Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Här är de största last mile-utmaningarnaFörväntningen på snabba och flexibla leveranser ökade under 2022. Men många handlare kämpar med sin last mile – här är de största utmaningarna.
- Ikea i samarbetar med Annie LeibovitzIkea inleder ett samarbete med fotografen Annie Leibovitz. Hennes uppdrag består av att fotografera människor i sina hem.
- Tio trender formar framtidens köpcentrumDen nya tidens köpcentrum växer fram – i en ny riktning. Framtiden är både digital och hyperfysisk – här är tio anledningar till det.
- Kedjan bjuder nattarbetare på nyttig matSkiftarbetare har den mest ohälsosamma kosthållningen. Detta vill dagligvarukedjan motverka med en satsning på en tillfällig drive-thru.
- Kronans rekryterar till nyckelrollerKronans Apotek rekryterar Caroline Kjerstadius som ny Head of Sustainability och Malin Kjellstenius som ny Head of Legal.
- Snabb omprofilering för Doz ApotekDoz Apotek, tidigare LloydsApotek, har under sista delen av 2022 omprofilerat alla sina butiker både exteriört och interiört.
- H&M:s butik blir experimentell studioKunderna möts av en experimentell studio. Med färgterapi och lokala samarbeten vill man skapa lust att röra sig mer.
- Ikea fyller 80 år – tävlar ut designklassikerIkea fyller jämnt, i samband med detta finns chans att vinna eftertraktade vintageklassiker. Några av dem har blivit riktiga dyrgripar.
- ”Sluta bygga städer för bilar”Stadsutveckling: Nya vägar löser inte trafikproblemen – att sluta bygga städer med bilar i åtanke är enda vägen framåt.
- Fortsatt nedgång för e-handelnE-handelns omsättning sjönk under december. Summerat innebar helåret 2022 en kraftig minskning för flertalet branscher.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel