”Fokus på den kommersiella platsens framtid”

Sweden Urban Arena 2020 arrangeras 4 november av Nordic Council of Shopping Centers, Svenska Stadskärnor och Sveriges Centrumutvecklare. Årets upplaga hålls på grund av pandemin enbart virtuellt. ”Vi sätter fokus på den nya tidens kommersiella platser”, säger Kajsa Hernell, VD på NCSC.

Arrangörerna konstaterar i sin programförklaring att pandemin förändrat våra beteenden, levnadsvanor och konsumtionsmönster. En ny värld håller på att formas i dess fotspår.

Innovation och nytänkande

Detta är förutsättningen för 2020 års program som ska lyfta fram de värden och värderingar som kommer att prägla den nya kommersiella platsen. Man ska även titta närmare på hur befintliga ekosystem i staden och handeln påverkas.

Vi frågade Kajsa Hernell, VD på NCSC, varför det är viktigt att delta i Sweden Urban Arena? 

– Fokus är satt på den kommersiella platsen och värden i den nya världen. Vi får bland annat ta del av internationella retailvisionärer som Ibrahim Ibrahim på Portland Design och Muji’s Nordenchef Ino Ryosoke. 

Innovation och nytänkande har också en framträdande roll i programmet.

– Det blir intressanta samtal med Synsams innovationschef Martin Daniels om att lyfta hem produktionen till Ockelbo, CDLPs VD Andreas Palm och deras syn på det nya eko-systemet med den fysiska butiken.

A Day’s March berättar om sin värld

Kajsa Hernell vill även slå ett slag för ett svensk modevarumärke som delar med sig av sina erfarenheter

– Missa inte Tina Lundh, Head of Retail på A Day’s March. De utformar sina butiker till en komplett A Day’s March-värld bestående av konst, doft och naturligtvis – kläder, säger Kajsa Hernell.

Föredrag och paneldiskussioner kommer att sändas live från Stockholm den 4:e november med start kl 13:00.

Mer information om Sweden Urban Arena 2020.