Handelns 10 tyngsta hållbarhetstrender

wuhan_hallbarhet_miljo_trender
Fler och fler köpcentrum har hållbarhet i fokus. I den kinesiska staden Wuhan byggs nu ett köpcentrum som är LEED-certifierat och erbjuder möjlighet att för konsumenterna att delta i odlingsverksamhet i planteringar på taket.

Digital teknik som minskar matsvinnet, varumärken som agerar glokalt, LEED-köpcentrum med odlingar på taket. Här är de tio tyngsta hållbarhetstrenderna som tar utvecklingen framåt i den moderna detaljhandeln.  

Detaljhandeln har agerat långsamt för att anamma ett mer miljövänligt sätt att arbeta. Man har inte omfamnat de miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelar synsättet för med sig. Men ett momentum håller sakta på att byggas upp, både lokalt och globalt.

Från nisch till mainstream

Det menar man i publikationen The Fifth Estate som i ett större grepp belyser de tyngsta trenderna inom hållbar detaljhandel. Man konstaterar att ansvarstagande konsumentvarumärken – ekologiskt såväl som socialt – har förflyttats från att vara en nischföreteelse till att bli mainstream. Speciellt i Europa. Detta finns också belägg för Boston Consulting Groups rapport 2015 Comprehensive study.

Väljer miljö- och samhällsansvar

Konsumenten väljer i allt högre grad att lägga sina pengar hos företag som på ett ärligt sätt arbetar för en bättre miljö och ett bättre samhälle. Andrew Petersen, VD på Sustainable Business Australia, menar att FN:s miljöarbete är ett utmärkt ramverk att håla sig till. Även för detaljhandeln.

– Om man ser till de hållbarhetsmål som satts upp för detaljhandeln finns en rad angelägna frågor, men också möjligheter för att utveckla en en strategi som reflekterar och stöder FN:s arbete, säger han.

Här är de tyngsta hållbarhetstrenderna inom internationell detaljhandel enligt The Fifth Estate – kompletterat med de nya strömningar som vi på Handelstrender snappat upp.

1. Transparenta leverantörsled

everlane_leverantor
Modevarumärket Everlane är noga med val av leverantörer, och talar gärna om vilka man jobbar med. Som The Garment-Dyed Tee Factory i Los Angeles. Foto: Everlane.

En av de största pådrivarna av utvecklingen. Företagen börjar inse att deras egen organisation må vara relativt effektiv, men att leverantörsleden ofta kan klassas som ineffektiva gällande användandet av resurser. The Fitth Estate lyfter fram det arbete som nu görs av ledande företag, som Unilever, Kimberly Clark och Procter & Gamble. När dessa jättar börja agera och rannsaka sina egna leverantörsrutiner ger det också effekt.

Men även mindre aktörer kan göra skillnad. En sådan är Everlane. Varumärket säljer mode med en sällan skådad transparens. Det gäller vilka leverantörer man valt att arbeta med. Men också prissättningen. Everlane talar om exakt vad produkterna kostar att tillverka, och därmed också hur mycket man lägger på i sin tur.

2. Återvinning och återanvändning

Modeindustrin, bland annat H&M, gör nu ansträngningar för att bidra positivt till miljön. The Fifth Estate lyfter fram H&M:s garment collection program som lanserades under 2013. Ett exempel där kläder samlas in, säljs igen, används till annat eller återvinns för att ingå i nya produkter.

 

3. Minskning av matsvinn

Att så mycket mat slängs i onödan är en fråga som fler och fler detaljhandelsaktörer tar tag i. I Storbritannien har bland annat Sainsbury’s initierat kampanjen ”Waste less, Save more”. Där tar man sig an problematiken med att matvaror värda 1,5 miljarder pund slängs varje år – utan att de har använts. Det kan du läsa mer om här.

I Danmark samarbetar WeFood med bland annat andra matkedjor, enskilda butiker och fruktimportörer. Produkter som annars skulle slängas på grund av utgångna datum säljs i butiken till kraftigt reducerade priser.

I USA har reFED tagit fram en digitald driven karta som syftar till att minska matsvinnet med 20 procent. I filmen här ovanför förklarar man hur det fungerar.

4. Glokalt agerande

Glokaliseringen bidrar till att förändra detaljhandeln. Detta genom att kombinera styrkan av globala varumärken med de lokala förutsättningarna. Vilket också kan påverka miljön och de lokala marknaderna positivt. I Frankrike har man infört regelverk för att lyfta fram leverantörsled som bygger på lokala producenter. Åtgärder som detta får stora företag att välja lokala och miljömässigt bättre alternativ.

socialt_ansvarstagande_retail
Panera Cares hjälper kunden att hjälpa.

5. Affärsmodeller som gör skillnad

Affärsmodeller kan justeras för att bli mer socialt ansvarstagande. Det inser nu fler och fler detaljhandelsföretag. Ett exempel är den amerikanska bagerikedjan Panera Bread som har lanserat Panera Cares. Ett café vars mission är att öka medvetenheten om att många har svårt att få ihop till mat för dagen. Affärsmodellen bygger på att gästerna betalar så mycket man vill. Det gör det möjligt för gästerna att dela med sig till de som behöver det.

REI_Holiday_Banner_20151027060001930
REI stängde under Black Friday, i stället uppmanade man kunderna att ge sig ut i naturen.

6. Värderingstyrt agerande

Att tydligt agera på ett sätt som går hand i hand med företagets grundvärderingar är en väg till framgång. Det kan stärka varumärket såväl internt som externt. Ett exempel är det amerikanska varumärket Recreational Equipment (REI) som stängde under Black Friday 2015. I stället för att medverka i vad som är det största shoppingeventet under året uppmanade man sina kunder att ge sig ut i naturen. Man gjorde det under hashtaggen #optoutside. Genomslaget och den positiva responsen blev mycket stort.

repair_patagonia

7. Den cirkulära ekonomin

Naturresursernas ändlighet blir allt mer tydlig. Det leder också till en ekonomi som allt mer bygger på återanvändning. Friluftsvarumärket Patagonias satsningar Common Threads Initiative och Worn Wear uppmanar kunderna att förlänga livet på produkterna. Detta genom att vårda och reparera dem, vilket i sin tur minskar behovat av att producera nya plagg och produkter.

Man gör det genom att erbjuda gör det själv-guider, men också genom att man har anställt 45 produktreparatörer på heltid. Detta sägs rädda 40 000 produkter per år.

8. Vattensnål tillverkning

Strauss & Co’s Water<Less har avsevärt minskat mängden vatten som går åt under tillverkningsprocessen av jeans. För vissa modeller upp till 96 procent. Inom fyra år ska åtta av tio Levis-modeller framställas på detta sätt. Även Coca-Cola Company gör liknade ansträngningar. Målet är att vara vattenneutrala år 2010.

The Better Cotton Initiative syftar till att utveckla hållbar bomull. Bland de som jobbar i linje med detta finns Marks & Spencer. Tillsammans med sina leverantörer i Indien jobbar man aktivt för att minska mängden vatten som används vid tillverkningen.

walmart_solar-expansion-in-hawaii_130064699822421239
Walmart satsar på egen solenergi. På bilden syns anläggningen vid en Walmart-butik i Kapolei på Hawaii.

9. Större andel solenergi

I USA toppar Walmart ligan över företag som använder sig av solenergi. Företagen finns kartlagda i Solar Energy Industries Associations 2015 Solar Means Business report. Bland andra stora aktörer som satsar på förnybar energi finns Kohl’s, Apple, Macy’s, Walgreens, Target, Ikea, Bed Bath & Beyond och Safeway. Ett flertal av dessa installerar dessutom egna anläggningar för att kunna producera energi på plats.

10. Fler hållbara köpcentrum

kopcentrum_miljo_1
Iso Omena strax utanför Helsingfors är licensierat med LEED Platinum.

Internationellt har miljövänlighet och socialt engagemang varit en viktig faktor för nyskapande köpcentrum under tiotalet år. Nu håller det på att bli en hygienfaktor när nya riktlinjer dras upp för planerade projekt. Ett exempel är det finska köpcentrumet Iso Omena som nu inviger sin utbyggnad. När man slår upp portarna gör man det – som ett av få centrum i Europa – med en LEED Platinum-certifiering i ryggen. Platinum är den högsta nivån inom certifieringssystemet. Miljötänkandet har gått igen i bland annat energiförsörjningen, materialval, användande av vatten och i luftens kvalitet i anläggningen.

wuhan_2
Wuhan Tiandi Park Place byggs just nu i den kinesiska regionen Hubei. I projektet ingår ett köpcentrum med planteringar på taket. Men till skillnad från andra gröna tak har detta ett djupare syfte. Här erbjuds möjligheter att odla på en dedikerad yta, och dessutom ska konsumenterna kunna delta i ett utbildningsprogram. Amerikanska 5+design har ritat köpcentrumet och ett flertal andra byggnader i området. (Illustrationer från 5+design.)


Everlane 1 Safeway 1 Procter & Gamble 1 Patagonia 1


Upplevelser och events är butikens kärna

  Butikskoncept 597 Internationellt 1059 Kundupplevelser 166 Visual Merchandising 115
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Tio spådomar om framtidens retail

  Analys 30 Pro 3831 Omnichannel 260 Måsteläsning 182
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Newbie Store lanseras i två nya länder

  Nya butiker 949 E-handel 748 Nyheter 3081 Hållbarhet 141
Newbie, KappAhls baby- och barnkollektionen i hållbara material, fortsätter att växa med butiker i Polen och Storbritannien. Även e-handel lanseras, till att börja med i Storbritannien.

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Undersökningar 320 Måsteläsning 182 Pro 3831 Kundupplevelser 166
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Måsteläsning 182 Undersökningar 320 Omnichannel 260 Kundupplevelser 166
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Omnichannel 260 Hållbarhet 141 Nya butiker 949 Pro 3831
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Måsteläsning 182 Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251 Omnichannel 260
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Måsteläsning 182 Butikskoncept 597 Kundupplevelser 166 Pro 3831
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.

Gap öppnar hållbar pop up

  Pop up 118 Nya butiker 949 Hållbarhet 141 Mode 242
Modekedjan Gap har öppnat en ny pop up-butik. Butiken är en del av den hållbara satsningen Gap for Good som inleddes tidigare i år.

Konsumenterna vill ha mänsklig kontakt

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Konsumentbeteende 251
Intresset för ny teknik och obemannade automatiska butiker är stort. Men faktum kvarstår: konsumenterna vill ha mänsklig kontakt när de shoppar. Det visar en ny undersökning.

Ny portal ska öka främja närproducerat

  Nyheter 3081 Logistik 79 Hållbarhet 141
För att utöka det närproducerade sortimentet och öka försäljningen av svensk mat lanserar Ica nu en orderportal. TaAmbitionen är att skapa affärsrelationer mellan lokala leverantörer och Ica-butiker.

KappAhl lanserar hållbar trendkollektion

  Hållbarhet 141 Nyheter 3081 Mode 242
Stjärnor och galaxer, volym och volanger. KappAhl tar ut modesvängarna i höstens trendkollektion Limited Edition, som är tillverkad av enbart hållbara material. 

Här är Lidls senaste hållbara butikskoncept

  Butikskoncept 597 Nyheter 3081 Pro 3831 Nya butiker 949
I stadsdelen som nu byggs ställs höga krav på hållbarhet. Efter en tuff utvärdering låter man Lidl etablera ett helt nytt butikskoncept med tillhörande deli och servering.

Nytt samarbete för minskat matsvinn

  Pro 3831 E-handel 748 Hållbarhet 141 Nyheter 3081
Var femte matkasse som bärs hem hamnar i soporna. Nu inleder Nestlé och Matsmart ett samarbete för att minska matsvinnet.

Köpcentrumen med design i världsklass

  Pro 3831 Design 250 Köpcentrum 487 Internationellt 1059
I takt med att efterfrågan på upplevelser ökar blir design och arkitektur en allt viktigare del av det moderna köpcentrumet. Här är nio projekt i absolut världsklass, och ett av dem är svenskt

Fem måsten för framtidens fysiska butik

  Pro 3831 Analys 30 Produktutveckling 261 Måsteläsning 182
Det är lugnet före stormen, men var så säker. Förändringens tid kommer även inom dagligvarubranschen. Här är fem nödvändiga åtgärder för den som vill överleva i en digitaliserad och Amazon-präglad framtid.

Åhléns öppnar dörren till arbete

  Hållbarhet 141 Nyheter 3081
Åhléns har beslutat att stötta initiativet ÖppnaDörren som en del av företagets arbete för hållbarhet, jämlikhet och mångfald. I samband med att företaget börjar ta betalt för sina bärkassar kommer huvuddelen av överskottet att gå till ÖppnaDörrens arbete.

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

  Ny teknik 359 Pro 3831 Kundupplevelser 166 Omnichannel 260
I helgen invigdes Audis första anläggning med Virtual Reality-försäljning. För varumärket var detta ytterligare ett steg i strategin att koppla samman de fysiska bilhallarna med onlinevärldens styrkor.

Sociala medier och influencers lyfter eventet

  Sociala medier 88 Kundupplevelser 166 E-handel 748 Pro 3831
När Zalando arrangerar Bread & Butter räknar man med cirka 30 000 besökare. Men räckvidden är långt mycket större än så tack vare sociala medier och inbjudna influencers. 

Detaljhandelns sju dödssynder

  Pro 3831 Omnichannel 260 Måsteläsning 182 Analys 30
För många butiker, dålig koll på omnichannel och för stor tilltro till varumärken. Här är de sju synderna inom den moderna detaljhandeln som särskiljer morgondagens vinnare – och förlorare.