Måstebutikerna du inte bör missa

  LÄSTID: 5 MINUTER

Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept alla väl värda ett besök nästa gång du är i New York.

Shanghai, Peking, Dubai och Mumbai. Nya centrum för experimentell detaljhandel dyker upp runt om i världen i takt med att nya marknader mognar. Men klassiker som London och New York är fortsatt värda att besöka för den som är ute efter inspiration.


Läs även: Här är världens 33 bästa butiker


Med upplevelser i fokus har Retail Dive satt samman en lista över 22 butiker på Manhattan som du absolut bör besöka nästa gång du är på besök. Som läsare av Handelstrender känner du säkerligen igen många av dem – men här finns en hel del nytt att upptäcka också.

Adidas

565 5th Ave. Personalisering av produkter och många digitala inslag i Adidas flaggskepp på stadens paradgata nummer ett. Läs mer om det här.


Allbirds

68 Prince St. Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Läs mer om deras butik här.


Amazon Books

7 W 34th St. En av varumärkets 15 fysiska butiker som erbjuder böcker, men också fungerar som showroom för Amazons produkter.


American Girl

75 Rockefeller Plaza. Ett 4 000 kvadratmeter stort flaggskepp som öppnade under november 2017. Här kan du läsa mer om butiken.


B8ta

151 W 34th St., Herald Square. Nyligen berättade varuhuskedjan Macy´s att man inlett ett samarbete med B8ta. Fokus ligger på nya innovativa produkter från startups. Läs mer om konceptet, som utsetts till årets bästa butik 2018, här.


Casper

627 Broadway. Madrasstillverkaren Caspers lilla butik på Broadway har en liknande strategi som Sonos för sina butiker. Man skapar ett flertal små hus där kunderna kan prova madrasserna i en hemmaliknande och avskild miljö.


Converse

560 Broadway. Personalisering och ovanligt mycket yta i detta flaggskepp som är världen största Converse-butik.


Dyson

640 5th Ave. Dyson tror på sin produkt – och man tror på showrooms. Varumärket anser att upplevelsen av att prova produkten är ett effektivt sätt att sälja. Detta showroom öppnade i december 2017.


Everlane

28 Prince St. Everlane har uppmärksammats för sin hållbara och transparenta verksamhet – men även för sina nyligen öppnade butiker. Läs mer om Everlanes satsning på fysiska butiker här.


Glossier showroom

123 Lafayette St. Kosmetikvarumärket öppnade två fysiska butiker under senare delen av 2017. I en teaterinspirerade miljö hjälper personalen, iklädd rosa jumpsuits, kunderna att hitta rätt produkter.


Kith

337 Lafayette St. Handelstrender har tidigare berättat om Kiths flaggskepp i Los Angeles. Även i New York kan kunderna slå sig ner i baren för att njuta av Kith Treats som serverar bland annat glass och flingor.


Lululemon meditation studio

597 5th Ave. Här erbjuder varumärket först och främst upplevelser. På cirka 800 kvadratmeter njuder man in kunderna i Lululemons värld. Här finns bland annat ”Zen-pods” och möjligheter att meditera.


MM.Lafleur

611 Broadway, Suite 401. E-handel som gjort sig kända för sina kuraterade boxar med business-mode för kvinnor. Handelstrender har tidigare beskrivit verksamheten här. Varumärket har två showrooms i New York som handlar om att ge kunden service och upplevelser. Champagne och rådgivning, hemleverans av det man väljer att köpa.


Muji

475 5th Ave. Flaggskeppsbutik som erbjuder personalisering av vissa produkter, bland annat dofter som blandas efter smak på plats i butiken.


 

Nike

529 Broadway. Fokus i Nikes nya flaggskepp ligger på upplevelser och personalisering. På drygt 5 000 kvadrat erbjuder man en nivå på service och tjänster värdig stjärnor som Serena Williams. Läs mer här.


Nordstrom Men’s Store

235 W 57th St. Exklusiv storsatsning, här finns bland annat en specialdesignad Comme des Garçons-butik. Här finne en hel del nya lösningar som till exempel expressreturnering via digitala kiosker, boka online prova i butik och leveranser inom tre timmar.


Outdoor Voices

251 Centre St. Med den här butiken har varumärket siktat på att skapa en yta som andas de egna värderingarna. ”Vi är glada att fortsätta att göra saker tillsammans i närområdet – från OV Joggers Club till hundpromenader och yogakurser”.


Phluid

684 Broadway. Man kallar sig världens första helt könsneutrala butik. Här kan du läsa mer om tankarna bakom butiken – och se hur den ser ut.


The RealReal

80 Wooster St. En liten butik med inriktning på exklusiva produkter och varumärken (precis som online). Har ett café i källaren.


Sephora Beauty TIP Workshop

112 West 34th St. Kosmetikkedjan ligger i framkant gällande digitala upplevelser i butik. Butiken är ett utmärkt ställe att inspireras av detta.


Sonos

101 Greene St. Skapar miljöer som efterliknar de som produkterna ska användas i. De små minihusen har tagits med in i varumärkets nya koncept för flaggskepp. Läs mer om konceptet här.


Story

144 10th Ave. Ett koncept som varit tongivande för den kuraterade shoppingupplevelseen. Handelstrender har beskrivit detta i ett flertal artiklar.



Comme des Garçons 5 Lululemon 8 Sonos 5 Adidas 9


Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  E-handel 911 Pro 4414 Butikskoncept 784 Logistik 122
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Pop up 148 Nya butiker 1154 Köpcentrum 633 Design 312
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ett showroom för millennials

Ett showroom för millennials

  Omnichannel 318 Nya butiker 1154 Pro 4414 Butikskoncept 784
Det är kanske inte där man väntar sig att hitta framtidens retail. Men faktum är att däckföretaget lanserat ett showrom för millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Cityhandel 266 Design 312 Destinationer 148 Pro 4414
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

  Handelsplatser 138 Butikskoncept 784 Pro 4414 Köpcentrum 633
Listan är en guldgruva med ny retail och spännande köpcentrumprojekt. Vi har sammanställt samtliga finalister i en inspirerande bildbonanza!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Analys 41 Måsteläsning 278 Kundupplevelser 294 Konsumentbeteende 307
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Pop up 148 Omnichannel 318 Mode 360 Butikskoncept 784
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Omnichannel 318 Pro 4414 E-handel 911 Internationellt 1287
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Nya butiker 1154 Köpcentrum 633 Butikskoncept 784 Nyheter 3637
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Scandinavian Photos nya butik

Se Scandinavian Photos nya butik

  Butikskoncept 784 Pro 4414 Nya butiker 1154 Visual Merchandising 160
"Vår målsättning är att butiken ska vara en naturlig mötesplats för alla som har en passion för foto och film", säger VD Anders Halvarsson.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Cityhandel 266 Handelsplatser 138 Kundupplevelser 294 Nyheter 3637
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Trendspanarens 12 megatrender

Trendspanarens 12 megatrender

  Måsteläsning 278 Trender 438 Personer 286
Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.
Så ska Mayfair och Belgravia utvecklas

Så ska Mayfair och Belgravia utvecklas

  Destinationer 148 Produktutveckling 296 Internationellt 1287 Cityhandel 266
Det är ett av Londons mest exklusiva områden. Nu ska Mayfair och Belgravia genomgå förändringar för att möta framtidens behov.
Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

  Handelsplatser 138 Destinationer 148 Personer 286 Nyheter 3637
Julia Bendelin är Strateg för Region Gotland. Under Sweden Urban Arena uppmanade hon publiken att söka sina unika förutsättningar.
Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Kundupplevelser 294 Trender 438 Måsteläsning 278 Hållbarhet 210
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

London har fått ett nytt köpcentrum

London har fått ett nytt köpcentrum

  Pro 4414 Köpcentrum 633 Nyheter 3637 Destinationer 148
London har fått en ny destination för mode. I helgen som gick öppnade ett nytt köpcentrum bara 15 minuter från de centrala delarna av staden. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

  Måsteläsning 278 Internationellt 1287 Butikskoncept 784 Pro 4414
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  E-handel 911 Omnichannel 318 Undersökningar 406 Pro 4414
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

  Omnichannel 318 E-handel 911 Nya butiker 1154 Köpcentrum 633
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju måstebutiker i London

Sju måstebutiker i London

  Internationellt 1287 Butikskoncept 784 Pro 4414 Destinationer 148
Den fysiska handeln handlar mer och mer om upplevelser. Här är sju modebutiker värda en omväg i London – och dessutom: redaktionens egna bonustips.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!