HEADS UP: Primark gör som Amazon

  LÄSTID: 2 MINUTER

Fyndjakt och upplevelser i Madrid

Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar i varumärkets färger håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt för mig.

Linje nummer fem är på väg ut ur Madrid centrum. Kvinnan har precis som jag upplevt en av stadens nyare sevärdheter. Primarks flaggskepp på Gran Via är en butiksupplevelse av sällan skådat slag.

Det får den ofrivillige shopparen att kippa efter andan och ta ett stadigt grepp om närmaste pelare. För oss som älskar retail är det himmelriket. I en ikonisk byggnad har Primark skapat en upplevelse som lockar så mycket folk att det bitvis är svårt att ta sig fram.

Man gör det med ett dignande säljtryck och välmatade exponeringar, men man gör det också med specialkomponerade digitala inslag ackompanjerade av skräddarsytt ljud. Köerna till kassorna är långa, och de karakteristiska påsarna med tillslutande klistermärken lämnar flaggskeppet i en strid ström.

På tunnelbanan på väg till hotellet minns jag vad Dr Barbara Kahn, professor i marknadsföring vid The Wharton School, hade berättat tidigare under dagen.

”Du måste se till att vara bäst på en parameter och sedan använda det ledarskapet till att bli bäst i ytterligare en”. Det är exakt vad Amazon har gjort, menar Barbara Kahn.

Med blicken på de ljusblå klistermärkena blir det tydligt för mig. Det är exakt vad Primark också gör. Kedjan är bäst på pris. Men för mig och kvinnan mitt emot handlar det lika mycket om upplevelser. Besöket i flaggskeppet liknar inget annat, trots i mitt fall tusentals sådana.

Det blir också tydligt att allt inte handlar om digital kompetens och e-handelsstrategier. Primark säljer inte ens online, det är så mycket fysisk handel det kan bli. Och tillsammans med bland annat TJ Maxx är man bland de allra bästa på såväl pris som upplevelser (fyndjakten!).

Det slår mig också att brister i e-handeln kan vara ett enkelt sätt att förklara sina problem på. Inte minst om människor högljutt kräver ett svar. När det egentliga problemet handlar om att man inte längre är bäst på något, än mindre i två kategorier.

Den noggranne läsaren noterar säkert att ytterligare ett varumärke har butik i samma byggnad.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se


Här är Amazons vinnande strategi

Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Läs om modellen bakom Amazons framgångar – och hur den kan appliceras i andra verksamheter. 


Amazon 63 Primark 12


Sex trender formar matinköpen

Sex trender formar matinköpen

  Pro 4286 Kundupplevelser 269 Trender 418 Måsteläsning 257
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hälsosammare val med lugn musik

Hälsosammare val med lugn musik

  Nyheter 3523 Undersökningar 386 Pro 4286 Kundupplevelser 269
Att musik påverkar stämningar och humör är vi nog alla medvetna om. Nu står det klart att det även påverkar vad vi beställer exempelvis på en restaurang eller köper i en butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Clas Ohlson bidrar till bättre fritid

Clas Ohlson bidrar till bättre fritid

  Nyheter 3523 Kundupplevelser 269 Pro 4286 Hållbarhet 193
Nu lanserar Clas Ohlson ett nytt koncept med syfte att erbjuda roliga och kreativa aktiviteter för barn. Kedjan vill bidra till att förenkla och förbättra familjers fritid.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Odd Molly laddar för expansion

Odd Molly laddar för expansion

  Internationellt 1248 Mode 332 Nyheter 3523 Pro 4286
Modevarumärket Odd Molly siktar nu på en expansion på den nordamerikanska marknaden. Man gör det med en satsning på fristående butiker och närvaro i varuhus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Camilla Thulin har öppnat e-butik

Camilla Thulin har öppnat e-butik

  E-handel 861 Mode 332 Nyheter 3523 Nya butiker 1112
”Mitt mål är att alla kvinnor ska känna sig starka och vackra oavsett ålder eller storlek”. Orden kommer från designer Camilla Thulin som nu öppnat egen webbshop.
Stretching en ny retailtrend

Stretching en ny retailtrend

  Köpcentrum 604 Kundupplevelser 269 Trender 418 Pro 4286
Stretching växer som ny företeelse just nu i USA. I välkomnande och avslappnade miljöer erbjuder man stretching i en rad olika former. Från individuellt till gemensamma klasser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

  Personer 246 Mode 332 Pro 4286 Varumärken 253
Uniqlo lyfter fram sju personligheter som i sin tur sätter ljus på sina favoritplatser i Stockholm. Med den nya kampanjen vill varumärket hylla stadens – och de egna produkternas – funktionalism. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag tillträder Susanne som Lindex VD

I dag tillträder Susanne som Lindex VD

  Mode 332 Nyheter 3523 Karriär 248 Personer 246
Susanne Ehnbåge, som i januari utsågs till ny verkställande direktör för Lindex, tillträder i dag i rollen för modeföretaget. "Lindex resa har gjort ett starkt intryck på mig."
Ny retail i feministiskt flaggskepp

Ny retail i feministiskt flaggskepp

  Butikskoncept 744 Nya butiker 1112 Internationellt 1248 Pro 4286
Själva påstår de sig ha hittat modellen för framtidens retail. Nu har de öppnat ett flaggskepp fyllt med feministisk kraft, unika produkter och en mängd upplevelser. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Abercrombie i samarbete med hotell

Abercrombie i samarbete med hotell

  Mode 332 Kundupplevelser 269 Pro 4286 Internationellt 1248
Från början var de kända för sin nattklubbsmiljö i butikerna som nu har blivit ljusare och mer avskalade. Nu inleder Abercrombie & Fitch ett samarbete med en hotell och nöjesaktör. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Passform  vinner över storlek online

Passform vinner över storlek online

  E-handel 861 Pro 4286 Ny teknik 451 Kundupplevelser 269
Från att ha handlat om specifika storlekar rör sig nu allt fler mot en personaliserad AI-tjänst för bästa passform. Här är tre exempel på företag som använder tekniken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Modebutik med artificiell intelligens

Modebutik med artificiell intelligens

  M-handel 140 Mode 332 Kundupplevelser 269 Produktutveckling 290
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för Wallins couturekollektion

Premiär för Wallins couturekollektion

  Pro 4286 Köpcentrum 604 Design 298 Mode 332
Den 11 juli lanserar designern Lars Wallin sin första couturekollektion. Han gör det i köpcentrumet i form av en utställning. "Jag har en ambition att ta vidare kollektionen internationellt".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Apple har öppnat en oas i Macau

Apple har öppnat en oas i Macau

  Design 298 Nya butiker 1112 Visual Merchandising 154 Kundupplevelser 269
Storstaden rusar på utanför nyöppnade Apple Cotai Central i Macau. Här vill man erbjuda ett lugnt komplement till den livliga miljön utanför.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Shopping med eget soundtrack

Shopping med eget soundtrack

  Internationellt 1248 Kundupplevelser 269 Pro 4286 Ny teknik 451
Kedjan erbjöd en ljudsatt shoppingupplevelse i sitt flaggskepp. Efter att ha beskrivit sitt humör och vad man letade efter strömmade anpassade spellistor i kundernas lurar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Federer blir Uniqlos ambassadör

Federer blir Uniqlos ambassadör

  Retailtrender 37 Varumärken 253 Mode 332 Nyheter 3523
Uniqlo öppnar inom kort i Sverige, närmare bestämt den 24 augusti. Nu står det klart att varumärket skaffat sig en ny ambassadör. Tennisspelaren Roger Federer blir Global Brand Ambassador.
Variation med pop ups i butiken

Variation med pop ups i butiken

  Nya butiker 1112 Pro 4286 Butikskoncept 744 Kundupplevelser 269
Pop up-butiker i butiken. Det är varumärkets recept för att skapa variation och nya upplevelser. Efter en tids testande lanserar man nu strategin på bred front i fler butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sneakers Corner poppar upp i Båstad

Sneakers Corner poppar upp i Båstad

  Nya butiker 1112 Pop up 141 Pro 4286 Mode 332
Man vill tillföra mode och skor i Båstad under semesterveckorna. Med en pop up-butik för konceptet Sneakers Corner ska man skapa ett levande forum för inspiration, produktkännedom och umgänge. Se butiken här.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-shoppa stilen i virtuell 3-D

E-shoppa stilen i virtuell 3-D

  E-handel 861 Ny teknik 451 Visual Merchandising 154 Kundupplevelser 269
Kedjan lanserar nu en tjänst som ska addera en ny dimension till e-shoppandet. Ett 70-tal inredningsartiklar presenteras virtuellt i 3-D och i en relevant miljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konceptbutik fylld med ny teknik

Konceptbutik fylld med ny teknik

  Pop up 141 Visual Merchandising 154 Ny teknik 451 Pro 4286
Skönhetsvarumärket har öppnat en tillfällig konceptbutik i Tokyo. Pop up-butiken är fullproppad med ny teknik, bland annat testar man artificiell intelligens och ansiktsidentifiering för att skapa en bättre kundupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!