HEADS UP: Primark gör som Amazon

 

Fyndjakt och upplevelser i Madrid

Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar i varumärkets färger håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt för mig.

Linje nummer fem är på väg ut ur Madrid centrum. Kvinnan har precis som jag upplevt en av stadens nyare sevärdheter. Primarks flaggskepp på Gran Via är en butiksupplevelse av sällan skådat slag.

Det får den ofrivillige shopparen att kippa efter andan och ta ett stadigt grepp om närmaste pelare. För oss som älskar retail är det himmelriket. I en ikonisk byggnad har Primark skapat en upplevelse som lockar så mycket folk att det bitvis är svårt att ta sig fram.

Man gör det med ett dignande säljtryck och välmatade exponeringar, men man gör det också med specialkomponerade digitala inslag ackompanjerade av skräddarsytt ljud. Köerna till kassorna är långa, och de karakteristiska påsarna med tillslutande klistermärken lämnar flaggskeppet i en strid ström.

På tunnelbanan på väg till hotellet minns jag vad Dr Barbara Kahn, professor i marknadsföring vid The Wharton School, hade berättat tidigare under dagen.

”Du måste se till att vara bäst på en parameter och sedan använda det ledarskapet till att bli bäst i ytterligare en”. Det är exakt vad Amazon har gjort, menar Barbara Kahn.

Med blicken på de ljusblå klistermärkena blir det tydligt för mig. Det är exakt vad Primark också gör. Kedjan är bäst på pris. Men för mig och kvinnan mitt emot handlar det lika mycket om upplevelser. Besöket i flaggskeppet liknar inget annat, trots i mitt fall tusentals sådana.

Det blir också tydligt att allt inte handlar om digital kompetens och e-handelsstrategier. Primark säljer inte ens online, det är så mycket fysisk handel det kan bli. Och tillsammans med bland annat TJ Maxx är man bland de allra bästa på såväl pris som upplevelser (fyndjakten!).

Det slår mig också att brister i e-handeln kan vara ett enkelt sätt att förklara sina problem på. Inte minst om människor högljutt kräver ett svar. När det egentliga problemet handlar om att man inte längre är bäst på något, än mindre i två kategorier.

Den noggranne läsaren noterar säkert att ytterligare ett varumärke har butik i samma byggnad.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se


Här är Amazons vinnande strategi

Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Läs om modellen bakom Amazons framgångar – och hur den kan appliceras i andra verksamheter. 

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Primark har öppnat världens största modebutik

Primark har öppnat världens största modebutik

  Internationellt 1364 Detaljhandel 189 Mode 406 Butikskoncept 852
Inte nog med att det är varumärkets största, det är nu även officiellt fastställt att det är världens största modebutik. Här är tre nya upplevelser i konceptet.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Mode 406 Nya butiker 1234 Pro 4637 Nyheter 3838
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Mode 406 Nyheter 3838 E-handel 973 Personer 361
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Personer 361 Nyheter 3838 Mode 406 Karriär 344
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Fem innovationer delar på miljonbelopp

Fem innovationer delar på miljonbelopp

  Mode 406 Pro 4637 Produktutveckling 307 Hållbarhet 239
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Omnichannel 339 Konsumentbeteende 327 E-handel 973 Måsteläsning 308
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Butikskoncept 852 Pro 4637 Nyheter 3838 Mode 406
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Dra nytta av butikens unika styrkor

Dra nytta av butikens unika styrkor

  Konsumentbeteende 327 Omnichannel 339 Måsteläsning 308 Pro 4637
Instant gratification och oslagbar bekvämlighet. Den fysiska butiken har egenskaper som stärker dess ställning hos konsumenten. Här är tre sätt att använda dem.
Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

  Karriär 344 Detaljhandel 189 Nyheter 3838 Mode 406
Johan Engen rekryteras som ny logistikdirektör på Lindex och medlem i koncernledningen. Närmast kommer Johan från rollen som logistikchef på KappAhl. 
Grandpa öppnar butik i hotellets lobby

Grandpa öppnar butik i hotellets lobby

  Detaljhandel 189 Nya butiker 1234 Kundupplevelser 345 Butikskoncept 852
Grandpa inleder ett samarbete med ett hotell. En yta i lobbyn förvandlas till en butik som erbjuder livsstilsprodukter, kläder och accessoarer.
Lindex lovar att göra skillnad

Lindex lovar att göra skillnad

  Pro 4637 Hållbarhet 239 Detaljhandel 189 Nyheter 3838
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Ida Lanto lanserar  bröllopskollektion

Ida Lanto lanserar bröllopskollektion

  Detaljhandel 189 Nyheter 3838 Retailtrender 61 Mode 406
Ida Lanto fortsätter sitt samarbete med modeaktören Nelly.com. I slutet av april släpps bröllopskollektionen The Wedding Collection.
Detta vill kunden se på produktsidan

Detta vill kunden se på produktsidan

  Kundupplevelser 345 M-handel 147 Undersökningar 439 E-handel 973
Kundens förväntningar på onlineupplevelsen förändra snabbt. Man vill se fler bilder och filmer och få snabba svar på sina frågor – direkt på produktsidan.
”Flytta fokus från material till process”

”Flytta fokus från material till process”

  Mode 406 Pro 4637 Hållbarhet 239
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Här får kunden bäst mottagande

Här får kunden bäst mottagande

  Kundupplevelser 345 Pro 4637 Detaljhandel 189 Konsumentbeteende 327
Svensk retail har blivit bättre på merförsäljning och att hälsa på sina kunder. Det visar en internationell studie. Men bäst mottagande får man i ett annat land.
Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

  Nyheter 3838 Kundupplevelser 345 Hållbarhet 239 Kundvård 69
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Detaljhandel 189 Nyheter 3838 Pro 4637 Kundupplevelser 345
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Kika in i världens största Lushbutik

Kika in i världens största Lushbutik

  Kundupplevelser 345 Destinationer 161 Detaljhandel 189 Pro 4637
I en tid då förnyelse behövs mer än någonsin, är tanken att den nya destinationsbutiken ska ge mer innovativa, kreativa och personliga upplevelser. Se bilderna här!
Så får Elgiganten kunden att stanna

Så får Elgiganten kunden att stanna

  Kundupplevelser 345 Visual Merchandising 178 Omnichannel 339 Butikskoncept 852
Elgigantens uppdaterade butikskoncept har visat sig vara framgångsrikt. Det har lett till att kunderna i genomsnitt uppehåller sig dubbelt så länge i butikerna.
Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Varumärken 275 Nyheter 3838 E-handel 973 Internationellt 1364
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.