HEADS UP: Primark gör som Amazon

  LÄSTID: 2 MINUTER

Fyndjakt och upplevelser i Madrid

Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar i varumärkets färger håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt för mig.

Linje nummer fem är på väg ut ur Madrid centrum. Kvinnan har precis som jag upplevt en av stadens nyare sevärdheter. Primarks flaggskepp på Gran Via är en butiksupplevelse av sällan skådat slag.

Det får den ofrivillige shopparen att kippa efter andan och ta ett stadigt grepp om närmaste pelare. För oss som älskar retail är det himmelriket. I en ikonisk byggnad har Primark skapat en upplevelse som lockar så mycket folk att det bitvis är svårt att ta sig fram.

Man gör det med ett dignande säljtryck och välmatade exponeringar, men man gör det också med specialkomponerade digitala inslag ackompanjerade av skräddarsytt ljud. Köerna till kassorna är långa, och de karakteristiska påsarna med tillslutande klistermärken lämnar flaggskeppet i en strid ström.

På tunnelbanan på väg till hotellet minns jag vad Dr Barbara Kahn, professor i marknadsföring vid The Wharton School, hade berättat tidigare under dagen.

”Du måste se till att vara bäst på en parameter och sedan använda det ledarskapet till att bli bäst i ytterligare en”. Det är exakt vad Amazon har gjort, menar Barbara Kahn.

Med blicken på de ljusblå klistermärkena blir det tydligt för mig. Det är exakt vad Primark också gör. Kedjan är bäst på pris. Men för mig och kvinnan mitt emot handlar det lika mycket om upplevelser. Besöket i flaggskeppet liknar inget annat, trots i mitt fall tusentals sådana.

Det blir också tydligt att allt inte handlar om digital kompetens och e-handelsstrategier. Primark säljer inte ens online, det är så mycket fysisk handel det kan bli. Och tillsammans med bland annat TJ Maxx är man bland de allra bästa på såväl pris som upplevelser (fyndjakten!).

Det slår mig också att brister i e-handeln kan vara ett enkelt sätt att förklara sina problem på. Inte minst om människor högljutt kräver ett svar. När det egentliga problemet handlar om att man inte längre är bäst på något, än mindre i två kategorier.

Den noggranne läsaren noterar säkert att ytterligare ett varumärke har butik i samma byggnad.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se


Här är Amazons vinnande strategi

Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Läs om modellen bakom Amazons framgångar – och hur den kan appliceras i andra verksamheter. 


Amazon 72 Primark 12


Storsatsning  på på mobil utcheckning

Storsatsning på på mobil utcheckning

  Ny teknik 487 Nyheter 3667 Pro 4462 Kundupplevelser 304
MediaMarktSaturn Retail Group har lanserat en storsatsning på mobil utcheckning. Man gör det i världens största hemelektronikbutik. Så här fungerar det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ljudupplevelser i Bose nya flaggskepp

Ljudupplevelser i Bose nya flaggskepp

  Butikskoncept 795 Nya butiker 1164 Pro 4462 Internationellt 1298
Här placeras kunden mitt i ljudupplevelsen. Bose lanserar ett nytt butikskoncept som ska rullas ut globalt. Följ med in i det första flaggskeppet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrumet bygger egen isrink

Köpcentrumet bygger egen isrink

  Pro 4462 Kundupplevelser 304 Köpcentrum 648
Nu byggs en isrink utanför själva köpcentrumet. Isen blir 1 200 kvadratmeter stor och rinken är öppen 8–27 december.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna testar leksakerna virtuellt

Kunderna testar leksakerna virtuellt

  Kundupplevelser 304 E-handel 923 Pro 4462 Ny teknik 487
Man beskriver det som en digital lekplats där barn – eller andra också för den delen – kan testa och leka med leksaker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Upplevelsen i fokus i kundernas butik

Upplevelsen i fokus i kundernas butik

  Kundupplevelser 304 Nya butiker 1164 Nyheter 3667
Kunderna har fått komma med önskemål, nu öppnar butiken i ny skepnad. "Ovanligt med en sådan omfattande kundundersökning", säger butikschefen. 
Bra butiksupplevelser driver försäljning

Bra butiksupplevelser driver försäljning

  Måsteläsning 283 Undersökningar 411 Sociala medier 100 Kundupplevelser 304
Det finns ett direkt samband mellan kundupplevelsen och den faktiska försäljningen. Det visar en rapport som listar kedjorna med bäst kundupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Caliroots nya flaggskepp

Här är Caliroots nya flaggskepp

  Nya butiker 1164 Design 318 Pro 4462 Mode 369
Nu har Caliroots öppnat sin nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Ambitionen är att den ska fungera som en länk mellan online och offline.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

Konsumenten vill ha transparent hållbarhet

  Konsumentbeteende 310 Mode 369 Hållbarhet 214 Pro 4462
För många konsumenter är hållbarhet viktigt när man shoppar mode. En ny studie visar vad man prioriterar mest i samband med köpbeslutet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Elisabeth blir KappAhls nya VD

Elisabeth blir KappAhls nya VD

  Mode 369 Nyheter 3667 Personer 298
Elisabeth Peregi har utsetts till ny verkställande direktör och koncernchef för KappAhl. 
Premiär för julbord på Gekås Ullared

Premiär för julbord på Gekås Ullared

  Kundupplevelser 304 Destinationer 151 Nyheter 3667
"Vi räknar med att servera 10 000 julbord på 10 dagar säger", Boris Lennerhov, VD på Gekås Ullared.
En fest tillägnad kunderna

En fest tillägnad kunderna

  Kundupplevelser 304 Varumärken 265 Mode 369 E-handel 923
Modeaktören har gjort sig kända för storslagna influencerevent. Nu lanserar man ett nytt koncept, en fest som är tillägnad företagets kunder.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Forskning bakom hållbart modeprojekt

Forskning bakom hållbart modeprojekt

  Pro 4462 Mode 369 Produktutveckling 302 Hållbarhet 214
Nu öppnar en utställning där gränserna för "fast" och "slow" fashion utmanas med nya koncept för hållbar design. Bakom projektet ligger två års forskning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konsumenten vill ha kontroll

Konsumenten vill ha kontroll

  Kundupplevelser 304 Undersökningar 411 Pro 4462 Nyheter 3667
Nordborna vill bestämma mer själva över kommunikationen från företag. De vill också att information anpassas efter individ. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Online-to-offline för Atrium Ljungberg

Online-to-offline för Atrium Ljungberg

  Butikskoncept 795 Kundupplevelser 304 Pro 4462 Köpcentrum 648
Atrium Ljungberg integrerar e-handel i den fysiska miljön genom nytt service- och paketombudskoncept. Först ut är Sickla i Stockholm och Mobilia i Malmö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Outlets vässar kundupplevelsen

Outlets vässar kundupplevelsen

  Pro 4462 Mode 369 Köpcentrum 648 Destinationer 151
Via Outlets har offentliggjort en större satsning på renovering och utbyggnad av sin verksamhet. Satsningen omfattar tre anläggningar varav en är svensk.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Modebranschen möts i The Fashion Room

Modebranschen möts i The Fashion Room

  Mode 369 Pro 4462 Produktutveckling 302
Skräddarsytt för modevärldens behov. Hotellets koncept är särskilt utvecklat för modebranschens behov av att kunna visa upp kollektioner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lindex rekryterar Annelie som ny CFO

Lindex rekryterar Annelie som ny CFO

  Nyheter 3667 Personer 298 Karriär 291 Mode 369
Annelie Forsberg har utsetts till ny CFO för Lindex och som medlem i koncernledningen. 
Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

  Design 318 Pro 4462 Mode 369 Trender 441
Varumärket lanserar en kollektion som endast existerar digitalt. Den medför ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

  Mode 369 Karriär 291
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Maria Segergren som har rekryterats som inköpschef.
Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Nyheter 3667 Pro 4462 E-handel 923 Design 318
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!