Gateau expanderar i Finland

  LÄSTID: 2 MINUTER

Gateau expanderar till Finland och har under januari öppnat 13 butiker i Helsingforsregionen. Kedjan har en offensiv etableringsplan och kommer öppna fler butiker under året.

Gateau, som har anor från 1930-talet, har haft en snabb expansionstakt i Sverige. Nu tar Gateau konceptet vidare till Finland.

Intresset ökar

Enligt undersökningsinstitutet GfK ökar försäljningen via bageributiker av bakelser, kaffebröd och bröd i Sverige. Kategorin växte med 17,6 procent från januari till juni 2017.

Utvecklingen har främst drivits av tårtor, bakelser och kaffebröd, men även hantverksbakat bröd ökar i popularitet. Även i Finland finns en stor efterfrågan på denna typ av bageriprodukter.

Anpassat sortiment

Gateaubutikerna i Finland är bland annat belägna i köpcentrumet Iso Omena i Esbo, i Kampen (Kamppi) och Ulrikasborg (Ullanlinna) i centrala Helsingfors. Sortimentet kommer delvis bestå av produkter som är unika för Finland, baserat lokal smak och konsumentundersökningar.

Totalt har kedjan nu 50 butiker. (Foto från www.gateau.se)

En offensiv etableringsplan

– Att expandera med varumärket Gateau till Finland är ett efterlängtat och strategiskt steg i vår offensiva etableringsplan. Efterfrågan på premiumprodukter i livsmedelskategorin är fortfarande på stark uppgång och vi har identifierat en stor tillväxtpotential, säger VD Peter Rydja.

Ägs av Fazer

Butikerna i Finland som får Gateaus varumärke drevs tidigare under varumärkena Fazer och Keisari och har nu designats om enligt kedjans koncept. Båda varumärkena Gateau och Keisari är sedan tidigare en del av Fazer-koncernen.

Fler planeras under året

Tillsammans med de svenska butikerna harman nu totalt 50 butiker med närvaro i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Lund och Helsingfors. Ytterligare butiker planeras både i Sverige och Finland under 2018.


Fazer 6 Gateau 4


Se Zalandos fysiska skönhetsbutik

Se Zalandos fysiska skönhetsbutik

  Pro 4283 Nya butiker 1111 E-handel 861 Internationellt 1247
Zalando har under sommaren öppnat en fysisk butik med inriktning på kosmetik. Ambitionen är att lära känna kunden bättre – samt att leverara en ny shoppingupplevelse. I butiken produceras även innehåll som används online. Se bilderna från butiken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hälsosammare val med lugn musik

Hälsosammare val med lugn musik

  Pro 4283 Nyheter 3521 Kundupplevelser 268 Undersökningar 386
Att musik påverkar stämningar och humör är vi nog alla medvetna om. Nu står det klart att det även påverkar vad vi beställer exempelvis på en restaurang eller köper i en butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Harald ny VD på Outnorth

Harald ny VD på Outnorth

  Nyheter 3521 Personer 246 E-handel 861 Karriär 248
Det blir Harald Ennen som får i uppdrag att ta e-handelsverksamheten Outnorth vidare som ny VD. Närmast kommer han från NetOnNet. "Vi ska vara ledande inom nischen".
Clas Ohlson bidrar till bättre fritid

Clas Ohlson bidrar till bättre fritid

  Pro 4283 Hållbarhet 193 Nyheter 3521 Kundupplevelser 268
Nu lanserar Clas Ohlson ett nytt koncept med syfte att erbjuda roliga och kreativa aktiviteter för barn. Kedjan vill bidra till att förenkla och förbättra familjers fritid.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Wilner Anderson senior advisor på HUI

Wilner Anderson senior advisor på HUI

  Personer 246 Nyheter 3521 Köpcentrum 604 Karriär 248
Wilner Anderson, tidigare VD på Agora och Steen & Ström Sverige, börjar som senior advisor på HUI Reserach. Företaget växer samtidigt med fler rekryteringar.
Odd Molly laddar för expansion

Odd Molly laddar för expansion

  Pro 4283 Mode 332 Nyheter 3521 Internationellt 1247
Modevarumärket Odd Molly siktar nu på en expansion på den nordamerikanska marknaden. Man gör det med en satsning på fristående butiker och närvaro i varuhus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica lanserar tjänst för röststyrning

Ica lanserar tjänst för röststyrning

  E-handel 861 Trender 417 Måsteläsning 256 Nyheter 3521
Nu kan Icas kunder tala med den digitala personen Monica – som hjälper till med receptinspiration och hantering av inköpslistor. "Röststyrning kommer få allt större betydelse".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nio fakta om turister från Kina

Nio fakta om turister från Kina

  Konsumentbeteende 291 Internationellt 1247 Shoppingturism 50 Pro 4283
Andelen av budgeten kinesiska turister spenderar på shopping har minskat. Det kompenseras av en dramatisk ökning av antalet resenärer. Här är nio saker du borde känna till om målgruppen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Camilla Thulin har öppnat e-butik

Camilla Thulin har öppnat e-butik

  Mode 332 Retailtrender 37 Nya butiker 1111 E-handel 861
”Mitt mål är att alla kvinnor ska känna sig starka och vackra oavsett ålder eller storlek”. Orden kommer från designer Camilla Thulin som nu öppnat egen webbshop.
Isabella Löwengrip till Urban Escape

Isabella Löwengrip till Urban Escape

  Köpcentrum 604 Nyheter 3521 Pro 4283 Cityhandel 246
Flyttar in på en 900 kvadratmeter flexibel kontors- och handelsyta. Ambitionerna är höga, här har man som målsättning att bidra till utvecklingen av framtidens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

  Nyheter 3521 Varumärken 253 Pro 4283 Personer 246
Uniqlo lyfter fram sju personligheter som i sin tur sätter ljus på sina favoritplatser i Stockholm. Med den nya kampanjen vill varumärket hylla stadens – och de egna produkternas – funktionalism. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lesaras värderingar lockar talanger

Lesaras värderingar lockar talanger

  Måsteläsning 256 Pro 4283 Internationellt 1247 E-handel 861
Att locka rätt kompetens är en av de största utmaningarna detaljhandeln står inför. För det agila modeföretaget Lesara har kultur och värderingar visat sig vara avgörande.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

McDonald’s nya gröna flaggskepp

McDonald’s nya gröna flaggskepp

  Internationellt 1247 Design 298 Butikskoncept 743 Pro 4283
Under gårdagen öppnade McDonald’s ett nytt flaggskepp som inte liknar något man gjort hittills. Här tas kundupplevelser och energieffektivitet till nya nivåer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag tillträder Susanne som Lindex VD

I dag tillträder Susanne som Lindex VD

  Personer 246 Karriär 248 Nyheter 3521 Mode 332
Susanne Ehnbåge, som i januari utsågs till ny verkställande direktör för Lindex, tillträder i dag i rollen för modeföretaget. "Lindex resa har gjort ett starkt intryck på mig."
Ny retail i feministiskt flaggskepp

Ny retail i feministiskt flaggskepp

  Kundupplevelser 268 Butikskoncept 743 Internationellt 1247 Pro 4283
Själva påstår de sig ha hittat modellen för framtidens retail. Nu har de öppnat ett flaggskepp fyllt med feministisk kraft, unika produkter och en mängd upplevelser. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Betala kaffet med bitcoin

Betala kaffet med bitcoin

  Nyheter 3521 Pro 4283 Ny teknik 451 Trender 417
Snart kan du betala din fika med kryptovaluta. Kedjans kunder kommer inom kort kunna omvandla sin digitala valuta och betala för sin latte med bitcoin. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

NCSC prisar nya innovationer

NCSC prisar nya innovationer

  NCSC Awards 1 Nyheter 3521 Köpcentrum 604
I år instiftas två helt nya priser i NCSC Awards: "Best Innovation" och "Best Marketing Campaign".  Ambitionen är att lyfta fram nytänkande som skapar mervärde för besökare och fastighetsägare.
Mumins pop up lever för en dag

Mumins pop up lever för en dag

  Pop up 141 Nyheter 3521 Nya butiker 1111 Pro 4283
Mumindagen infaller i dag den 9: augusti och under firandet har Arabia en unik produkt till försäljning. För detta syfte öppnar man en pop up-butik som endast är öppen en dag.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Spåra produkten med mobilen

Spåra produkten med mobilen

  Måsteläsning 256 Pro 4283 Logistik 108 Ny teknik 451
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Benefit går till sjöss med Viking Line

Benefit går till sjöss med Viking Line

  Nyheter 3521 Retailtrender 37 Butikskoncept 743
Benefit Cosmetics är ett globalt makeupvarumärke baserat i San Francisco. Nu utvecklar Viking Line sitt ombordsortiment genom att lansera produkterna och en "brow bar".