Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Snabbväxande sport tar över butikslokalerEn ny typ av hyresgäst tar plats i köpcentrumet. När traditionella butikskedjor stänger gör den nya innesporten entré.
- Ikea tänker retail utanför (den blå) boxenDen klassiska blå boxen blir en kanal av många i varumärkets strategi. Framtidens retail handlar för Ikea om såväl nya mötesplatser som upplevelser.
- Willys öppnar en tredje butik i VästeråsWillys öppnar sin tredje butik i Västerås. Butiken, som öppnar under nästa år, kommer att ligga i Stenby handelsområde.
- Här blir butiken nav för lokala leveranserMed automatiserade fulfillment centers bäddar kedjan för snabba leveranser – och utökar butikernas användningsområde.
- Kronans rekryterar Head of Brand & CreativeKronans Apotek har utsett Hanna Berglund till Head of Brand & Creative. Hon kommer närmast från varumärket El Taco Truck.
- Cirkulär möbeluthyrare öppnar pop upMöbeluthyraren Beleco öppnar ett pop up-showroom tillsammans med sina partners Swedese och ArtAround.
- Därför överväger många att säga upp sig Mer än varannan som jobbar med service inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig. Detta är tyngsta orsaken.
- Kedjor söker medarbetare – med servettJobbkiosker kommer placeras ut runt om i Sverige och i butik får servetterna en helt ny funktion.
- Butikspersonal chattar med kundernaEtt flertal aktörer har börjat använda medarbetare i butik för digital kommunikation direkt med kunder online.
- AI guidar kunden i framtidens shoppingKonsumenten har höga tech-förväntningar på framtidens shopping. AI blir en naturlig del av upplevelsen enligt ny studie.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel