Curbside pickup och digital kö hos PostNord

Med ambitionen att minska trängsel och smittorisk hos ombuden testar nu PostNord ett digitalt kösystem. Dessutom öppnar man ytterligare en Drive Thru, denna gång i samarbete med Svenska Mässan Gothia Towers i Göteborg.

Redan tidigare har PostNord inlett ett samarbete med Stockholmsmässan i Älvsjö. Utanför den 25 000 kvadratmeter stora mässhallen kan man hämta upp sina julklappar utan att behöva lämna bilen. Även kallat curbside pickup.

Digitalt kösystem testas

Nu har man utökat satsningen till att även innefatta Göteborg. Det går redan nu att välja att hämta sitt paket i Svenska Mässans Drive Thru.  

Just nu testas det digitala kösystemet hos flera ombud, för att sedan kunna rullas ut under nästa vecka på platser där det finns behov.

”Både det digitala kösystemet och vår satsning på Drive Thru gör att vi minskar risken för trängsel och på så sätt även risken för smittspridning hos våra ombud.”

Mathias Olsson, chef för PostNords ombudsnät

Precis som det låter möjliggör det nya systemet att man kan köa på distans. Det digitala kösystemet finns tillgängligt på Svenska Mässan och flera av PostNords ombud att använda från och med den 7–11 december. 

Den 41 000 kvadratmeter stora mässanläggningen har möjlighet att hantera en stor mängd paket. Som gående kan du vänta tryggt med hjälp av den digitala kön eller få paketet levererat direkt till bilen, under tak i skydd mot väder och vind. 

Bra sätt att nyttja lokalerna

– Tillsammans med PostNord är det här ett ypperligt sätt för oss att med vår stora anläggning och centrala läge hjälpa till att minska risken för smittspridning när man ska hämta sina paket, säger Benny Karlsson, försäljning- och marknadsdirektör, Svenska Mässan Gothia Towers.

Både Stockholmsmässan Drive Thru och Svenska Mässan Drive Thru är tillgängliga för alla oavsett postnummer.


Så här fungerar det digitala kösystemet

1. Kunden skannar QR-koden som sitter utanför postombudet, detta kan man göra på corona-säkert avstånd. Kunden slussas sedan till en webbsida där mane får en digital kölapp.

2. Här blir kunden ställd i kö och tilldelad ett könummer, man kan se hur många som är före.

3. Legitimering med bankID sker under tiden i PostNord App för att effektivisera utlämningen ytterligare.

4. När det blir kundens tur syns det i telefonen.