Gateau expanderar i Finland

  LÄSTID: 2 MINUTER

Gateau expanderar till Finland och har under januari öppnat 13 butiker i Helsingforsregionen. Kedjan har en offensiv etableringsplan och kommer öppna fler butiker under året.

Gateau, som har anor från 1930-talet, har haft en snabb expansionstakt i Sverige. Nu tar Gateau konceptet vidare till Finland.

Intresset ökar

Enligt undersökningsinstitutet GfK ökar försäljningen via bageributiker av bakelser, kaffebröd och bröd i Sverige. Kategorin växte med 17,6 procent från januari till juni 2017.

Utvecklingen har främst drivits av tårtor, bakelser och kaffebröd, men även hantverksbakat bröd ökar i popularitet. Även i Finland finns en stor efterfrågan på denna typ av bageriprodukter.

Anpassat sortiment

Gateaubutikerna i Finland är bland annat belägna i köpcentrumet Iso Omena i Esbo, i Kampen (Kamppi) och Ulrikasborg (Ullanlinna) i centrala Helsingfors. Sortimentet kommer delvis bestå av produkter som är unika för Finland, baserat lokal smak och konsumentundersökningar.

Totalt har kedjan nu 50 butiker. (Foto från www.gateau.se)

En offensiv etableringsplan

– Att expandera med varumärket Gateau till Finland är ett efterlängtat och strategiskt steg i vår offensiva etableringsplan. Efterfrågan på premiumprodukter i livsmedelskategorin är fortfarande på stark uppgång och vi har identifierat en stor tillväxtpotential, säger VD Peter Rydja.

Ägs av Fazer

Butikerna i Finland som får Gateaus varumärke drevs tidigare under varumärkena Fazer och Keisari och har nu designats om enligt kedjans koncept. Båda varumärkena Gateau och Keisari är sedan tidigare en del av Fazer-koncernen.

Fler planeras under året

Tillsammans med de svenska butikerna harman nu totalt 50 butiker med närvaro i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Lund och Helsingfors. Ytterligare butiker planeras både i Sverige och Finland under 2018.


Gateau 5 Fazer 7


Inspirerande pärlor hos Ted Baker

Inspirerande pärlor hos Ted Baker

  Internationellt 1336 Butikskoncept 823 Detaljhandel 121 Design 326
När Ted Baker öppnar en ny butik präglas inredningen av en lokal tradition. Detta är visual merchandising på högsta nivå, inspirerat av havets djup och pärlfiske. Kliv in och låt dig inspireras av retail med upplevelser!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Storsatsar när ankarbutiker stänger

Storsatsar när ankarbutiker stänger

  Pro 4554 Köpcentrum 669 Internationellt 1336 Nyheter 3755
Företaget berättar nu att man säkrat 1,18 miljarder USD, bland annat till en storsatsning på sina befintliga portfolion. Ambitionen är att renovera de 62 köpcentrum man driver.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En förtrollad trädgård av dofter

En förtrollad trädgård av dofter

  Butikskoncept 823 Visual Merchandising 171 Pro 4554 Internationellt 1336
Varumärket har öppnat ett flaggskepp i New York, det är också den första egna butiken. Den ligger i NoLIta på Lower Manhattan och här har man skapat en förtrollad trädgård av dofter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Robyns kollektion speglar favoriter

Robyns kollektion speglar favoriter

  Nyheter 3755 Personer 331 Pro 4554 Mode 389
Varumärket Björn Borg lanserar en kollektionen man tagit fram tillsammans med Robyn. Stadium är en av de utvalda återförsäljare som kommer sälja plaggen. "Kollektionen är inspirerad av mina favoritkläder genom åren".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

  Nyheter 3755 Karriär 320 Personer 331
Styrelsen i Martin & Servera har utsett Liv Forhaug till VD och koncernchef. Hon kommer närmast från rollen som direktör för strategi och affärsutveckling för Ica Gruppen.
​Bättre tillgänglighet för Jysk

​Bättre tillgänglighet för Jysk

  Handelsplatser 145 Nya butiker 1201 Nyheter 3755
Den 21 februari får två Jysk-butiker nya adresser när de öppnar i helt nya lokaler. Det ska ge bättre tillgänglighet, även för de som ska hämta varor man köpt online.
Satsning på leksaker i gränshandeln

Satsning på leksaker i gränshandeln

  Nyheter 3755 Butikskoncept 823 Pro 4554 Nya butiker 1201
Kedjan satsar stort i gränshandeln tillsammans med Olav Thon Gruppen. Töcksfors Shoppingcenter står näst på tur där man etablerar en butik på 1 350 kvadratmeter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

  Internationellt 1336 Nyheter 3755
Öppningen av kaféet på West Nanjing Road i centrala Shanghai är det första steget i kaffekedjan Wayne’s Coffees storsatsning i Kina. "Mottagandet har varit över förväntan".
Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

  Karriär 320 Personer 331 Nyheter 3755
Bo Sandström har rekryterats som ny CFO för ICA-handlarnas Förbund. Han kommer närmast från rollen som CFO för Telia Sverige.
Babor öppnar sitt första flaggskepp

Babor öppnar sitt första flaggskepp

  Nyheter 3755 Cityhandel 281 Pro 4554 Butikskoncept 823
Under våren öppnar Babor sitt första upplevelsebaserade flaggskepp i Sverige. Butiken kommer att ha en yta på 260 kvadratmeter fördelat på två plan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

  Pro 4554 Köpcentrum 669 Nya butiker 1201 Nyheter 3755
Mitsubishi har öppnat en Concept Store i köpcentrumet. "Vår ambition är att skapa ett upplevelsecenter för Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica Maxi odlar egna grönsaker

Ica Maxi odlar egna grönsaker

  Hållbarhet 229 Ny teknik 503 Pro 4554 Nyheter 3755
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Kundupplevelser 327 Pro 4554 Nyheter 3755 Ny teknik 503
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys via VR gav ökad försäljning

Analys via VR gav ökad försäljning

  Visual Merchandising 171 Pro 4554 Nyheter 3755 Ny teknik 503
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En butiksupplevelse utöver det vanliga

En butiksupplevelse utöver det vanliga

  Kundupplevelser 327 Detaljhandel 121 Nya butiker 1201 Pro 4554
I en vacker byggnad från sekelskiftet har varumärket öppnat ett nytt flaggskepp. Här finns bland annat en bar och ett noga kuraterat bibliotek.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startups och innovationer i ny lounge

Startups och innovationer i ny lounge

  E-handel 944 Nyheter 3755 Detaljhandel 121
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln. 
Chanel bygger ut butik i Stockholm

Chanel bygger ut butik i Stockholm

  Nyheter 3755 Cityhandel 281 Detaljhandel 121 Mode 389
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

  Nyheter 3755 Karriär 320
Under Reitans Riksmöte delas ett flertal priser ut. Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson utsågs till Årets köpmän inom 7-Eleven i Sverige.
Ny butik i Empire State Building

Ny butik i Empire State Building

  Internationellt 1336 Destinationer 153 Nya butiker 1201 Pro 4554
Nya upplevelser i New York. Miljontals besökare besöker årligen en av stadens största sevärdheter. Nu möts de av en helt ny butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Mode 389 Retailtrender 59 Hållbarhet 229 Nyheter 3755
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.