Handelns 10 tyngsta hållbarhetstrender

Lästid: 2 minuter

wuhan_hallbarhet_miljo_trender
Fler och fler köpcentrum har hållbarhet i fokus. I den kinesiska staden Wuhan byggs nu ett köpcentrum som är LEED-certifierat och erbjuder möjlighet att för konsumenterna att delta i odlingsverksamhet i planteringar på taket.

Digital teknik som minskar matsvinnet, varumärken som agerar glokalt, LEED-köpcentrum med odlingar på taket. Här är de tio tyngsta hållbarhetstrenderna som tar utvecklingen framåt i den moderna detaljhandeln.  

Detaljhandeln har agerat långsamt för att anamma ett mer miljövänligt sätt att arbeta. Man har inte omfamnat de miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelar synsättet för med sig. Men ett momentum håller sakta på att byggas upp, både lokalt och globalt.

Från nisch till mainstream

Det menar man i publikationen The Fifth Estate som i ett större grepp belyser de tyngsta trenderna inom hållbar detaljhandel. Man konstaterar att ansvarstagande konsumentvarumärken – ekologiskt såväl som socialt – har förflyttats från att vara en nischföreteelse till att bli mainstream. Speciellt i Europa. Detta finns också belägg för Boston Consulting Groups rapport 2015 Comprehensive study.

Väljer miljö- och samhällsansvar

Konsumenten väljer i allt högre grad att lägga sina pengar hos företag som på ett ärligt sätt arbetar för en bättre miljö och ett bättre samhälle. Andrew Petersen, VD på Sustainable Business Australia, menar att FN:s miljöarbete är ett utmärkt ramverk att håla sig till. Även för detaljhandeln.

– Om man ser till de hållbarhetsmål som satts upp för detaljhandeln finns en rad angelägna frågor, men också möjligheter för att utveckla en en strategi som reflekterar och stöder FN:s arbete, säger han.

Här är de tyngsta hållbarhetstrenderna inom internationell detaljhandel enligt The Fifth Estate – kompletterat med de nya strömningar som vi på Handelstrender snappat upp.

1. Transparenta leverantörsled

everlane_leverantor
Modevarumärket Everlane är noga med val av leverantörer, och talar gärna om vilka man jobbar med. Som The Garment-Dyed Tee Factory i Los Angeles. Foto: Everlane.

En av de största pådrivarna av utvecklingen. Företagen börjar inse att deras egen organisation må vara relativt effektiv, men att leverantörsleden ofta kan klassas som ineffektiva gällande användandet av resurser. The Fitth Estate lyfter fram det arbete som nu görs av ledande företag, som Unilever, Kimberly Clark och Procter & Gamble. När dessa jättar börja agera och rannsaka sina egna leverantörsrutiner ger det också effekt.

Men även mindre aktörer kan göra skillnad. En sådan är Everlane. Varumärket säljer mode med en sällan skådad transparens. Det gäller vilka leverantörer man valt att arbeta med. Men också prissättningen. Everlane talar om exakt vad produkterna kostar att tillverka, och därmed också hur mycket man lägger på i sin tur.

2. Återvinning och återanvändning

Modeindustrin, bland annat H&M, gör nu ansträngningar för att bidra positivt till miljön. The Fifth Estate lyfter fram H&M:s garment collection program som lanserades under 2013. Ett exempel där kläder samlas in, säljs igen, används till annat eller återvinns för att ingå i nya produkter.

 

3. Minskning av matsvinn

Att så mycket mat slängs i onödan är en fråga som fler och fler detaljhandelsaktörer tar tag i. I Storbritannien har bland annat Sainsbury’s initierat kampanjen ”Waste less, Save more”. Där tar man sig an problematiken med att matvaror värda 1,5 miljarder pund slängs varje år – utan att de har använts. Det kan du läsa mer om här.

I Danmark samarbetar WeFood med bland annat andra matkedjor, enskilda butiker och fruktimportörer. Produkter som annars skulle slängas på grund av utgångna datum säljs i butiken till kraftigt reducerade priser.

I USA har reFED tagit fram en digitald driven karta som syftar till att minska matsvinnet med 20 procent. I filmen här ovanför förklarar man hur det fungerar.

4. Glokalt agerande

Glokaliseringen bidrar till att förändra detaljhandeln. Detta genom att kombinera styrkan av globala varumärken med de lokala förutsättningarna. Vilket också kan påverka miljön och de lokala marknaderna positivt. I Frankrike har man infört regelverk för att lyfta fram leverantörsled som bygger på lokala producenter. Åtgärder som detta får stora företag att välja lokala och miljömässigt bättre alternativ.

socialt_ansvarstagande_retail
Panera Cares hjälper kunden att hjälpa.

