Henrik Andréasson ny VD på NK

 

Henrik Andréasson utses till ny VD på Nordiska Kompaniet. Han kommer att leda NK:s varuhus i Stockholm och Göteborg och ingå i Hufvudstadens koncernledning som chef för affärsområdet NK.

Han kommer närmast från Fiskars där han haft flera olika roller, senast som Director Global Retail Development. Dessförinnan har han arbetat på Björn Borg som Retail Manager och på Lidl som Area sales manager.

Ett varumärke i världsklass

– Hufvudstadens målsättning är att NK ska stärka sin position som ett varumärke i världsklass med en stor andel internationella lyxvarumärken, unika upplevelser och utökad service. Vi är övertygade om att Henriks breda erfarenhet och kompetens kommer att bli en stor tillgång när han nu ska leda NK in i framtiden, säger Ivo Stopner, VD för Hufvudstaden.


Läs även: Så ska NK bli ett varuhus i världsklass


Hufvudstaden förvärvade NK-varuhusen 1998 och då hade varuhuset redan varit ett entreprenördrivet varuhus i sju år. Just nu pågår ett stort förnyelsearbete på NK Stockholm och förändringar har också inletts på NK Göteborg.

En påbörjad förändringsresa

– NK är ett fantastiskt varumärke med en över hundraårig historia. Varuhusen är nu inne i en spännande förändringsresa driven av förändrade kundbeteenden, säger Henrik Andréasson.

Bo Wikare kommer att fortsätta som tf. VD för NK fram till Henrik Andréassons tillträde. Därefter återgår han på heltid till sin ordinarie tjänst som Chef Affärsutveckling på Hufvudstaden.

Henrik Andréasson tillträder tjänsten senast den 6 augusti 2018.


Läs även: NK lanserar personal shopping för män