Ica Stop gör butiken till en upplevelse

Dagligvarubutiken Ica Stop i Täby har uppdaterat såväl varumärke som design. Ambitionen har varit att skapa en enhetlig och inspirerande miljö – där inköpsrundan blir en upplevelse i sig.

På Ica Stop i Täby kände man att butiksmiljön var i behov av uppdatering. Efter att ha inlett ett samarbete med design- och varumärkesbyrån Snask och Westblom Krasse Arkitektkontor kom man fram till en målbild; att se till att Ica Stop förvandlades till en framåtblickande kulinarisk dröm.

En vegansk butcher i färskvarulinjen

S:et i Ica Stop har använts som ett grafiskt element i den nya varumärkesprofilen.

Man började med att fräscha upp varumärket. Logotypen ritades om och man lade till S-symbolen, vilket ska göra den lättare att snabbt känna igen.

Även den grafiska framtoningen utvecklades med hjälp av färger, typografi, design och arkitektur. Det resulterade bland annat i:

• en ny design av påsar
• förändrad utformning av skyltar
• uppdatering av arbetskläder
• justerad formgivning av menyer.

Dessutom skapades en nya rosa juicebar, en pastellgrön vegansk ”butcher” samt en marknadsliknande avdelning för färskvaror. Restaurangen fick också en ny plats och hamnade mer i fokus för att nu utgöra butikens hjärta.

Restaurangen erbjuder svenska tapas

För att skapa ett lugnare och mer samlat intryck har bakgrundsmiljöerna försetts med en mjuk blå ton. Detta är också tänkt att bidra till att lyfta fram produkterna mer, inte minst i frukt-och gröntavdelningen där effekten blir påtaglig.

Tanken är att färskvaruavdelningen med sina mjuka former ska presentera utbudet på ett tilltalande sätt. Totalt är färskvarulinjen 42 meter lång hos Ica Stop.

Restaurangen är öppen på vardagar kl 10–14 och serverar en lunchbuffé som de egna kockarna tillagar. Man öppnar igen kl 17 och har öppet till 23. Då erbjuder man konceptet svenska tapas, det vill säga ett utbud av mindre rätter.