Costco öppnar medlemsbutik i Arninge

 

Täby får en Wholesale Club. Trophi Fastighets AB har skrivit avtal med Costco om en etablering i Arninge norr om Stockholm. Man öppnar sin Wholesale Club i handelsområdet vid Arninge Station i Täby. Butiken öppnar under hösten 2022 och blir cirka 13 000 kvadratmeter stor.

Affärsmodellen bygger på att kunden har ett medlemskap för att kunna handla i butiken. Man säljer företrädesvis produkter i storförpackningar.

Costcos första etablering i Skandinavien

– Vi är mycket stolta över att få välkomna världens tredje största detaljhandelskedja till deras första etablering i Skandinavien, säger Jan Björk, VD för fastighetsägaren Trophi.

Arninge Station är en del av handelsplatsen i Arninge där ett nytt resecentrum för tåg och bussar
öppnar inom kort med en invändig direktaccess till Trophis fastighet.

Costco etablerar sig i Sverige. Kedjan säljer främst produkter i storförpackning och till pressade priser. Bilden visar butiken i Tigard, Oregon i USA. 

Med ett flertal större och namnkunniga varumärken inom detaljhandeln som hyresgäster förväntas Costcos etablering ytterligare bidra till hela områdets attraktivitet.

– Costco är mycket glada över att kunna erbjuda vårt koncept med medlemskap till Täby och den bredare marknaden i hela Stockholmsregionen inom en snar framtid. Vi kommer att erbjuda konsumenterna ett brett utbud av kvalitetsprodukter och tjänster till låga priser, säger Costcos talesperson ett pressmeddelande.

Tror Costco passar närliggande kommuner

Handelsområdet genomgår just nu en omfattande utvecklingsfas.

– Vi är förstås mycket nöjda med att kunna producera 35 000 kvadratmeter handel inom Arninge Station och få allt uthyrt under de besvärliga tider som vi befinner oss i. Det är extra roligt att få erbjuda ett nytt butikskoncept som vi tror kommer passa väldigt bra för de som bor i Täby och omkringliggande kommuner, säger Jan Björk.

Costco Wholesale Corporation är den största detaljhandelskedjan med medlemsklubbsmodell i USA. Det är även världens tredje största detaljhandelsföretag. Då räknas Amazon med som nummer två, även om majoriteten av företagets försäljning sker online.

Störst i världen är fortfarande amerikanska Walmart.


Så får Costco kunden att dansa runt i butiken

Här är några av anledningarna till Costcos framgång enligt Fast Company som i en artikel beskriver företaget. Man benämner Costcos strategi som ”ett sätt att få kunderna att dansa runt på butikslokalens alla ytor”. Beskrivningen har några år på nacken men är fortfarande relevant.

Panoramautsikt över butiken
Den som kommer in i en Costco-butik slås över storleken. De cirka 15 000 kvadratmetrarna kan tyckas överväldigande, men ganska snart inser man att designen är genomtänkt. Redan vid entrén får du som kund en panoramaliknande utsikt över alla varuområden och var de finns. Butiksupplägget inleds något oväntat med de ”lyxigare” artiklarna, som till exempel hemelektronik. Men även av tillfälliga erbjudanden från exklusica lyxvarumärken. Här kan du till exempel fynda en Cartier-klocka eller en Prada-handväska.

Utplacerade triggers
Runtom i butiken finns så kallade triggers, erbjudanden på varor som kunderna verkligen letar efter. Av de totalt 3 600 artiklarna kan upp till 1 000 vara tillfälliga erbjudanden som bara finns under en period i sortimentet. Dessa sprids i butiken för att få kunden att röra sig i hela lokalen.

Utvalda produkter
Costcos affärsmodell baseras på att välja rätt varor åt kunden. Det låga antalet produkter i sortimentet gör att kunden ser en sorts ketchup på hyllan, inte tio. Men en kuraterad shoppingupplevelse blir allt mer efterfrågad av den moderna konsumenten. Vi vill gärna att någon gör valen åt oss – så länge det är rätt val. Här har Costco lyckats bygga upp ett förtroende hos sina medlemmar.