Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- McDonald’s storsatsar på laddstolparUnder årets första fem månader ökade laddningen vid McDonald’s med över 250 procent. Nu storsatsar restaurangkedjan på sitt laddnätverk.
- Ny kommunikationschef på Svensk HandelI augusti tillträder Hans Tjernström Carraro som kommunikationschef för Svensk Handel. Han kommer närmast från rollen som presschef.
- Nya digitala marknader för LinumAmazon spelar en viktig roll när Linum skapar tillväxt med nya digitala marknader. Detta är strategin bakom satsningarna.
- Jollyroom rekryterar ny CFOJollyroom är aktiva inom barn- och babyprodukter online, nu rekryterar företaget Daniel Svensson till ny CFO.
- Costco sätter nya förnyelserekordMedlemsklubben Costco öppnar inom kort sin första butik i Sverige. Samtidigt rapporteras om nya rekord gällande förnyelse av företagets medlemskap.
- Friktionsfritt och personaliserat hos CosNu rullar H&M Group ut en pilot där man testar nya tekniska lösningar. Ambitionen är att ge besökarna en ny friktionsfri upplevelse.
- Colliers stärker sitt leasingteamColliers har rekryterat Erik Norberg som i början av juni ansluter som Associate Director till affärsområdet Leasing på Stockholmskontoret.
- Fem trender i den nya tidens retailBilden av framtidens retail växer fram – präglad av en mer agil och resurssnål detaljhandel centrerad kring individ och samhälle. Här är fem tunga trender.
- Här mixas förråd och coworkingCoworking flyttar in i förrådsmiljön. Allt vanligare att företag använder förråd som bas för sin verksamhet.
- Snabb fossilfri leverans från lokala Ica-butikenVia appen Ica Pronto ska man erbjuda snabb och fossilfri hemleverans av matvaror direkt från lokala Ica-butiker.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel