HEADS UP: Primark gör som Amazon

  LÄSTID: 2 MINUTER

Fyndjakt och upplevelser i Madrid

Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar i varumärkets färger håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt för mig.

Linje nummer fem är på väg ut ur Madrid centrum. Kvinnan har precis som jag upplevt en av stadens nyare sevärdheter. Primarks flaggskepp på Gran Via är en butiksupplevelse av sällan skådat slag.

Det får den ofrivillige shopparen att kippa efter andan och ta ett stadigt grepp om närmaste pelare. För oss som älskar retail är det himmelriket. I en ikonisk byggnad har Primark skapat en upplevelse som lockar så mycket folk att det bitvis är svårt att ta sig fram.

Man gör det med ett dignande säljtryck och välmatade exponeringar, men man gör det också med specialkomponerade digitala inslag ackompanjerade av skräddarsytt ljud. Köerna till kassorna är långa, och de karakteristiska påsarna med tillslutande klistermärken lämnar flaggskeppet i en strid ström.

På tunnelbanan på väg till hotellet minns jag vad Dr Barbara Kahn, professor i marknadsföring vid The Wharton School, hade berättat tidigare under dagen.

”Du måste se till att vara bäst på en parameter och sedan använda det ledarskapet till att bli bäst i ytterligare en”. Det är exakt vad Amazon har gjort, menar Barbara Kahn.

Med blicken på de ljusblå klistermärkena blir det tydligt för mig. Det är exakt vad Primark också gör. Kedjan är bäst på pris. Men för mig och kvinnan mitt emot handlar det lika mycket om upplevelser. Besöket i flaggskeppet liknar inget annat, trots i mitt fall tusentals sådana.

Det blir också tydligt att allt inte handlar om digital kompetens och e-handelsstrategier. Primark säljer inte ens online, det är så mycket fysisk handel det kan bli. Och tillsammans med bland annat TJ Maxx är man bland de allra bästa på såväl pris som upplevelser (fyndjakten!).

Det slår mig också att brister i e-handeln kan vara ett enkelt sätt att förklara sina problem på. Inte minst om människor högljutt kräver ett svar. När det egentliga problemet handlar om att man inte längre är bäst på något, än mindre i två kategorier.

Den noggranne läsaren noterar säkert att ytterligare ett varumärke har butik i samma byggnad.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se


Här är Amazons vinnande strategi

Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Läs om modellen bakom Amazons framgångar – och hur den kan appliceras i andra verksamheter. 


Amazon 71 Primark 12


Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Trender 435 Hållbarhet 210 Kundupplevelser 291 Pro 4399
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Nyheter 3621 Trender 435 Pro 4399 Varumärken 263
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode skapat av använda arbetskläder

Mode skapat av använda arbetskläder

  Trender 435 Pro 4399 Mode 356 Hållbarhet 210
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

  Butikskoncept 777 Kundupplevelser 291 Varumärken 263 Internationellt 1282
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  Ny teknik 479 Kundupplevelser 291 Pro 4399 Butikskoncept 777
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

  Pro 4399 Kundupplevelser 291 Köpcentrum 625 Ny teknik 479
I december inviger Nordisk Film Bio sin första svenska biograf – med ny upplevelsebaserad teknik. Etableringen är startskottet för en expansion i Sverige.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ola Wahlström ny CFO på MQ

Ola Wahlström ny CFO på MQ

  Personer 277 Nyheter 3621 Mode 356 Karriär 276
MQ har rekryterat Ola Wahlström som ny CFO för MQ. Ola har en bred erfarenhet från retail och haft flera olika roller inom området.
Anna utsedd till VD på Nelly

Anna utsedd till VD på Nelly

  E-handel 904 Mode 356 Nyheter 3621 Karriär 276
Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till VD på Nelly. Anna har varit Interim Head of Nelly sedan april 2018.
Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

  Varumärken 263 Pro 4399 Kundupplevelser 291
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lagerstatus är det nya slagfältet

Lagerstatus är det nya slagfältet

  Pro 4399 Trender 435 Måsteläsning 274 Kundupplevelser 291
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Comme des Garçons PLAY till Nitty Gritty

Comme des Garçons PLAY till Nitty Gritty

  Retailtrender 51 Nyheter 3621 Varumärken 263 Mode 356
Nitty Gritty presenterar nu ett samarbete med Comme des Garçon. Utvalda PLAY-plagg kommer finns till försäljning, men bara på plats i den fysiska butiken. 
Hemlig stjärndesign bakom kollektion

Hemlig stjärndesign bakom kollektion

  Retailtrender 51 Nyheter 3621 Mode 356
Stayhard släpper kollektionen Modernist. Den är framtagen av "två av världens främsta herrmode-inspiratörer", kända för sin punkiga Savile Row twist.
En av fem väljer bort traditionell kassa

En av fem väljer bort traditionell kassa

  Pro 4399 M-handel 143 Konsumentbeteende 304 Ny teknik 479
När kunden kan sköta skanning och betalning på egen hand med mobilen skapas nya mervärden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tom kalender bakom hållbart varumärke

Tom kalender bakom hållbart varumärke

  Hållbarhet 210 Varumärken 263 Pro 4399 Mode 356
När allt fler letar snyggt, hållbart och etiskt producerat mode lanseras nu det hållbara klädvarumärket. En tom kalender är en del av hållbarhetsstrategin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Algoritm ska dubbla omsättningen

Algoritm ska dubbla omsättningen

  Kundupplevelser 291 E-handel 904 Mode 356 Pro 4399
Den svenska e-handlaren siktar på att dubbla omsättningen genom en algoritm som automatiskt räknar ut kundernas kroppsmått.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monclers kollektion exklusivt hos Alibaba

Monclers kollektion exklusivt hos Alibaba

  Mode 356 E-handel 904 Pop up 146
Moncler släpper sin nya exklusiva kolektion i Alibabas pop up-butik. Plattformen riktar sig till konsumenter som är intresserade av high end-shopping.
”Communityn viktigare än produkten”

”Communityn viktigare än produkten”

  Butikskoncept 777 Pro 4399 Hållbarhet 210 Internationellt 1282
Varumärket säljer visserligen jeans. Handgjorda. På plats. I butiken. Men viktigast av allt är att finnas till för det lokala samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Beställ maten via AI och röststyrning

Beställ maten via AI och röststyrning

  Produktutveckling 295 Kundupplevelser 291 Pro 4399 Ny teknik 479
Ny teknik automatiserar röstbeställningar med hjälp av artificiell intelligens och conversational commerce. "I dagsläget tvingas allt för många upprepa sina ordrar".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Pro 4399 E-handel 904 Undersökningar 404 Kundupplevelser 291
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Mode 356 Personer 277 Nyheter 3621 Retailtrender 51
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor.