Definition av generation Z
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/11/gen_z_trendrapport_1200-1-1024x515.jpg)
Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/11/generation_z_handelstrender.jpg)
Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/11/context_14_generation_z_750_px.jpg)
SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- Skanner visar hur mogen avokadon ärCoop ska använda skannrar i butik för att avgöra hur mogen avokadon är.
- Yngre bäst på att behålla köpkraftKonsumenter med digital vana har lyckats bibehålla sin köpkraft bättre än andra. Det visar en ny rapport.
- Bristande konkurrens inom livsmedelDet råder bristande konkurrens i livsmedelskedjan, vilket leder till omotiverat höga priser. Det konstaterar Konkurrensverket.
- Åtta trendande konsumentbeteendenKonsumenterna formar just nu framtidens detaljhandel. Här är åtta beteenden som trendar – och som du behöver ha koll på.
- Handeln hårt drabbad av cyberattackerDetaljhandeln är en av de tre branscher som utsattes för flest cyberattacker under det gångna året. Det visar en ny rapport.
- Arkivet tillsätter nya nyckelrollerArkivet har rekryterat Louis Bournobuke i rollen som CFO och Anna Wahlgren som ansvarig för det visuella uttrycket.
- Kraftig ökning av e-handeln i majSvensk Handels E-handelsindikator för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor.
- ”Stadskärnan ska bli roligare för barn”City ska bli roligare, mer lekfullt och därmed locka fler barnfamiljer. Ett första steg är ett samarbete med LassaMajas Detektivbyrå.
- Ikeas nya satsning visar vägen framåtIkeas nya satsning visar vägen framåt – och är del av en strategi som växt fram de senaste tio åren.
- Alibaba lanserar Freshippo i NordamerikaDen Alibaba-ägda kedjan Freshippo (Hema) tar steget in i USA med delar av sitt sortiment.
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel