HEADS UP: Primark gör som Amazon

  LÄSTID: 2 MINUTER

Fyndjakt och upplevelser i Madrid

Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar i varumärkets färger håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt för mig.

Linje nummer fem är på väg ut ur Madrid centrum. Kvinnan har precis som jag upplevt en av stadens nyare sevärdheter. Primarks flaggskepp på Gran Via är en butiksupplevelse av sällan skådat slag.

Det får den ofrivillige shopparen att kippa efter andan och ta ett stadigt grepp om närmaste pelare. För oss som älskar retail är det himmelriket. I en ikonisk byggnad har Primark skapat en upplevelse som lockar så mycket folk att det bitvis är svårt att ta sig fram.

Man gör det med ett dignande säljtryck och välmatade exponeringar, men man gör det också med specialkomponerade digitala inslag ackompanjerade av skräddarsytt ljud. Köerna till kassorna är långa, och de karakteristiska påsarna med tillslutande klistermärken lämnar flaggskeppet i en strid ström.

På tunnelbanan på väg till hotellet minns jag vad Dr Barbara Kahn, professor i marknadsföring vid The Wharton School, hade berättat tidigare under dagen.

”Du måste se till att vara bäst på en parameter och sedan använda det ledarskapet till att bli bäst i ytterligare en”. Det är exakt vad Amazon har gjort, menar Barbara Kahn.

Med blicken på de ljusblå klistermärkena blir det tydligt för mig. Det är exakt vad Primark också gör. Kedjan är bäst på pris. Men för mig och kvinnan mitt emot handlar det lika mycket om upplevelser. Besöket i flaggskeppet liknar inget annat, trots i mitt fall tusentals sådana.

Det blir också tydligt att allt inte handlar om digital kompetens och e-handelsstrategier. Primark säljer inte ens online, det är så mycket fysisk handel det kan bli. Och tillsammans med bland annat TJ Maxx är man bland de allra bästa på såväl pris som upplevelser (fyndjakten!).

Det slår mig också att brister i e-handeln kan vara ett enkelt sätt att förklara sina problem på. Inte minst om människor högljutt kräver ett svar. När det egentliga problemet handlar om att man inte längre är bäst på något, än mindre i två kategorier.

Den noggranne läsaren noterar säkert att ytterligare ett varumärke har butik i samma byggnad.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se


Här är Amazons vinnande strategi

Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Läs om modellen bakom Amazons framgångar – och hur den kan appliceras i andra verksamheter. 


Amazon 76 Primark 12


Robyns kollektion speglar favoriter

Robyns kollektion speglar favoriter

  Nyheter 3755 Pro 4554 Mode 389 Personer 331
Varumärket Björn Borg lanserar en kollektionen man tagit fram tillsammans med Robyn. Stadium är en av de utvalda återförsäljare som kommer sälja plaggen. "Kollektionen är inspirerad av mina favoritkläder genom åren".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kostsamt med onödigt krångel i kassan

Kostsamt med onödigt krångel i kassan

  Undersökningar 429 Pro 4554 E-handel 944 Kundupplevelser 327
Kunder avstår från att handla på nätet på grund av krångel i kassan. "Det sänker företagens konkurrenskraft och det försvårar övergången till digital handel".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Kundupplevelser 327 Ny teknik 503 Nyheter 3755 Pro 4554
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En butiksupplevelse utöver det vanliga

En butiksupplevelse utöver det vanliga

  Detaljhandel 121 Pro 4554 Nya butiker 1201 Kundupplevelser 327
I en vacker byggnad från sekelskiftet har varumärket öppnat ett nytt flaggskepp. Här finns bland annat en bar och ett noga kuraterat bibliotek.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre mindsets i den nya tidens shopping

Tre mindsets i den nya tidens shopping

  Pro 4554 Undersökningar 429 Måsteläsning 296 Konsumentbeteende 320
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Chanel bygger ut butik i Stockholm

Chanel bygger ut butik i Stockholm

  Mode 389 Nyheter 3755 Detaljhandel 121 Cityhandel 281
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Hållbarhet 229 Retailtrender 59 Nyheter 3755 Mode 389
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
KappAhl lanserar nytt koncept

KappAhl lanserar nytt koncept

  Nya butiker 1201 Nyheter 3755 Butikskoncept 823 Detaljhandel 121
Den 28 februari lanserar KappAhl ett nytt butikskoncept. Då premiäröppnar barnbutiken KappAhl Kids i Ringen på Södermalm i Stockholm.
Franskt mode till Bibliotekstan

Franskt mode till Bibliotekstan

  Cityhandel 281 Nya butiker 1201 Nyheter 3755 Mode 389
Det franska modevarumärket Maje öppnar i maj sin första fristående konceptbutik i Skandinavien.
Gant öppnar nytt flaggskepp

Gant öppnar nytt flaggskepp

  Cityhandel 281 Mode 389 Nyheter 3755 Nya butiker 1201
Under våren öppnar Gant en flaggskeppsbutik i korsningen Fredsgatan och Södra Hamngatan, mitt i centrala Göteborg.
Gate46 rekryterar och startar affärsområde

Gate46 rekryterar och startar affärsområde

  Karriär 320 Nyheter 3755 Personer 331 Köpcentrum 669
Gate46 rekryterar Mikael Bruun, tidigare Lease Manager på H&M Group, som ansvarig för det nya affärsområdet Global Expansion Management.
Köpcentrum ska bli ledande nöjesdestination

Köpcentrum ska bli ledande nöjesdestination

  Pro 4554 Köpcentrum 669 Detaljhandel 121 Kundupplevelser 327
Köpcentrumet antar verkligen utmaningen att skapa upplevelser. Man siktar nu på att bli en ledande destination för events, konserter och underhållning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lindex lanserar hållbart babysortiment

Lindex lanserar hållbart babysortiment

  Mode 389 Detaljhandel 121 Nyheter 3755 Hållbarhet 229
Lindex nylanserar sitt babysortiment och numera är hela sortimentet gjort av  mer  hållbara  material.
Så skapar Cervera en sömlös upplevelse

Så skapar Cervera en sömlös upplevelse

  Kundupplevelser 327 Omnichannel 329 Pro 4554
Cervera skapar en sömlös upplevelse där kanalerna samverkar. Man har valt att göra det med befintliga system. Så här går det till.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre upplevelser i (5G)uppkopplad butik

Bättre upplevelser i (5G)uppkopplad butik

  Ny teknik 503 Undersökningar 429 Omnichannel 329 Kundupplevelser 327
Lanseringen av 5G lyfter upplevelsen i butik. Inom retail väntas varannat företag införa Internet of things i butiksmiljön de kommande åren.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Förvandlade butik till mötesplats

Förvandlade butik till mötesplats

  Pro 4554 Kundupplevelser 327 Butikskoncept 823
Nyligen lanserade den fysiska butiken en kaffebar i mitten av lokalen. Det har bidragit till att kunderna stannar längre, och att nya hittar till butiken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum storsatsar på Youtube

Köpcentrum storsatsar på Youtube

  Kundupplevelser 327 Köpcentrum 669 Pro 4554 Internationellt 1336
Köpcentrumet storsatsar på Youtube för familjen. "Vi har investerat ett sexsiffrigt belopp för att kunna erbjuda våra kunder upplevelser".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre service högst på önskelistan

Bättre service högst på önskelistan

  Undersökningar 429 Måsteläsning 296 Pro 4554 Detaljhandel 121
En studie visar en övertro på ny teknik och lyfter fram vad kunden efterfrågar: bättre service. De mest tilltalande butikerna förenklar och effektiviserar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya upplevelser i Decathlons konceptbutik

Nya upplevelser i Decathlons konceptbutik

  Kundupplevelser 327 Butikskoncept 823 Internationellt 1336 Pro 4554
Sportkedjan Decathlon har öppnat ett nytt butikskoncept. Här skapar man nya upplevelser med hjälp av friskvård, sportutövande och ny teknik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Patrick Dempsey delägare i modeföretag

Patrick Dempsey delägare i modeföretag

  Internationellt 1336 Design 326 Mode 389 Personer 331
Modevarumärket har presenterat en ny partner i bolaget – skådespelaren Patrick Dempsey. Han är mest känd som "McDreamy" i TV-serien Grey's Anatomy.