Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Ny VD utsedd på OKQ8 ScandinaviaStyrelsen har utsett ny VD på OKQ8. Hon kommer närmast från rollen som koncernchef för Mestergruppen Sverige.
- Här är vinnarna i Mapic Awards 2023Bland vinnarna finns ett svenskt retailkoncept. Här är samtliga vinnare i Mapic Awards 2023.
- Bananbok ska minska matsvinnI kampen mot svinnet lanseras nu en ny bok, fylld med kunskap och med svenska folkets svinnsmarta recept.
- Butikskoncept prisat för innovationKedjan har tilldelats ett nyinstiftat pris för sitt innovativa butikskoncept. Fokus är satt på digitalisering, hållbarhet och framtid.
- Aktuella nyetableringar – vecka 48Ett spännande kvarter i vasst cityläge, ett gamingcenter i stenstan och varuhuskedjor som växer. Här är veckans nyheter om etableringar.
- Josefin Dalum ny VD på NetOnNetNu är det klart vem som tar över som ny VD på NetOnNet, den 1:a december tar Josefin Dalum över rodret.
- Granne skapade maxad julskyltningPersonen bakom en av Stockholms mest pyntade balkonger har i år skapat köpcentrumets julskyltning.
- Ny teknik minskar svinn i självbetjäningStölder i självbetjäningen har blivit ett problem för många butiker. En lösning kan vara att helt eliminera kassan.
- City Gross rekryterar ekonomidirektörMaria Sonesson har rekryterats av City Gross till en roll som ekonomidirektör.
- ”En community av Good People”För 20 år sedan öppnade Grandpa med ambitionen att vara mer än bara en butik. Strategin ligger fast.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel