HEADS UP: Primark gör som Amazon

  LÄSTID: 2 MINUTER

Fyndjakt och upplevelser i Madrid

Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar i varumärkets färger håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt för mig.

Linje nummer fem är på väg ut ur Madrid centrum. Kvinnan har precis som jag upplevt en av stadens nyare sevärdheter. Primarks flaggskepp på Gran Via är en butiksupplevelse av sällan skådat slag.

Det får den ofrivillige shopparen att kippa efter andan och ta ett stadigt grepp om närmaste pelare. För oss som älskar retail är det himmelriket. I en ikonisk byggnad har Primark skapat en upplevelse som lockar så mycket folk att det bitvis är svårt att ta sig fram.

Man gör det med ett dignande säljtryck och välmatade exponeringar, men man gör det också med specialkomponerade digitala inslag ackompanjerade av skräddarsytt ljud. Köerna till kassorna är långa, och de karakteristiska påsarna med tillslutande klistermärken lämnar flaggskeppet i en strid ström.

På tunnelbanan på väg till hotellet minns jag vad Dr Barbara Kahn, professor i marknadsföring vid The Wharton School, hade berättat tidigare under dagen.

”Du måste se till att vara bäst på en parameter och sedan använda det ledarskapet till att bli bäst i ytterligare en”. Det är exakt vad Amazon har gjort, menar Barbara Kahn.

Med blicken på de ljusblå klistermärkena blir det tydligt för mig. Det är exakt vad Primark också gör. Kedjan är bäst på pris. Men för mig och kvinnan mitt emot handlar det lika mycket om upplevelser. Besöket i flaggskeppet liknar inget annat, trots i mitt fall tusentals sådana.

Det blir också tydligt att allt inte handlar om digital kompetens och e-handelsstrategier. Primark säljer inte ens online, det är så mycket fysisk handel det kan bli. Och tillsammans med bland annat TJ Maxx är man bland de allra bästa på såväl pris som upplevelser (fyndjakten!).

Det slår mig också att brister i e-handeln kan vara ett enkelt sätt att förklara sina problem på. Inte minst om människor högljutt kräver ett svar. När det egentliga problemet handlar om att man inte längre är bäst på något, än mindre i två kategorier.

Den noggranne läsaren noterar säkert att ytterligare ett varumärke har butik i samma byggnad.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se


Här är Amazons vinnande strategi

Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Läs om modellen bakom Amazons framgångar – och hur den kan appliceras i andra verksamheter. 


Amazon 62 Primark 12


Så kan fysiska butiker använda AI

Så kan fysiska butiker använda AI

  Måsteläsning 239 Ny teknik 434 Pro 4182 Kundupplevelser 240
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

  Kundupplevelser 240 Visual Merchandising 141 Retailtrender 20
Varuhuskedjan Debenhams har lanserat ett helt nytt skönhetskoncept som man döpt till Beauty Hub. Premiär häromdagen i Stevenage där man byggt upp avdelningen med kunden i fokus.
Sex trender formar framtidens retail

Sex trender formar framtidens retail

  Trender 406 Kundupplevelser 240 Måsteläsning 239 Pro 4182
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre kundkontakter med visuell IVR

Bättre kundkontakter med visuell IVR

  Undersökningar 373 Kundupplevelser 240 Pro 4182
Kundernas upplevelse av kontakten med kundtjänst påverkar såväl kundnöjdhet som livstidsvärde. En ny undersökning lyfter fram vad som gör upplevelsen bättre under kundresan, bland annat visuell IVR.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

  Mode 316 Retailtrender 20 Nyheter 3431
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.
Från slask till AW med Minimarket

Från slask till AW med Minimarket

  Retailtrender 20 Design 285 Mode 316
Den 8 augusti släpps den första kollektionen med skor från Åhléns samarbete med modemärket Minimarket. Kollektionen omfattar 16 modeller, både av helt nya och utvalda Minimarket-klassiker.
Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

  Mode 316 Butikskoncept 717 Nya butiker 1087 Ny teknik 434
Zara har nyöppnat sitt flaggskepp, här presenterar man framtidens butik. Kunderna möts av automation, RFID-teknik och sömlöshet. "Det är ett viktigt ögonblick för Inditex". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Deadpool dyker upp i augmented reality

Deadpool dyker upp i augmented reality

  Kundupplevelser 240 Pro 4182 Ny teknik 434 Internationellt 1204
Inför premiären av uppföljaren till första succéfilmen dyker Deadpool upp i AR-form hos kedjan. Nya upplevelser låses upp varje vecka för att locka fans till butiken ofta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med vulkaner och kokosnötter

Mode med vulkaner och kokosnötter

  Hållbarhet 179 Retailtrender 20 Mode 316 Design 285
Banana Republic har tagit fram chinos med naturliga – men aningen oväntade – material. Eller vad sägs om skal från kokosnötter och sand från vulkaner.
Virgin tar upplevelsen till nya höjder

Virgin tar upplevelsen till nya höjder

  Internationellt 1204 Kundupplevelser 240 Design 285 Butikskoncept 717
Konkurrensen från nätet är tuff för många branscher, inte minst för resebutiker. Men Virgin Holidays nya flaggskepp är den bäst säljande fysiska butiken någonsin. 
Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

  Butikskoncept 717 Kundupplevelser 240 Internationellt 1204 Pro 4182
Ska du åka till London? Då är det absolut läge för ett besök i allt hetare Covent Garden. Den här butiken erbjuder en upplevelse utöver det vanliga – i en klassisk byggnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets fem tyngsta techtrender

Årets fem tyngsta techtrender

  Pro 4182 Trender 406 Kundupplevelser 240 Ny teknik 434
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender som formar morgondagens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Personalen checkar ut kunden i butiken

Personalen checkar ut kunden i butiken

  Ny teknik 434 Internationellt 1204 Kundupplevelser 240 Pro 4182
Utrustade med mobila kassaenheter ger sig personalen nu ut i butiken för att hjälpa kunderna med betalningen. Testerna genomförs i ett stort antal butiker. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny försäljningschef på I dig denim

Ny försäljningschef på I dig denim

  Personer 217 Mode 316 Karriär 217 Nyheter 3431
Med en nyanställd global försäljningschef gör Göteborgsbaserade I dig denim en internationell satsning. I dig denim har fokus på tillväxt och vill nu öka varumärkets synlighet på marknaden.
Bad och skidåkning för Chanel

Bad och skidåkning för Chanel

  Retailtrender 20 Mode 316 Nyheter 3431
MODE. Chanel släpper två nya kollektioner, Coco Beach och Coco Neige. Det är renodlade bad- respektive vinterkollektioner med Karl Lagerfeld som huvuddesigner.
Se H&M:s röststyrda butiksspegel

Se H&M:s röststyrda butiksspegel

  Retailtrender 20 Ny teknik 434 Visual Merchandising 141 Kundupplevelser 240
INNOVATION. Modekedjan H&M har tagit fram en interaktiv och röststyrd spegel. Den digitala spegeln finns i kedjans allra största butik, vid Times Square i New York.
Köpcentrum skräddarsydde ljudlandskap

Köpcentrum skräddarsydde ljudlandskap

  Pro 4182 Köpcentrum 581 Kundupplevelser 240
I de allmänna utrymmena i köpcentret, i parkeringshuset och på toaletteerna hördes ljudeffekter som skapats speciellt för centrumet. Var och ett av dem anpassade för respektive rum.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Festival och utsikt på ny rooftop

Festival och utsikt på ny rooftop

  Cityhandel 235 Köpcentrum 581 Pro 4182 Kundupplevelser 240
Nu är en ny takpark i kvarteret Urban Escape invigd. Mitt i centrala Stockholm erbjuder man milsvid utsikt och en helt ny stadsupplevelse på 1 200 kvadratmeter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Barneys New York startar podcast

Barneys New York startar podcast

  Varumärken 251 Mode 316 Internationellt 1204 Pro 4182
Mångfaldigt prisbelönade Barneys New York har lanserat en podcast där man fokuserar på ämnen som mode, stil, kultur och som man betonar själva – personlighet. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Rachel säljer hypade konceptet Story

Rachel säljer hypade konceptet Story

  Pro 4182 Kundupplevelser 240 Internationellt 1204 Nyheter 3431
Konceptet Story har varit synonymt med kuraterat sortiment och engagerande kundupplevelser. Nu köper Macy's konceptet, och grundaren Rachel Shechtman anlitas för att utveckla nya upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!