öppnade under november 2017. Här kan du läsa mer om butiken.


B8ta

151 W 34th St., Herald Square. Nyligen berättade varuhuskedjan Macy´s att man inlett ett samarbete med B8ta. Fokus ligger på nya innovativa produkter från startups. Läs mer om konceptet, som utsetts till årets bästa butik 2018, här.


Casper

627 Broadway. Madrasstillverkaren Caspers lilla butik på Broadway har en liknande strategi som Sonos för sina butiker. Man skapar ett flertal små hus där kunderna kan prova madrasserna i en hemmaliknande och avskild miljö.


Converse

560 Broadway. Personalisering och ovanligt mycket yta i detta flaggskepp som är världen största Converse-butik.


Dyson

640 5th Ave. Dyson tror på sin produkt – och man tror på showrooms. Varumärket anser att upplevelsen av att prova produkten är ett effektivt sätt att sälja. Detta showroom öppnade i december 2017.


Everlane

28 Prince St. Everlane har uppmärksammats för sin hållbara och transparenta verksamhet – men även för sina nyligen öppnade butiker. Läs mer om Everlanes satsning på fysiska butiker här.


Glossier showroom

123 Lafayette St. Kosmetikvarumärket öppnade två fysiska butiker under senare delen av 2017. I en teaterinspirerade miljö hjälper personalen, iklädd rosa jumpsuits, kunderna att hitta rätt produkter.


Kith

337 Lafayette St. Handelstrender har tidigare berättat om Kiths flaggskepp i Los Angeles. Även i New York kan kunderna slå sig ner i baren för att njuta av Kith Treats som serverar bland annat glass och flingor.


Lululemon meditation studio

597 5th Ave. Här erbjuder varumärket först och främst upplevelser. På cirka 800 kvadratmeter njuder man in kunderna i Lululemons värld. Här finns bland annat “Zen-pods” och möjligheter att meditera.


MM.Lafleur

611 Broadway, Suite 401. E-handel som gjort sig kända för sina kuraterade boxar med business-mode för kvinnor. Handelstrender har tidigare beskrivit verksamheten här. Varumärket har två showrooms i New York som handlar om att ge kunden service och upplevelser. Champagne och rådgivning, hemleverans av det man väljer att köpa.


Muji

475 5th Ave. Flaggskeppsbutik som erbjuder personalisering av vissa produkter, bland annat dofter som blandas efter smak på plats i butiken.


 

Nike

529 Broadway. Fokus i Nikes nya flaggskepp ligger på upplevelser och personalisering. På drygt 5 000 kvadrat erbjuder man en nivå på service och tjänster värdig stjärnor som Serena Williams. Läs mer här.


Nordstrom Men’s Store

235 W 57th St. Exklusiv storsatsning, här finns bland annat en specialdesignad Comme des Garçons-butik. Här finne en hel del nya lösningar som till exempel expressreturnering via digitala kiosker, boka online prova i butik och leveranser inom tre timmar.


Outdoor Voices

251 Centre St. Med den här butiken har varumärket siktat på att skapa en yta som andas de egna värderingarna. “Vi är glada att fortsätta att göra saker tillsammans i närområdet – från OV Joggers Club till hundpromenader och yogakurser”.


Phluid

684 Broadway. Man kallar sig världens första helt könsneutrala butik. Här kan du läsa mer om tankarna bakom butiken – och se hur den ser ut.


The RealReal

80 Wooster St. En liten butik med inriktning på exklusiva produkter och varumärken (precis som online). Har ett café i källaren.


Sephora Beauty TIP Workshop

112 West 34th St. Kosmetikkedjan ligger i framkant gällande digitala upplevelser i butik. Butiken är ett utmärkt ställe att inspireras av detta.


Sonos

101 Greene St. Skapar miljöer som efterliknar de som produkterna ska användas i. De små minihusen har tagits med in i varumärkets nya koncept för flaggskepp. Läs mer om konceptet här.


Story

144 10th Ave. Ett koncept som varit tongivande för den kuraterade shoppingupplevelseen. Handelstrender har beskrivit detta i ett flertal artiklar.