Måstebutikerna du inte bör missa

  LÄSTID: 3 MINUTER

Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept alla väl värda ett besök nästa gång du är i New York.

Shanghai, Peking, Dubai och Mumbai. Nya centrum för experimentell detaljhandel dyker upp runt om i världen i takt med att nya marknader mognar. Men klassiker som London och New York är fortsatt värda att besöka för den som är ute efter inspiration.


Läs även: Här är världens 33 bästa butiker


Med upplevelser i fokus har Retail Dive satt samman en lista över 22 butiker på Manhattan som du absolut bör besöka nästa gång du är på besök. Som läsare av Handelstrender känner du säkerligen igen många av dem – men här finns en hel del nytt att upptäcka också.

Adidas

565 5th Ave. Personalisering av produkter och många digitala inslag i Adidas flaggskepp på stadens paradgata nummer ett. Läs mer om det här.


Allbirds

68 Prince St. Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Läs mer om deras butik här.


Amazon Books

7 W 34th St. En av varumärkets 15 fysiska butiker som erbjuder böcker, men också fungerar som showroom för Amazons produkter.


American Girl

75 Rockefeller Plaza. Ett 4 000 kvadratmeter stort flaggskepp som öppnade under november 2017. Här kan du läsa mer om butiken.


B8ta

151 W 34th St., Herald Square. Nyligen berättade varuhuskedjan Macy´s att man inlett ett samarbete med B8ta. Fokus ligger på nya innovativa produkter från startups. Läs mer om konceptet, som utsetts till årets bästa butik 2018, här.


Casper

627 Broadway. Madrasstillverkaren Caspers lilla butik på Broadway har en liknande strategi som Sonos för sina butiker. Man skapar ett flertal små hus där kunderna kan prova madrasserna i en hemmaliknande och avskild miljö.


Converse

560 Broadway. Personalisering och ovanligt mycket yta i detta flaggskepp som är världen största Converse-butik.


Dyson

640 5th Ave. Dyson tror på sin produkt – och man tror på showrooms. Varumärket anser att upplevelsen av att prova produkten är ett effektivt sätt att sälja. Detta showroom öppnade i december 2017.


Everlane

28 Prince St. Everlane har uppmärksammats för sin hållbara och transparenta verksamhet – men även för sina nyligen öppnade butiker. Läs mer om Everlanes satsning på fysiska butiker här.


Glossier showroom

123 Lafayette St. Kosmetikvarumärket öppnade två fysiska butiker under senare delen av 2017. I en teaterinspirerade miljö hjälper personalen, iklädd rosa jumpsuits, kunderna att hitta rätt produkter.


Kith

337 Lafayette St. Handelstrender har tidigare berättat om Kiths flaggskepp i Los Angeles. Även i New York kan kunderna slå sig ner i baren för att njuta av Kith Treats som serverar bland annat glass och flingor.


Lululemon meditation studio

597 5th Ave. Här erbjuder varumärket först och främst upplevelser. På cirka 800 kvadratmeter njuder man in kunderna i Lululemons värld. Här finns bland annat ”Zen-pods” och möjligheter att meditera.


MM.Lafleur

611 Broadway, Suite 401. E-handel som gjort sig kända för sina kuraterade boxar med business-mode för kvinnor. Handelstrender har tidigare beskrivit verksamheten här. Varumärket har två showrooms i New York som handlar om att ge kunden service och upplevelser. Champagne och rådgivning, hemleverans av det man väljer att köpa.


Muji

475 5th Ave. Flaggskeppsbutik som erbjuder personalisering av vissa produkter, bland annat dofter som blandas efter smak på plats i butiken.


 

Nike

529 Broadway. Fokus i Nikes nya flaggskepp ligger på upplevelser och personalisering. På drygt 5 000 kvadrat erbjuder man en nivå på service och tjänster värdig stjärnor som Serena Williams. Läs mer här.


Nordstrom Men’s Store

235 W 57th St. Exklusiv storsatsning, här finns bland annat en specialdesignad Comme des Garçons-butik. Här finne en hel del nya lösningar som till exempel expressreturnering via digitala kiosker, boka online prova i butik och leveranser inom tre timmar.


Outdoor Voices

251 Centre St. Med den här butiken har varumärket siktat på att skapa en yta som andas de egna värderingarna. ”Vi är glada att fortsätta att göra saker tillsammans i närområdet – från OV Joggers Club till hundpromenader och yogakurser”.


Phluid

684 Broadway. Man kallar sig världens första helt könsneutrala butik. Här kan du läsa mer om tankarna bakom butiken – och se hur den ser ut.


The RealReal

80 Wooster St. En liten butik med inriktning på exklusiva produkter och varumärken (precis som online). Har ett café i källaren.


Sephora Beauty TIP Workshop

112 West 34th St. Kosmetikkedjan ligger i framkant gällande digitala upplevelser i butik. Butiken är ett utmärkt ställe att inspireras av detta.


Sonos

101 Greene St. Skapar miljöer som efterliknar de som produkterna ska användas i. De små minihusen har tagits med in i varumärkets nya koncept för flaggskepp. Läs mer om konceptet här.


Story

144 10th Ave. Ett koncept som varit tongivande för den kuraterade shoppingupplevelseen. Handelstrender har beskrivit detta i ett flertal artiklar.



