E-handelskonsumtionen upp 16 procent

 

 

E-handelskonsumtionen ökade med 16 procent under månaden jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.

63 procent av svenskarna e-handlade under september månad. Andelen som e-handlar har legat stabilt på denna nivå över hela året. De varor som e-handlades mest under månaden var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.

Wish och AliExpress draglok

Jämfört med samma månad förra året har andelen som handlat dagligvaror, heminredning och möbler samt sportprodukter ökat mest. Och även denna månad sjönk e-handelskonsumtionen av barnartiklar och leksaker något jämfört mot samma månad i fjol.

Andelen som handlar från utländska sajter landade på 18 procent under september och framförallt är det Kina som är populärt att handla från, med draglok som Wish och AliExpress. Framförallt är det mode, småelektronik och sportprodukter svenskarna shoppar från utländska sajter.

Bekvämlighet viktigt inför julen

– Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året. Däremot ökar alltid andelen inför julen, där bekvämligheten blir än viktigare. Det blir också spännande att se hur mycket större genomslag Black Friday, den stora readagen, får inför julhandeln i år. Jag tror att det kommer bli ett stort rekord, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Du hittar rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument