Handelns 10 tyngsta hållbarhetstrender

  LÄSTID: 3 MINUTER

wuhan_hallbarhet_miljo_trender
Fler och fler köpcentrum har hållbarhet i fokus. I den kinesiska staden Wuhan byggs nu ett köpcentrum som är LEED-certifierat och erbjuder möjlighet att för konsumenterna att delta i odlingsverksamhet i planteringar på taket.

Digital teknik som minskar matsvinnet, varumärken som agerar glokalt, LEED-köpcentrum med odlingar på taket. Här är de tio tyngsta hållbarhetstrenderna som tar utvecklingen framåt i den moderna detaljhandeln.  

Detaljhandeln har agerat långsamt för att anamma ett mer miljövänligt sätt att arbeta. Man har inte omfamnat de miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelar synsättet för med sig. Men ett momentum håller sakta på att byggas upp, både lokalt och globalt.

Från nisch till mainstream

Det menar man i publikationen The Fifth Estate som i ett större grepp belyser de tyngsta trenderna inom hållbar detaljhandel. Man konstaterar att ansvarstagande konsumentvarumärken – ekologiskt såväl som socialt – har förflyttats från att vara en nischföreteelse till att bli mainstream. Speciellt i Europa. Detta finns också belägg för Boston Consulting Groups rapport 2015 Comprehensive study.

Väljer miljö- och samhällsansvar

Konsumenten väljer i allt högre grad att lägga sina pengar hos företag som på ett ärligt sätt arbetar för en bättre miljö och ett bättre samhälle. Andrew Petersen, VD på Sustainable Business Australia, menar att FN:s miljöarbete är ett utmärkt ramverk att håla sig till. Även för detaljhandeln.

– Om man ser till de hållbarhetsmål som satts upp för detaljhandeln finns en rad angelägna frågor, men också möjligheter för att utveckla en en strategi som reflekterar och stöder FN:s arbete, säger han.

Här är de tyngsta hållbarhetstrenderna inom internationell detaljhandel enligt The Fifth Estate – kompletterat med de nya strömningar som vi på Handelstrender snappat upp.

1. Transparenta leverantörsled

everlane_leverantor
Modevarumärket Everlane är noga med val av leverantörer, och talar gärna om vilka man jobbar med. Som The Garment-Dyed Tee Factory i Los Angeles. Foto: Everlane.

En av de största pådrivarna av utvecklingen. Företagen börjar inse att deras egen organisation må vara relativt effektiv, men att leverantörsleden ofta kan klassas som ineffektiva gällande användandet av resurser. The Fitth Estate lyfter fram det arbete som nu görs av ledande företag, som Unilever, Kimberly Clark och Procter & Gamble. När dessa jättar börja agera och rannsaka sina egna leverantörsrutiner ger det också effekt.

Men även mindre aktörer kan göra skillnad. En sådan är Everlane. Varumärket säljer mode med en sällan skådad transparens. Det gäller vilka leverantörer man valt att arbeta med. Men också prissättningen. Everlane talar om exakt vad produkterna kostar att tillverka, och därmed också hur mycket man lägger på i sin tur.

2. Återvinning och återanvändning

Modeindustrin, bland annat H&M, gör nu ansträngningar för att bidra positivt till miljön. The Fifth Estate lyfter fram H&M:s garment collection program som lanserades under 2013. Ett exempel där kläder samlas in, säljs igen, används till annat eller återvinns för att ingå i nya produkter.

 

3. Minskning av matsvinn

Att så mycket mat slängs i onödan är en fråga som fler och fler detaljhandelsaktörer tar tag i. I Storbritannien har bland annat Sainsbury’s initierat kampanjen ”Waste less, Save more”. Där tar man sig an problematiken med att matvaror värda 1,5 miljarder pund slängs varje år – utan att de har använts. Det kan du läsa mer om här.

I Danmark samarbetar WeFood med bland annat andra matkedjor, enskilda butiker och fruktimportörer. Produkter som annars skulle slängas på grund av utgångna datum säljs i butiken till kraftigt reducerade priser.

I USA har reFED tagit fram en digitald driven karta som syftar till att minska matsvinnet med 20 procent. I filmen här ovanför förklarar man hur det fungerar.

4. Glokalt agerande

Glokaliseringen bidrar till att förändra detaljhandeln. Detta genom att kombinera styrkan av globala varumärken med de lokala förutsättningarna. Vilket också kan påverka miljön och de lokala marknaderna positivt. I Frankrike har man infört regelverk för att lyfta fram leverantörsled som bygger på lokala producenter. Åtgärder som detta får stora företag att välja lokala och miljömässigt bättre alternativ.

socialt_ansvarstagande_retail
Panera Cares hjälper kunden att hjälpa.

5. Affärsmodeller som gör skillnad

Affärsmodeller kan justeras för att bli mer socialt ansvarstagande. Det inser nu fler och fler detaljhandelsföretag. Ett exempel är den amerikanska bagerikedjan Panera Bread som har lanserat Panera Cares. Ett café vars mission är att öka medvetenheten om att många har svårt att få ihop till mat för dagen. Affärsmodellen bygger på att gästerna betalar så mycket man vill. Det gör det möjligt för gästerna att dela med sig till de som behöver det.

REI_Holiday_Banner_20151027060001930
REI stängde under Black Friday, i stället uppmanade man kunderna att ge sig ut i naturen.

6. Värderingstyrt agerande

Att tydligt agera på ett sätt som går hand i hand med företagets grundvärderingar är en väg till framgång. Det kan stärka varumärket såväl internt som externt. Ett exempel är det amerikanska varumärket Recreational Equipment (REI) som stängde under Black Friday 2015. I stället för att medverka i vad som är det största shoppingeventet under året uppmanade man sina kunder att ge sig ut i naturen. Man gjorde det under hashtaggen #optoutside. Genomslaget och den positiva responsen blev mycket stort.

repair_patagonia

7. Den cirkulära ekonomin

Naturresursernas ändlighet blir allt mer tydlig. Det leder också till en ekonomi som allt mer bygger på återanvändning. Friluftsvarumärket Patagonias satsningar Common Threads Initiative och Worn Wear uppmanar kunderna att förlänga livet på produkterna. Detta genom att vårda och reparera dem, vilket i sin tur minskar behovat av att producera nya plagg och produkter.

Man gör det genom att erbjuda gör det själv-guider, men också genom att man har anställt 45 produktreparatörer på heltid. Detta sägs rädda 40 000 produkter per år.

8. Vattensnål tillverkning

Strauss & Co’s Water<Less har avsevärt minskat mängden vatten som går åt under tillverkningsprocessen av jeans. För vissa modeller upp till 96 procent. Inom fyra år ska åtta av tio Levis-modeller framställas på detta sätt. Även Coca-Cola Company gör liknade ansträngningar. Målet är att vara vattenneutrala år 2010.

The Better Cotton Initiative syftar till att utveckla hållbar bomull. Bland de som jobbar i linje med detta finns Marks & Spencer. Tillsammans med sina leverantörer i Indien jobbar man aktivt för att minska mängden vatten som används vid tillverkningen.

walmart_solar-expansion-in-hawaii_130064699822421239
Walmart satsar på egen solenergi. På bilden syns anläggningen vid en Walmart-butik i Kapolei på Hawaii.

9. Större andel solenergi

I USA toppar Walmart ligan över företag som använder sig av solenergi. Företagen finns kartlagda i Solar Energy Industries Associations 2015 Solar Means Business report. Bland andra stora aktörer som satsar på förnybar energi finns Kohl’s, Apple, Macy’s, Walgreens, Target, Ikea, Bed Bath & Beyond och Safeway. Ett flertal av dessa installerar dessutom egna anläggningar för att kunna producera energi på plats.

10. Fler hållbara köpcentrum

kopcentrum_miljo_1
Iso Omena strax utanför Helsingfors är licensierat med LEED Platinum.

Internationellt har miljövänlighet och socialt engagemang varit en viktig faktor för nyskapande köpcentrum under tiotalet år. Nu håller det på att bli en hygienfaktor när nya riktlinjer dras upp för planerade projekt. Ett exempel är det finska köpcentrumet Iso Omena som nu inviger sin utbyggnad. När man slår upp portarna gör man det – som ett av få centrum i Europa – med en LEED Platinum-certifiering i ryggen. Platinum är den högsta nivån inom certifieringssystemet. Miljötänkandet har gått igen i bland annat energiförsörjningen, materialval, användande av vatten och i luftens kvalitet i anläggningen.

wuhan_2
Wuhan Tiandi Park Place byggs just nu i den kinesiska regionen Hubei. I projektet ingår ett köpcentrum med planteringar på taket. Men till skillnad från andra gröna tak har detta ett djupare syfte. Här erbjuds möjligheter att odla på en dedikerad yta, och dessutom ska konsumenterna kunna delta i ett utbildningsprogram. Amerikanska 5+design har ritat köpcentrumet och ett flertal andra byggnader i området. (Illustrationer från 5+design.)


Coca-Cola 4 Patagonia 1 Procter & Gamble 1 Safeway 1


Ny hållbarhetschef på Coop

Ny hållbarhetschef på Coop

  Personer 227 Karriär 230 Hållbarhet 188 Nyheter 3467
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

  Pro 4220 Måsteläsning 246 Internationellt 1215 Logistik 104
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Coop levererar med ny el-lastbil

Coop levererar med ny el-lastbil

  Hållbarhet 188 Nyheter 3467 Pro 4220 Logistik 104
Den nya lastbilen visas i samband med att Volvo Ocean Race anländer till Göteborg nu i veckan. Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Katarina ny hållbarhetsexpert

Katarina ny hållbarhetsexpert

  Karriär 230 Hållbarhet 188 Personer 227 Nyheter 3467
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist som nu tar sig an uppgiften. 
Fem lönsamma retailtrender

Fem lönsamma retailtrender

  Måsteläsning 246 Trender 409 Pro 4220 Kundupplevelser 252
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Instavänlig hållbarhet i marmor

Instavänlig hållbarhet i marmor

  Nyheter 3467 Retailtrender 28 Hållbarhet 188
Varuhuset Selfridges har lanserat en fontän för dricksvatten. Tanken är att man ska fylla på sin egen flaska i stället för att köpa nya som sedan kasseras.
Kreditkort ska hålla haven blå

Kreditkort ska hålla haven blå

  Nyheter 3467 Hållbarhet 188 Retailtrender 28
I samband med World Ocean Day berättade American Express att man skapat ett kreditkort som till största delen består av plastavfall från haven. Man gör det i samarbete med Parley, en organisation som vill stoppa förstörelsen av världens hav.
Kedja öppnar förpackningsfri butik

Kedja öppnar förpackningsfri butik

  Butikskoncept 724 Hållbarhet 188 Internationellt 1215 Pro 4220
Här ska samtliga produkter säljas utan förpackning och nu utmanar man resten av branschen att "go naked". Detta är en del av större satsning på att minska kedjans påverkan på miljön.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är världens 33 bästa butiker

Här är världens 33 bästa butiker

  Internationellt 1215 Måsteläsning 246 Butikskoncept 724 Design 291
Det är ett brett spektrum, från asketiska hudvårdsupplevelser till mobila automatiserade pop up-butiker. Följ med på en inspirerande bildresa till världens 31 bäst designade butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Global cirkulär Retail Challenge

Global cirkulär Retail Challenge

  Pro 4220 Nyheter 3467 Hållbarhet 188 Internationellt 1215
En nystartad tävling ska trigga team runtom i världen att skapa nya kreativa idéer inom retail. Syftet är att hitta fungerande koncept för en cirkulär ekonomi.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna efterfrågar agil prissättning

Kunderna efterfrågar agil prissättning

  Konsumentbeteende 286 Måsteläsning 246 Kundupplevelser 252 Undersökningar 381
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny hållbarhetschef för Lidl Sverige

Ny hållbarhetschef för Lidl Sverige

  Nyheter 3467 Hållbarhet 188 Personer 227 Karriär 230
Lidl har rekryterat Miriam Thunborg som ny hållbarhetschef för den svenska verksamheten. Miriam kommer senast från kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson.
Sveriges mest hållbara matbutiker

Sveriges mest hållbara matbutiker

  Hållbarhet 188 Pro 4220 Nyheter 3467
Av omkring 350 testade matbutiker runt om i landet hade 50 gått vidare som nominerade i huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik. Här är samtliga vinnare i de tio kategorierna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fygital port till den nya konsumenten

Fygital port till den nya konsumenten

  Måsteläsning 246 Pro 4220 Butikskoncept 724 Nya butiker 1092
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem dominerande köpcentrumtrender

Fem dominerande köpcentrumtrender

  Pro 4220 Köpcentrum 592 Måsteläsning 246 Trender 409
Digitaliseringen av detaljhandeln är bara i sin linda. För att möta konkurrensen från e-handeln vässar nu köpcentrumen sina erbjudanden. Här är fem dominerande trender som ska locka konsumenten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum ger stadsbilden nytt liv

Köpcentrum ger stadsbilden nytt liv

  Pro 4220 Internationellt 1215 Måsteläsning 246 Köpcentrum 592
Det nya köpcentrumet skapar nytt liv i den gamla stadskärnan. Här finns promenadstråk utmed kanalen, inbjudande restaurangträdgårdar, planteringar och vatten som skapar ett unikt ekosystem.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Let’s go Supermarket Chic

Let’s go Supermarket Chic

  Mode 321 Trender 409 Retailtrender 28
Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.
Så kan fysiska butiker använda AI

Så kan fysiska butiker använda AI

  Måsteläsning 246 Pro 4220 Ny teknik 437 Kundupplevelser 252
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens 10 hetaste retailstäder

Världens 10 hetaste retailstäder

  Undersökningar 381 Pro 4220 Nyheter 3467 Internationellt 1215
Det är nya tider. Toppen är förändrad i listan över de allra hetaste retailstäderna i världen. Och Stockholm är långt ifrån händelsernas centrum visar denna färska kartläggning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Samarbete för fossilfria transporter

Samarbete för fossilfria transporter

  Nyheter 3467 Logistik 104 Pro 4220 Hållbarhet 188
Representanter från olika delar av näringslivet, däribland detaljhandeln, går nu samman för att samlas kring en gemensam mission. Målet är att skapa fossilfria transporter inom tidsramen för Parisavtalet. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!