Vinnarna i NCSC Sweden Awards 2025

Vinnarna utsågs under ett event i Stockholm.

Under torsdagskvällen delades NCSC Sweden Awards ut. Vid ett event i Stockholm hyllades bland andra Arlanda Airport Marketplace och Westfield Täby Centrum för deras insatser inom platsutveckling och skapande av attraktiva koncept.

Den 8:e maj arrangerade NCSC en finaldag i Vasakronans lokaler i Stockholm. Bland andra bidrog Karina T. Liljedal och Marie Wollbeck – båda verksamma i Bas ID – samt Michael Cronholm från HUI Research med intressanta inslag.

Kvällen avslutades med middag och prisutdelning där sju vinnare hyllades för sina framstående insatser inom platsutveckling, koncept och marknadsföring.

NCSC Awards premierar inte bara platsutveckling, utan även de koncept inom retail, F&B och service som fyller platserna med liv, identitet och framtidstro.

– Det är otroligt inspirerande att se hur branschen fortsätter att utvecklas med fokus på kvalitet, relevans och nytänkande. Årets vinnare visar tydligt att kommersiella platser spelar en viktig roll i våra samhällen – som mötesplatser, upplevelsecenter och nav för vardagslivet, säger Kajsa Hernell, Managing Director på NCSC.

Årets vinnare

Här är vinnarna samt nedkortade versioner av motiveringarmna.

Commercial Space of the Year större än 25 000 kvadratmeter
Westfield Täby Centrum – Unibail-Rodamco-Westfield
En plats som kombinerar internationella influenser med lokal anpassning och där utvecklingen stärkt både den regionala och lokala betydelsen.


Commercial Space of the Year mindre än 25 000 kvadratmeter
Arlanda Airport Marketplace – Swedavia
En utveckling som fokuserar på kundnytta, design och tillväxt, och sätter en ny standard för kommersiella upplevelser på Arlanda.


Retail Concept of the Year
Hemtex
Ett hållbart och tillväxtdrivet koncept som bidrar till att forma framtidens inredningshandel.


F&B Concept of the Year
Basta Urban Italian
En modern och urban helhetsupplevelse som lyckas kombinera traditionell matkultur med innovativ expansion.


Service Concept of the Year
Aqua Dental
Ett koncept som genom design, tillgänglighet och digitalisering förändrar synen på modern service.


New Brand Concept of the Year
DRM-LND
Ett kreativt och lekfullt varumärke som på kort tid blivit ett internationellt samtalsämne.


Marketing Campaign of the Year
”Nattskiftet” – Kongahälla Center
En kampanj som visar kraften i upplevelsebaserad marknadsföring och bryter ny mark.


Om NCSC Awards
NCSC Awards har delats ut i 28 år och har etablerat sig som den ledande utmärkelsen i Norden för kommersiella platser. Den 4:e september 2025 möts de bästa nordiska bidragen i den nordiska finalen på Posthuset i Stockholm.

Om NCSC
Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC) är en branschorganisation som samlar aktörer inom kommersiella platser i Norden, inklusive fastighetsägare, hyresgäster, konsulter och investerare. Organisationen arbetar för att utveckla attraktiva mötespunkter där handel, samhälle och upplevelser samverkar.