Nike 15 Kith 1 Amazon 75 Converse 3


Här är Lush nya nakenbutik

Här är Lush nya nakenbutik

  Internationellt 1314 Butikskoncept 802 Nya butiker 1173 Pro 4503
Nu har Lush öppnat sin första "nakenbutik" i England. Här säljs produkterna helt utan förpackningar – och ny digital teknik gör det möjligt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”En direkt till konsument-revolution pågår”

”En direkt till konsument-revolution pågår”

  Varumärken 268 Internationellt 1314 Kundupplevelser 314 Pro 4503
Retailstartups hittar just nu nya vägar för att skapa en djupare och mer personlig relation till kunderna. I den DTC-revolution som pågår gäller andra spelregler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

  Undersökningar 419 Pro 4503 Kundupplevelser 314
Enligt en ny undersökning efterfrågar konsumenter en mer bekväm köpupplevelse. Den ska innehålla mindre mänsklig kontakt och mer teknik och innovation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens retail löser kundens problem

Framtidens retail löser kundens problem

  Måsteläsning 290 Pro 4503 Internationellt 1314 Trender 447
Detaljhandeln drivs av syften och butikerna ser helt annorlunda ut. Under NRF Retail's Big Show delade Krogers VD med sig av sin vision av framtidens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny bröllopsbutik för millennials

Ny bröllopsbutik för millennials

  Butikskoncept 802 Nya butiker 1173 Pop up 150 Pro 4503
Butiken handlar om bröllop, såväl planering som produkter. Den är skapad för millennials och erbjuder en underhållande, enkel och snabb upplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Fast Retailings nya framtidsbutik

Här är Fast Retailings nya framtidsbutik

  Butikskoncept 802 Pro 4503 Internationellt 1314 Visual Merchandising 165
Fast Retailing äger ett flertal modevarumärken, bland annat Uniqlo. Nu lanserar företaget en framtidsbutik utan produkter på hyllorna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här har Eataly öppet dygnet runt

Här har Eataly öppet dygnet runt

  Internationellt 1314 Butikskoncept 802 Nya butiker 1173 Pro 4503
I slutet av december öppnade Eataly sin sjätte matmarknad i USA. Etableringen skedde i Las Vegas och närmare bestämt i stadens nyaste resort – Park MGM. Det är Eatalys första marknad med dygnet runt-öppet. Det är en 4 000 kvadratmeter stor kulinarisk destination som nu slagit upp sina portar. Eataly kommer också fungera som entré till … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar ljusfestival lyser upp London

Hållbar ljusfestival lyser upp London

  Internationellt 1314 Cityhandel 271 Pro 4503 Nyheter 3694
Stig ut ur mörkret och in i ett upplyst London i januari! Området arrangerar ljusfestival med fokus på hållbarhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

  Pro 4503 Kundupplevelser 314 Måsteläsning 290 Trender 447
Magiska kontaktytor, automatiserad kundresa och den sanna mångfalden. Här är fem trender som växer sig starkare – och förändrar kundupplevelsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  E-handel 933 Måsteläsning 290 Kundupplevelser 314 Butikskoncept 802
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Den fysiska kassan på väg ut

Den fysiska kassan på väg ut

  Undersökningar 419 Kundupplevelser 314 Ny teknik 497 Pro 4503
Den traditionella kassan är på väg att fasas ut. I stället tar nya lösningar, baserade på ny teknik, plats på scenen. Detta enligt en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Pro 4503 Konsumentbeteende 313 Undersökningar 419 Måsteläsning 290
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

URW har invigt morgondagens food market

URW har invigt morgondagens food market

  Internationellt 1314 Butikskoncept 802 Köpcentrum 656 Pro 4503
Unibail-Rodamco-Westfield har invigt ett nytt food market-koncept. Här satsar man på lokala producenter och aktörer samt upplevelser i form av event.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kultur viktig del av framtidens köpcentrum

Kultur viktig del av framtidens köpcentrum

  Pro 4503 Kundupplevelser 314 Köpcentrum 656
Upplevelser anses vara vägen framåt för den fysiska detaljhandeln. Kultur kommer sannolikt vara en viktig del, att det är bra för omsättningen är redan bevisat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Starbucks flaggskepp i meatpacking district

Se Starbucks flaggskepp i meatpacking district

  Kundupplevelser 314 Internationellt 1314 Nya butiker 1173 Pro 4503
I dag, fredagen 14 december, öppnar Starbucks sitt nya upplevelsebaserade flaggskepp i meatpacking district i New York. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens retaildestination växer fram

Framtidens retaildestination växer fram

  Internationellt 1314 Köpcentrum 656 Pro 4503 Kundupplevelser 314
Framtidens destination rymmer en inkubator för startups och är väl integrerat i det lokala samhället. Här arbetar hyresgäster och fastighetsägare tillsammans.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

  Måsteläsning 290 Pro 4503 Trender 447 Undersökningar 419
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AI gör kundvagn till automatisk kassa

AI gör kundvagn till automatisk kassa

  Kundupplevelser 314 Måsteläsning 290 Pro 4503 Ny teknik 497
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Storsatsning  på på mobil utcheckning

Storsatsning på på mobil utcheckning

  Nyheter 3694 Ny teknik 497 Pro 4503 Kundupplevelser 314
MediaMarktSaturn Retail Group har lanserat en storsatsning på mobil utcheckning. Man gör det i världens största hemelektronikbutik. Så här fungerar det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

  Analys 43 Trender 447 Måsteläsning 290 Pro 4503
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!