Ett drömkoncept fyllt av marshmallows

En färgsprakande dröm om ett koncept fyllt av marshmallows och glädje ska precis bli verklighet. Verksamheten startade online och en lyckad Kickstarterfinansiering har gjort att den första fysiska butiken nu har öppnat under helgen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Upplevelser och events är butikens kärna

  Internationellt 1059 Visual Merchandising 115 Pro 3831 Måsteläsning 182
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Omnichannel 260 Nyheter 3081 Internationellt 1059 Pro 3831
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Designtorget öppnar pop up-café

  Nya butiker 949 Nyheter 3081 Butikskoncept 597
Inför kanelbullens dag inleder Designtorget och hantverksbageriet Bröd & Salt ett samarbete. Lördag 30 september öppnar Bröd & Salt ett café i Designtorgets flaggskeppsbutik i Kulturhuset i Stockholm.

Tio spådomar om framtidens retail

  Konsumentbeteende 251 Måsteläsning 182 Pro 3831 Analys 30
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Täby C stärker sitt erbjudande

  Nya butiker 949 Köpcentrum 487 Nyheter 3081
Under september stärker Täby Centrum sitt utbud inom mode och nöjessegmentet. Flera nya butiker öppnar och centrumet satsar på modeinstallationer.

Här öppnar landets första cykelgarage

  Internationellt 1059 Pro 3831 Köpcentrum 487 Handelsplatser 90
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Vagabond öppnar pop up i Milano

  Internationellt 1059 Pop up 118 Nya butiker 949 Nyheter 3081
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.

Newbie Store lanseras i två nya länder

  Nya butiker 949 Nyheter 3081 Hållbarhet 141 E-handel 748
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  Ny teknik 359 Pro 3831 Butikskoncept 597 E-handel 748
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  Nyheter 3081 Omnichannel 260 Butikskoncept 597 E-handel 748
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)

Willys öppnar butik nr 200

  Nyheter 3081 Nya butiker 949
Torsdagen den 21 september är det premiär för Willys Hemma Johanneberg. Den nya butiken i Göteborg blir Willys 200:e butik, och det var här allt började redan 1975. 

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320 Måsteläsning 182
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Här är Lidls nya butik i Halmstad

  Nyheter 3081 Nya butiker 949
Lidl Sverige fortsätter att växa och i Halmstad etableras en tredje butik som planeras öppna under 2018. Butiken etableras i området Kärleken, en del av Tegelbruket i norra Halmstad där en helt ny stadsdel växer fram. Totalt planerar Lidl Sverige att växa med närmare 30 butiker framtill 2020 och den nya butiken är ett steg … (läs mer)

Kicks har öppnat sitt första flaggskepp i Norge

  Nyheter 3081 Nya butiker 949 Butikskoncept 597 Internationellt 1059
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.

Medvetna val i fokus i nytt butikskoncept

  Nya butiker 949 Nyheter 3081
Onsdagen den 20 september öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm, närmare bestämt i Åhlens City. Man gör det med ett helt nytt butikskoncept.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Mode 242 Köpcentrum 487 Nya butiker 949 Pop up 118
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Konsumentbeteende 251 M-handel 121 Undersökningar 320 E-handel 748
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Dubbel butiksöppning för Chanel

  Butikskoncept 597 Cityhandel 171 Nyheter 3081 Nya butiker 949
Hösten 2017 öppnar Chanel sitt nya koncept Chanel Beauty Store i Hufvudstadens fastigheter i Göteborg och Stockholm. I Göteborg på Fredsgatan 2 i Fredstan och i Stockholm på Mäster Samuelsgatan 3 i Bibliotekstan.

Lakritsroten öppnar en fjärde butik

  Nya butiker 949 Köpcentrum 487 Nyheter 3081
I september breddas utbudet för alla lakritsälskare i Stockholm. Lakritsroten öppnar i köpcentrumet Fältöversten och kommer där att erbjuda lakrits i alla former.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Måsteläsning 182 Pro 3831 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail.