Måstebutikerna du inte bör missa

  LÄSTID: 3 MINUTER

Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept alla väl värda ett besök nästa gång du är i New York.

Shanghai, Peking, Dubai och Mumbai. Nya centrum för experimentell detaljhandel dyker upp runt om i världen i takt med att nya marknader mognar. Men klassiker som London och New York är fortsatt värda att besöka för den som är ute efter inspiration.


Läs även: Här är världens 33 bästa butiker


Med upplevelser i fokus har Retail Dive satt samman en lista över 22 butiker på Manhattan som du absolut bör besöka nästa gång du är på besök. Som läsare av Handelstrender känner du säkerligen igen många av dem – men här finns en hel del nytt att upptäcka också.

Adidas

565 5th Ave. Personalisering av produkter och många digitala inslag i Adidas flaggskepp på stadens paradgata nummer ett. Läs mer om det här.


Allbirds

68 Prince St. Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Läs mer om deras butik här.


Amazon Books

7 W 34th St. En av varumärkets 15 fysiska butiker som erbjuder böcker, men också fungerar som showroom för Amazons produkter.


American Girl

75 Rockefeller Plaza. Ett 4 000 kvadratmeter stort flaggskepp som öppnade under november 2017. Här kan du läsa mer om butiken.


B8ta

151 W 34th St., Herald Square. Nyligen berättade varuhuskedjan Macy´s att man inlett ett samarbete med B8ta. Fokus ligger på nya innovativa produkter från startups. Läs mer om konceptet, som utsetts till årets bästa butik 2018, här.


Casper

627 Broadway. Madrasstillverkaren Caspers lilla butik på Broadway har en liknande strategi som Sonos för sina butiker. Man skapar ett flertal små hus där kunderna kan prova madrasserna i en hemmaliknande och avskild miljö.


Converse

560 Broadway. Personalisering och ovanligt mycket yta i detta flaggskepp som är världen största Converse-butik.


Dyson

640 5th Ave. Dyson tror på sin produkt – och man tror på showrooms. Varumärket anser att upplevelsen av att prova produkten är ett effektivt sätt att sälja. Detta showroom öppnade i december 2017.


Everlane

28 Prince St. Everlane har uppmärksammats för sin hållbara och transparenta verksamhet – men även för sina nyligen öppnade butiker. Läs mer om Everlanes satsning på fysiska butiker här.


Glossier showroom

123 Lafayette St. Kosmetikvarumärket öppnade två fysiska butiker under senare delen av 2017. I en teaterinspirerade miljö hjälper personalen, iklädd rosa jumpsuits, kunderna att hitta rätt produkter.


Kith

337 Lafayette St. Handelstrender har tidigare berättat om Kiths flaggskepp i Los Angeles. Även i New York kan kunderna slå sig ner i baren för att njuta av Kith Treats som serverar bland annat glass och flingor.


Lululemon meditation studio

597 5th Ave. Här erbjuder varumärket först och främst upplevelser. På cirka 800 kvadratmeter njuder man in kunderna i Lululemons värld. Här finns bland annat ”Zen-pods” och möjligheter att meditera.


MM.Lafleur

611 Broadway, Suite 401. E-handel som gjort sig kända för sina kuraterade boxar med business-mode för kvinnor. Handelstrender har tidigare beskrivit verksamheten här. Varumärket har två showrooms i New York som handlar om att ge kunden service och upplevelser. Champagne och rådgivning, hemleverans av det man väljer att köpa.


Muji

475 5th Ave. Flaggskeppsbutik som erbjuder personalisering av vissa produkter, bland annat dofter som blandas efter smak på plats i butiken.


 

Nike

529 Broadway. Fokus i Nikes nya flaggskepp ligger på upplevelser och personalisering. På drygt 5 000 kvadrat erbjuder man en nivå på service och tjänster värdig stjärnor som Serena Williams. Läs mer här.


Nordstrom Men’s Store

235 W 57th St. Exklusiv storsatsning, här finns bland annat en specialdesignad Comme des Garçons-butik. Här finne en hel del nya lösningar som till exempel expressreturnering via digitala kiosker, boka online prova i butik och leveranser inom tre timmar.


Outdoor Voices

251 Centre St. Med den här butiken har varumärket siktat på att skapa en yta som andas de egna värderingarna. ”Vi är glada att fortsätta att göra saker tillsammans i närområdet – från OV Joggers Club till hundpromenader och yogakurser”.


Phluid

684 Broadway. Man kallar sig världens första helt könsneutrala butik. Här kan du läsa mer om tankarna bakom butiken – och se hur den ser ut.


The RealReal

80 Wooster St. En liten butik med inriktning på exklusiva produkter och varumärken (precis som online). Har ett café i källaren.


Sephora Beauty TIP Workshop

112 West 34th St. Kosmetikkedjan ligger i framkant gällande digitala upplevelser i butik. Butiken är ett utmärkt ställe att inspireras av detta.


Sonos

101 Greene St. Skapar miljöer som efterliknar de som produkterna ska användas i. De små minihusen har tagits med in i varumärkets nya koncept för flaggskepp. Läs mer om konceptet här.


Story

144 10th Ave. Ett koncept som varit tongivande för den kuraterade shoppingupplevelseen. Handelstrender har beskrivit detta i ett flertal artiklar.



Comme des Garçons 5 Adidas 9 Sonos 5 Amazon 77


Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

  Nyheter 3796 Hållbarhet 233 Kundvård 69 Kundupplevelser 340
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Destinationer 158 Kundupplevelser 340 Detaljhandel 161 Nya butiker 1220
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i världens största Lushbutik

Kika in i världens största Lushbutik

  Destinationer 158 Detaljhandel 161 Internationellt 1352 Kundupplevelser 340
I en tid då förnyelse behövs mer än någonsin, är tanken att den nya destinationsbutiken ska ge mer innovativa, kreativa och personliga upplevelser. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ikeas nya destination på Manhattan

Ikeas nya destination på Manhattan

  Internationellt 1352 Cityhandel 284 Pro 4599 Butikskoncept 839
Ikea öppnar den 15 april sin första butik med cityläge i USA. Ambitionen är att bli en bekväm destination för heminredning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så får Elgiganten kunden att stanna

Så får Elgiganten kunden att stanna

  Pro 4599 Kundupplevelser 340 Detaljhandel 161 Design 333
Elgigantens uppdaterade butikskoncept har visat sig vara framgångsrikt. Det har lett till att kunderna i genomsnitt uppehåller sig dubbelt så länge i butikerna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är New Yorks nya måstedestination

Här är New Yorks nya måstedestination

  Måsteläsning 302 Internationellt 1352 Köpcentrum 683 Pro 4599
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Nyheter 3796 Handelsplatser 151 Butikskoncept 839 Pro 4599
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med känsla för arkitektur

Mode med känsla för arkitektur

  Mode 396 Design 333 Detaljhandel 161 Butikskoncept 839
Varumärket har öppnat butik i Coal Drops Yard vid Kings Cross i London. Det är resultatet av ett samarbete som syftade till att definiera synen på mode – och arkitektur.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Kundupplevelser 340 Måsteläsning 302 Detaljhandel 161 Ny teknik 508
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Möter konsumenten med marknad

Möter konsumenten med marknad

  Pop up 154 Köpcentrum 683 Nya butiker 1220 Pro 4599
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt containercentrum expanderar

Nytt containercentrum expanderar

  Internationellt 1352 Pro 4599 Köpcentrum 683 Destinationer 158
Konceptet ska fungera som en inkubator för lokala handlare och restauratörer. Nu öppnar man det andra centrumet, även detta är byggt av anpassade fraktcontainrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Kundupplevelser 340 Köpcentrum 683 Pro 4599 Nyheter 3796
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Skobutik + nagelbar = sant

Skobutik + nagelbar = sant

  Pro 4599 Nya butiker 1220 Kundupplevelser 340 Detaljhandel 161
Butikskedjan har inlett ett samarbete med en nagelbar. Ambitionen är att skapa en bättre helhetsupplevelse. "Vi bygger en community tillsammans med våra kunder". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Starbucks senaste flaggskepp

Se Starbucks senaste flaggskepp

  Design 333 Pro 4599 Butikskoncept 839 Destinationer 158
Den internationella satsningen på upplevelsebaserade flaggskepp fortsätter. Starbucks har nu öppnat sitt femte Reserve Roastery. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Detaljhandel 161 Måsteläsning 302 Nyheter 3796 Undersökningar 435
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns startar nytt butikskoncept

Åhléns startar nytt butikskoncept

  Pro 4599 Detaljhandel 161 Nyheter 3796 Nya butiker 1220
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  E-handel 961 Detaljhandel 161 Måsteläsning 302 Kundupplevelser 340
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i NK:s nya saluhall

Kika in i NK:s nya saluhall

  Butikskoncept 839 Nya butiker 1220 Köpcentrum 683 Visual Merchandising 176
Tillsammans med några av Sveriges främsta matentreprenörer och konnässörer har ett nytt koncept tagits fram för NK Saluhall i Stockholm. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Delar av kedjans butiksyta blir gym

Delar av kedjans butiksyta blir gym

  Pro 4599 Detaljhandel 161 Butikskoncept 839 Internationellt 1352
Kedjans strategi för att hitta den optimala butiksytan har två syften. Dels ska den minska kostnader, dels driva trafik via nya samarbeten. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Virtuellt träningskoncept växer snabbt

Virtuellt träningskoncept växer snabbt

  Internationellt 1352 Butikskoncept 839 Köpcentrum 683 Pro 4599
Handelstrender har tidigare berättat om hur träningskonceptet mer eller mindre av en tillfällighet etablerades i köpcentrum. Nu siktar man på 100 nya showrooms – och närmar sig våra breddgrader.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!