5. Affärsmodeller som gör skillnad

Affärsmodeller kan justeras för att bli mer socialt ansvarstagande. Det inser nu fler och fler detaljhandelsföretag. Ett exempel är den amerikanska bagerikedjan Panera Bread som har lanserat Panera Cares. Ett café vars mission är att öka medvetenheten om att många har svårt att få ihop till mat för dagen. Affärsmodellen bygger på att gästerna betalar så mycket man vill. Det gör det möjligt för gästerna att dela med sig till de som behöver det.

REI_Holiday_Banner_20151027060001930
REI stängde under Black Friday, i stället uppmanade man kunderna att ge sig ut i naturen.

6. Värderingstyrt agerande

Att tydligt agera på ett sätt som går hand i hand med företagets grundvärderingar är en väg till framgång. Det kan stärka varumärket såväl internt som externt. Ett exempel är det amerikanska varumärket Recreational Equipment (REI) som stängde under Black Friday 2015. I stället för att medverka i vad som är det största shoppingeventet under året uppmanade man sina kunder att ge sig ut i naturen. Man gjorde det under hashtaggen #optoutside. Genomslaget och den positiva responsen blev mycket stort.

repair_patagonia

7. Den cirkulära ekonomin

Naturresursernas ändlighet blir allt mer tydlig. Det leder också till en ekonomi som allt mer bygger på återanvändning. Friluftsvarumärket Patagonias satsningar Common Threads Initiative och Worn Wear uppmanar kunderna att förlänga livet på produkterna. Detta genom att vårda och reparera dem, vilket i sin tur minskar behovat av att producera nya plagg och produkter.

Man gör det genom att erbjuda gör det själv-guider, men också genom att man har anställt 45 produktreparatörer på heltid. Detta sägs rädda 40 000 produkter per år.

8. Vattensnål tillverkning

Strauss & Co’s Water<Less har avsevärt minskat mängden vatten som går åt under tillverkningsprocessen av jeans. För vissa modeller upp till 96 procent. Inom fyra år ska åtta av tio Levis-modeller framställas på detta sätt. Även Coca-Cola Company gör liknade ansträngningar. Målet är att vara vattenneutrala år 2010.

The Better Cotton Initiative syftar till att utveckla hållbar bomull. Bland de som jobbar i linje med detta finns Marks & Spencer. Tillsammans med sina leverantörer i Indien jobbar man aktivt för att minska mängden vatten som används vid tillverkningen.

walmart_solar-expansion-in-hawaii_130064699822421239
Walmart satsar på egen solenergi. På bilden syns anläggningen vid en Walmart-butik i Kapolei på Hawaii.

9. Större andel solenergi

I USA toppar Walmart ligan över företag som använder sig av solenergi. Företagen finns kartlagda i Solar Energy Industries Associations 2015 Solar Means Business report. Bland andra stora aktörer som satsar på förnybar energi finns Kohl’s, Apple, Macy’s, Walgreens, Target, Ikea, Bed Bath & Beyond och Safeway. Ett flertal av dessa installerar dessutom egna anläggningar för att kunna producera energi på plats.

10. Fler hållbara köpcentrum

kopcentrum_miljo_1
Iso Omena strax utanför Helsingfors är licensierat med LEED Platinum.

Internationellt har miljövänlighet och socialt engagemang varit en viktig faktor för nyskapande köpcentrum under tiotalet år. Nu håller det på att bli en hygienfaktor när nya riktlinjer dras upp för planerade projekt. Ett exempel är det finska köpcentrumet Iso Omena som nu inviger sin utbyggnad. När man slår upp portarna gör man det – som ett av få centrum i Europa – med en LEED Platinum-certifiering i ryggen. Platinum är den högsta nivån inom certifieringssystemet. Miljötänkandet har gått igen i bland annat energiförsörjningen, materialval, användande av vatten och i luftens kvalitet i anläggningen.

wuhan_2
Wuhan Tiandi Park Place byggs just nu i den kinesiska regionen Hubei. I projektet ingår ett köpcentrum med planteringar på taket. Men till skillnad från andra gröna tak har detta ett djupare syfte. Här erbjuds möjligheter att odla på en dedikerad yta, och dessutom ska konsumenterna kunna delta i ett utbildningsprogram. Amerikanska 5+design har ritat köpcentrumet och ett flertal andra byggnader i området. (Illustrationer från 5+design.)


Procter & Gamble 1 Patagonia 1 Walmart 44 Everlane 1


Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

  Kundupplevelser 175 Pro 3871 Konsumentbeteende 255 Undersökningar 325
Den fysiska butiken utmanas mer än någonsin av e-handeln. En färsk undersökning kartlägger vad som får konsumenten att välja respektive kanal. Den fysiska butiken är fortsatt viktig för köpupplevelsen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny bemanning i automatiserad retail

Ny bemanning i automatiserad retail

  Måsteläsning 188 Undersökningar 325 Pro 3871
Disruption via ny teknik och en arbetsmarknad i förändring skapar stor konkurrens kring personal med rätt kompetens. För detaljhandelsföretagen är det hög tid att agera för att säkra framtiden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Papper blir till kläder i cirkulärprojekt

Papper blir till kläder i cirkulärprojekt

  Pro 3871 Hållbarhet 146 Nyheter 3124 Ny teknik 366
Genom att utnyttja kompetens inom klassiska svenska industrier kan trä förädlas till närodlad textil. Projektet syftar till att skapa ett cirkulärt flöde genom nya tekniker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Välmående styr konsumentens val

Välmående styr konsumentens val

  Pro 3871 Konsumentbeteende 255 Trender 376 Undersökningar 325
En allt större del av europeiska konsumenter väljer hälsosamma, ekologiska och vegetariska alternativ. Drivkraften är en större medvetenhet om matens betydelse för välmåendet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

  Pro 3871 Måsteläsning 188 Kundvård 64 Omnichannel 263
Allt fler e-handelsföretag öppnar fysiska butiker. Men varför? Och vad ska man tänka på? Under Shoptalk Europe samlades tre onlineaktörer som numera även har fysiska butiker. Här är deras erfarenheter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu rullar Sveriges första batteridrivna lastbil

Nu rullar Sveriges första batteridrivna lastbil

  Logistik 85 Nyheter 3124 Hållbarhet 146
Nu körs Sveriges första helt batteridrivna lastbil i kommersiell trafik mellan Arlanda och Rosersberg. Satsningen är en del av projektet eRoadArlanda.
Second Hand-shopping för Världens Barn

Second Hand-shopping för Världens Barn

  Hållbarhet 146 Nyheter 3124
Världens Barn firar 20 år och Erikshjälpen är en av de organisationer som får del av insamlingen – och som också bidrar till den. Lördagen den 7 oktober skänker samtliga Erikshjälpen Second Hand-butiker sina dagskassor till kampanjen.
Lindex välkomnar ny hållbarhetschef

Lindex välkomnar ny hållbarhetschef

  Nyheter 3124 Personer 150 Hållbarhet 146 Karriär 146
Anna-Karin Dahlberg tillträder som Lindex nya hållbarhetschef och kommer att driva hållbarhetsarbetet i alla led.
Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Pro 3871 Måsteläsning 188 Trender 376 Kundupplevelser 175
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Ny teknik 366 Trender 376 Logistik 85 Analys 31
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Kinnarps ökar transparensen inom inredning

Kinnarps ökar transparensen inom inredning

  Pro 3871 Hållbarhet 146 Nyheter 3124
Både mode- och byggbranschen har kommit långt med sitt hållbarhetsarbete relevant för sina kunder. Det konstaterar Kinnarps som nu vill göra en insats inom inredningsbranschen. "Kunden har rätt att veta hur hållbar en produkt är", menar Johanna Ljunggren.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

  Karriär 146 Måsteläsning 188 Pro 3871
Retail är en snabb bransch. Som butikschef gäller det att kunna ta snabba beslut och se hur verksamheten bäst kan utvecklas. Här är sju egenskaper för den framgångsrika butikschefen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Upplevelser och events är butikens kärna

Upplevelser och events är butikens kärna

  Kundupplevelser 175 Butikskoncept 611 Visual Merchandising 116 Måsteläsning 188
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

  Analys 31 Omnichannel 263 Konsumentbeteende 255 Pro 3871
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Newbie Store lanseras i två nya länder

Newbie Store lanseras i två nya länder

  Nyheter 3124 Nya butiker 962 E-handel 758 Hållbarhet 146
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.
Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Pro 3871 Måsteläsning 188 Kundupplevelser 175 Undersökningar 325
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framgång via sömlöshet och personalisering

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Pro 3871 Måsteläsning 188 Omnichannel 263 Kundupplevelser 175
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Hållbarhet 146 Nya butiker 962 Pro 3871 Omnichannel 263
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Pro 3871 Konsumentbeteende 255 Måsteläsning 188 Omnichannel 263
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Butikskoncept 611 Kundupplevelser 175 Nya butiker 962 Pro 3871
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!