Definition av generation Z

Definitionen av generation Z kan variera en aning åldersmässigt. En vanligt förekommande inramning är födda mellan 1996 och 2009. Men en sak är de flesta på det klara med – och överens om. Detta är en generation som snabbt växer i betydelse.
De kommande åren utvecklas åldersgruppen till att bli den mest betydelsefulla på arbetsmarknaden. Och i takt med detta blir man också den generation som har mest köpkraft i konsumentleden.
Generation Z – en ekonomisk kraft att räkna med
Enligt en studie från Snap och Oxford Economics kommer generation Z år 2030 utgöra närmare en tredjedel av arbetskraften. Gen Z: s andel av totala sysselsättningen kommer att öka snabbt, från 10 procent 2019 till 30 procent år 2030.
Generationens inkomster spås också öka de kommande tio åren. Gen Z disponibla inkomst kommer i det närmaste sjufaldigas. Detta enligt samma studie.
Ålderskategorin kommer att utgöra en stor drivkraft för konsumtionen. Gen Z:s konsumtionsutgifter kommer att öka mer än sexfaldigt från 2019 till 2030.
Så shoppar generation Z
När generation Z handlar är kvalitet mer viktigt än pris. Man föredrar att betala kontant eller med sin mobil. Enligt en studie som gjordes av Bank of America var konto- och betalkort inte ens med på topp tre över betalsätt i denna ålderskategori.

Man är noggrann med vad man handlar – men man letar inte efter märkningar gällande miljö och hållbarhet. Varför? Man tar för givet att företagen agerar på ett hållbart sätt. Och de bolag som avslöjas med att inte göra det sågas ögonblickligen i sociala medier.
Efterfrågar kuraterade upplevelser i butik
Generation Z är en åldersgrupp som är digitalt kompetenta och gärna gör sin research online. Men generation Z besöker gärna fysiska butiker, 81 procent anger detta i en undersökning gjord av Kearney. Drygt hälften (51 procent) gör det för att komma från den digitala världen för en stund.
Enligt samma studie söker man ”en noggrant kuraterad upplevelse som fokuserar på ett fåtal utvalda produkter”.
Ytterligare läsning finns Handelstrenders trendrapport ”Generation Z”

SÅ DEFINIERAR VI GENERATIONERNA
Silent generation. Födda åren 1928–1944.
Baby boomers. Födda åren 1945–1964.
Generation X. Födda åren 1965–1979.
Millennials. Födda åren 1980–1994.
Generation Z. Födda åren 1995–2009.
Generation Alpha. Födda 2010–.
Senast publicerat om retail och detaljhandel på Handelstrender
- AI + EQ = framtidens kundmöteFramtidens kundmöte byggs med både intelligens och empati. Så här går det till enligt ny rapport.
- Sellpy öppnar fysisk butikSellpy tar nu steget in i fysisk handel. Här öppnar butiken.
- De kan bli Årets Stadskärna 2025Tre städer har tagit sig hela vägen till final – nu återstår bara att se vilken som tilldelas utmärkelsen Årets Stadskärna 2025.
- Motonet storsatsar i handelsområdetFöretagets etablering är ytterligare ett steg i den expansion som under 2025 omfattar fem nya varuhus.
- Släpp taget om AI-myternaGamla föreställningar står i vägen för användandet av AI inom försäljning. Här är fem sådana du kan släppa redan i dag.
- Vårens måstebesök För alla intresserade av retail och den nya tidens handelsplatser är det läge för en studieresa hit.
- Inretrn utser Chief Revenue OfficerRetailinriktade SaaS-bolaget Inretrn stärker ledningen med Martin Kamphav som ny Chief Revenue Officer (CRO).
- Jysk öppnar butiker i MarockoJysk har etablerat butiksverksamhet på två kontinenter den senaste tiden. Här är de närmaste planerna.
- Här möts stad, park och handelsplatsVad händer när ett köpcentrum formas som en öppen by med sjöutsikt, färgstarka volymer och generösa trappor? En ny form av retail växer fram
- Konstnärer tolkar nystart i köpcentrumKonstelever sätter färg på stadens mest välbesökta handelsplats. ”Vi vill göra konst mer tillgänglig”·
#generationz #genz #generation-z #retail #detaljhandel