Handelns 10 tyngsta hållbarhetstrender

  LÄSTID: 1 MINUT

wuhan_hallbarhet_miljo_trender
Fler och fler köpcentrum har hållbarhet i fokus. I den kinesiska staden Wuhan byggs nu ett köpcentrum som är LEED-certifierat och erbjuder möjlighet att för konsumenterna att delta i odlingsverksamhet i planteringar på taket.

Digital teknik som minskar matsvinnet, varumärken som agerar glokalt, LEED-köpcentrum med odlingar på taket. Här är de tio tyngsta hållbarhetstrenderna som tar utvecklingen framåt i den moderna detaljhandeln.  

Detaljhandeln har agerat långsamt för att anamma ett mer miljövänligt sätt att arbeta. Man har inte omfamnat de miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelar synsättet för med sig. Men ett momentum håller sakta på att byggas upp, både lokalt och globalt.

Från nisch till mainstream

Det menar man i publikationen The Fifth Estate som i ett större grepp belyser de tyngsta trenderna inom hållbar detaljhandel. Man konstaterar att ansvarstagande konsumentvarumärken – ekologiskt såväl som socialt – har förflyttats från att vara en nischföreteelse till att bli mainstream. Speciellt i Europa. Detta finns också belägg för Boston Consulting Groups rapport 2015 Comprehensive study.

Väljer miljö- och samhällsansvar

Konsumenten väljer i allt högre grad att lägga sina pengar hos företag som på ett ärligt sätt arbetar för en bättre miljö och ett bättre samhälle. Andrew Petersen, VD på Sustainable Business Australia, menar att FN:s miljöarbete är ett utmärkt ramverk att håla sig till. Även för detaljhandeln.

– Om man ser till de hållbarhetsmål som satts upp för detaljhandeln finns en rad angelägna frågor, men också möjligheter för att utveckla en en strategi som reflekterar och stöder FN:s arbete, säger han.

Här är de tyngsta hållbarhetstrenderna inom internationell detaljhandel enligt The Fifth Estate – kompletterat med de nya strömningar som vi på Handelstrender snappat upp.

1. Transparenta leverantörsled

everlane_leverantor
Modevarumärket Everlane är noga med val av leverantörer, och talar gärna om vilka man jobbar med. Som The Garment-Dyed Tee Factory i Los Angeles. Foto: Everlane.

En av de största pådrivarna av utvecklingen. Företagen börjar inse att deras egen organisation må vara relativt effektiv, men att leverantörsleden ofta kan klassas som ineffektiva gällande användandet av resurser. The Fitth Estate lyfter fram det arbete som nu görs av ledande företag, som Unilever, Kimberly Clark och Procter & Gamble. När dessa jättar börja agera och rannsaka sina egna leverantörsrutiner ger det också effekt.

Men även mindre aktörer kan göra skillnad. En sådan är Everlane. Varumärket säljer mode med en sällan skådad transparens. Det gäller vilka leverantörer man valt att arbeta med. Men också prissättningen. Everlane talar om exakt vad produkterna kostar att tillverka, och därmed också hur mycket man lägger på i sin tur.

2. Återvinning och återanvändning

Modeindustrin, bland annat H&M, gör nu ansträngningar för att bidra positivt till miljön. The Fifth Estate lyfter fram H&M:s garment collection program som lanserades under 2013. Ett exempel där kläder samlas in, säljs igen, används till annat eller återvinns för att ingå i nya produkter.

 

3. Minskning av matsvinn

Att så mycket mat slängs i onödan är en fråga som fler och fler detaljhandelsaktörer tar tag i. I Storbritannien har bland annat Sainsbury’s initierat kampanjen ”Waste less, Save more”. Där tar man sig an problematiken med att matvaror värda 1,5 miljarder pund slängs varje år – utan att de har använts. Det kan du läsa mer om här.

I Danmark samarbetar WeFood med bland annat andra matkedjor, enskilda butiker och fruktimportörer. Produkter som annars skulle slängas på grund av utgångna datum säljs i butiken till kraftigt reducerade priser.

I USA har reFED tagit fram en digitald driven karta som syftar till att minska matsvinnet med 20 procent. I filmen här ovanför förklarar man hur det fungerar.

4. Glokalt agerande

Glokaliseringen bidrar till att förändra detaljhandeln. Detta genom att kombinera styrkan av globala varumärken med de lokala förutsättningarna. Vilket också kan påverka miljön och de lokala marknaderna positivt. I Frankrike har man infört regelverk för att lyfta fram leverantörsled som bygger på lokala producenter. Åtgärder som detta får stora företag att välja lokala och miljömässigt bättre alternativ.

socialt_ansvarstagande_retail
Panera Cares hjälper kunden att hjälpa.

5. Affärsmodeller som gör skillnad

Affärsmodeller kan justeras för att bli mer socialt ansvarstagande. Det inser nu fler och fler detaljhandelsföretag. Ett exempel är den amerikanska bagerikedjan Panera Bread som har lanserat Panera Cares. Ett café vars mission är att öka medvetenheten om att många har svårt att få ihop till mat för dagen. Affärsmodellen bygger på att gästerna betalar så mycket man vill. Det gör det möjligt för gästerna att dela med sig till de som behöver det.

REI_Holiday_Banner_20151027060001930
REI stängde under Black Friday, i stället uppmanade man kunderna att ge sig ut i naturen.

6. Värderingstyrt agerande

Att tydligt agera på ett sätt som går hand i hand med företagets grundvärderingar är en väg till framgång. Det kan stärka varumärket såväl internt som externt. Ett exempel är det amerikanska varumärket Recreational Equipment (REI) som stängde under Black Friday 2015. I stället för att medverka i vad som är det största shoppingeventet under året uppmanade man sina kunder att ge sig ut i naturen. Man gjorde det under hashtaggen #optoutside. Genomslaget och den positiva responsen blev mycket stort.

repair_patagonia

7. Den cirkulära ekonomin

Naturresursernas ändlighet blir allt mer tydlig. Det leder också till en ekonomi som allt mer bygger på återanvändning. Friluftsvarumärket Patagonias satsningar Common Threads Initiative och Worn Wear uppmanar kunderna att förlänga livet på produkterna. Detta genom att vårda och reparera dem, vilket i sin tur minskar behovat av att producera nya plagg och produkter.

Man gör det genom att erbjuda gör det själv-guider, men också genom att man har anställt 45 produktreparatörer på heltid. Detta sägs rädda 40 000 produkter per år.

8. Vattensnål tillverkning

Strauss & Co’s Water<Less har avsevärt minskat mängden vatten som går åt under tillverkningsprocessen av jeans. För vissa modeller upp till 96 procent. Inom fyra år ska åtta av tio Levis-modeller framställas på detta sätt. Även Coca-Cola Company gör liknade ansträngningar. Målet är att vara vattenneutrala år 2010.

The Better Cotton Initiative syftar till att utveckla hållbar bomull. Bland de som jobbar i linje med detta finns Marks & Spencer. Tillsammans med sina leverantörer i Indien jobbar man aktivt för att minska mängden vatten som används vid tillverkningen.

walmart_solar-expansion-in-hawaii_130064699822421239
Walmart satsar på egen solenergi. På bilden syns anläggningen vid en Walmart-butik i Kapolei på Hawaii.

9. Större andel solenergi

I USA toppar Walmart ligan över företag som använder sig av solenergi. Företagen finns kartlagda i Solar Energy Industries Associations 2015 Solar Means Business report. Bland andra stora aktörer som satsar på förnybar energi finns Kohl’s, Apple, Macy’s, Walgreens, Target, Ikea, Bed Bath & Beyond och Safeway. Ett flertal av dessa installerar dessutom egna anläggningar för att kunna producera energi på plats.

10. Fler hållbara köpcentrum

kopcentrum_miljo_1
Iso Omena strax utanför Helsingfors är licensierat med LEED Platinum.

Internationellt har miljövänlighet och socialt engagemang varit en viktig faktor för nyskapande köpcentrum under tiotalet år. Nu håller det på att bli en hygienfaktor när nya riktlinjer dras upp för planerade projekt. Ett exempel är det finska köpcentrumet Iso Omena som nu inviger sin utbyggnad. När man slår upp portarna gör man det – som ett av få centrum i Europa – med en LEED Platinum-certifiering i ryggen. Platinum är den högsta nivån inom certifieringssystemet. Miljötänkandet har gått igen i bland annat energiförsörjningen, materialval, användande av vatten och i luftens kvalitet i anläggningen.

wuhan_2
Wuhan Tiandi Park Place byggs just nu i den kinesiska regionen Hubei. I projektet ingår ett köpcentrum med planteringar på taket. Men till skillnad från andra gröna tak har detta ett djupare syfte. Här erbjuds möjligheter att odla på en dedikerad yta, och dessutom ska konsumenterna kunna delta i ett utbildningsprogram. Amerikanska 5+design har ritat köpcentrumet och ett flertal andra byggnader i området. (Illustrationer från 5+design.)


Safeway 1 Patagonia 1 Procter & Gamble 1 Coca-Cola 4


Här är New Yorks nya måstedestination

Här är New Yorks nya måstedestination

  Måsteläsning 302 Pro 4599 Destinationer 158 Köpcentrum 683
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Ny teknik 508 Kundupplevelser 339 Detaljhandel 161 Trender 457
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Whole Foods tyngsta skönhetstrender

Whole Foods tyngsta skönhetstrender

  Trender 457 Detaljhandel 161 Pro 4599 Internationellt 1352
Whole Foods Market brukar dela med sig av sina spaningar kring tender inom mat och livsmedel. För första gången har man nu listat de fem tyngsta trenderna inom skönhet och wellness.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

  Pro 4599 Karriär 330 Internationellt 1352 Trender 457
Den nya tidens titlar gör entré i näringslivet och detaljhandeln. Levi's rekryterar en Chief Strategy and Artificial Intelligence Officer. Hon kliver in i den högsta ledningen och ska stärka företagets position inför framtiden. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Nyheter 3791 Logistik 136 Hållbarhet 232 Pro 4599
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Personer 348 Undersökningar 435 Nyheter 3791 Måsteläsning 302
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Varumärken 272 Nyheter 3791 Personer 348 Hållbarhet 232
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Måsteläsning 302 Undersökningar 435 Pro 4599 Kundupplevelser 339
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Automation tung trend i servicehandeln

Automation tung trend i servicehandeln

  Design 333 Ny teknik 508 Nya butiker 1220 Detaljhandel 161
Kassalösa Amazon Go, ett av de senaste årens mest uppmärksammade koncept, hör hemma i servicehandeln. En bransch där det experimenteras friskt med automation, AI och självbetjäning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nilson Group rekryterar CSR Manager

Nilson Group rekryterar CSR Manager

  Hållbarhet 232 Nyheter 3791 Personer 348 Karriär 330
Charlotta Svarfvar har rekryterats som Sourcing och CSR Manager i skokoncernen Nilson Group. Hon kommer närmast från Ica Special, där hon arbetat med olika uppdrag sedan 2010.
Så shoppar generation Z och millennials

Så shoppar generation Z och millennials

  Pro 4599 Trender 457 Måsteläsning 302 Omnichannel 334
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handelns tyngsta trender 2019

E-handelns tyngsta trender 2019

  Detaljhandel 161 Måsteläsning 302 Pro 4599 E-handel 961
E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kompetensväxling utmaning för handeln

Kompetensväxling utmaning för handeln

  Trender 457 Konsumentbeteende 322 Pro 4599
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica Maxi odlar egna grönsaker

Ica Maxi odlar egna grönsaker

  Nyheter 3791 Pro 4599 Ny teknik 508 Hållbarhet 232
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre mindsets i den nya tidens shopping

Tre mindsets i den nya tidens shopping

  Pro 4599 Undersökningar 435 Konsumentbeteende 322 Kundupplevelser 339
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Hållbarhet 232 Retailtrender 60 Mode 396 Nyheter 3791
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

  Nyheter 3791 Pro 4599 Varumärken 272 Hållbarhet 232
The Body Shop gör det möjligt för sina kunder att bidra till kvinnors rättigheter. Företaget ser det som en självklarhet att vara en positiv kraft i samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åtgärderna som lyfter dagligvaror online

Åtgärderna som lyfter dagligvaror online

  Pro 4599 E-handel 961 Måsteläsning 302 Undersökningar 435
Dagligvarubutikerna online lever inte upp till kundernas förväntningar. En ny studie lyfter fram de faktorer som får försäljningen att lyfta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler produkter och tjänster från Brandless

Fler produkter och tjänster från Brandless

  Hållbarhet 232 Pro 4599 E-handel 961 Produktutveckling 306
Brandless skapar sitt sortiment tillsammans med sin community. Nu utökar man utbudet av produkter och tjänster.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lindex lanserar hållbart babysortiment

Lindex lanserar hållbart babysortiment

  Mode 396 Nyheter 3791 Hållbarhet 232 Detaljhandel 161
Lindex nylanserar sitt babysortiment och numera är hela sortimentet gjort av  mer  hållbara  material.