Måstebutikerna du inte bör missa

  LÄSTID: 5 MINUTER

Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept alla väl värda ett besök nästa gång du är i New York.

Shanghai, Peking, Dubai och Mumbai. Nya centrum för experimentell detaljhandel dyker upp runt om i världen i takt med att nya marknader mognar. Men klassiker som London och New York är fortsatt värda att besöka för den som är ute efter inspiration.


Läs även: Här är världens 33 bästa butiker


Med upplevelser i fokus har Retail Dive satt samman en lista över 22 butiker på Manhattan som du absolut bör besöka nästa gång du är på besök. Som läsare av Handelstrender känner du säkerligen igen många av dem – men här finns en hel del nytt att upptäcka också.

Adidas

565 5th Ave. Personalisering av produkter och många digitala inslag i Adidas flaggskepp på stadens paradgata nummer ett. Läs mer om det här.


Allbirds

68 Prince St. Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Läs mer om deras butik här.


Amazon Books

7 W 34th St. En av varumärkets 15 fysiska butiker som erbjuder böcker, men också fungerar som showroom för Amazons produkter.


American Girl

75 Rockefeller Plaza. Ett 4 000 kvadratmeter stort flaggskepp som öppnade under november 2017. Här kan du läsa mer om butiken.


B8ta

151 W 34th St., Herald Square. Nyligen berättade varuhuskedjan Macy´s att man inlett ett samarbete med B8ta. Fokus ligger på nya innovativa produkter från startups. Läs mer om konceptet, som utsetts till årets bästa butik 2018, här.


Casper

627 Broadway. Madrasstillverkaren Caspers lilla butik på Broadway har en liknande strategi som Sonos för sina butiker. Man skapar ett flertal små hus där kunderna kan prova madrasserna i en hemmaliknande och avskild miljö.


Converse

560 Broadway. Personalisering och ovanligt mycket yta i detta flaggskepp som är världen största Converse-butik.


Dyson

640 5th Ave. Dyson tror på sin produkt – och man tror på showrooms. Varumärket anser att upplevelsen av att prova produkten är ett effektivt sätt att sälja. Detta showroom öppnade i december 2017.


Everlane

28 Prince St. Everlane har uppmärksammats för sin hållbara och transparenta verksamhet – men även för sina nyligen öppnade butiker. Läs mer om Everlanes satsning på fysiska butiker här.


Glossier showroom

123 Lafayette St. Kosmetikvarumärket öppnade två fysiska butiker under senare delen av 2017. I en teaterinspirerade miljö hjälper personalen, iklädd rosa jumpsuits, kunderna att hitta rätt produkter.


Kith

337 Lafayette St. Handelstrender har tidigare berättat om Kiths flaggskepp i Los Angeles. Även i New York kan kunderna slå sig ner i baren för att njuta av Kith Treats som serverar bland annat glass och flingor.


Lululemon meditation studio

597 5th Ave. Här erbjuder varumärket först och främst upplevelser. På cirka 800 kvadratmeter njuder man in kunderna i Lululemons värld. Här finns bland annat ”Zen-pods” och möjligheter att meditera.


MM.Lafleur

611 Broadway, Suite 401. E-handel som gjort sig kända för sina kuraterade boxar med business-mode för kvinnor. Handelstrender har tidigare beskrivit verksamheten här. Varumärket har två showrooms i New York som handlar om att ge kunden service och upplevelser. Champagne och rådgivning, hemleverans av det man väljer att köpa.


Muji

475 5th Ave. Flaggskeppsbutik som erbjuder personalisering av vissa produkter, bland annat dofter som blandas efter smak på plats i butiken.


 

Nike

529 Broadway. Fokus i Nikes nya flaggskepp ligger på upplevelser och personalisering. På drygt 5 000 kvadrat erbjuder man en nivå på service och tjänster värdig stjärnor som Serena Williams. Läs mer här.


Nordstrom Men’s Store

235 W 57th St. Exklusiv storsatsning, här finns bland annat en specialdesignad Comme des Garçons-butik. Här finne en hel del nya lösningar som till exempel expressreturnering via digitala kiosker, boka online prova i butik och leveranser inom tre timmar.


Outdoor Voices

251 Centre St. Med den här butiken har varumärket siktat på att skapa en yta som andas de egna värderingarna. ”Vi är glada att fortsätta att göra saker tillsammans i närområdet – från OV Joggers Club till hundpromenader och yogakurser”.


Phluid

684 Broadway. Man kallar sig världens första helt könsneutrala butik. Här kan du läsa mer om tankarna bakom butiken – och se hur den ser ut.


The RealReal

80 Wooster St. En liten butik med inriktning på exklusiva produkter och varumärken (precis som online). Har ett café i källaren.


Sephora Beauty TIP Workshop

112 West 34th St. Kosmetikkedjan ligger i framkant gällande digitala upplevelser i butik. Butiken är ett utmärkt ställe att inspireras av detta.


Sonos

101 Greene St. Skapar miljöer som efterliknar de som produkterna ska användas i. De små minihusen har tagits med in i varumärkets nya koncept för flaggskepp. Läs mer om konceptet här.


Story

144 10th Ave. Ett koncept som varit tongivande för den kuraterade shoppingupplevelseen. Handelstrender har beskrivit detta i ett flertal artiklar.



Everlane 2 Kith 1 Amazon 69 Nike 14


WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Måsteläsning 267 Undersökningar 396 Pro 4349 E-handel 881
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

  E-handel 881 Omnichannel 312 Pro 4349 Butikskoncept 762
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här mixas kultur och detaljhandel

Här mixas kultur och detaljhandel

  Internationellt 1268 Pro 4349 Destinationer 143 Cityhandel 255
Det är det mest ambitiösa projektet hittills. Koncernen öppnar ett nytt centrum som mixar detaljhandel med bland annat konst och underhållning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

  Pro 4349 Cityhandel 255 Nyheter 3578 Butikskoncept 762
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedja lanserar hemleverans

  Logistik 113 Kundupplevelser 281 E-handel 881 Pro 4349
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Tescos nya lågpriskedja i bilder

Se Tescos nya lågpriskedja i bilder

  Nya butiker 1135 Pro 4349 Butikskoncept 762 Internationellt 1268
Den brittiska dagligvarukedjan Tesco lanserade under onsdagen ett nytt koncept. Med detta lågprisinriktade varumärke har man ambitionen att ta upp kampen med bland annat Aldi och Lidl. Se bilderna från konceptet här.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

  Butikskoncept 762 Internationellt 1268 Nyheter 3578 Nya butiker 1135
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna. 
Noll friktion med kassalös butik

Noll friktion med kassalös butik

  Pro 4349 Nyheter 3578 Ny teknik 465 Butikskoncept 762
Den kassalösa butiken har fått ett ansikte via Amazon Go. Nu lanseras ett liknande system som även andra handlare kan applicera i sina butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitaliseringens tre måsten

Digitaliseringens tre måsten

  Trender 426 Pro 4349 Personer 260 Ny teknik 465
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  Omnichannel 312 Ny teknik 465 Pro 4349 Måsteläsning 267
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

  Måsteläsning 267 Undersökningar 396 Internationellt 1268 Trender 426
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Måsteläsning 267 Ny teknik 465 Pro 4349 Undersökningar 396
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Futuristiskt 10 Corso Como i New York

Futuristiskt 10 Corso Como i New York

  Nya butiker 1135 Internationellt 1268 Butikskoncept 762 Retailtrender 45
Milanobaserade livsstilskonceptet 10 Corso Como har öppnat en ny butik. Denna gång i New York’s Seaport District. Butiken är cirka 2 800 kvadratmeter stor och innehåller varumärkets unika mix av mode, design, böcker samt mat och dryck.
Kockar öppnar krog och lanthandel

Kockar öppnar krog och lanthandel

  Personer 260 Pro 4349 Nyheter 3578 Nya butiker 1135
Stjärnkockarna Tareq Taylor och Paul Svensson blir de första kommersiella aktörerna i den nya stadsdelen. Nästa år slår de upp portarna till en kombinerad restaurang och lanthandel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Matvärldar i pånyttfödd food hall

Matvärldar i pånyttfödd food hall

  Design 306 Internationellt 1268 Butikskoncept 762 Kundupplevelser 281
Kunderna gör entré omgivna av kök och mattillagning. Den här mathallen, som finns i ett varuhus, pånyttföddes och erbjuder nu ett antal världar fyllda med mat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Perfekt passform med kroppsstrumpa

Perfekt passform med kroppsstrumpa

  Ny teknik 465 Pro 4349 Mode 347 Butikskoncept 762
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detta kommer få Amazon på fall

Detta kommer få Amazon på fall

  Pro 4349 Måsteläsning 267 Internationellt 1268 Analys 39
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Clas Ohlsons första Lab Store

Här är Clas Ohlsons första Lab Store

  Internationellt 1268 Butikskoncept 762 Nya butiker 1135 Kundupplevelser 281
Clas Ohlson har nu invigt sin första Lab Store, ett nytt flexibelt och upplevelsebaserat butikskoncept. Till hösten lanseras det även på den svenska marknaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den nya tidens skobutik är här

Den nya tidens skobutik är här

  E-handel 881 Nya butiker 1135 Butikskoncept 762 Visual Merchandising 158
Konceptet mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns förmåga att leverera "instant gratification". Butiken saknar produkter och lagret utgör en teaterliknande scendekor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stjärnornas favorit på väg till Europa

Stjärnornas favorit på väg till Europa

  Butikskoncept 762 Mode 347 Internationellt 1268 Nya butiker 1135
Designers, konstnärer och världsartister tävlade om att synas i den första butiken. Nu gör varumärket comeback i en internationell storsatsning med tre nya butikskoncept. Man gör också entré i Europa.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!